Stront aan de knikker bij Renault. Waren ze in Frankrijk net bekomen van al die werknemers die en masse van de daken sprongen, komt het volgende probleempje kijken. De fabrikant heeft namelijk een drietal werknemers op non-actief gesteld, omdat ze verdacht worden van industriële spionage in Renaults EV-tak.
Dat het hier niet om een akkefietje gaat wordt duidelijk door een bron die mee heeft gedeeld dat de betrokkenen op heterdaad zijn betrapt. Dat dit Renault overkomt is bijzonder zuur, het bedrijf zet zwaar in op elektrisch rijden en investeert samen met partner Nissan zo’n 4 miljard euro in zijn elektrische activiteiten.
Nissan begint binnenkort in Nederland met de levering van de Leaf, en van de hand van Renault hebben we inmiddels een elektrische Kangoo, Twizy, Zoe, en Fluence gezien. Dit zijn overigens nog concepten, maar behalve de Zoe staan ze allemaal op de planning om dit jaar in productie te gaan.
Het onderzoek schijnt al sinds augustus te lopen, en het is niet ondenkbaar dat de werknemers in een vooraf opgezette fuik zijn gelopen. Als dit het geval is zijn voor hen de (spreekwoordelijke) rapen flink gaar. (via Automotive News)
laurensje zegt
Ik las ergens dat juist Fransozen erg goed zijn in spionage… koekje van eigen deeg?
philippe zegt
De vraag is dan; Welke concurrent heeft deze mannen dan ingehuurd?
RickB zegt
@philippe: PSA?
Northwestern zegt
@philippe: Een van de Chinese “autobouwers”?
albertvl zegt
@Northwestern: ik denk dat vriend Victor Muller hier meer van weet
MichaelvdBroek zegt
@albertvl: haha :D
norge zegt
Voor een miljoen verkoop ik ook al mijn kennis ;)
robert-123 zegt
@norge: moet je wel wat weten (;
norge zegt
@robert–123: Heb nog geen aanbod gehad nee :(
Megakix zegt
@robert–123: dat weet @Norge wel…maar degene die hem gaat inhuren niet ;-)
Dennis zegt
Als ze al een poosje bezig zijn geweest zullen ze er financieel ook wel flink op vooruit gegaan zijn.
Raikkonen zegt
tja die fransen zijn toch niet echt slim net belgen. maarja zo zie je ook het geval uit de formule 1 met Alonso in Singapore.
philippe zegt
@Raikkonen: En jij wil met deze reactie bewijzen dat je Frans bent?
bozewolf zegt
@Raikkonen: Ah, yes, want elk land heeft één collectief IQ dat voor de hele bevolking telt….
Maar er is nog 1 ding dommer dan Fransen…mensen met “Raikkonen” als nickname op internet. Niets is dommer dan hen.
Toch?
mashell zegt
Managers? Wat weten die nou?
Macready zegt
@mashell:
Gaat er niet om wat ze weten, maar waar ze toegang tot hebben.
Megakix zegt
Oké…spionage bij Rrrrenault…waar niemand wat aan heeft ! :lol:
MichaelvdBroek zegt
@Megakix: mee eens, de normale benzine-diesel motoren hebben al genoeg storingen, moet je nagaan als ze electrisch worden! mag je blij wezen als je nog kan rijden inplaats van alleen naar kijken omdat die het niet doet :D
Joh zegt
Zo te horen weten ons de oosterburen hier meer van.
jens zegt
Ik stel mij alleen de vraag … Elektrische wagens…
Is dit praktisch wel haalbaar?
Gaan de elektriciteitsprijzen dan niet de pan uit swingen dan …
Stel: Diesel 40 liter per tankbeurt = 40 liter x 45 Megajoule/ liter = 1800 MJ
Hiervan wordt slechts 30% nuttig gebruikt (rendement diesel +- 30%). Dus 30% van 1800 MJ = 600MJ voor een autonomie van laat ons zeggen 600 km per week. Op jaarbasis wordt dit:
600 MJ/ week x 52 weken = 31200 Mj per jaar en per wagen
Stel dat morgen slechts 10% van alle wagens elektrisch gaan rijden. In Belgie betekend dit dus:
10% van 5000 000 = 500 000 wagens.
500 000 wagens x 31200 Mj per auto per jaar = 15,6 E9 Mj = 4322 GWh
Een elektrische auto met een rendement van 50% vraagt dus dubbel zoveel energie of:
8664 GWh
Een kerncentrale van 1000 MW levert op 1 jaar:
1 GW x 24 uur/dag x 365 dagen/ jaar = 8760 GWh
Dit betekent dus dat er zomaar een kerncentrale van 1GW bij moet komen om de vraag te kunnen beantwoorden. Verder stelt zich ook het probleem dat iedereen zijn wagen snachts even aan het net koppelt om te laden.
Piekmomenten op het net die niet te schatten zijn.
Ik denk niet dat dit realiseerbaar is en dat het bij dromen zal blijven.
Bijkomend, het economische aspect:
Een elektrische wagen vraagt 1200 MJ / 600 km.
1200 MJ = 333 KWh
Dit betekent een met de huidige prijzen een kostprijs van:
333 KWh x 0,15 euro/KWh = 50 euro per 600 km
Lijkt aantrekkelijk, maar … Aangezien de vraag naar elektriciteit enorm zal stijgen met deze elektrische wagens, zal de prijs dus zeker niet bij 0,15 euro/KWh blijven en zullen we allen moeten ophoesten.
binkie zegt
Geen zorgen. Met de huidige kwaliteit van hun elektronica wordt het toch nooit wat. Heb gisteren weer een dame in een stilgevallen Laguna helpen duwen.. :)