De naam ‘Renault Scenic’ op een SUV en niet op een MPV is niet zoals we dat gewend zijn.
Renault wist met de Espace voor reuring te zorgen in het MPV-segment. Met de Scenic deden ze dat trucje nogmaals, maar dan een segmentje lager. De Scenic, eerst nog Mégane Scenic geheten, was een ruime auto op basis van een C-segmenter. Dat werd eveneens een belangrijk segment in Europa.
Renault Scenic
De Scenic hield het vervolgens vier generaties vol. Steeds weer werd de auto moderner, maar de insteek bleef hetzelfde. Bij de vierde generatie werd het een ietwat apart ding, met bijzondere proporties en de wens van Laurens van den Acker om hem te allen tijde aan te bieden met kolossale 20 inch velgen. Mettertijd werd wel duidelijk dat een MPV slijten in de huidige tijd echt lastig is.
Vijfde generatie Scenic
Vandaar dat de vijfde generatie Renault Scenic het helemaal anders gaat doen. Ten eerste omdat het geen MPV meer is. Het is nu een soort SUV of crossover. Ten tweede omdat de nieuwe designtaal van Renault te vinden is op de nieuwe Scenic. Hier konden we al kennis mee maken dankzij de Clio facelift en de Rafale, maar op de Scenic oogt het ook prima. De ‘grille’ met geinig honingraat-patroon en natuurlijk de nieuwe Renault-ruit zorgen voor een bijzonder design. Ook de velgen zijn een bijzonder staaltje design, wat iets nieuws lijkt te zijn waar meer Fransen mee experimenteren. Echt mooi is het niet, spraakmakend wel.
Esprit Alpine
Nog een trend die de Renault Scenic volgt: wat Renault eerst GT-Line en toen RS-Line noemde, heet nu Esprit Alpine. Ook dat kun je krijgen voor de Scenic en ook die staat op de IAA. In dit geval betekent het een matgrijs kleurtje en iets ‘normalere’ velgen.
Ook het interieur oogt lekker modern dankzij het gloednieuwe dashboard van Renault. De nieuwe Scenic is een vijfzitter, maar een zevenzits Grand Scenic lijkt niet uit te sluiten.
Beide uitvoeringen van de Scenic staan prominent op de Renault-stand op de IAA in München. Meer details over deze elektrische crossover kun je lezen in het introductie-artikel van de Scenic.
AudiRS zegt
Meh.
Elise zegt
Renault gaat toch veel te veel op Peugeot lijken zo?!
Mini Joe zegt
Benieuwd wanneer de pkw bouwers de Franse slag gaan volgen, +/- 10 jaar schat ik. 🥳
Johanneke zegt
Minder aerodynamisch, krapper, en gevaarlijker voor voetgangers en fietsers. Dit gaat beter verkopen dan de mpv’s, dat staat vast. Want mensen haten zichzelf ofzo?
melcon zegt
Mensen willen graag een rollover vanwege de hoge instap en het overzicht wat je dan op de weg hebt. Dat laatste voordeel vervalt natuurlijk als iedereen in een rollover rijdt maar dat realiseert niemand zich ;-). Op zich is het niet geheel onbegrijpelijk maar er zijn ook genoeg tegen argumenten tegen de rollover carrosserie vorm die je al benoemd hebt. Daarbij uiteraard minder kofferbak ruimte en minder hoofdruimte. Je kan uiteraard beargumenteren dat een MPV ook minder aerodynamisch is maar toch nog altijd aanzienlijk beter als een rollover. Uitendelijk komt het er op neer dat een rollover hip is en als je die niet hebt dan hoor je er niet bij.
Voordeel is uiteraard dat als je niet in een rollover rijdt je niet in een 13 in een dozijn auto rijdt.
z3cabby zegt
Ben jij een influencer die wordt betaald om het woord rollover zo veel mogelijk te noemen?
Roskampies zegt
Hey geinig detail. Naast bekerhouders een ipad tel houder geintegreerd. Kijk das nu geinige gimmick.