In oktober vorig jaar maakten we in Parijs kennis met de nieuwe Renault Megane. Die is inmiddels volop leverbaar, dus het was slechts nog wachten was op de RS-uitvoering. Die is nu ook klaargestoomd en zal begin maart worden geïntroduceerd in Genève.
Geen verrassing natuurlijk, want Renault heeft ook een RS uitvoering van de Twingo en de Clio. De Megane RS zal zijn gebaseerd op de Megane coupé en is afgetraind door de Renaultsport divisie.
De Megane RS heeft zijn pijlen vooral gericht op de Volkswagen Scirocco. Naar verwachting is het 2,0 liter turboblok goed voor 250 pk, wat zich zal vertalen in een acceleratie van 0-100 km/u in 6 seconden. De spoorbreedte is vergroot, de wielkassen zijn uitgeklopt, de voorpartij is afgeleid van de Megane Trophy (hier afgebeeld) en de uitlaat wordt in het midden gemonteerd. De auto is verlaagd en ga er vanuit dat het onderstel lekker stug zal zijn. Brembo remmen zijn standaard en een gelimiteerd slip differentieel wordt als optie aangeboden. (via: autocar)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
DIK!
Uberhaupt een mooie auto die Megane, Renault is goed bezig!
Ook de kwaliteit (eindelijk…) goed voor elkaar.
Volgens de ADAC staat Renault qua betrouwbaarheid boven VW!
an de andere kant, wie niet…
De Passat eindigde laatste
Brammer zegt
Dacht ik even dat er op de foto’s een RS was te zien.. Dat zou een beetje overdreven zijn van Renault :p
Dennis zegt
@Brammer: Daarom is lezen net zo belangrijk als alleen plaatjes kijken. ;)
RenesisHP zegt
Dat zal weer een behoorlijk snel circuitspeeltje worden. Daar staan de RS-en toch wel een beetje om bekend. ;)
stefaan zegt
Ik verwacht er veel van. Renault zal met deze megane rs weer vanboven in de hot hatch lijst willen staan zoals de met de vorige. Ben benieuwd.
jampa zegt
ik ben absloluut geen fan van de franse auto’s in het algemeen, maar dit ziet er lekker uit!
Emile_Benz zegt
Het lijkt op ’n pantoffel…
Baztrd zegt
Wat mij betreft mogen ze van die Trophy een straatversie maken. Beetje toned-down, zeg een iets minder grote spoiler en diffusor… en gaan! Zou een waardige opvolger voor de Clio V6 zijn :) gooi er een ruime 400 pk in en je zou een aantal duitsers kunnen laten zweten lijkt me…
Rob zegt
Wow wat een lekkere bak zeg! En wat kost dat nou?
stefaan zegt
Voor de mensen die het nog niet door hebben. De afgebeelde foto’s zijn NIET de RS. Op de foto’s staat de trophy
Hans zegt
Mag je hiermee gewoon op de straat rijden? wel toch neem ik aan?
Maar hij ziet er echt erg uit vind ik.
Laterrrrrrrrrrr
Roadronner zegt
@Dennis:
wielkassen = wielkasten ;)
MR2 20V zegt
@ Hans
Tuurlijk mag je met een RS gewoon op straat rijden?
Waarom niet?
RenesisHP zegt
@Hans.
De Trophy is niet voor straatgebruik. De RS wel. Bovenstaande foto is van een Trophy.
De belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. ;)
Mark zegt
@Iedereen die denkt dat het op de auto op de afbeeldingen de RS is:
Jezus, ga eens terug naar basisschool. Begrijpend lezen was een moeilijk vak, maar hopelijk steek je er deze keer wel wat van op.
Verder: WAUW WAT EEN VETTE RS OP DE FOTO! HOE ZOU IK DAAR STRAKS DE OPRIT MEE OP KUNNEN KOMEN?!?!
Nog verder: 250 Pk klinkt behoorlijk nice voor een renault. Ik vind de Megane lang niet zo mooi als de Scirocco, maar de cijfers maken een hoop goed.
J.M.K. zegt
Jezus, een topic om gek van te worden! Kunnen we niet eerst een begrijpend-lezen test uitvoeren alvorens mensen de kans krijgen hun onzin in te typen!?
Altron zegt
Jammer dat renault van die lelijke achterkanten ontwerpt…
Waxweazel zegt
Als mijn begrijpend lezen nog goed is, dan is het enige feit dat de “sportieve” Megane op de autobeurs in Genève komt te staan ?
Aangezien niemand bij Renault heeft gezegd dat de letter RS zullen gebruikt worden, dan wel het Alpine woord/logo ?
Over het pk is ook nog steeds met geen woord gerept, alsook niet over de aandrijving. Voorwiel of AWD ? En zou deze sportieve versie dan ook niet het gekende 4-wielsturingsysteem meekrijgen van de Laguna ? Dat was toch de bedoeling van Renault met al hun GT-modellen.
Veel speculatie dus, met slechts 1 feit in de tekst.
JagUar zegt
Zo dan! Mooie, brede wagen.
Henk zegt
wat een inmens brute bak.
Jaapschaap zegt
strakke bak, als hij net zo breed wordt :D
Jesper zegt
@ Baztrd: Ga jij eens snel terug naar school, autootjes tekenen in je schrift terwijl de leraar denkt dat je met je huiswerk bezig bent… :roll:
Een 4 cil. Megane zal geen opvolger worden van een 6 cil. Clio denk je ook niet? Als ze dat zouden willen hadden ze wel hun V6 in de huidige Clio gestopt…
@ Roadronner: Nee ik denk dat kassen wel op zijn plaats is hier ;)
Heb verder echt medelijden met iedereen die maar blijft denken dat de afgebeelde Trophy de RS is, leest dan niemand hier de tekst? …*zucht*
VonStroke zegt
Beetje vreemd dat het LSD niet standaard is. Dat zal een quasi verplichte optie worden. Denken we maar aan wat 250pk met de 147 GTA deed en doet. ;)
JanJansen zegt
Een limited slip diff, kijk dat wordt een serieuze auto!
Auto’s onder de ton die je met een LSD kunt kopen zijn schaars:
Porsche Cayman, Ford Focus RS, Caterham, Lotus 2-11 en dan houdt het wel een beetje op…
Naamloos zegt
Vraag me af waarom ze die trophy niet gewoon uitbrengen! Lekker dik, net als de clio v6
ggj zegt
We waren laatst nog bij een Renault-dealer en daar zeiden ze dat de RS 270 pk zou krijgen.
RenesisHP zegt
@JanJansen.
Kuch… Mazda rx8.. Kuch.
Opvolger Clio V6. Dacht het niet.
Ik vraag mij af of er überhaubt een opvolger voor die auto komt. Die auto stond niet bepaald bekend als goed handelbaar. Eerder onhandelbaar.
Een vriend van mij heeft die Clio overwogen. Ik heb het afgeraden. De meerwaarde ten opzichte van zijn Clio RS 172 was maar minimaal.
Het snelheidsvershil op rechte lijn is verwaarloosbaar en op het circuit scheelt het eigenlijk ook te weinig.
Die vriend houd er geen zachtzinnige rijstijl op na. Dus waarschijnlijk schrijft hij zo’n V6 binnen een week af. Dat zou dus echt zonde zijn. :cry:
Baztrd zegt
@ Jesper: Of ik begrijp niet wat jij bedoelt, of jij leest niet goed wat ik schrijf…
Ik probeer het nog eens: Wat mij betreft zouden ze van die Trophy-versie, qua uiterlijk, een straatversie mogen maken. Met zo’n 400+ pk zou het dan qua performance en looks een “opvolger” van de Clio V6 kunnen zijn (een “over-the-top” gestylede hatch met meer vermogen dan de gemiddelde hot-hatch). Ik heb geen idee wat voor motor er in de Trophy versie ligt, doet er volgens mij ook niet zo toe in mijn verhaal… wel zou het een rwd-middenmotor setup moeten zijn eigenlijk. Maar goed.
Wat dit alles met terug naar school gaan en autootjes tekenen te maken heeft is mij onduidelijk, maar ok…
*zucht*
Waxweazel zegt
Voor diegene die niet weten waarom de Clio V6 werd gemaakt, even een kleine historische les :
Renault had het idee om van de kleine Clio een raceklasse op te starten met de 2.0 versie. Dankzij dit succes kregen ze het idee om een nieuwe raceklasse op te stellen met als basis het chassis van de Clio met daarin een grote motor, de 3.0 V6 op basis van de motor die in de Laguna en Safrane zat. Zo werd de Clio V6 cup geboren en pas later werd er ook een straatversie gemaakt van deze race-cup wagen.
De raceklasse Clio V6 werd opgedoekt wegens gebrek deelnemers & aandacht. Deze werd dan opgevolgd door een raceklasse gebasseerd op het chassis van de Megane II met de motor in van de Nissan 350Z.
Baztrd heeft dus gelijk dat dit een waardige opvolger zou zijn voor de Clio V6 ;)
Riel zegt
JanJanssen,
de huidige RS (R26) heeft ook al een LSD mee ;)
thom zegt
“Its Quattro 4WD system* uses a pure mechanical LSD, Torsen differential”
“Its slip-limiting ability is implemented by cleverly using worm gears / worm wheel pair. This pair has a special characteristic: driving torque can be transfered from worm wheel to worm gear, but not reverse. Otherwise, they will be locked up. It is such characteristic that limit slip. ”
En nog een klein lijstje audi’s
Vive la FRANCE! zegt
Deze zag ik afgelopen kerst, samen met de Renault Gondelios, in Parijs op de Champs-Elysées. Hele mooie auto, die RS!
Stephan Tast zegt
Doe toch maar liever niet.
http://www.spyshots.nl/SpyShots/Gespot:_Renault_M%C3%A9gane_RS
MurcieBoy zegt
lekkerste renault EVER!!!
Thibaut zegt
waarom altijd zoveel pk op die voorwielen, pf..
Scooperdepoep zegt
Irritant artikel. Er wordt net gedaan alsof dit de foto’s van de nieuwe RS zijn, totdat je klikt en verder leest. Mother F.
matthis zegt
hebbe die rs
Citrofiel zegt
@ Stephan Tast; Ik denk dat ze die testauto wat onderdelen van de standaard-Mégane hebben aangemeten, zodat hij wat anoniemer zijn rondes kan doen. Als zelfs een dikke uitlaat al ontbreekt… (nee, dat ene rondje is niet dik!) :roll:
Henk zegt
wanneer komt er nou is een dikke v6 in das pas vet natuurlijk wel met achterwielaandrijving
Sjaakk zegt
zou deze fransman niet al die electronische problemen krijgen? ik hoop het niet want het belooft een mooie auto te worden. als ze hem maar op die trophy laten lijken.
Jan zegt
misleidende foto’s..
Cantago zegt
Die Renault Megane Trophy ziet er nog best lekker uit!
gerardo zegt
Waarom zit er zo`n “vuilnismantrapje”naast de koplampen? Dit hoort toch achterop te zitten?