De Renault Mégane facelift is officieel en hij is er nu ook als plug-in hybride!
De CO2-doelen zijn een feit. De fabrikanten moeten wel elektrificeren. Of het nu gaat om volledig elektrisch, hybride, of hybride met stekkers: je gaat het veel zien de komende tijd. Ook Renault maakt de noodzakelijke stappen. Ze presenteerden vorige week nog de elektrische Renault Twingo bijvoorbeeld. Vandaag gaat het doek van de Renault Mégane facelift. Deze is er voortaan ook met plug-in hybride aandrijflijn.
Nieuw exterieur en interieur
Laten we beginnen met oppervlakkige zaken. Het hybride deel behandelen we later, eerst de zichtbare wijzigingen. Er is een nieuwe grille en de inserts rond de mistlichten zijn veranderd. Verder zijn er standaard LED koplampen. Ook aan de achterzijde vinden we standaard LED’s. Ook nieuw: dynamic turning lights.
In het interieur is de verandering groter. Zo is er nu een 9,3 inch infotainmentscherm, een 10,2 inch instrumentencluster en een nieuwe bediening voor de climate control. Ook de rest van het interieur is lekker opgefrist en strakgetrokken. Daarnaast is de nieuwe Renault Mégane nu ook verkrijgbaar met Highway Traffic Jam Companion. Dat systeem regelt adaptieve cruise control met lane-centering, van stilstand tot 160 kilometer per uur. Ook kan de Mégane nu automatisch remmen in noodgevallen, in combinatie met voetgangersdetectie.
Renault Mégane facelift hybride: E-TECH
De Renault Clio en Captur E-TECH werden in Brussel al aan de wereld getoond. Nu is ook de Mégane als E-TECH onthuld. De Renault Mégane facelift hybride is gebaseerd op dezelfde E-TECH plug-in hybride aandrijflijn als de Captur.
Een volledig elektrische range van 50 kilometer is haalbaar volgens de WLTP-meetcyclus. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 kilometer per uur. Je kan de batterij laden aan een gewoon stopcontact met 2,4 kW. Dan is de accu vol in vijf uur tijd. Je kan ook laden met een zwaardere aansluiting van 3,7 kW of een wallbox met 7,4 kW. Dan is de laadtijd 3 uur. De accu is 9,8 kWh groot, waarvan 7,8 bruikbaar is.
De aandrijflijn van de Renault Mégane facelift hybride is een kunststukje op zich. Hij bestaat uit vier belangrijke componenten. Laten we beginnen met de benzinemotor. Dat is een 1.6 viercilinder, natuurlijk ademend en goed voor 76 kW. Component twee is de elektromotor die 50 kW levert en twee versnellingen telt. Component drie is de ‘generator’, eigenlijk een zwaar uitgevoerde startmotor. Dit is tevens de eerste versnelling. Je rijdt dus altijd op elektropower weg. Component vier is een automatische versnellingsbak met vier versnellingen.
Jep. Vier stuks. Maar er is dus een elektromotor met twee versnellingen. Oh, en een startmotor die dienst doet als eerste versnelling. Doordat deze in allerlei combinaties samenwerken, is de aandrijflijn zeer efficiënt. Renault claimt zelf dat ze deze techniek van de F1-tak hebben geleend.
Het normverbruik is nog niet definitief. Renault is nog bezig met de afronding en type goedkeuring. Maar er komt een Renault Mégane E-Tech op de markt met een uitstoot van minder dan 30 gram CO2 per kilometer. En dat zijn hele nette waardes.
Prijzen zijn nog niet bekend. De plug-in versie zal pas later dit jaar te koop zijn.
UPDATE
Niks te zien hier mensen, de Renault Mégane facelift met plug-in hybride techniek was al aangekondigd. Recent waren we op een event waar we deze auto mochten bekijken samen met de ook vandaag geposte Renault Morphoz Concept. De embargoverklaring was niet op dit Mégane-nieuws van toepassing. Foutje van Casper.
johnwaters zegt
30 gram CO2 per kilometer…de eerste 100km…indien hij volledig opgeladen is. Behoorlijk misleidende cijfers dus.
En waarom geen informatie over de Diesel?
henkp1 zegt
Nee, is niet misleidend. Ook tijdens het rijden, kan de accu bijgeladen worden (regeneratief). Uiteraard hangt het verbruik sterk af van de rijstijl, maar da’s altijd zo.
En waarom niks over de diesel? Omdat het hier over de hybride versie gaat?
Richmond zegt
@johnwaters: 30gr over de hele wltp cyclus. Waarbij wordt uitgegaan dat je bij lage snelheden volledig elektrisch rijdt. Dus om van je huis naar de snelweg te gaan tot je weer van de snelweg afgaat en op kantoor bent.
denx zegt
Gewoon een nette auto. Ik snap wel dat het qua design een succes mag worden genoemd. Technisch kan ik niet beoordelen.
Richmond zegt
@denx: ik vind het beter gelukt op de Mégane, dan op de Clio.
E34M5Touring zegt
‘Renault claimt zelf dat ze deze techniek van de F1-tak hebben geleend.’ Dan moet het wel een succes worden….
lekkerlinksrijden zegt
@E34M5Touring: iedere 300 km langs de kant
Design_Driven zegt
Ik zie dit veel liever dan de nieuwe Golf. Verbaast me dat je ze niet veel vaker ziet eigenlijk.
Dizono zegt
@CasperH: Deze is toch al een maand bekend?
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-facelift-megane-lanceert-phev-138940
CasperH zegt
Je hebt gelijk. We hebben de auto bekeken tijdens de onthulling van die Morphoz-concept. Embargo betreffende de Mégane was alleen van toepassing op de live-beelden, niet op de info. My bad!
Wel extragratis nogmaals de info voor iedereen die het interessant vindt ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Dashboard met de luchtroosters naast het scherm vind ik niet mooi
Dutchdriftking zegt
Ben ik de enige die dit model enorm snel vind verouderen? Als GT-line of dikke RS is het een plaatje, maar een gewone grijze instapper voor de lease ziet er nu al verouderd uit….
henkp1 zegt
Misschien, ik vind het in ieder geval nog steeds een frisse, fraaie verschijning.
henkp1 zegt
Nog steeds een erg mooie auto met uitermate vooruitstrevende techniek. Daar kan je natuurlijk flauwe grappen over maken, maar Renault loopt weer voorop. Over een paar jaar zie je dit terug op andere auto’s/merken, let maar op. Net als dat 48Vdc mildhybride systeem destijds.
flik2punt0 zegt
Heeft deze hybride nou wel gewoon een trekgewicht? Want ik hoor daar tegenstrijdige geluiden over
densk zegt
Kijk VW dit is nou het merk/ de auto waarbij die mistlampen wél tof zijn. Stelletje na-apers. Verder wel een frisse verschijning maar uiteraard het mooist in de RS uitvoering.
PunicaOase zegt
Zoveel complexe nieuwe techniek in een Renault.. ik vind t spannend.. P.s. drie jaar zelf een RS gehad met 0 problemen, maar toch..
henkp1 zegt
Kom op, niet zo liggen te miepen. Doen ze gewoon goed bij Renault. Jij weet dat uit ervaring al. Zet de stereotypen maar aan de kant.
ds3thp zegt
Waarom gebruikt Renault nou niet gewoon de combinatie die ook in de A-Klasse is te vinden? Dus de 1.3 tce in combi met de elektro power?
sabrerator zegt
En ja hoor…. dynamic turning lights…
Ook hier van die aanstel-knipperlichten.
Echt. Fabrikanten, jullie hoeven echt niet elk stukje Audi-aanstelleritis over te nemen. De LED-slingertjes in de koplampen, grilles groter dan groot en nu die kermis-knipperlichten. Gewoon geen aandacht geven, houden ze vanzelf op.
Zo, mijn frustratie is er weer even uit!
Verder mooie wagen. Ik heb prima ervaring met de vorige generatie dus dit zal ook vast een puike bak zijn. Mocht ik toch failliet gaan aan die ouwe Jag, zien ze me wel verschijnen bij de Renaultdealer voor een leasebak.