Een Franse wereldprimeur komt een Duits feestje verstoren. Wij hebben de eerste afbeeldingen van de Renault Mégane E-Tech Electric. En raad eens: gewoon elektrisch!
De Renault Mégane loopt weliswaar al een tijdje mee, maar is nog zeker niet op de bejaarde leeftijd. Toch hebben we hier de afbeeldingen van de Renault Mégane E-Tech Electric. Hoe zit dat?
Allereerst moeten we even een man in een regenjas bedanken. Normaal gesproken is deze man bezig opdrachten uit te voeren voor de Baron van Nimwegen. Maar per ongeluk kwam hij deze platen tegen. Aangezien hij ze niet klon gebruiken om die drommelse clown en acrobaat uit te schakelen, heeft hij ze aan @loek gegeven, waarvoor dank!
Primeur!
OK, de Renault Mégane E-Tech Electric. Het is een heuse primeur voor de IAA. De Internationele Auto Austellung belooft een Duits feestje te worden. Maar, gelukkig komt Renault acte de présence geven. Het is de tweede elektrische hatchback van Renault (de eerste was uiteraard de Zoe).
Het is eerste dat ons meteen opvalt: het is niet een 100% hatchback meer. De proporties zijn net even wat anders. Net als bij de Scénic en Espace heeft Renault ervoor gekozen om wat crossover-invloeden toe te passen. Logisch, want iedereen wil tegenwoordig een crossover. Dat is overigens niet de enige reden.
Renault Mégane E-Tech Electric
Want naast het feit dat een crossover-achtige maken van de Mégane een plausibel idee is, was het ook het makkelijkst (waarschijnlijk). De Renault Mégane E-Tech Electric staat op het CMF-EVplatform van Renault-Nissan-Mitsubishi. En een auto die wel al kennen die op dat platform staat is de Renault Ariya. Ook een soort hatchback-crossover achtige.
Qua techniek is het nog even wachten op de exacte details en specificaties. Naar alle waarschijnlijkheid komen er twee accupakketen (40 kW en 60 kW). Met die laatste moet een actieradius van 470 km mogelijk zijn. Of die enorme 90 kW-batterijk uit de Nissan Ariyah ook leverbaar wordt voor de Renault Mégane E-Tech Electric, is niet bekend. We verwachten de officiële introductie héél erg binnenkort, dan weten we meer!
Meer lezen? Dit zijn alle primeurs van de IAA 2021 in München!
bernoulli zegt
Van de huidige Megane is Renault in Nederland trouwens gestopt met de hatchback. Die kun je alleen nog bestellen als Estate.
bartteeuwen zegt
Wat een hok zeg. En dan vind ik de huidige Megane zelfs nog een fraaie auto.
christian85 zegt
@bartteeuwen: ik snap niet dat je dit een hok vindt terwijl je de huidige Megane een fraaie auto vindt. Ik zie heel erg veel overeenkomsten en in vergelijking tot sommige andere elektrische auto’s vind ik deze geslaagd
iannuzi zegt
@bartteeuwen: gelukkig smaken verschillen, ik vind hem geslaagd. Alleen two tone is zo 2016!
str8six zegt
Mooie auto, heeft wel erg veel weg van z’n directe concurrent de ID4 overigens
ar156sw zegt
Er komt denk ik zeer binnenkort een punt waar de term “crossover” gewoon vervalt en auto’s gewoon gemiddeld iets hoger zijn dan voorheen. Vooral in de kleinere segmenten zijn veel “crossovers” nauwelijks hoger dan vergelijkbare, niet-crossover, voorgangers.
Robert zegt
@ar156sw: tja, die crossover look heeft men gewoon nodig om die (zware) accupaketten in een vloer te kunnen verwerken. Jammer alleen dat de fabrikanten er dan zo’n fantasieloze eenheidsworst van weten te maken. En in ons continent, waar de stationwagen toch wel een grote populariteit geniet, komt de liefhebber er steeds meer bekaaid van af.
remarkable zegt
@ar156sw: en toen reed iedereen weer gewoon een MPV 😂. Dit ziet eruit als een moderne versie van de Scenic
hippopotamus zegt
Als het een hatchback was geweest (en dus niet zo hoog) had ik ‘m best fraai gevonden denk ik.
av_diver zegt
Ik hoop dat die gouden bumper een optie is die je niet hoeft te kiezen…
Edge zegt
Het eerste wat in mij opkomt is de kogelvis. Je weet wel, dat visje dat klein is, en zichzelf kan opblazen. Zo ziet deze nieuwe Megane E-Tech er voor mij ook uit, als een huidige Megane waar wat teveel lucht in gepompt is.
yellowcab zegt
Daarmee gaat ‘ie dan mooi op met de eerste Mégane Scenic: dat leek toch ook vooral een opgeblazen Mégane hatchback. Cirkeltje weer rond.
rollingstoned zegt
Het is net zo’n speelgoedautootje. Afschuwelijke velgen ook.
veloce zegt
Natuurlijk weer een crossover *zucht*
tjorque zegt
*zucht*^2
Ik zucht mee.
Dat ze hem dat wat lager op z’n poten zetten…
Dat verandert toch niet zoveel aan de dikte die je voor het accu pakket nodig hebt en dan lijkt het misschien niet zo’n lomp hok…
kniesoor zegt
Hoe meer keuze (in EVs), hoe meer vreugd’. Vind dit bovendien wel een aardig model om te zien. Benieuwd wat zoiets gaat kosten. Elke keer als er een nieuwe EV bijkomt hoop je, dat die weer wat scherper geprijsd is. Zodat zo’n 60 kW geval van het formaat zoals deze Megane op enig moment voor ruim onder de 30K te krijgen is.
jpoers zegt
Ik denk dat je 10k door mag sparen minimaal. In Australië hebben ze het over vanaf $60.000. Zeg een kleine 40.000 euro.
Ev6 doet daar vanaf $65.000, hier een 43.000euro
kniesoor zegt
M’n huidige oto gaat naar verwachting nog een jaar of 6 mee. Dus ik heb de tijd. En nou maar hopen, dat die 6 jaar genoeg is om ‘t te krijgen zoals ik ‘t hebben wil . . . 🤞
O plaat zegt
Een idee voor een autoblog artikel, een lijst met vroertuigen die nu een crossover zijn die origineel andere modellen waren, ik denk dat je ondertussen aan 25 voertuigen kan komen.
sr20det zegt
Ik denk dat jullie de Nissan Ariya bedoelen?
net10 zegt
Dit wordt een hele belangrijke auto voor Renault. De auto ziet er goed uit en zal waarschijnlijk een goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Ik ben benieuwd naar de prijzen.
Charles Taycan 4S zegt
Ben zeker geen SUV liefhebber maar dit wordt een succes!👌
henkhekje zegt
40 of 60kW lijkt me wel wat weinig voor zo’n grote auto. Dat is 75 en 90pk.