Volgens Cyril Abiteboul communiceert Red Bull ‘zoals altijd’ verkeerd.
Het is makkelijk de relatie tussen Red Bull en Renault te vergelijken met een gestrand huwelijk. Red Bull was op een gegeven moment niet meer gelukkig met Renault en maakte dit bekend aan iedereen die het maar horen wilde. Toen puntje bij paaltje kwam, bleek de renstal echter toch afhankelijker van de Franse fabrikant dan het wellicht gehoopt en gedacht had. Niemand anders wilde hen een motor leveren. Nou ja, Honda eventueel wel, maar die mochten niet van vrouwlief McLaren.
Dus werd er een potsierlijke regeling getroffen. Renault bleef motoren leveren aan Red Bull, maar die werden officieel niet langer Renault genoemd, doch TAG. B-team Toro Rosso moest het ondertussen zien te rooien met oude Ferrari-b(l)okken.
Zoals wel vaker gebeurt, leek de tijd de wonden echter enigszins te helen. Red Bull lijkt zich gerealiseerd te hebben dat een betere motor er voorlopig simpelweg niet inzit, daar Ferrari en Mercedes weigeren een affaire met ze aan te gaan. Toro Rosso mocht zodoende ook weer gewoon in zee met Renault.
Nog altijd is de Renault-motor echter niet even sterk als de krachtbronnen van de concurrentie en dat schuurt. Onlangs verleidde dit feit Helmut Marko er wederom toe om zijn speelgoed uit de wieg te gooien en bij de FIA op te eisen dat ze pariteit afdwingen op het gebied van de motoren.
Tegelijkertijd had Red Bull het er wél over dat ze veel verwachten van een ‘grote motorupdate’. Aanvankelijk zou deze update komen in Spanje. Maar al snel kwam er uitstel naar Canada en daarna zelfs uitstel tot eind juli. Tenminste, dit is het verhaal van Red Bull zelf. Renault-sport chef Cyril Abiteboul houdt er namelijk een andere lezing op na.
Cyril hekelt dat de lezing van Red Bull door de pers overgenomen wordt als het officiële verhaal van Renault. Het vermeende dubbele uitstel is natuurlijk een bad look voor Renault. Volgens Cyril is het echter überhaupt nooit de bedoeling geweest om met een ‘grote update’ te komen. De motor wordt gewoon stapje voor stapje doorontwikkeld. Abiteboul zegt tegenover Autosport dat Red Bull daarover ‘zoals altijd’ verkeerd communiceert:
“Red Bull, as always, is making wrong communication about performance development. But what I can guarantee you is, race-by-race, the engine will improve and overall in the season, if you look at the engine software, hardware and also the fuel and lubricants coming from our petroleum partner, I’m sure there is a very decent step to come.”
Voor wat die benzine- en smeermiddelenleverancier betreft moeten we daarbij aantekenen dat Renault werkt met BP, terwijl Red Bull gesponsord wordt door ExxonMobil. Maar goed, laten we (ondanks de marketing) aannemen dat de verschillen tussen beide wat dat betreft niet héél groot zijn.
Het was onder andere de bedoeling dat Renault op de proppen zou komen met een nieuwe MGU-K unit. Wellicht gebeurt dat ook nog, maar de motivatie lijkt niet meer zo groot te zijn bij de Fransozen. Hét grote voordeel van de nieuwe unit is namelijk niet dat deze meer power levert, maar dat ‘ie lichter is dan de huidige unit.
Het verschil bedraagt in totaal zes kilo, vijf kilo voor de unit zelf en één kilo omdat er een luchtfles voor koeling geëlimineerd kan worden. Echter, hoewel andere teams nog problemen hebben hun auto’s op het minimumgewicht te brengen, geldt dat voor Renault kennelijk niet (meer). Het performance-voordeel weegt daarmee wellicht niet op tegen het risico dat de nieuwere tech mogelijk minder betrouwbaar is.
Cyril verwacht hoe dan ook niet dat Renault dit jaar al in staat is om vergelijkbare power te leveren als Mercedes. Dat doel is vooruitgeschoven naar volgend jaar:
“The gap to be fully closed, it’s not going to happen this year. We think it’s something for next year, but having said that, we think the steps we are planning to make, which we have on the shelf for this year, is going to almost close it completely in the course of the season. We already have a very clear idea of next year’s engine and the aim we have is to completely close the gap in the course of next season.”
Tot zover dus de kansen van Max om dit jaar nog een zwik races op zijn naam te schrijven. Nou ja, tenzij Newey alsnog het onmogelijke bewerkstelligt.
lincoln zegt
F1 heeft maar 1 doel ..
Zoveel mogelijk het woord en beeld van Red Bull in de picture brengen ..
wif1 zegt
@lincoln: F1 heeft geen doel, Red Bull misschien wel..
Dutchdriftking zegt
Tja, jammer maar helaas. En als 2018 ook niks word zal Max snel z’n biezen pakken.
JanJansen zegt
@dutchdriftking: dat zal niet Max zijn keuze zijn, maar van Mercedes of Ferrari.
JanJansen zegt
Hoe gaat dit wijzende vingertje Red Bull in hemelsnaam op de lange termijn verder helpen?
VeniVidiVici zegt
Dat beide partijen eens ophouden met zeiken! En dat ze eens keihard gaan werken om alles voor seizoen 2018 super voor elkaar te hebben, want voor mij is ondertussen 100% duidelijk dat seizoen 2017 nu al klaar is en ze op plek 5 en 6 mogen meehobbelen… Succes samen Renault en Red-Bull!
HZW zegt
@venividivici: Er komt een moment dat Renault sneller wil zijn dan hun klanten teams, en dat moment komt steeds dichterbij, zeker als Red Bull Renault zo blijft sarren als ze nu doen.
treinrukker zegt
Renault focuste zich toch al op 2018, red Bull is tweede viool geworden, voor 2021 zullen ze waarschijnlijk een eigen motor (laten) ontwikkelen. Jammer, en als het gat aan het einde van het jaar niet is gedicht zie ik max en of Riccardo overstappen.
vonklausenburg zegt
@treinrukker: Ik vermoed een samenwerking met AM in de toekomst waarna het team als RedBull Racing Aston Martin verder gaat.
VeniVidiVici zegt
@vonklausenburg: Ik ga mee met die gedachten. Of Max tegen die tijd dan nog bij Red-Bull zit betwijfel ik wel…
HZW zegt
@vonklausenburg: Ik zie niet wat daar het voordeel van zou zijn, Auston Martin gaat steeds meer Mercedes motoren gebruiken in hun straat auto’s, en die gaat Red bull F1 niet krijgen, ook niet met AM badge erop.
bassx zegt
@treinrukker: Klopt, eind vorig seizoen kondigde Renault al aan zich veel meer te focussen op hoe de motor zich beter integreert met het chassis. Dat is hoe Mercedes de eerste wereldtitels pakten. En dat Renault het doel had om pas in 2018 weer vooraan te rijden. Enige conclusie die ik kan trekken is dat Renault behoorlijk op schema ligt en Red Bull (nog) niet.
harrie zegt
RB’s zwakte is dat het volledig afhankelijk is van Renault.
Als die motor al ooit eens echt competitief wordt en Renault F1 ook om de podia mee gaat strijden, wat let ze dan om b-spec te leveren.
Die nieuwe regels met simpelere motoren met onafhankelijke leveranciers kunnen niet snel genoeg komen.
En als Max slim is pakt hij zijn biezen volgend jaar. Loyaliteit is mooi maar overwinningen nog mooier.
sracert zegt
Duidelijk verhaal van Renault. Red Bull kan beter geduldig zijn en meer samenwerken met Renault. Dit gaat al te lang te negatief i.p.v. positief. Terwijl Renault ze toch een flink aantal Wereld titels heeft gegeven. Dom, dom.
trustmeiamanengineer zegt
Kansloos dat RB ook een andere smeermiddel en brandstof leverancier heeft. Blijkbaar is die paar stickers meer waard dan een betrouwbare krachtbron. Bij zulke hightech motoren is alles tot op de limiet ontwikkeld, dus ook de olie en brandstof. En aangezien BP en Exon regelrechte concurrenten zijn gaan die echt niks onderling delen.
HZW zegt
Ik denk dat het voor Max in 2017 zaak wordt om de onderlinge strijd met Ricciardo te winnen, en misschien kans te zien om zeker 5de te worden en misschien 4de of 3de.
Veel meer zal er in 2017 niet in zitten vermoed ik.
w0o0dy zegt
Wat een stel kneuzen bij RedBull en Renault… Wedstrijden ver-pissen in de media maar ondertussen is voor beide partijen het seizoen naar de kloten aan het gaan. Kansloos dat Renault en RedBull een andere brandstoffen leverancier hebben. Wtf! Waar zijn we nou mee bezig met z’n allen?
HzR zegt
Ach RB, als de Pirelli banden het niet gedaan hebben, dan de motor wel…
shibby zegt
Kunnen de heren ophouden met kibbelen en onze Max gewoon een blubberdikke motor geven?!
sjeppie156 zegt
Word een beetje moe van dat gezeur…. eerste keer dat ik het niet erg vind dat ik de race niet live ga zien dit weekend, ook al rijd mijn favoriet Button weer.
Nee ik ben lekker op de ring kijkend naar de 24 uur vanaf morgen…. geen gezeik gewoon knalleb door de groene hel!
olivierc zegt
Wat een zeikteam is die red bull toch. Hopelijk vindt Max snel een ander team want hier gaat het niet gebeuren.