![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-01.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-02.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-03.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-04.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-05.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-06.jpg)
![Afbeelding Renault Scenic – vergeten concept (1991)](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/Scenic_Concept_1991/renault-scenic-concept-07.jpg)
In 1996 verraste Renault vriend en vooral de vijand met de Mégane Scenic. Toch is de eerste écht succesvolle midi-MPV lang niet zo vooruitstrevend als de concept zes jaar eerder. Het verhaal van de auto die het uitzicht op de weg voor altijd veranderde.
Weinig auto’s zijn zo bepalend geweest voor de late jaren ’90 als de Renault (Mégane) Scenic. Toen het merk haar midi-MPV in 1996 presenteerde, moest men bij de concurrentie flink aanpoten om ook met een hoge C-segmenter te komen. Niet voor niks lijken auto’s als de Citroen Xsara Picasso en de Deawoo meer dan een klein beetje op de Scenic. En nog altijd weet de Scenic van alle mpv’s nog vaak de meeste handen op elkaar te krijgen.
Natuurlijk kunnen we nu een hele discussie op gang brengen of de Scenic wel écht de eerste midi-MPV was. Nee, Japan bracht bijvoorbeeld al de Honda Civic Shuttle, Mitsubishi Space Runner en de Nissan Prairie voort. Maar ook de Scenic blijkt geen kind van de jaren ’90, maar ontstond al eind jaren ’80.
Toen kwam bij Renault het besef dat een kleinere versie van ruimtewonder Espace wel eens succesvol zou kunnen worden. Onder leiding van designer Anne Asensio werd een concept uitgedacht van een vijfzitter met hoge daklijn en een slim interieur. Gaf Renault op dat moment aan haar personenauto’s nog vooral nummers, de conceptcar kreeg bij haar introductie in 1991 een lekker Frans klinkende naam mee.
Waarom het zolang geduurd heeft voordat de Scenic op de markt kwam? Waarschijnlijk werd de concept als te futuristisch en niet-haalbaar bestempeld. Zo hebben we de schuifdeuren voor én achter nooit meer teruggezien op een Renault. Onder leiding van de nieuwe designbaas Patrick Le Quément, bekend van de Twingo, werd er getekend aan een volledig nieuwe ontwerp op basis van de Mégane. Leuk detail, de eerste concept met de naam Mégane stamt uit 1988, al leek ook in dat geval de uiteindelijke concept totaal niet op het productiemodel.
Geinig, absuluut. En het uiteindelijke ontwerp was heel aardig.
Allen vind ik MPV’s altijd nét de verkeerde manier om uit te dragen dat je enorm vruchtbaar en potent bent. Een Espace is nog erger, trouwens.
@gtwillem: Vruchtbaar is niet precies het beeld wat ik heb van de gemiddelde Scenic-rijder*…
*sorry pa.
@dizono: het is die ouwe van je tenminste nog een keer gelukt ;-)
@gtwillem: De BMW 2 Active Tourer is nog zo’n vruchtbaar voorbeeld….
@BmwMPower: BMW 2 active divorce toch?
@dutchdriftking: een echte BMW Gran Divorce is toch wel een Z3 M Coupe en een paar NS jaarkaarten voor de kinderen, toch @jrk68???
@dutchdriftking: De meeste mannen zijn na een scheiding zo kaalgeplukt dat een BMW er niet meer in zit.
@gtwillem: hahaha, nee maar een touran vind ik niet veel beter….
@gtwillem: hoeveel keer per dag bekijk jij autoblog per dag? Ik zie jou overal voorbij komen.
@casperfcb: beetje reageren wanneer iemand een beter argument heeft, beetje een mening verkondigen. Tijdens een bolis leggen kan ik zo vier posts plaatsen ;-). Dus het valt wel mee uiteindelijk, niet vaker dan 150 keer per dag denk ik. Dus middenmoot reaguurder ;-)
@gtwillem: bedankt voor de details. :-s
@jpoers: graag gedaan. Ik probeerde me nog in te houden. Soms, als ik boontjes heb gegeten, en het gewoon kleien is, dan kan ik zo 10 posts plaatsen en nog op AutoJunk zeggen dat ik iets een ‘Goede Spot!’ vind.
Lang leve de AB App!!!
@gtwillem: Het is gewoon verslavend. Op het werk, op de pot, thuis op de bank. Overal gewoon. Maar het is zo leuk!
@gtwillem: bolis moet bolus zijn…
@gtwillem:ja verpest het nog meer door de Zeeuwse lekkernij zo te vernoemen. Jammer jammer :)
@gtwillem: hahahaha ;)
Die Nissan Prairie was er zelfs al vóór de Espace…
De grap is eigenlijk dat de eerste Twingo meer design-elementen deelt met dit concept dan de Scenic
@potver7: en de Fiat Multipla was er al toen niemand nog van Nissan had gehoord.
Ik dacht dat de megane scenic lelijk was, maar vergeleken met dit gedrocht is ie prachtig
Waarom staat we Azie of asie op de passagiersstoel?
@jpoers: goed kijken; op de ene staat Azië, de volgende Europa. Zal wel iets met werelddelen te maken hebben..
@silenro: nou je het zegt. Een telefoonscherm is niet zo heel groot ;)
Ouch, ben blij dat ik vanmorgen nog die mooie Porsche van Stevie McQueen gezien hebt hier op Autoblog, want hier word je niet echt gelukkig van ..
@silenro: #grammarnazi: Steve McQueen uiteraard.
Ach, er is niks mis mee, maar het is wel een auto die te vergeten is.
Wat een lelijk hok!