Harde woorden uit La Douce France.
Bij het sluiten van de markt van vandaag nog even een keiharde domper voor iedereen die hoopt dat Max Verstappen volgend jaar kampioen wordt. Áls we enige geloofwaardigheid moeten hechten aan woorden die uit de mond van Cyril Abiteboul komen, dan wordt het wellicht toch geen heel mooi jaar voor Red Bull-Honda volgend seizoen. De Fransman claimt in gesprek met Motorsport-Magazin namelijk dat Honda relatief gezien 0,0 winst heeft geboekt ten opzichte van Renault dit jaar:
Ze komen nog altijd 20 kW (27 pk) tekort op ons. Ik weet wat Red Bull zegt, zij verstoppen de feiten en manipuleren de data, maar wat ze vertellen is feitelijk onjuist. Als je met een grondige analyse bekijkt wat nu nog het verschil is tussen ons en Honda is dat 20 kW. Aan het eind van vorig jaar was het verschil ook 20 kW, dus wat dat betreft hebben ze geen winst geboekt.
Deze woorden staan haaks op de uitlatingen die Helmut Marko onlangs deed in hetzelfde medium. In een uitgebreid interview liet hij zich ontvallen dat de Honda motor (aan het eind van) dit jaar al beter was dan de Renault-krachtbron. Ondanks dat de twee voormalig partners nu niks meer met elkaar te maken hebben, kon Cyril het kennelijk toch nog niet opbrengen om dit over zijn kant te laten gaan. Op het definitieve einde aan dit grote schimmenspel moeten we nog een paar maandjes wachten, totdat het circus weer losgaat in Melbourne.
Bedankt Dick voor de tip!
harrie zegt
Een echte vent, die Cyril.
Geen woorden maar daden, gaat van zijn eigen kracht uit ipv anderen omlaag proberen te trappen, en verspilt ,ik energie niet aan zinloze rancuneuze gevoelens.
Renault komt er wel met zo’n man aan het roer.
Ojigi.
mashell zegt
@harrie: ach, na al dat oeverloos gezeik, gezeur, gezanik en gejammer van Red Bull wat Renault over zich heen heeft laten komen mogen ze nu ook wel eens klare taal spreken. Gezien de prestaties van Verstappen in de 2e seizoenshelft is wel duidelijk dat ook de Renault motor enorme stappen voorwaarts gemaakt heeft en is ingelopen op de Mercedes en misschien zelfs de Ferrari voorbij gestoken heeft.
bisazza zegt
@mashell: gezeur, gezeik en gezanik! Inderdaad belachelijk! Zeker als je een leverancier ca 50Mio op jaarbasis betaald moet je inderdaad gewoon je mond houden en vooral geen kritiek uitten. Renault maakt zich compleet belachelijk met een joker als Cyril Abiteboul aan het roer. Hou je lekker bezig met die extra 20kW voor 2019 en trek dan je Franse chanson (waarschijnlijk naar brie stinkende) scheur open
mashell zegt
@bisazza: 50 miljoen op een totale begroting van? Het is gewoon erg onprofessioneel om een trouwe toeleverancier aan wie je al je overwinningen te danken hebt zo in de pers af te vallen.
dawwg zegt
@mashell: Misschien moet die leverancier dan niet herhaaldelijk valse beloftes maken en onbetrouwbare motoren maken; voor 50M koop je aardig wat klaagrecht hoor. Volgens mij haal je samen met Renault oorzaak & gevolg door elkaar. Slechte motoren + grote bek= kritiek kunnen verwachten …
harrie zegt
@mashell:
Ferrari voorbij… ah vandaar dat RB’s sitting ducks waren op lange rechte stukken.
RB maakte de laatste paar races juist heel erg veel goed op de langzame bochtige stukken, dat chassis is gewoon erg goed doorontwikkeld.
mashell zegt
@harrie: om snel te zijn in langzame bochten heb je juist een sterke motor nodig. Met een sterke motor kun je met veel vleugel rijden zodat je meer grip hebt en daardoor sneller door die bocht kan rijden en er vooral sneller uit weg kunt accelereren. Snel zijn op rechte stukken is juist heel simpel, weinig vleugel opzetten. Maar daar haal je niet de goede ronde tijden mee. Ook is snel zijn op rechte stukken niet zo belangrijk omdat een eventueel snelheidsvoordeel door DRS wordt overlast. De Renault werd sterker, Red Bull kon meer vleugel toepassen, het totaal aan prestaties werd beter.
eelco74 zegt
@mashell: Voor langzame bochten heb je aan meer vleugel niet zo heel veel, daar heb je veel meer aan de mechanische grip. Vooral in snelle bochten zal meer vleugel meer bijdragen, maar als dit weer volgt op een recht stuk ga je daar weer de mist in. Omdat je dan met achterstand (minder km/h) het rechte stuk start en dus aan het eind te kort komt. Zo simpel is het dus allemaal niet.
rollingstoned zegt
@mashell: uh RB rijdt juist met weinig vleugel om het gebrek aan vermogen te compenseren. Dit kunnen ze omdat hun chassis/aero zo goed is. Buiten dat heb je voor snelle bochten goede aero nodig dus niet zozeer PK’s.
gwnbmw zegt
@mashell: de renault motor is zo goed dat ze niet in de buurt van de top 5 zijn gekomen dit jaar, en hun budget uitgeven aan een coureur?
bugboy zegt
Het bewijs komt volgend jaar. Ik vind Red Bull net zo kinderachtig als Renault. Ze blijven maar afgeven op Renault en roepen alleen dat Honda geweldig is. Eerst zien, dan geloven…
techniekmeneer zegt
@bugboy: Honda is altijd beter geweest dan Renault, ik zie geen reden waarom dat nu anders zou zijn..
bugboy zegt
@techniekmeneer: In de F1 heeft Honda nog niet veel gepresteerd. Met Renault heeft Red Bull veel successen gekend. Dan is dit gewoon erg kinderachtig.
kezzaa zegt
@bugboy: Zeg je nu echt dat Honda niet veel gepresteerd heeft in de F1? ?
bugboy zegt
@kezzaa: Als je 30 jaar terug in de tijd gaat dan wel, maar de laatste jaren stelt Honda gewoon niet veel voor in de F1. Renault heeft gewoon een beter track-record als je naar de laatste jaren kijkt.
laptom zegt
@bugboy: Klopt. In de jaren 80 hebben we met Senna en Prost een mooie tijd gehad voor Honda. Daarvoor en zeker daarna is Renault veel indrukwekkender geweest met Williams, Benneton, Renault zelf en tenslotte met RedBull. Volgens mij heeft Renault na Ferrari de meeste titels binnengehaald.
borrelnoot zegt
@kezzaa: 30 jaar geleden in de Senna en Prost tijd een paar titels. Daarna hebben ze nooit meer wat gepresteerd. Waarom zou dat nu anders gaan worden?
techniekmeneer zegt
@borrelnoot: Omdat een Honda motor wel de hele rit uit kan rijden.
borrelnoot zegt
@techniekmeneer: wat heb je aan een hele rit uitrijden als je er nooit wat mee wint? Ik ben oprecht sceptisch over de overstap van RB naar Honda. Renault toonde wel degelijk verbetering de 2e helft van het seizoen, ik was daarmee doorgegaan. Hoop dat ik ongelijk krijg, maar Verstappen gaat echt niet mee kunnen doen in de titelstrijd in 2019.
beetec zegt
@borrelnoot: wat nou verbetering. De spec C is al maanden uit en gebruikt Renault zelf niet eens omdat er niet mee te rijden is. Er gebeurt gewoon te weinig bij Renault en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat volgend jaar ineens anders zal zijn.
En voor diegene die zegt dat Renault Ferrari “misschien al wel voorbij is” snapt er helemaal geen reet van.
bassx zegt
@kezzaa: Honda teert nog altijd op de McLaren MP4/4 maar dat is al lang geleden. V10 was matig maar de V8 trilde letterlijk uit elkaar, een regelrechte ramp. En in de hybride tijd is nu nog steeds de langzaamste motor. Honda heeft ontzettend veel gepresteerd in andere klassen van auto- en motorsport maar niet in F1.
dillinger zegt
@bugboy: Meende je dit nou echt wat je zei over Honda in de F1?
harrie zegt
@bugboy:
Renault roept ook dat ze zo geweldig zijn.
En komend seizoen het gat echt gedicht heeft.
Al 4 jaar lang.
Edge zegt
Ach joh, die Abiteboul is niet serieus te nemen. Dat is diezelfde gast die telkens dingen belooft en ze dan niet waar kan maken. Anderzijds moeten we ook niet zomaar meegaan in het optimisme van Red Bull. Ook zijn hebben een reputatie om dingen vaak mooier voor te doen dan ze zijn. Dit soort berichten gewoon met een flinke korrel zout nemen en afwachten wat het in Melbourne wordt.
basjaski zegt
@edge: Precies.
elemento zegt
Franse beloven veel wat ze niet waar maken. Red Bull geeft veel geld uit. Ik geef ze niet ongelijk. Stiekem denk ik.dat dit keer Honda wel met een motor gaat komen. Honda werkt ook met andere goede auto merken.
dracae zegt
We zien wel.. over een paar maanden….
mikje90 zegt
Lada of volvo zou eigenlijk motoren moeten leveren aan red bull, die motoren gaan niet zo snel stuk.
kareljansen zegt
@mikje90: op een hybride motor, wat F1 tegenwoordig is, zou ik ook niet teveel op Volvo rekenen ?
pomoek zegt
@kareljansen: waarheid als een koe! Laatst de elektrische motor van de V60, onder garantie, moeten laten vervangen. De B230 in mijn ouwe 240 daarin tegen doet het ongetwijfeld nog steeds….
jochempie zegt
@mikje90: klopt, maar dan zijn ze bij de finish van Monaco op het moment dat in Spa de lichten uit gaan.
2wheeler zegt
Oke oke, maar als ze vorig jaar 20kw achter liepen en nu weer, staan beide merken dan niet stil? Of hebben ze beiden niet evenveel ontwikkeld? Even de uitspraken van Marko daar gelaten.
frisian zegt
@2wheeler: procentueel heeft Honda het zelfs beter gedaan.
1 getal alleen zegt niets, het gaat om de relatie die je met een ander getal laat zien.
roadster1976 zegt
Winner winner chicken dinner
Dutchdriftking zegt
Tja, ik hoop vooral dat in 2019 we niet 2 top teams, maar 4 top teams hebben. Als Renault en Redbull relatief gelijk zijn aan Mercedes en Ferrari krijgen we een briljant seizoen. Echter ben ik bang dat het iets anders zal gaan. Ik ben ook heel benieuwd hoe het team van Ferrari nu verder gaat. Hoeveel beter zal Vettel zijn dan zijn nieuwe teamgenoot? Is hij wel beter?
pomoek zegt
Het verhaal is natuurlijk die foto. Wat is daar aan de hand?
desjonnies zegt
Het zijn Fransen, knoflook, stokbroden, gele hesjes, Arc de Triomphe, Concorde, TGV, Pasteur, Marchal, Monet, DS, Napoleon, soixante-neuf, mayonaise, wat heb je aan die lui?
generaalalfa zegt
@desjonnies: knoflook komt niet uit Frankrijk…
lightisride zegt
Mij viel op dat in de laatste helft van het seizoen de TorroRosso’s juist snel waren op de powercircuits als Monza, sneller dan sommige mercedesmotoren, zelfs. En op de circuits waar het chassis belangrijk is te kort kwamen. Ik heb daar uit afgeleid dat die Honda motor beter is dan de auto. En in elk geval sterker dan de Renault.
vinz667 zegt
Sinds wanneer kan Renault in de getallen kijken van Honda? als fabrikanten ergens geheimen hebben is het wel in de F1.
Maar er is meer dan power, vooral hoe de ICE wordt aangeleverd. Renault moet nog 4 uur in elkaar schroeven, dan nog kalibreren (~2 uur) en maakt gebruikt van hergebruikte spullen. Honda komt klaar om ingebouwd te worden aan en alles is hagelnieuw, niets is hergebruikt (wel getest). Gasly was prettig verrast hierdoor en deed deze opmerking tijdens interview met Olaf. Volgend jaar heeft Honda meer budget dan het F1 Renault team te verbranden. Ze testen enorm veel. Om de FIA test regels te omzeilen testen ze met 1 cilinder op 3 plaatsten in wereld (24 uur tests mogelijk).
harrie zegt
@vinz667:
Dit dus, RB en Honda gaan er echt volle bak voor ipv dat halve Franse gedoe.
Gaat goedkomen, is het niet komend seizoen dan het jaar erop wel.
competition102 zegt
Met liegen en bedriegen hebben ze bij Renault de nodige ervaring: Nissan-topman Ghosn opnieuw gearresteerd vanwege fraude – https://nos.nl/l/2264491
dolledries zegt
Hé, politiek