Wij van WC-eend…
Dit Formule 1 seizoen is tot nu toe op één punt zeer geslaagd en op één punt zeer teleurstellend. Laten we positief beginnen. We zijn nu al over de helft en de race om het kampioenschap is nog niet beslist. Vettel staat nipt voor op Hamilton. Eindelijk geen hegemonie van Mercedes. Voor de neutrale toeschouwer is dat wel zo interessant. Maar de meeste toeschouwers in Nederland zijn niet neutraal. Daarmee komen we op het teleurstellende punt. Tot dusver heeft Max behoorlijk veel pech gehad.
Er worden veel (voornamelijk Nederlandse) vingers gewezen naar Renault. Dankzij Renault gaat alles fout. Maar is dat ook zo? In een interview met de NOS belooft Renault F1 baas Cyril Abiteboul beterschap, maar vraagt wel om geduld. Abiteboul wees er overigens ook fijntjes op dat van de zes uitvalbeurten, er drie aan Renault te wijten waren. Eén keer lag het aan het chassis (Bahrein) en twee keer lag het aan een aanrijding (Spanje, Oostenrijk).
Nu Max zo vaak is uitgevallen met de Renault-motor en de andere coureurs met een Renault-motor niet, gaan er al diverse complot-theoriën rond. Zelfs ondergetekende doet er aan mee. Volgens Cyril Abiteboul is het gewoon te wijten aan “pure pech”. Het heeft ook niet met de rijstijl te maken van de Nederlander der Nederlanders. Zo’n blok is gebouwd om 2 uur volgas aan te kunnen.
Volgens Abiteboul is het ook ondenkbaar dat de voorgekomen mankementen zich gaan herhalen. Max krijgt een nieuwe motor en het Red Bull team heeft zelf ook extra personeel ingezet. Renault probeert Red Bull zoveel mogelijk tevreden te stellen en hopen dat Red Bull klant blijft. Maar de Renault-baas wijst er wel op dat als Red Bull het niet goed genoeg vind, ze altijd hun eigen motoren kunnen ontwikkelen. Volgens Cyril kost dat zo’n 150 miljoen euro. Voor de context: Red Bull betaalt Renault naar verluidt zo’n 40 miljoen euro per jaar.
Maar dan het goede nieuws! Het lijkt er namelijk op dat Renault zich in 2017 vooral richt om de motor heel te houden. Zijn woorden voor 2018 mogen we als ‘boud’ omschrijven. Volgens Abiteboul ziet het er heel erg goed uit. Naar eigen zeggen gaan ze “een megasprong” maken. Ten opzichte van dit jaar denkt Abiteboul al vijf tot zes maanden voor te lopen, zowel in termen qua performance als betrouwbaarheid. Ze weten zeker dat de Renault-motoren “volgend jaar betrouwbaar zijn”.
Laten we het hopen. Vandaag staat de kwalificatie op Monza op het het programma. Een circuit waar de motor vaak doorslaggevend is, daarbij hebben Verstappen en Ricciardo al diverse grindstraffen aan hun broek. Dus dit weekend nog geen Hosanna.
trustmeiamanengineer zegt
Ik geloof die Fransoos wel hoor. En hij heeft ook gelijk wat betreft het gezeik van Redbull: als ze het beter weten moeten ze zelf maar een motor gaan bouwen, kosten vanaf 150miljoen Euro….
wif1 zegt
@trustmeiamanengineer: Dat is prima, maar als jij al drie jaar belooft aan Red Bull dat je volgend jaar toch echt een topmotor gaat leveren die kan concurreren met de Ferrari en zelfs de Mercedes krachtbron en vervolgens niks van dat waarmaakt, dan mag je toch echt de hand in eigen boezem steken. €40.000.000 per jaar is veel geld en in de contracten zullen ook prestatie afspraken gemaakt zijn en ik denk dat Red Bull terecht klaagt en zeker wat korting zal krijgen op deze factuur. Want ook Toro Rosso zal behoorlijke duit in dat zakje van 150 miljoen doneren dus die ontwikkelingskosten kosten zijn voor Renault al voor een groot deel gedekt.
trustmeiamanengineer zegt
@wif1: Dat zal best zo zijn. Maar waarom heeft Redbull het dan nooit aangedurfd? Zo’n groot en kapitaalkrachtig team. Cosworth kopen en gaan met die hap! Overigens is die 150miljoen per jaar, vrees ik… En je bent gewoon altijd in het nadeel als topteam met een klantenmotor. Als Renault z’n chassis onder controle krijgt kunnen ze met een nieuwe potente motor straks opeens alsnog het 3e team zijn in plaats van Redbull…
acizane80 zegt
@trustmeiamanengineer: maar als Redbull eigen motoren ontwikkeld kunnen zij die toch ook doorverkopen aan andere teams. Zij hebben reeds 2 teams in bezit en als daar een derde bijkomt zal de kosten plaatje er anders uitzien. Nadeel is dat een dergelijke ontwikkeling veel tijd nodig heeft, en ze moeten werken op betrouwbaarheid en vermogen. Vermoedelijk hebben ze enkele jaren nodig om alles op punt te krijgen.
trustmeiamanengineer zegt
@acizane80: Ja zeker, dat zou het nog interessanter maken. Nu nog beginnen is natuurlijk rijkelijk laat, maar aan de andere kant in 2020 zijn er nieuwe motorregels, zou een mooi moment zijn om in te stappen met een eigen krachtbron.
acizane80 zegt
@trustmeiamanengineer: maar die regels zijn nu toch al onderhandeld(weet niet of alles al bekend is), dus als Redbull motoren wilt bouwen word het stilletjes tijd om te beginnen. Helaas zal dat waarschijnlijk voor Max niet veel uitmaken op korte termijn.
retetikker zegt
@trustmeiamanengineer: ik zou niet te veel verwachten van de “nieuwe” motoren in 2020. Ik geloof dat het plan is om alleen de turbo en mgu-h te vervangen voor een simpeler systeem. De verbrandingsmotor zal hetzelfde blijven. Laat dat nou net het onderdeel zijn waar het meeste te winnen valt en dus het meeste aan gespendeerd wordt en waar de winnende fabrikanten dus het liefste hun voorsprong willen houden…..
wif1 zegt
@trustmeiamanengineer: Of ze het niet aan durfden is niet gezegd, Red Bull is een constructeur net als veel F1 teams. Mercedes is vijf jaar voordat ze met de hybride motoren gingen racen begonnen met de ontwikkeling ervan, dit geeft al aan wat voor tijd ermee is gemoeid om een goede en competitieve motor te ontwikkelen. Als dus blijkt dat jouw motorleverancier zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, dan is het onrealistisch om zelf een heel ontwikkelingstraject op te zetten om een krachtbron te ontwikkelen. Het wrange is dat je als Red Bull geen alternatief hebt omdat de concurrentie dan bang is dat jij er als sterkste team met de prijzen vandoor zal gaan. Dus je bent de sterkste constructeur, maar de constructeurs titel zul je nooit winnen omdat je in de houdgreep zit van het motoren reglement.
kilum zegt
@wif1: dat is dus ook precies de reden dat McLaren overstapte op een Honda krachtbron. Want Mercedes ging met een eigen team de F1 in.
wif1 zegt
@kilum: Inderdaad, toevallig komen er vandaag berichten naar buiten dat McLaren zelf motoren wil gaan bouwen onder de nieuwe reglementen die vanaf 2020 in gaan. Maar als Honda in de F1 blijft dan zal het ze toch hopelijk volgend jaar een stuk beter af gaan.
bassx zegt
@wif1: Renault gaf vorig jaar in zomerstop al aan betere motoren te leveren voor 2018 en niet 2017. Waarom blijft Red Bull dan nog zeuren?
550maranello zegt
@trustmeiamanengineer: 150 mio? Is niet veel. Een voetballer kost al gauw meer…
noosaheads zegt
Ik ben geen idolate fan van Max. De hele idioterie kan me gestolen worden. Ik gun hem alle succes maar ik vindt het niet zoveel.
juniorclk zegt
150 miljoen? Duset een aantal jaar heb je het er wel uit….
kilum zegt
@juniorclk: 150 miljoen voor Renault. RB zal daar wel iets meer voor nodig hebben. Die hebben namelijk nog geen ontwikkelingsfaciliteit.
juniorclk zegt
@kilum: ik he ook niet gezegd 4 jaar, maar in the long run….
goodolddays zegt
Laat maar zien dan… zo simpel is het…
thomasthomas zegt
Hoop dat Max ook een Megasprong maakt naar een ander Mercedes of Ferrari team.
Robert zegt
Ik verheug me op een leuke inhaalrace, morgen. Véél beter dan zo’n 3, 4 rondes na de openingsfase in betrekkelijke anonimiteit de rest van de race tussen p5 en p6 te rijden.
stationcar zegt
Het is sowieso van de zotte dat je als team mee kan doen zonder eigen motor, je kan op je vingers natellen dat als je afhankelijk bent van de concurrent je zeker niet beter af bent dan wanneer je zelf iets organiseert. Daarnaast is een motor ontwikkelen ook geen rocketscience, bovendien kun je mensen die dat kunnen gewoon inhuren of desnoods bij de concurrent wegkapen.
desjonnies zegt
@stationcar:
‘ Daarnaast is een motor ontwikkelen geen rocket science ‘
Ik moest hartelijk lachen om zoveel onnozelheid.
Rick-dos zegt
Mooie positie voor Max om in te zitten als we de link met Merc mogen geloven. Kan hij het volgend jaar aankijken of Renault inderdaad levert. Zo ja, dan kan hij in 2019 nog kiezen ook tussen RBR en Merc.
HZW zegt
Porsche zou nu al aan het ontwikkelen zijn voor een 2021 klanten F1 motor, dat betekend meer dan 3 jaar ontwikkelen om met een competitie motor te komen.
ronnieboy zegt
Klare taal
bassx zegt
Ik dscht dat het probleem in Canada ook aan Red Bull zelf lag (dooie Accu) en maar twee keer aan Renault. Hoe dan ook blijf ik vinden dat Red Bull teveel met de vinger naar Renault blijft wijzen.