Dus wie is hier dan eigenlijk ‘le pineut’?
Maar oordeel niet te snel! Renault heeft gereageerd op de berichten van vanochtend. Daaruit bleek dat er door het Ministerie van Economie onder andere computers zijn ingenomen, om te controleren of de controles die de oh zo onafhankelijke Commission Royal uitvoerde eigenlijk wel deugden.
In het onderstaande statement stelt het Franse merk dat uit de lopende procedure blijkt dat de software in de auto’s van Renault voldoet aan de regels. Opvallend is dat het betoog twee alinea’s verdergaat en doodleuk vermeldt dat het Ministerie van Economie “tegelijkertijd” doorgaat met het controleren van de lopende procedure, welke zal uitwijzen in hoeverre de tests zijn gemanipuleerd… Afijn, we wachten de resultaten af. Tot die tijd hopen we dat de beurs een beetje vriendelijk blijft voor Renault, want de aandelenkoers staat nog steeds in de min. Wordt vervolgd.
Hieronder het volledige statement van Renault.
STATEMENT RENAULT GROUPE
SCHIPHOL-RIJK – Na de onthulling door EPA – het federale agentschap van de Verenigde Staten belast met onder meer de bescherming van het milieu – van het bestaan van software van het type “Defeat Device” bij een grote autoconstructeur, werd door de Franse overheid een onafhankelijke Technische Commissie – de Commission Royal – aangesteld.
Deze commissie moet controleren of Franse autoconstructeurs geen vergelijkbare software in hun auto’s hebben ingebouwd.In dat kader test deze commissie momenteel 100 auto’s op kenteken, waaronder 25 van Renault (= weerspiegeling van het marktaandeel van Renault in Frankrijk). Eind december 2015 waren er al 11 auto’s getest, waaronder 4 van Renault, waardoor de Franse autoriteiten een onderbouwde en vruchtbare dialoog met Renault engineering konden aangaan.
Nu al oordeelt het ministerie van Ecologie, Duurzame Ontwikkeling en Energie, aangesteld als contactpersoon voor de onafhankelijke Technische Commissie, dat uit de lopende procedure blijkt dat de software in de auto’s van Renault voldoet aan de regels.
Dat is goed nieuws voor Renault.
Aan de hand van de resultaten van de momenteel lopende tests kan Renault in versneld tempo systemen gaan ontwikkelen ter verbetering van auto’s die nog geproduceerd moeten worden, maar ook voor auto’s die al rondrijden. Renault presenteert deze ambitie in de vorm van het Plan Emission de Renault, dat een verbetering van de prestaties van de auto’s beoogt.
Tegelijkertijd heeft het Ministerie van Economie besloten om extra onderzoek ter plaatse te doen naar onderdelen zodat aan de hand daarvan de eerste analyses van de onafhankelijke Technische Commissie definitief gevalideerd kunnen worden.
Het Ministerie van Economie is daarvoor naar het hoofdkantoor van Renault gegaan, naar het Centre Technique van Renault in Lardy en naar het Research en Development Centre in Guyancourt.
De teams van Renault werken volledig mee aan het onderzoek van de Technische Commissie en aan de extra onderzoeken waartoe het ministerie van Economische Zaken heeft besloten.
Na het succes van de COP 21 klimaattop wil Renault sneller gaan investeren in de ontwikkeling van industriële oplossingen ter bescherming van het milieu.
De Groupe Renault behoort momenteel tot de top 3 (1e in 2013, 2e in 2014) waar het gaat om CO2-reducerende programma’s. In de afgelopen drie jaar wist de Groupe Renault zijn ecologische voetafdruk concreet met 10% terug te dringen.
thefmanl zegt
Da’s mien merk ?
bugboy zegt
@thefmanl: Helemoal goed
ahs1979 zegt
Zit Renault ook gewoon in Nederland gevestigd in Schiphol-Rijk ivm ons gunstige belastingstelsel (voor multinationals dan)??
potver7 zegt
@ahs1979: Nee, dat is de Nederlandse importeur, en die zijn onderdeel van Groupe Renault. Of dacht je dat het hoofdkantoor een persbericht in het Nederlands zou uitgeven?
bmwalpina zegt
Er zal vroeg of laat toch een beerput opengetrokken worden. Ik kan me niet voorstellen dat de VW-group de enige is die z’n handen hieraan vuil heeft gemaakt.
parker zegt
-edit: doe eens rustig-
Frankypanky zegt
Tja,
VAG gebruikte toch units die ook werden ingekocht door anderen? En het lijkt mij niet dat alleen de ‘nerds’ van VAG zo slim/geniepig/crimineel (doorstrepen wat u niet van toepassing lijkt) waren dat alleen zij de ‘backdoor’ misbruikten?
potver7 zegt
@FrankypankyV8: Ten eerste lijkt het mij stug dat Renault motoren van VAG gebruikt, maar stel dat ze dat wel doen, dan lijkt het mij nog veel onwaarschijnlijker dat ze dan ook het motormanagement ongewijzigd overnemen.
lekbak zegt
@potver7: bosch is leverancier van volkswagen. Enkele onderdelen die het sjoemelen mogenlijk maken zijn door bosch geleverd. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze die meuk ook aan Renault geleverd hebben.
ds3thp zegt
@lekbak: Bosch is ook leverancier aan Renault, alleen de sjoemelsoftware is specifiek voor VAG geschreven en door VAG zelf verder ontwikkeld.
Vooralsnog lijkt het dus nog op dat Renault niet heeft meegedaan aan dit soort verzoeken aan haar leveranciers
lekbak zegt
@ds3thp: ik geloof er geen zak van dat bosch programma’s schrijft alleen voor VAG. Geen bedrijf dat zo werkt. Ze zullen waarschijnlijk een standaard programma hebben wat ze aanpassen aan de eisen van VAG. Best een groot verschil, en dat maakt het ook makkelijker voor Renault om te sjoemelen.
Maar vooralsnog is het slechts rook, nog geen vuur gevonden. Dus tot die tijd geef ik Renault het voordeel van de twijfel. Omdat ik het ze wel gun, die Fransen.
ds3thp zegt
@lekbak: dat probeerde ik dus ook te zeggen. VAG heeft de software van Bosch gebruikt / misbruikt om met aanpassingen te komen tot de sjoemel software!
Het is net als een PC. Apple levert de computer maar de gebruiker bepaalt wat hij ermee doet
Frankypanky zegt
@potver7:
Lekbak heeft al prima gereageerd. Ik had het inderdaad over het motormanagement. En software dat specifiek voor/door VAG is geschreven?
Daar geloof ik niets van, aangezien het vaak om dezelfde ECU-units gaat! Of er zitten een paar ‘brave Klaasjes’ in de testlabs van Renault…
reactief zegt
Dus VAG heeft vanmorgen vakkundig een groots persbericht de deur uitgedaan om anderen erin mee te sleuren?
Dit bericht lijkt me geloofwaardig. Je zou namelijk wel ontzettend stom zijn om na het debacle van VAG proberen de schijn hoog te houden.
Maar de schade in al gemaakt. Velen denken nu al door al het nieuws dat Renault ook schuldig is.
norge zegt
Nondeju…
Design_Driven zegt
Ik herhaal maar wat ik vanmorgen heb gezegd. Het zou mij zeer verbazen als Renault het ook heeft gedaan. Goed dat ze van zich af bijten maar de schade is natuurlijk al opgelopen.
henkhupelschoten zegt
Sacre blue (meer frans kan ik ook niet…)
jerommeke zegt
@henkhupelschoten: volgens mij is het bleu ?
postzegel zegt
@jerommeke: kan je nagaan..
henkhupelschoten zegt
@postzegel: ja inderdaad.. heel triest..
klaasjevaak zegt
@henkhupelschoten: voulez vous coucher.. Nee, laat ook maar..
lekbak zegt
@henkhupelschoten: chauffeur, trottoir. Zomaar twee Franse woorden bijgeleerd!
henkhupelschoten zegt
@lekbak: een aflevering Bassie & Adriaan is er niks bij, had ik kunnen weten..
norge zegt
@lekbak: prositue… don,t ask…
clarkson zegt
Ik vraag me af wat we nou moeten geloven? Een merk zomaar hier voor beschuldigen kan toch niet?
moveyourmind zegt
Ik geloof er niks van…
“Roet En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd” is staat voor mij altijd nog synoniem aan dat ene sympathieke merk uit Wolfsburg.
Dutchdriftking zegt
Ach ze zullen de boel vast wel ergens bedonderen, de vraag is alleen of ze ook echt gepakt gaan worden.
fit4fun zegt
Software wellicht okay, maar hoe zit het met de verdacht hoge uitstoot? En echt onafhankelijke onderzoeken in Frankrijk….tja, en dan nog een deels staatsbedrijf ook….
jasperhallo zegt
Maar er was toch laats ook in een onafhankelijke test gebleken dat de Espace ook te veel NOx uitstoot?
mrrallycross zegt
Je moet wat voor je imago