Het verlies dat Renault lijdt in de eerste helft van 2020 is niet mals. De Fransen geven niet alleen corona de schuld.
We zijn in de tijd van het jaar aanbeland dat fabrikanten hun halfjaarcijfers wereldkundig maken. Aangezien we in 2020 leven, is dat doorgaans weinig reden tot feestvreugde. Dat is zeker niet het geval bij Renault.
Als er namelijk één merk het zwaar heeft in 2020 dan is het Renault wel. We meldden eerder al dat de Fransen bij de de overheid aan moesten kloppen voor staatssteun. Ook kondigden ze aan bijna 15.000 banen te schrappen. We kunnen de laatste tijd dus niet al te veel positief nieuws melden over Renault. Behalve dan misschien dat een Twingo tóch wel kan driften.
We zullen er verder niet omheen draaien: Groupe Renault noteerde in het eerste half jaar van 2020 een verlies van bijna €7,39 miljard. Vorig jaar was er nog sprake van €970 miljoen winst in het eerste halfjaar. Dat was echter ook al een daling ten opzichte het jaar daarvoor, hoewel een stuk minder dramatisch.
Als verklaring voor het zware verlies in het eerste half jaar van 2020 noemt Renault uiteraard de coronacrisis. Daarnaast geven ze ook Nissan de schuld, waar ze een belang van 43,4% in hebben. Een groot deel van het megaverlies, namelijk €4,82 miljard, is te wijten aan het slecht presteren van Nissan.
De omzet kwam uit op €18,43 miljard, terwijl dit een jaar geleden nog €28,05 miljard was. De verkopen kelderden met 34,9% in het afgelopen half jaar. Uiteindelijk werden er nog 1,26 miljoen auto’s verkocht. Het gaat hier om cijfers van Groupe Renault, dus daar zijn ook Dacia, Samsung, Alpine en Lada bij inbegrepen.
Één troost: Renault is niet de enige autofabrikant die in de penarie zit, hoewel ze wel dieper in de rode cijfers zitten dan de meeste concurrenten. Volkswagen maakte vandaag namelijk ook bekend dat ze een megaverlies moesten incasseren.
alcantara zegt
Nissan GT-R presteert beter dan welke Renault dan ook, dus beetje lulkoek.
Paul58 zegt
Dan heb jij zeker nog nooit in een Renault Twizzy mogen rijden?? heheh
torsen zegt
@kevin1989: toevallig dat de Twizy dan de enige Renault is die qua verkoopaantallen daadwerkelijk slechter presteert dan de GT-R.
Paul58 zegt
@torsen: haha klopt idd
lekkerlinksrijden zegt
@alcantara: het F1 team presteert al jaren niet, hoor je ze niet over
mc96 zegt
@alcantara: hij is leuk!
mark997gt3 zegt
Ben benieuwd of we Renault over 5 jaar nog in de F1 zien. We weten uit de geschiedenis dat alle fabrikanten behalve Ferrari passanten zijn. De echte raceteam zoals Ferrari, Williams en McLaren zullen altijd blijven.
Richmond zegt
@mark997gt3: als Williams geen investeerder vindt, dan niet.
mc96 zegt
@mark997gt3: ik denk dat je Renault een beetje te kort doet als je ze een passant noemt. Ze zijn (met tussenposen) al vele jaren actief als fabrikant of als motorleverancier. Renault was ook de eerste die in de F1 ging racen met een turbo motor. De term passant past eerder bij Porsche, Lamborghini, Peugeot of zelfs Alfa.
kareljansen zegt
@mark997gt3: eh, 20 miljard omzet met 8 miljard verlies. Denk dat F1 niet heeeel veel prioriteit zal krijgen de komende periode..
bruinwerker zegt
Dat is een flinke klap.
mustang750supersnake zegt
en dan nissan de schuld geven…man laat me lachen zeg!
henkp1 zegt
Cijfers liegen niet