En dat is 1.000 euro meer dan zijn voorganger, maar daar krijg je dan wel 15 extra pk’s en 20 bonus-Newtonmeters voor.
De facelift van de Mégane was bekend, en Renault doet niet lullig, maar gooit er ook meteen de heetste Coupé in die ze hebben: de Mégane RS. Qua vermogen is deze opgekrikt van de 250 pk die hij had naar de waarden die de RS Trophy (die overigens voor bijna 41k in de prijslijst stond) levert: 265 paardjes onder de kap, uit een geblazen 2.0 viercilinder.
In Genève lachte hij ons al toe in het knalgeel, en als je wilt dan doet Renault er een Formule1-livery op, maar op de persplaatjes is hij wat ingetogener zwart. Een gallery hiervan had je nog tegoed. Zou je deze hete Fransoos kopen, of misschien even doorsparen voor de Astra OPC (280 pk) die rond de 44.000 euro 42.695 euro doet?
crackdavid zegt
Mooie prijs voor zo’n snelle auto. En wat is die Astra OPC duur!! Daar heb je bijna een Focus RS voor..
Bartol zegt
@crackdavid: tja GM heeft geld nodig en aangezien Opel op het “oude” continent verlieslatend is, krijg je dergelijke prijzen…
Misschien eens iets voor Wouter en Casper om samen een duo-test van de Megane RS en Astra OPC op poten te zetten.
gijsso zegt
Geef deze maar. Heerlijk bakkie, prachtige body en 265 pk lijkt me meer dan voldoende. En als het ronderecord over de Nürburgring van de RS zoveel sneller is dan die van de OPC dan weet ik het wel.
luuktb zegt
@gijsso: inderdaad heel belangrijk in het dagelijks woon werk verkeer en een ritje op zondag!
Wat maakt het uit wat ie op het circuit doet het gaat toch om de beleving ?
rijbewijzer zegt
@luuktb:
Voor veel mensen -waaronder ik- ís dat de beleving ;)
gijsso zegt
@luuktb: Ik weet ook wel dat een ronderecord niet een directe weerspiegeling is van de werkelijkheid, maar het zegt toch wel dat de RS strakker stuurt, iets dat in de wereld van de hothatches zeer belangrijk is.
Maargoed, ik kan niet wachten op de eerste vergelijkingstest tussen de RS en de OPC. Ideetje Wouter? Hier op AB dat primeurtje te hebben?
sir_smokalot zegt
@gijsso: dat record was van de rs trophy, een model dat met 40.995 euro nou niet bepaald goedkoop was.
gijsso zegt
@sir_smokalot: Maar aangezien de RS 2012 evenveel trappelende paardjes onder het motorkapje heeft zitten, moet die 22km toch wel in ongeveer dezelfde tijd worden gehaald? Maar schijt aan het record door welke versie het precies is gevestigd. Het bewijst dat de RS een zeer goed sturende auto is.
GOD zegt
Zon beetje de enige Franse auto die ik zou kopen.
Megakix zegt
@GOD: helemaal met je eens ! In dit geval dus zéker geen OPC voor 10K meer.
ferrariaron zegt
Mooi dingetje hoor!!
baasbas zegt
Over een paar maanden zijn we die meganes spuugzat.. Dan komen al de bestelde 14% leasebakken de weg op en zie je niks anders meer
desoper zegt
Ik wil deze RS, maar dan in de Estate-verschijning. Die opel mogen ze houden voor dat kapitaal en mindere prestaties.
blacksquad zegt
@desoper: Dat gaat dan helaas niet lukken want ze hebben geen estate uitvoering van de RS
desoper zegt
@blacksquad: Ik weet het, de TCE-180 is toch iets te langzaam om bepaalde leasebakken rechts voorbij te stuiven.
Joost1990_2 zegt
@desoper: Als je zulke capriolen uit wil halen, doe dat dan alsjeblieft in Rusland en dan heb je aan die 180pk meer dan zat. In Nederland ook trouwens. It’s not about the amount of power, it’s about how you handle it.
desoper zegt
@Joost1990_2: Het is niet zo dat ik deze capriolen graag uithaal, maar vaak bittere noodzaak. Als er weer eens iemand weigert om naar rechts te gaan (wat ik soms wel kan begrijpen), en je wilt snel tussen twee vrachtwagens in voorbij, dan kom je met minder dan 150pk toch vaak bedrogen uit. Al helemaal als de linksplakker dan gas bij gaat geven (wat ik dan weer niet begrijp).
Joost1990_2 zegt
@desoper: waar een mens zich maar aan kan ergeren… het kost vaak niet eens 1 minuut extra. Om je dan zo op te winden voor dat beetje reistijd?
desoper zegt
@Joost1990_2: Ik kan me hier aan ergeren ja.. en ik weet ook wel dat dit dom en gevaarlijker is.
In het andere geval had ik wel een zuinig, belastingvrij blikje gekocht.
dawwg zegt
@desoper: Misschien moet je in de file gewoon braaf in het treintje blijven rijden; en niet proberen 1 auto naar voren te smokkelen; die persoon wil ook graag naar huis toe en vervloekt z’n ‘voorligger’ net zo hard als jij, maar daar lost de file niet van op he ?
Sterker nog; dat soort irritante acties zorgen juist voor snelheidsfluctuaties en dus ‘meer file’ !
desoper zegt
@dawwg: Ik heb het hier dan ook niet over een file-situatie.
joosthoeve zegt
@desoper: Ooit in een TCe 180 gereden? Dat ding is toch wel erg snel voor een estate..
desoper zegt
@joosthoeve: nee helaas niet. Huidige auto heeft 170pk en de opvolger moet toch wel over 200pk gaan. De megane estate vind ik momenteel wel de mooiste “compacte” station op de markt.
fean zegt
@joosthoeve: valt enorm tegen. Heb de 180 als vervanger gehad. De golf Tsi 160 loopt gelijk met deze.
Jochempie zegt
Meer value for money krijg je bijna niet. Nou ja, een Clio RS Cup als je echt geen comfort nodig hebt.
SimonMc zegt
@Jochempie: hé, ik heb máár 1 kussentje onder mijn kont he ! :p
Remon zegt
Zow, doe maar in het zwart ja :) Wat een bak!
audi18 zegt
Doe mij deze maar, dan haal ik van die 10k me rijbewijs en hou ik nog geld in me zak voor brandstof en onderhoud xD
BeQuietAndDrive zegt
-=edit: is gefikst, thanks!=-
phaeton zegt
Eeh… 265pk voor 34, 280 voor 44, of 305 voor <45k... Die laatste (Focus) is dan tweedehands, maar die OPC vind ik echt duur. Als de nieuwe GTI en ST nou ook 250+ pk meebrengen voor 35.000, dan koop je toch geen OPC??? Echt, wow. De mooiste van allemaal maar veel te duur. En de Focus (oude RS, nieuwe ST) rijdt nog beter ook.
sir_smokalot zegt
Ik zat er 1.500 naast. Juiste prijs staat nu in het artikel.
AnthonyR zegt
Uitgevoerd met de must have opties kost die je al gauw 40.000,-
baasbas zegt
@AnthonyR: Als jij met “must have opties” toevallig bedoelt dat je alles aanklikt in de optielijst wat er aan te klikken valt, dan kom je op 39.000 ja…
:roll:
baasbas zegt
Oh het is toch nog gelukt hoger uit te komen! Maar dan moet je moet je wel echt moeite doen om de juiste combinaties te kiezen…
mrs250 zegt
@baasbas: valt wel mee hoor; xenon, climatecontrol, sperdiff en Recaro’s zijn toch wel dingen die bij een auto als deze ‘horen’. Dan ga je al snel richting de 39-40K. Aan de andere kant is het wel goed van Renault dat ze je de keuze geven; als dat gewoon teveel geld voor je is, kan je wel in basis dezelfde performance kopen, maar wel voor minder geld.
kaasboerin zegt
@mrs250: “Horen”??? Bepaal jij dat?.. Bovendien als je aan Recaro’s e.d. gaat doen lijkt mij dat je hem koopt voor het circuit ofzo?? Koop dan een ouwe E30 voor 4 rooien o.i.d. om mee het circuit op te knallen..
mrs250 zegt
@kaasboerin: daarom staat het ook tussen aanhalingstekens, omdat het mijn mening weergeeft. In hetzelfde stuk noem ik ook nog dat het goed is dat Renault de kopers die er niet om geven wel de keuze geeft. Lezen is een vak begrijp ik.
Om dan toch nog wat op de inhoud in te gaan… Heb je in de standaard stoelen gezeten? Ik wel namelijk. Zelfs m’n vriendin (die 0,0 om auto’s geeft) zei na de proefrit dat die Recaro’s vele malen beter zitten op de lange ritten. Ik had vroeger in elke auto pijn in m’n rug, in sommigen na een uur, anderen na 3 uur, en dat waren ook prima stoelen; S60, BMW, etc. Nu rij ik zonder een centje pijn in een ruk door naar Italië. Dus dan is het dat geld voor mij dubbel en dwars waard.
kaasboerin zegt
@mrs250: Excuus, ik ging er niet vanuit dat stoelen in auto’s anno 2012 nog ‘ruk’ zaten.. De standaard stoeltjes in mijn eigen auto zitten nl. ook prima.
535d zegt
@kaasboerin: Ik ben het met MRS250 eens, hoor, Recaro’s zijn wel the way to go in een MRS. In het verleden heb ik proefgereden met twee MRS’en, één met Renault sportstoelen en één met Recaro’s en ik heb uiteindelijk voor Recaro’s gekozen omdat ze veel (lees: véél) beter zitten dan Renault’s eigen sportstoelen.
Moet zeggen dat het naar aanleiding van dit artikel weer een beetje begint te kriebelen… :)
BJ zegt
Toch wel erg gaaf als ik die plaatjes zo zie… De strijd tussen RS en Scirocco is beslist in het voordeel van de laatste en hoewel die erg leuk is en veel plezier oplevert heb ik nog steeds een zwak voor de RS. Hij is alleen een stuk ongustiger in de lease.
mrs250 zegt
@BJ: En Pon doet niet moeilijk over chippen, ze bieden het zelfs met garantie aan via hun dealers. Renault NL werkt het op alle mogelijke manieren tegen. Toch wel een extra plusje bij de Scirocco in dat geval.
desoper zegt
@mrs250: een Scirocco met 250 pk heb je dan ook niet voor 33K (niet nieuw in ieder geval)
mrs250 zegt
@desoper: een MRS ook niet (als je hem fatsoenlijk aangekleed wilt hebben ga je gauw richting de 40k), nog steeds een flink verschil met de Scirocco, maar niet zo groot als het in eerste instantie lijkt.
Voor mij waren het met name de rijkwaliteiten die de doorslag gaven. Als de prijsstelling van beide andersom was geweest denk ik niet dat ik de MRS had genomen, maar ik weet ook niet of ik dan wel de Scirocco zou hebben gekozen.
BJ zegt
@mrs250: Zowel de Scirocco (2.0TSI – 210pk) als de MRS 250 kwamen bij mij rond de 40k zoals ik ze wilde hebben. De doorslag voor mij was in de eerste plaats de betere lease positie Scirocco (ws door restwaarde) en daarnaast looks (kwestie van smaak natuurlijk, maar Megane Coupe zie je bv vrij veel vergeleken met Scirocco) en toch ook wel comfort/bouwkwaliteit. Denk dat de MRS (zeker met het cup-chassis dat ik wilde en hogere vermogen dan de Scirocco) zeker de betere stuur auto is, maar dat in het dagelijkse verkeer de Scirocco wat meer comfort en passagier vriendelijker zou zijn. Maar zoals in mijn eerste post; verdomd lastige keuze en allebei heel leuk… :-)
dawwg zegt
@BJ: Voel een keer aan het plastic interieur van de Megane en de keuze is direct gemaakt voor 40K !
stanny zegt
Lekker ! In het wit of in het zwart is hij echt mooi. (nee, geen duotone zoals de S5 uit de andere topic)
Wil ik wel eens een testrit mee doen.
syliaca zegt
Vind hem er wel erg lekker uit zien, valt me nog best mee que prijs ook trouwens.
ar156sw zegt
Voor dat geld zou ik geen van beiden kopen, maar moest ik kiezen tussen deze twee, dan met grote voorsprong de Megane. Maar ja, d’r zou ook heel wat moeten gebeuren voordat ik een (nieuwe)Opel zou kopen.
rijbewijzer zegt
@ar156sw:
Wat zou je dan kopen voor dat geld? nieuwe auto wel te verstaan..
ar156sw zegt
@rijbewijzer:
Lastig… een Giulietta Quadrifoglio is een optie, een 1 serie zou ook wel op de shortlist komen. Een V50 wellicht… maar waarschijnlijk zou ik eerder een auto van een paar jaar oud kopen dan, meer keus :)
michelyman zegt
Gek voor de GTR betaal je al jaren dezelfde prijs. Je krijgt telkens ook meer pk’s en koppel.
joosthoeve zegt
@michelyman: Ga je een 120k auto vergelijken met een 33k auto? Mag je zelf weten, maar het is wellicht een beetje oneerlijk
gedwongenleaser zegt
Heerlijk, ziet er goed uit!
AnthonyR zegt
@Baasbas, nee doe je hem helemaal vol dan kom je nog duurder uit.
Chippen kan met behoudt van garantie bij de RS dealer.
badsaying zegt
Doe,muj maar,een focõõuys,rs
willemseles zegt
Ik ook zeker de mégane RS265.
Al adverteert Opel met 5 jaar garantie en gratis onderhoud.
Die onkosten hebben ze blijkbaar ingecalculleerd in hun autoprijzen.En of Opel er nu 15pk meer heeft dan de megane zegt weinig.Opels zijn nogal zwaarlijvig/.
meneersander zegt
OPC bijna 42k?????? Belachelijk duur, zeg!
kaasboerin zegt
@meneersander: Ja maar ze leben auto’s.. :oops:
meneersander zegt
@kaasboerin: godsamme, ik ben nog aan het bijkomen. Wat denkt Opel wel niet? De Golf R flopt al helemaal, en dit, hoe goed de auto ook zal zijn, zal geen succes worden.
Ondanks dat het wel de dikste C-segmenter in jaren is.
jeffreym3 zegt
Geen geld toch?
Klopt dit wel helemaal?
Een clio RS doet ook 30k nieuw toch?
baasbas zegt
@jeffreym3: 26k schijnt..
kaasboerin zegt
@baasbas: Choice made.. :D
bjr1983 zegt
Zwart, Cup-chassis, Recaro’s, met bronzen wielen en een bescheiden LotusRenault sticker op de zijkant alstublieft!
mellie zegt
Mooie auto hoor,echt strak.
Hoop nog wel dat er ooit een clio RS komt.die is hopelijk wat betaalbaarder.