Sta je dan, met je dieselmotor.
De laatste jaren is de dieselmotor bij het grote publiek, en met name de autofabrikanten en overheden, uit de gratie gevallen. Nu lijkt ook Moeder Natuur genoeg te hebben van de zelfontbrander. De diesels van Renault werden deze week namelijk massaal geteisterd door opstartproblemen dankzij het winterse weer. Net als wij, door jullie tips over dit onderwerp.
Dit blijkt uit verschillende berichten uit binnen- en buitenland. De Telegraaf heeft vanochtend een artikel gepubliceerd waarin verschillende reacties van mensen onder de aandacht worden gebracht, in het licht van de problematiek. Een anonieme vrouw vertelde tegenover de krant:
“Mijn man belde onze leasemaatschappij en wilde het uitleggen, maar die mevrouw zei: stopt u maar, ik weet precies wat er is. U bent nummer 140. De auto wilde niet starten. Er waren overal lichtjes die aanduidden: meteen stoppen.”
Volgens de berichten zijn honderden, zo niet duizenden mensen de dupe geworden van allerlei elektronische storingen binnen de Renault-motor. Het kille weer heeft schijnbaar grote invloed op auto’s van de Franse fabrikant, want in de ochtend zijn leasemaatschapijen, autodealers en importeurs platgebeld. Niet alleen in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in België.
De softwareproblemen zijn vooralsnog uitsluitende opgetreden bij de nieuwere modellen van het merk. Met name de nieuwere versies van de Mégane, Talisman, Clio en Espace waren de grootste slachtoffers.
De problemen lijken te worden veroorzaakt door een ophoping van condens in motor, die binnengelaten wordt via de luchtinlaat. Door het winterweer komt er een dusdanige hoeveelheid binnen, dat de motor het niet aankan en vervolgens niet meer kan starten. Nadat er een zekering wordt verwisseld en het water is verwijderd, moet de auto weer verder kunnen.
Beeld: Renault Sport Twingo RS in de winter, door @erikknl
intimrasiert zegt
Dit kan elk merk overkomen. Maar wel beetje raar dat dit niet in hun eigen testing naar boven is gekomen.
strepentrekker zegt
@intimrasiert: Als het een VW was had je waarschijnlijk wel anders gereageerd.
bruinbeer zegt
@strepentrekker: VW heeft er ook last van. Vorige winter wel een aantal gehad met hetzelfde probleem maar niet zoveel als Renault het nu heeft.
wimof zegt
@bruinbeer: In 1982 toen de toen nieuwe Polo uitkwam had ie een leuk naar boven gericht uitlaatpijpje.
Door de condens en vorst in de winter bevroor het water hierin.
Later toe men het ontdekte heeft men er een gaatje in gemaakt.
Anderzijds, een auto werd getakeld en toen men er wilde naar kijken sloeg dat ding aan.
Niet altijd evident net zoals het relais J109.
momo zegt
@bruinbeer: Mercedes ook? Met de dieselmotor van Renault?
stuko zegt
@momo: is een intercooler probleem, niet specifiek de motor. geen idee of die bij een Mercedes gelijk is.
kenner zegt
@strepentrekker: ja iedereen toch
slickrick zegt
@intimrasiert: gisteren stond zo een talisman op de parkeerplaats naast mij, die vent kreeg hem maar niet aan de praat.
Vertrouwde Franse techniek zeg maar, zelfs mijn oude Mercedes diesel startte vroeger moeiteloos bij -10 zolang de accu maar goed was….
baardmijt zegt
@slickrick: Oude Renault diesels startten ook bij -10° C wel.
rw1994 zegt
@intimrasiert: mooier nog dat de software de schuld krijgt in dit artikel…
mikje90 zegt
@intimrasiert: ik heb met mijn Kangoo 1.5dci nergens last van. 110 pk op du veurwiele jonge!!!
Design_Driven zegt
@intimrasiert: er wordt steeds minder getest en meer gesimuleerd dus dit soort knullige dingen komen steeds meer voor.
jack_abarth zegt
En hoe zit het met de A-klassen en de Nissans?
toyotaprius zegt
@jack_abarth: ongelofelijk maar waar, onze a klasse doet het nog..
raceface zegt
@jack_abarth: al die ‘mercedes’ kangoo’s
wimof zegt
@jack_abarth: Die kunnen andere bochten in hun luchttoevoer hebben waardoor er geen waterslot kan gevormd worden.
jack_abarth zegt
@wimof:
Goed punt, maar het lijkt mij wel vreemd dat het gaande is bij meerdere types en niet bij een enkel type. Kan me niet voorstellen dat ze allemaal een identieke inlaat hebben.
wimof zegt
@jack_abarth: We weten ook niet of dit de werkelijke oorzaak is en of op welke plaats het probleem is.
In de loop der jaren hebben we al dikwijls de vraag gesteld of/hoe dit is kunnen gebeuren.
Mijn standpunt was dat dikwijls de kennis verloren gaat doorheen de jaren en dat (jongere) ingenieurs opnieuw moeten meemaken voor hun voorgangers al wisten.
Kijk naar de werkplaatsen, kennis over 10-25 jarige modellen is dikwijls onbestaande en verloren gegaan.
Jammer, maar ja, ik leefde ook voor de mekaniek en mijn klanten.
wimof zegt
@jack_abarth: Hallo, ondertussen nog wat gaan rondneuzen en in een artikel van 2013 beschrijft men hetzelfde probleem en zegt met dat water en ijs uit de intercoolerleiding kwam.
Ok, het zal nu wel duidelijk zijn, maar wat niet door de beugel kan is dat men eenzelfde oorzaak jaren later nog niet heeft verholpen.
Dit lijken wel Engelse toestanden.
ranja zegt
@jack_abarth: die doen het nog wel inderdaad, wat ik persoonlijk ook vreemd vond. Echt bizar veel pechmeldingen gister en vandaag met de nieuwe renaults
911targa zegt
FrankRUK.
toyotaprius zegt
@911targa: Fran-Kruk
peug206 zegt
@911targa: en de mercedessen dan?
toyotaprius zegt
@peug206: uit ervaring… Rommel.
wimof zegt
@peug206: Andere vormgeving van de inlaatleidingen.
peug206 zegt
@wimof: dank, dat wist ik niet. Wel dat tegenwoordig motorisch het gewoon eenheidswurst is.
boomhauwer zegt
@911targa: grappig
herbert zegt
haha wat een troep ook die franse meuk!
henkhekje zegt
@herbert: wat raad je aan?
theblazerunner zegt
@henkhekje: toyota
techniekmeneer zegt
@henkhekje: Japans.
herbert zegt
@henkhekje: Vrij simpel , het is al snel beter dan die Franse meuk, een FCA diesel zijn bijzonder fijn.
henkhekje zegt
@herbert: blijkbaar geen verstand van auto’s
herbert zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
trolle zegt
@herbert: geen problemen met mijn “franse meuk”
herbert zegt
@trolle: dagje thuis werken was het voor jou zeker ;)
trolle zegt
@herbert: ik was sowieso een dag thuis, en morgen ook. Maar de auto starte zonder problemen. Hij is tevens ook te oud om software problemen te kunnen hebben
sirprize zegt
@trolle: anekdotisch bewijs
cloverleaf zegt
Allemaal overstappen op Honda!!!
utregcity zegt
@cloverleaf: hear, hear want mijn CR-Z heeft lekker geen last!
gandini zegt
@cloverleaf: Allemaal aan de HR-V voor de metershoge sneeuw die vandaag gevallen is.
Oh, en omdat ik vandaag op Autoblog heb geleerd dat het een echte cult-auto in wording is.
coffeecup zegt
Daarom rij ik Zweeds…
kennone zegt
@coffeecup: juig maat niet te vroeg. Die Twin Engine modellen zitten ook vol met software problemen.
rrk147 zegt
@coffeecup: en zat er in die Zweden jarenlang een PSA-ford diesel… Of het moet die andere Zweed zijn, daar zat oa een betrouwbare Italiaan in ?
coffeecup zegt
@rrk147: in de failliete Zweed jarenlang met een 2.2 diesel van Opel gereden. Ook nog andere failliete Zweden gereden, in de sneeuw kwamen de Saabs pas echt tot leven.
Nu een mooie 5 cilinder van het andere merk uit de vorige eeuw, en die gaat echt niet stuk :-D
Die 1.6 diesel heb ik nooit Volvo-waardig gevonden.
rrk147 zegt
@coffeecup: Ah ja, een 5 cilinder hoort wel bij die Zweed (tot voor kort) en is echt een mooi blok! Das idd een stuk dergelijker als die 1.6!
Rossi zegt
@coffeecup: idd de d5 met 225pk startte vanmorgen heerlijk.
335istage1 zegt
@rossi: zo weinig maar? Zal wel niet vooruit te branden zijn dan. Of vind jij dat wel snel en wil je graag opscheppen met je peekaatjes
nautique206 zegt
@335istage1: stage 1 stelt ook niets voor, stage 2 moet je minimaal hebben
wimof zegt
@335istage1: 225 pk is onder alle omstandigheden ruim voldoende.
Enfin, bijna overal, een 40 tonner mag wel wat meer hebben.
kennone zegt
@335istage1: hij is gewwoon trots op zijn Vulva,, ik snap dat wel?
pretje zegt
@coffeecup:
Toevallig ?
gisteren 3x V 60 op de pechstrook op een stuk van 20 km,
Kon zo snel niet zien of t een D2/ 3 of D6 was ….
kennone zegt
Niets veranderd dus in de afgelopen 10 jaar..
rtnet zegt
Het enige lampje wat bij mijn e91 constant brandt vandaag, is die van de DTC!
redbeams zegt
@rtnet: Nee die brandt alleen bij renault…diagnostic trouble code ;)
tenaci zegt
Ik las het vanmorgen op m’n werk en mompelde iets in de trant van: ‘Dat krijg je met die Franse rommel’.
Waarop een vrouwelijke collega opmerkte dat ze al 8 jaar probleemloos in haar Peugeot 107 reed….. ??♂️
wimof zegt
@tenaci: En toen heb je haar vlug verteld dat Toyota er ook voor iets tussenzit.
Mijn buur met zijn C1 heeft 180.000 km , zonder problemen, zegt hij.
Behalve de koppeling blijkbaar.
room850 zegt
@wimof: daihatsu blokje bedoel je..
p3r0x zegt
@room850: Daihatsu is dan ook van Toyota…
techniekmeneer zegt
@tenaci: De enige goede Fransoos…. Onee, de Citroën C crosser is er ook nog.
jensefrens zegt
@techniekmeneer: mijn 306 doet het al 25 jaar zonder problemen.
techniekmeneer zegt
@jensefrens: Iets met anekdotisch bewijs..
racerx zegt
@techniekmeneer: Ach, in die tijd waren Peugeots best goed in elkaar geschroefd. De toenmalige 406 van m’n pa was ook foutloos, eveneens anekdotisch, maar toch.
ukbob zegt
@tenaci: das ook geen auto maar een boodschappen karretje met dak…
smex zegt
Dat mensen die meuk van Renault nog steeds kopen joh
sirprize zegt
@smex: ideeal voor de zuinige Ollanders. Veel voor weinig.
techniekmeneer zegt
@sirprize: Veel ellende voor weinig geld inderdaad..
dailydriver zegt
@sirprize: dat is dacia….
cossiekiller zegt
Is ‘onze’ Max toch wel net op tijd overgestapt zeker!
ukbob zegt
@cossiekiller: daarom ging t niet zo lekker in de regen races misschien?
Je bent iets op ‘t spoor!!
thomasthomas zegt
Zo voelde Max zich dus regelmatig afgelopen jaar.
techniekmeneer zegt
Ik werk naast een Renault dealer, daar hebben ze vandaag 18 stuks binnen gekregen… Het was de hele dag geel van de berging vrachtwagens… Wat hebben wij gelachen vandaag.
thomasthomas zegt
@techniekmeneer: Hard gewerkt vandaag dan.
tttijn zegt
Haha hoe typisch.
emping zegt
Weer lekkere Franse troep.
avdb55 zegt
Captur diesel hier. Startte zonder problemen. Net zoals iedere dag de laatste 5 jaar en 150.000 km. Wat mij betreft een toppunt van betrouwbaarheid. Als alle auto’s zo waren zou de wegenwacht fors ingekrompen kunnen worden.
dper4mance zegt
Je moet ook gewoon geen Renault kopen… Eigenlijk geen enkele nieuwe Franse auto als je iets om betrouwbaarheid geeft. Leveren gewoon al 20 jaar rommel. Staan niet voor niets steevast onderaan de betrouwbaarheids statistieken.
techniekmeneer zegt
@dper4mance: Hoe durf je dat te zeggen op Autoblog! Frans is goed! VAG is troep.
stefanie_pieters zegt
@dper4mance: laat me raden jij rijd zeker Volkswagen of VAG? Denk dat dat laatst meer in de nieuws is geweest. Niks aan de hand met me clio diesel uit 2015. Knort elke morgen weer voor me. Elk auto en elk merk heeft een keer wel wat!
techniekmeneer zegt
@stefanie_pieters: Nee ik rijd Toyota? Tenminste, zo vaak pak ik de auto niet meer…
dper4mance zegt
@stefanie_pieters: nee ik rijd geen VAG. Daar is inderdaad bijna evenveel ellende mee. Enige verschil is dat die de laatste paar jaar wel iets beter worden. Renaults en met name PSA nog steeds niet.
stefanie_pieters zegt
@dper4mance: dan kijk jij geen nieuws?! Wat jij nu zegt is waanzin. Kom van Mercedes af. Ja Mercedes maar die clio doet het echt niet slecht. Net binnen 10 maanden zn 135 dkm grote beurt gehad en nog geen lampje kapot of druppeltje olie verbruikt! En dat is slecht? Nee lekker een 3 pitter nemen waar ze 160 pk uit drukken. Bij 2 ton op de teller kan je je auto weg flikkeren. Zo heeft alles wel wat maar als je klaagt doe het dan terecht!
toyotaprius zegt
@stefanie_pieters: hey wij hebben naast de Prius nu een Mercedes. En het is rommel, alleen maar problemen en de dealer doet niets. Over 2 1/2 jaar gaat deze eruit (zakelijk). En de kans dat er nog een Mercedes komt is nihil.. Een van mijn voorlopers was ook een Clio, nieuw gekregen en toch met veel plezier i
toyotaprius zegt
@toyotaprius: ’n gereden, geen problemen. De stoelen en de hakerigheid vd versnellingsbak was het enige wat naar boven kwam. Hiermee een kleine 100.000 km mee gereden maar zoals al eerder vermeld, geen echte problemen en dit staat haaks op onze Mercedes. En ik ben in mijn omgeving niet de enige..
jensefrens zegt
@dper4mance: dit is niet eens waar grappenmaker.
wimof zegt
@dper4mance: Misschien moeten de auto’s gewoon terug degelijker gebouwd worden.
Ze worden alsmaar duurder maar komt dat omdat men steeds meer rendement wil of omdat er veel te veel moet inzitten en moet uitsparen op andere dingen.
Ik stelde me dit week-end nog de vraag, zo’n 3 pittertje met zijn gehele configuratie wat zou dat de fabriek kosten.
Een hele Up! heb je België voor 9200€ 21% btw incl.
johnwaters zegt
@dper4mance: vertel ons eens, welke problemen heb JIJ al gehad met JOUW Franse auto. Enkel jouw eigen ervaringen dus, geen verhalen van het vijfde knoopsgat.
rogers zegt
Geen problemen met onze Renault Zoe…..
techniekmeneer zegt
@rogers: Een Renault Zoe is het probleem zelf..
miezemiez zegt
@techniekmeneer: ik vermoed dat u met maarliefst zes reacties, uw haat jegens renault kenbaar heeft gemaakt
techniekmeneer zegt
@miezemiez: Ja is ook een beetje flauw eigenlijk. Genoeg voor vandaag, morgen is er weer een dag.
zjos zegt
Ach een Renault Zoe is met de huidige temperaturen letterlijk ook een natuurlijke probleem auto. Na een nachtje -8 er achter komen dat die 200 km net niet haalbaar is uitermate vervelend. Vooral als je je Renault dieselende buurman net hebt uitgelachen.
rogers zegt
@zjos: Range is inderdaad wat minder maar mijn vrouw is toch zeer te spreken op de elektrische voorverwarming in de ochtend. Geen ruiten krabben meer….
koeberg zegt
> De laatste jaren is de dieselmotor bij het grote publiek, en met name de autofabrikanten en overheden, uit de gratie gevallen.
Ik heb het gemerkt afgelopen december toen ik een nieuwe leaseauto uitzocht. Benzine mag niet van de werkgever dus heb ik maar een EV besteld.
de63amg zegt
Renault, passion for trouble.
stuko zegt
Naast dat mijn Clio al gewoon een kutauto is, is dit een heel fijne bevestiging daarvan.
BEN-DE :)
henkp1 zegt
Raar verhaal. Waarom dit jaar wel en vorig jaar niet? En in 2017, 2016?
mashell zegt
Hoe is dit een softwareprobleem?
pieter31 zegt
Vorig jaar was dit ook en het jaar daarvoor ook, het echte verhaal is dat er via een slechte afdichting van de slang op de intercooler er vocht in je inlaat komt en dat die condens bij je zuigers komt en die vriezen vast, dat is de rede dat ie niet meer start…
zelf jaren bij Renault gewerkt en genoeg van deze problemen langs zien komen…
20klepper zegt
Opvallend dat die VAG haters nu zo stil zijn…. zitten natuurlijk bij de dealer op de gratis wifi, te wachten op hun plasticfantastic met hun zure gezicht whaha!
vwdriver1978 zegt
Wat leuk dat eindelijk die rotte Franse troep eens te grazen wordt genomen in plaats van Volkswagen.
Het grote verschil is hier VW heeft met de dieselmotoren een paar jaar geleden een fout gemaakt. Niet goed maar kan gebeuren en ze hebben ook meteen gereageerd. De Franse autofabrikanten maken al jarenlang een hele grote fout namelijk de troep blijven doorbouwen en er maar niks van leren. Niet dat ze altijd slechte meuk hebben gebouwd maar toch wel erg veel.
twingotony zegt
Mag Renault wel een terugroepactie voor organiseren, is duidelijk een ontwerpfout.
twingotony zegt
Renaults hebben wel meer ontwerpfouten.
Mijn Twingo (2012) had een slechte spanningsregelaar waardoor er veel fluctuatie in het voltage van de boordspanning zat, resulteerde in doorgebrande dashboardlampjes op het kachelconsole. Altijd netjes door de dealer vervangen onder garantie. Voor de rest een prima karretje als je niet veel rijdt. Durfde deze ook alleen te kopen omdat er 5 jaar garantie en onderhoud op zat ;-)
Na 5 jaar ingeruild op een Clio 1.2 TCE Estate met 6-bak (2018), gaat als de brandweer en het enige minpunt is het af en toe uitvallen van de radio (R-link2), op te lossen met even uit en weer aan te zetten. Verder een prima karretje waarin alles naar behoren werkt. Rijdt echt als op rails.
monsieurleloure zegt
Grappig, zo’n fix kost Renault misschien een meijer, VW heeft grotere aderlatingen moeten doen met die rommel wat ze op de weg gezet hebben plus de miljarden sjoemelgeld.
Renault maakt uitstekende diesels.