De Renault Rafale E-Tech 4×4 300 is een hete crossover.
Er zijn tegenwoordig telkens minder sportieve badges dan ooit, zo lijkt het. Met name bij de non-premiummerken valt dat enorm op. Eentje daarvan is Renault Sport. Daar kun je vroeger terecht voor extra sportieve uitvoeringen van de Twingo, Clio en Mégane. Tegenwoordig helaas niet meer. Er was een tijdje nog het ‘R.S.-line’ sportpakketje, maar ook dat is er niet meer.
Dat komt natuurlijk omdat Renault Sport zijn naam heeft veranderd naar Alpine. De A110 sportwagen is natuurlijk ontwikkeld door dezelfde afdeling uit Dieppe. Ze heten alleen eventjes anders.
Of nou ja anders, begin jaren ’90 heette Renault Sport nog Alpine, dus het is dus eigenlijk een terugkeer van legendarische proporties.
Renault Rafale E-Tech 4×4 300
Voor ons – de liefhebber – is er wel een klein probleempje. Er zijn geen hete Alpine-uitvoeringen van de huis,- tuin- en keuken-Renaults. Daar komt vandaag een (beetje) verandering in met deze Huishoudbeurs-Renault. Het is de Renault Rafale E-Tech 4×4 300.
Deze auto heeft een beetje een bijzondere layout. Het is namelijk een plug-in hybride met maar liefst 4 motoren! De benzinemotor is een 1.2 turbomotor met 150 pk. Dan is er een elektromotor op de vooras (70 pk) en eentje op de achteras (136 pk). Dan is er nog een starter-generator aan de transmissie met 34 pk. Leuk voor wie hier over 15 jaar aan mag gaan sleutelen.
De prestaties zijn prima. Van 0-100 km/u duurt slechts 5,4 seconden. De tussensprint van 80-120 km/u is in 4 seconden voorbij.
De accu is 22 kWh groot, dus je moet tot wel 100 km kunnen halen. Deze wielen draaien dus niet actief rond, maar actief mee. De Rafale E-Tech 4×4 300 is voorzien van meesturende achterwielen.
Beetje van Alpine en een beetje van Maggi
Nu weten we dat een PHEV met 300 pk niet zo indrukwekkend is als een benzinemotor met 300 pk. Het is een systeemvermogen van twee motoren die compleet anders te werk gaan. Ook zijn PHEV’s vaak wat zwaarder. Gelukkig is er de hulp van Alpine voor deze crossover-coupé.
Alpine heeft namelijk geholpen met de onderstelafstemming van de Rafale E-Tech 4×4 300. De intelligente actieve wielophanging is ook door Alpine ontwikkeld. Het is wel een beetje heel erg veel Lee Towers en een klein beetje van Maggi, maar met een klein beetje Maggi zijn we tegenwoordig ook al heel blij in deze zouteloze droogte.
Robert zegt
Gemiste kans. Ze hadden hiermee het verkwanselen van de illustere Gordini naam weer kunnen rechtzetten.
mcshine zegt
Sinds wanneer is 300pk EV minder indrukwekkend dan 300pk ICE, of hebben we het weer over geluidsbeleving? Want qua directheid van vermogensafgifte is juist de EV onverslaanbaar. En omdat je in de dagelijkse praktijk een EV vaker volgas gebruikt dan een ICE (wie trekt er nu door tot 6500 toeren met een koude motor), zijn die pk’s ook nog eens veel breder inzetbaar.
torsen zegt
Een 300 pk full EV of ICE is iets anders dan een 300 pk PHEV.
Wanneer eenmaal op snelheid de elektromotoren geen puf meer hebben hou je in dit geval een 1.2 met 150 pk over.
Die zal voor de geluidsbeleving ook vrij weinig mooie klanken toevoegen overigens.
En wat je al aangeeft, een PHEV heeft net zo goed last van koude motor.
Johanneke zegt
Vier motoren in een krappe crossover. Wat zijn we lekker milieubewust bezig eh. Zou het niet beter zijn om gewoon of een benzine motor, desnoods met een kleine accu (oude prius stijl), of volledig elektrisch te doen. Dit is ingewikkeld maken en een matig eindproduct krijgen, want zoals in het artikel aangegeven, veel succes als je hier aan moet sleutelen.
Snelle zegt
In iedergeval wel een goede poging om wat meer gti achtige emoties in het autolandschap te brengen. Er zijn merken die alleen gtx op een auto plakken en dan zeggen dat het ding ook echt heel sportief rijdt.. laten we dit soort projecten omarmen en eerst een kijken hoe het rijdt voordat we het afbranden. Ik ben benieuwd