De terugroepactie betreft de Renault Clio IV en de Renault Kangoo 2. Ook in Nederland kan het zijn dat je even bij de dealer langs moet.
Renault Nederland meldt dat er een preventieve kwaliteitscontrole voor de Renault Clio in werking is gesteld, het betreft 12.470 auto’s die worden gecontroleerd op de remmen voor én achter. Bij de voorremmen kunnen beschadigingen zijn ontstaan, waardoor de goede werking afneemt. Vervanging van de remslangen lost dit probleem op. De remmen achter kunnen ook problemen hebben met de borgringen van de remtrommels. Beide problemen worden door Renault kostenloos gecontroleerd en vervangen. Klanten zijn al op de hoogte of worden op de hoogte gesteld door Renault. Het gaat om 12.470 auto’s in Nederland die zijn geproduceerd tussen augustus 2012 en april 2014.
Ook worden er nog 1243 Renault Kangoo’s (gebouwd tussen september 2012 en mei 2013) teruggeroepen naar de dealer, hierbij is het zo dat de remleiding niet goed aangesloten zou kunnen zijn op de ABS computer. Als dit het geval is krijg je uiteraard een waarschuwing op het dashboard, maar desondanks controleert en repareert Renault ook dit euvel. Ook hiervoor geldt dat klanten op de hoogte zijn gebracht of dat ze zeer spoedig een uitnodiging ontvangen om kostenloos bij de dealer langs te gaan.
Er zijn bij Renault Nederland nog geen gevallen bekend waarbij de redenen voor de recall hebben geleid tot daadwerkelijke problemen voor de bestuurders. Voor onze meelezende zuiderburen: in België zou het gaan om ongeveer 15.000 auto’s, wereldwijd gaat het om een kleine 500.000 auto’s.
RegnuM zegt
“Er zijn bij Renault Nederland nog geen gevallen bekend.”
Huhwat?
CasperH zegt
@RegnuM: dat was inderdaad een wat summier zinnetje. Hij is iets uitgebreid, hopelijk nu wel duidelijk ;)
phaeton zegt
Kan een technisch iemand uitleggen hoe het vervangen van een remleiding voorkomt dat de remmerij verder beschadigd raakt? Hoe een rubberen slangetje hier überhaupt voor zorgt?
bastiaangt zegt
@phaeton: Misschien is het nu een slangetje met een beschermhoesje geworden ofzo? Geen idee eigenlijk wat ze precies van plan zijn, maar zo’n soort oplossing is het meestal. Ik weet van de recall van de Fiat Stilo’s met de brekende veren nog, dat ze een metalen “frame” monteerden als huls om de veer. Er zal dus wel iets aangepast worden om het in de toekomst te voorkomen. Dat komt trouwens vaker voor en bij meerdere merken.
bastiaangt zegt
@bastiaangt: Oh om mijn verhaal iets duidelijker te maken: “beschadiging bij remmerij” is heel algemeen. Dat ze de slang gaan vervangen, geeft voor mij aan, dat die bewuste slang het beschadigde deel van de remmerij zal zijn. Verwacht geen barsten in remschijven ofzo. ;-)
almera-ga16det zegt
@bastiaangt: probleem is dat de remvloeistof bij eventuele lekkage, bij de remmen kan komen. Ook is remvloeistof bijtend en natuurlijk ook slecht voor het milieu. De remslang zou dan neem ik aan vervangen worden en anders gemonteerd.
bastiaangt zegt
@almera-ga16det: Helemaal gelijk in, dank u voor de aanvulling.
jack_abarth zegt
Hoe zit het dan met de Peugeot partner en andere soorten?
desjonnies zegt
@jack_abarth:
PSA = Peugeot Citroen
Renault = Renault en de Mercedes Kangoo.
desjonnies zegt
@desjonnies:
En de Nissans Eikel !
eddythedriver zegt
Ik had eerder de indruk dat er bij de Clio IV en de Kangoo problemen zouden zijn met het gaspedaal of het motorvermogen, de eerste zou niet ver genoeg naar beneden kunnen, de tweede zou ernstig tekort schieten…
nielsnl1 zegt
De remkabels konden schuren tegen ‘beschermingskappen’ en zo kapot gaan voor. Achter zaten de kabels niet goed waardoor de trommels konden weigeren. Verder fixt Renault ook het windgeruis door nieuwe raamrubbers te plaatsen (mits je aangeeft dat je er last van hebt) én ze vervangen voor een aantal rubbers in de ophanging die bij sommigen gaan kraken omdat ze snel uitdrogen. Maar het is een fijn autootje als alles werkt :)
jdvrs zegt
Remslang voor is iets te kort waardoor die kan aanlopen tegen de schokdemper. En zo beschadigd kan raken. Achter heb je de borging van de remvoeringen die te slap zijn. Daardoor verbuigen zodat als je de handrem aantrekt er inderdaad weinig tot niks gebeurd. Ik heb er al 1 uitgevoerd. En inderdaad de raamrubbers van het voorste kleine raampje, als je boven de 100 rijdt, hoor je soms gesuis. Ook een modificatie op.
parker zegt
Tsja, verroeste remmen, typisch frans..
endofline zegt
Een remleiding is voornamelijk in stevig metaal, enkel het laatste stukje is in rubber omdat het wiel zou kunnen omhoog veren. Het rubberen stuk is hier te kort gemaakt en schuurt langs een aantal delen. Hierdoor kan het gaan lekken. Bij een lek verlies je onmiddelijk veel remkracht of kan je zelf volledig niet meer remmen. Na een remlek is de kans ook groot dat er remolie op de remschoenen is gekomen. Deze moeten dan volledig vervangen worden. De schoenen zijn poreus dus je kan de remolie er niet af poetsen.
Renault heeft dit tijdig gezien voor er gevallen met breuken zijn opgetreden. Correcte reactie want zonder remmen vallen is niet echt aan te raden.
schuimbekje3 zegt
Remmen zijn wel een zorgenkindje bij Renault en al meerdere malen bij de Clio… Mijn 2005 Kloojo is gewoon een ramp geweest…
Remlichten fail bij rijden in de file. (schakelaar smelt stuk), rembekrachtiging fail (omdat ze de druksensor verkeerd hadden gemonteerd af fabriek). Ding at meer remschijven dan een Jeep Cherokee en met een remactie brak zelfs de rechtervoorophanging af. Afgezien van dat heb ik al enkele malen mijn voet (en schoen) verbrandt aan de waterleiding bij mijn voeten (maat 48).