De Fransen doen hun plannen uit de doeken om er weer bovenop te komen.
Renault zit momenteel in een diep dal. Vandaag presenteerden ze hun plan om hier uit te komen. Het hoofddoel van het plan was al bekend: 2 miljard euro besparen over een periode van drie jaar. Daardoor zijn de Fransen genoodzaakt enkele minder prettige maatregelen te nemen.
Ontslagen
Uiteraard betekent dit dat er mensen hun baan gaan verliezen. Renault maakt nu in hun plan bekend om hoeveel ontslagen het gaat. In thuisland Frankrijk zullen er 4.600 arbeidsplaatsen verdwijnen. In de rest van de wereld zullen er ook nog eens 10.000 banen geschrapt worden. Het totaal zal dus richting de 15.000 gaan. Wereldwijd heeft het Franse bedrijf 179.565 man personeel in dienst.
Productie
Het blijft niet bij ontslagen, Renault gaat op alle vlakken snijden in de kosten. Zo wordt ook de productiecapaciteit teruggeschroefd. In 2019 produceerde het merk nog 4 miljoen auto’s. Het plan is om dit in 2024 teruggeschroefd te hebben naar 3,3 miljoen. Naar verluidt zou dit het einde betekenen van de Espace, de Scenic en de Talisman. Renault heeft dit echter nog niet bevestigd. Met het optimaliseren van het productieproces denkt Renault €650 miljoen te kunnen besparen.
Fabrieken
Eerder vernomen we dat de toekomst van de fabriek in Dieppe, waar de Alpine A110 gebouwd wordt, onzeker is. Renault is hier nog niet duidelijk over in de plannen. Ze geven aan dat er ‘open reflectie’ is over een nieuwe invulling van de fabriek als de productie van de A110 ten einde is. Het lijkt er dus niet op dat de product van de Alpine voortijdig wordt stopgezet. Wat in ieder geval wel wordt stopgezet is de geplande uitbreiding van fabrieken in Marokko en Roemenië.
Formule 1
Wat voor consequenties dit heeft voor de Formule 1 was ook nog een open vraag. Daar wordt met geen woord over gerept in de plannen. We hoeven echter niet in het duister te tasten over de nabije toekomst van het F1-team. CEO Clothilde Delbos bevestigd namelijk dat Renault volgend seizoen actief zal blijven in de F1. Kunnen we toch op een positieve noot afsluiten.
Tonnie zegt
Jammer voor het banenverlies. Aan de andere kant is het wel lovenswaardig dat er niet direct een streep door hun roots gaat mbt de alpine productie en het f1 team. Dat zou alleen maar meer ontslagen met zich meebrengen en de investeringen zijn groot geweest, wellicht komen die nog terug wanneer de crisis achter de rug is en het budgetplafond in de f1 zijn intrede doet.
gregorius zegt
Zoals veel mensen hebben gequote: ‘Never let a crisis go to waste’.
Als het even wat minder gaat en je wil mensen eruit gooien; gaat iedereen protesteren.
Maar nu met Corona is er vol begrip dat sommige bedrijven even wat gas terug moeten nemen om te kunnen overleven.
Elk bedrijf van een dergelijke grootte weet al lang welke divisies verouderd zijn / minder of niet winstgevend. Allen is stoppen vaak nog duurder dan nog even doorgaan. Nu heb je een mooi moment om de rotte appels en bijna rottende appels eruit te gooien. De concurrentie doet het ook; dus je steekt niet als enige slecht af tegen de concurrentie en de aandeelhouders begrijpen het nu ook.
ericd zegt
Waar Renault sterk in is, de monospaces, gaat teloor. Jammer. Scenic is (afgezien van het stupide dashboard) een beauty.
ttr6 zegt
Precies wat ik ook dacht. Plus nog die Talisman…..Wat houden we over? Cross overs……
berlinetta zegt
Ik heb deze week ook nog gelezen dat de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi haar aandacht gaat verdelen, zowel in technisch als geografisch opzicht. Renault richt zich op de Europese markt, elektrische auto’s en het B-segment. Nissan trekt zich terug uit Europa en richt zich op China, N-Amerika en Japan en gaat zich richten op autonoom rijden. Mitsubishi gaat zich richten op Zuidoost-Azië en neemt het hybride-deel voor het C- en D-segment haar rekening.
Dutchdriftking zegt
Voor ons heel fijn, maar als Renault medewerker lijkt het mij toch bijzonder zuur. Jij je baan kwijt, maar de miljoenen kostende hobby van de firma gaat gewoon door…..
mikje90 zegt
@dutchdriftking: Inderdaad, ik vind het onacceptabel dat een werkgever dit aanpakt. Want veel gezinnen worden hierdoor hard getroffen, alleen maar om inderdaad die dure hobby te bekostigen. Ik snap niet dat de Franse regering zich hier nog niet heeft bemoeit.
Pallas zegt
@mikje90: Er werken toch ook mensen bij de F1-tak?
mashell zegt
Is marketing een “miljoenen kostende hobby” of net zo goed een noodzaak als de R&D, de productie, de directie of de salarisadministratie?
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Je kan je wel afvragen hoe effectief F1 nog is als marketing. En zeker voor een merk als Renault. Beweren dat je compacte SUV vol F1-technologie zit, is niet echt geloofwaardig…
arias zegt
Renault doet precies het tegenovergestelde wat de Franse regering eist voor de miljardensteun. Namelijk banenbehoud in Frankrijk.
En meer fabrieken neerzetten in Frankrijk ipv bijna alles in Spanje gaan produceren. Verkoop dan gelijk ook het hele automerk aan de Spaanse staat of aan een Spaans bedrijf. De Franse minister die zei dat Renault failliet kan gaan, heeft volkomen gelijk. Hele slechte management daar bij Renault. En dan willen ze een van de leukste auto – nameijk de Alpine A110 ookal weer in de ijskast zetten…
barry355gtb zegt
@arias: We weten hier echt niet meer dan de direktie van Renault. De meeste banen gaan verloren buiten Frankrijk en dat is een feit. Het F1 projekt komt uit het marketing budget van Renault, dat is een feit. Weet jij of ze voldoende Espace en Alpines verkopen om winst te pakken op deze modellen? Nee dus. Die andere modellen waar ze mee gaan stoppen, zullen ook niet voldoende van verkocht worden. Zoveel mogelijk modellen op de markt zetten als Renault doet is erg kostbaar. De keuzes die gemaakt zijn om te overleven, zijn genomen met de beschikking over alle informatie. Dat heb jij niet en dan kun je niet zomaar ongefundeerde emotionele reakties geven. De Renault Direktie beslist op basis van betrouwbare data.
arias zegt
@barry355gtb: De Alpine A110
Is er pas net. Als een merk nieuw leven is ingeblazen kost dat gewoon tijd. Vorig jaar verkocht Alpine in Frankrijk 3.172 stuks van de A110 dat was een record op zich. Het heeft dus tijd nodig om te groeien. En verder heb ik nergens gezegd dat ze geen modellen moeten schrappen. De Franse overheid dringt erop aan en terecht om banen in Frankrijk te behouden en fabrieken niet te sluiten. Dit doen zij niet zomaar, want Renault produceert gewoon teveel buiten Frankrijk. De Captur, Megane, Kadjar en de Twizy worden in Spanje geproduceerd. Dat moet gewoon plaatsvinden in Frankrijk. Dus nee het is niet wat jij noemt ongefundeerde reactie. Het is iets wat ik en de Franse overheid zien. Als de Renault management het toch zo goed voor elkaar heeft met 15% aandeel van de staat, waarom vechten ze dan om te overleven? Peugeot verkeerd niet in zwaar weer. Peugeot produceert zowat alles in Frankrijk voor de Europese markt en houdt het overzichtelijk. In tegenstelling tot Renault.
rfocus zegt
De F1 is een luxe sport en als een autofabrikant als Renault in zeer zwaar weer zit en ze besluiten om te bezuinigen en mensen te ontslaan. En dan door gaan met de F1 is dit in en in triest. Echt on acceptabel dit.
net10 zegt
15000 banen is bijzonder veel, ik heb het te doen met de ontslagen medewerkers. Hopelijk gaat het allemaal weer goed komen. Ik snap overigens niet waarom Renault niet stopt met de formule 1.
cdlop01 zegt
Alleen crossovers straks nog, net zoals bij Ford en GM, ongetwijfeld zullen Kia en Hyundai, Toyota de leemtes vullen. Vind het erg jmmr dat Renault zich gaat beperken en waarom ze in vredesnaam de F1 trouw blijven?????