Ah oui, très bien! – Max Verstappen.
Vanmiddag waren onze ogen gericht op de onthulling van Renault’s nieuwe F1 bolide. Daarmee is het de derde nieuwe F1 bolide die we te zien krijgen aan de vooravond van seizoen 2017, nadat we eerder al kennis maakten met de Williams FW40 en natuurlijk de Sauber C36. Met die laatste bolide gaat het Zwitserse team dit jaar het veld voor zich uit jagen.
Opvallend aan de Renault is op het eerste gezicht vooral het nieuwe kleurenschema. Hoewel, is dat kleurenschema eigenlijk wel zo nieuw? De zwart-geel combo deed mij in ieder geval direct denken aan de kleuren waarmee ‘Renault’ in 2010 aan de start verscheen nadat de fabrikant het team van de hand deed aan Genii Capital. Robert Kubica en Vitaly Petrov zaten destijds achter het stuur. Vit haalde slechts sporadisch een paar puntjes op, maar Kubica wist de Renault R30 dat jaar drie keer naar het podium te sturen. Mocht het team dit jaar hetzelfde bereiken dan zijn de bovenbazen bij Renault daar naar eigen zeggen tevreden mee.
Daarvoor moet dan wel de auto een stuk sneller zijn dan vorig jaar. Een factor die daarvoor zorg moet dragen is een volledig nieuw ontwikkelde motor. De afgelopen drie jaar miste de pionier op het gebied van geblazen F1-motoren volledig de bateau. Een situatie waar ze dankzij de engine freeze ook niet direct wat konden veranderen.
Drie jaar moesten de Fransen lijdzaam toezien hoe Mercedes ze om de pakweg veertien dagen van de Franse sokken reed. De volledig nieuwe RE17-krachtbron achterin de staart van de R.S.17 moet daar verandering in brengen. Renault’s Managing Director Cyril Abiteboul geeft aan Autosport aan dat hij mikt op een verbetering van 0,3 seconden per ronde ten opzichte van de oude motor. Let wel, we hebben het dan puur over de extra power van de nieuwe verbrandingsmotor straight out of the box. Gedurende het jaar wil Cyril nog een zelfde stap maken en nog eens 0,3 tot 0,4 seconden pakken dankzij extra power.
“In terms of performance gains, we are targeting 0.3 seconds in terms of how we finished the season and how we start the season – I am just talking about engine to engine, nothing related to the rest of the car. And we hope to make more or less an equivalent step over the course of the season.”
Mocht de opzet slagen dan is dat natuurlijk schitterend nieuws voor Max. Trek je die fictieve zeven tienden van het verschil af dat vorig jaar nog tussen de auto’s van RBR en Mercedes zat, dan is dat reden voor optimisme. Helaas zal ook de Duitse gigant echter niet stilzitten. Veel zal zodoende afhangen van precies hoe remmend de wet van de remmende voorsprong gaat uitwerken voor de fabrikant uit Stuttgart.
Dutchdriftking zegt
Bijna Australië.
rob5nismo zegt
We gaan het zien volgende week bij de test
amg88 zegt
@rob5nismo: ik zou er niet te hard op hopen. Tijdens de winter testen zal niemand nog het achterste van zijn tong laten zien. Bij de eerste grand prix zullen we het pas echt weten!
rob5nismo zegt
@amg88: ik denk dat ze bij deze testen minder verstoppertje kunnen spelen als anders.
Vanwege de compleet nieuwe auto’s ze moeten de limiet opzoeken
kilum zegt
@rob5nismo: Klopt, dat had Niki Lauda ook al gezegd. Ook wel erg begrijpelijk.
Mika_Hakkinen zegt
Ik vind de nieuwe echt 3x niks betreft het design. Verlang naar de wagens van begin 2000 met de v10 enz. dat zijn voor mij nog altijd DE Formule 1 auto`s.. maja misschien ben ik onderhand ook wel oud haha
dominiekdd zegt
@mika_hakkinen: ben het helemaal met je eens. Vooral aan die rare neus kan ik niet wennen… met dat duimpje dat er zo uit komt. Weg ermee, geef mij maar de Renault R25.
Mika_Hakkinen zegt
@dominiekdd: Ja precies dat dus! Man wat was de Renault R25 een brijlante wagen om te horen en te zien!
Je moet voor de grap maar eens op Youtube oude races terug kijken, dat geluid enz. genieten.
martijn11 zegt
Kan niet wachten op het nieuwe seizoen!
stfu zegt
Had de auto mooier gevonden zonder die dikke vin achterop. Hopelijk niet terug naar 5 jaar geleden-design.
viezefreddyw zegt
Dat is nog steeds dik onvoldoende ten opzichte van Mercedes en Ferrari.
str8six zegt
@viezefreddyw: exact. De Benzen zullen wel 5 tienden per ronde sneller gaan en Ferrari 3 tienden. Denk toch echt dat de RB boys het weer van een subliem chassis moeten hebben.
chrisvis zegt
@str8six: oei de test in Barcelona is al geweest ;-)
HZW zegt
De nieuwe Mercedes motor 8/10de.
peug206 zegt
@HZW: bron? :)
trustmeiamanengineer zegt
Klinkt goed, als de betrouwbaarheid ook in orde is moet RedBull met hun briljante aero en chassis toch meer voor de punten mee gaan doen dit jaar. Tenzij Ferrari opeens een mega stap maar dat zie ik (helaas) nog niet zo snel gebeuren. Mercedes heeft natuurlijk een geniale motor, maar het is natuurlijk de vraag hoe goed ze de rest dit jaar op orde hebben. Kortom, zin ’t nieuwe seizoen en ga ook de tests maar eens live kijken dit jaar.
kilum zegt
@trustmeiamanengineer: Ferrari heeft een gokje gewaagt met de nieuwe motor. Als dat werkt blazen ze iedereen van de baan. Als het mislukt rijden ze op ze best in het middenveld.
evian zegt
@kilum: Volgens mij heeft Renault ook gekozen voor een nieuw concept, het zelfde geld voor Honda. Ik verwacht alleen niet dat er nu opeens een concept bestaat wat heel veel sneller is dan wat er nu wordt gebruikt. Al zijn verrassing altijd mogelijk natuurlijk.
niekie1999 zegt
Klinkt leuk, maar waarschijnlijk is mercedes ook 3 tienden sneller dankzij de motor. Ze gaan echt niet stilzitten
fastforward zegt
De neus is veel minder scherp dan gedacht. Het ziet er elegant uit. Maar dan zie je de haaienvin…
boltiev6 zegt
Ik begrijp die 3 tienden niet zo goed. De auto,s zijn toch totaal niet meer met elkaar te vergelijken tov vorig seizoen. De bochtsnelheid is veel hoger wat, naar zeggen, al 4 a 5 seconden per ronde scheelt tov van vorig jaar. Dus 3 tienden sneller, 4 a 5 seconden sneller??
baap zegt
@boltiev6: Als je het artikel beter gelezen had, dan kwam je tot de conclusie dat die drie tienden puur en alleen met het motorvermogen van de auto te maken heeft en niet met de rest van de auto (downforce, chassis, etc..).
boltiev6 zegt
@baap: Dan blijft het toch een theoretisch verhaal. De auto wordt ook zwaarder. Die 3 tienden die voortkomen uit meer motorvermogen tov vorig jaar kun je dus niet uitdrukken in snellere rondetijden…dat is wat ik bedoel.
boltiev6 zegt
@baap: althans, dat moet nog maar blijken.
mrrallycross zegt
Knap dat ze dat voor elkaar hebben gekregen? Of zegt dit wat over de vorige moteur
evian zegt
@mrrallycross: denk dat dit meer wat zegt over het feit dat ze nu weer vrijheid hebben en eerst alleen maar een waardeloos concept konden verbeteren.