Team geel kijkt met positivisme naar de toekomst.
Een nieuw F1 seizoen, een nieuwe teleurstelling voor team Renault. De Fransen hebben nog maar weinig plezier beleefd aan de F1 sinds ze hun oude team ’terugkochten’ van Genii Capital aan het eind van 2015. Inmiddels begint dat toch wat zeer te doen, vooral nu het team dit jaar eerder een terugval lijkt te beleven in plaats van dat het de aansluiting vindt bij de top. Je vraagt je weleens af wat Renault er op deze manier aan heeft om mee te doen aan de F1, maar de andere fabrikanten zullen team geel vast dankbaar zijn. Iemand moet tenslotte verliezen en het geeft het kampioeschap wat meer geloofwaardigheid als dat het machtige Renault is dan een of ander privé-team van een flamboyante miljardair.
De makkelijkste manier om dit op te lossen lijkt ons er een enorme bak geld tegenaan gooien. Toyota bewees in het verleden dat dit weliswaar geen garantie voor succes is, maar het is wel een goed begin. Doch het hoofdkwartier lijkt hier geen zin in te hebben. Dat niet alleen; ook in sommige andere opzichten lijken de belangen van de straatdivisie en het F1 team niet geheel met elkaar in lijn te zijn. Zo stemde het raceteam eerder dit jaar tegen het terugbrengen van zachtere banden, ondanks dat het op Haas F1 na waarschijnlijk het meeste last heeft van het nieuwe Pirelli schoeisel. De reden: Renault werkt voor veel straatauto’s samen met Pirelli en wilde de bandenboer niet in het hemd zetten. Tsja, met dat soort compromissen wordt het nooit wat natuurlijk, of je nou een machtig mooie historie in de sport hebt of niet.
Om toch een idee van vooruitgang en nieuwe hoop te creëren, heeft het team daarom maar besloten te gaan voor de simpele optie: een kop laten rollen. Nico Hulkenberg wordt bedankt voor zijn diensten en vervangen door Esteban Ocon. De beste vriend van Verstappen komt volgend jaar terecht in het stoeltje naast Verstappens oude teammaat Ricciardo. Teambaas Abiteboul verwacht nu al dat dit het nodige vuurwerk op zal leveren, zo zegt hij in de podcast Beyond the Grid:
Esteban will want to beat Daniel. And I know that we will have some challenges from a driver management perspective on the pit wall to manage that. But that’s also a nice problem to have.
Op de vraag of Abiteboul denkt dat Ocon een verbetering voor het team is ten opzichte van de Hulk (die dit jaar een puntje minder heeft gescoord dan ‘kopman’ Ricciardo) antwoordt Cyril als volgt:
The problem sometimes in Formula 1 is you have people doing very long careers, and at the end, they are a bit there to be in Formula 1 and almost winning becomes secondary. I don’t want that at any point in the company. Don’t get me wrong, when I’m saying that, I’m not talking about Nico… But I do feel that when you are 22, in the early days of your career – a career for which you had to fight a lot…- it’s a different dynamic. It’s the sort of dynamic that I feel is the right dynamic for our team. So if you ask me whether we’ve taken Esteban because Esteban is simply a better driver than Nico, I am absolutely unable to tell you… But do I believe that it’s better in the dynamic of our team? Yes, I feel so.
Ironisch genoeg beschrijft de eerste zin van deze quoot in mijn ogen exact het hele team van Renault, maar soit, misschien ben ik dat alleen. Denk jij wel dat Ocon voor de wende kan zorgen, of wordt de toekomst gewoon meer van hetzelfde voor Renault? Laat het weten, in de comments!
lavoro zegt
Ocon en Ric worden zeker geen vrienden. Het wordt wel leuke tv
Robert zegt
@lavoro: het wordt alleen leuke tv als de Renaults er in slagen om wat verder vooraan in de startopstelling te komen én te blijven. Want anders zal het net zo gaan als de afgelopen seizoenen: de actie wordt pas getoond als de regie ruimte ziet voor het tonen van de herhaling…
Dutchdriftking zegt
@lavoro: Ocon is inderdaad zo’n beetje de enigste coureur welke de lach van zijn gezicht kan krijgen….
elemento zegt
Ric gaat hem hard uitlachen
awesome zegt
Het allergrootste probleem van Renault is Abiteboul.
De beste man moet te veel ballen omhoog houden in verschillende rollen binnen het Renault concern, dat lukt niet.
Daarnaast is alle geloofwaardigheid er inmiddels ook wel uit.
Dan heb je nog Alain Prost. Die man weet als geen ander hoe je GEEN formule1 team moet runnen.
drdre1 zegt
@awesome: je opmerking over Alain Prost, puur uit interesse: waarom denk je dat?
laptom zegt
@drdre1: Omdat hij een F1 team gerund heeft: Prost F1?
alino zegt
@awesome: moet je de podcast van Beyond the grid met Alain Prost zeker eens luisteren. Dan krijg je iets meer inzicht in heel het Prost F1 team gebeuren. Het was niet zozeer het runnen van het team door Prost dat een probleem was, maar vooral de politieke spelletjes achter de schermen met alles wat Frans was.
nikk zegt
Het zal met Ocon ipv Hulk naast Ric zeker meer vuurwerk / spanning opleveren. Of dat goed gaat uitpakken voor het team is te betwijfelen maar voor de kijker waarschijnlijk wel. Laat maar komen
shibby zegt
Volgens mij wordt het tijd dat Abieteboer z’n spullen pakt
bernoulli zegt
Ocon is een waardige opvolger van Hülkenberg. Ook 0 podiums.
rob5nismo zegt
Strijd in het team zal er zeker komen ik vind dit wel een interessante tijd voor de F1 we krijgen weer een wisseling van oude garde en jonge hongerige honden
gandini zegt
Een cursus omdenken zou Abiteboul goed doen. Het lijkt me eerder het ontbreken aan vooruitgang binnen het team de dynamiek negatief beïnvloed. Met beter materiaal hadden zowel Hulkenberg regelmatig een podium kunnen scoren…
harrie zegt
Perfect omschreven, Hulkenberg eruit schoppen komt voort uit pure ideeën armoede.
Poulusma zegt
Jongens, we gaan Renault toch niet belachelijk zitten maken zeker? ? Vergeet niet dat ze een motor met 1000pk hebben gebouwd. Waar ze die tijdens de raceweekenden laten is me nog steeds een raadsel. Daarbij ben ik van mening dat Abiteboul een Clown is, wil altijd het laatste woord hebben, wijst altijd naar anderen en hij beloofd dingen die hij niet waar kan maken… Hem de laan uit sturen is het beste wat ze kunnen doen om nog wat geloofwaardigheid terug te krijgen.
mashell zegt
@poulusma: Abiteboul doet dus precies van Helmut Marko doet bij Red Bull, de pers bespelen met onzin. En omdat de blogs en de kranten toch vol moeten lukt het ook elke keer opnieuw.
Poulusma zegt
@mashell: Dat klopt, maar er is een verschil tussen die 2. Helmut Marko is een adviseur, en Abiteboul is gewoon echt een teambaas die met de ontwikkeling van de auto, motor en het hele reilen en zeilen van een team belast is. Tevens ook degene die moet communiceren met zijn klanten, zijn emoties nemen keer op keer de overhand, dat zag je ook in het hele Red Bull verhaal.
str8six zegt
Ach met 1000pk !!!1!1!!1 heb je helemaal geen goede coureur meer nodig toch? Zak hooi.
polpol33 zegt
Ocon = Frans = winnaar = geweldige idee = Fransoos = wereldkampioen
polpol33 zegt
@polpol33: = vriend van Max = Franssprekend= betrouwbaar
Poulusma zegt
@polpol33: Als je Frans bent ben je uiteraard ook Fransoos, dus dat is een open deur :P
MaartenD zegt
Het is toch duidelijk waar dit heen gaat.
Ocon = Frans
Renault = Frans
Ricciardo = Niet Frans = Au Revoir = minder materiaal = 2e rijder
alino zegt
@maarten020: Het zou wel heel dom zijn om een van de duurste rijders van het veld als tweede rijder te gebruiken. Maar op Frans chauvinisme staat geen maat natuurlijk.
alino zegt
Ik ben niet echt fan van Ocon of Renault, maar zou het wel mooi vinden als Renault en McLaren de aansluiting vinden met de top 3.
5 teams met elk een jong talent erin (indien Mercedes Bottas vervangt door Russell in 2021) die kunnen strijden voor het podium of overwinning. Beter wordt het niet dan.
gregorius zegt
OF Ricciardo is na 2020 weg bij Renault (want hij wil geen 2e viool spelen bij dat zooitje, omdat ze Ocon misschien gaan voortrekken).
OF we zijn eindelijk dat Ocon dus gewoon niet goed genoeg is (en Hulk dus eigenlijk best wel goed is).