Renault doet absoluut goed mee als het om downsizing gaat. De 0.9 Tce-driepitter ligt al in menig model, maar een trapje hoger wordt de 1.2 TCe nu ook naar aardige waarden opgeschroefd: 130 pk, en toch 20% bijtelling. Een goed alternatief voor de wel heel erg geknepen (en zuipende) 14%-muesli-Mégane?
Tot nu toe lag alleen de TCe 115 in de Mégane, maar per direct kan je ook een blokje krijgen dat de 100 pk per liter overtreft. Deze TCe 130 werd in Genève al aangekondigd, maar krijgt nu zijn eerste praktische toepassing. Met 205 Nm aan maximumkoppel (@2.000-3.000 tpm) moet je ook nog redelijk een heuveltje kunnen beklimmen, lijkt ons.
Het blok vervangt de 1.4 Tce, maar kannibaliseert wellicht toch op de rest van de range. Je kunt de Mégane ook met atmosferische 2.0 16v krijgen, welke 140 pk en 195 Nm levert, 51 gram CO2 meer uitstoot, en 2,2 liter/100 km meer verbruikt. Je moet wel een aardige turbohater zijn om daar nog voor te kiezen.
De TCe 115 blijft gewoon, maar kost slechts 800 euro minder dan zijn meer potente broertje. Er hoeft geen helderziende aan te pas te komen om te vorspellen welk benzinemodel het best gaat verkopen.
Het nieuwe blokje beweegt zich trouwens wel gevaarlijk dicht in de buurt van dat van de Twingo RS. Deze heeft 3 pk meer, maar ook een motor die 400 cc groter is. We weten het, dit is appelen met peren vergelijken (want: volledig verschillende motorkarakteristieken), maar toch, misschien dat de Twingo RS nog even een kleine vermogensbump kan krijgen voordat de nieuwe generatie (die volgens de geruchten niet 3- maar 5-deurs gaat worden) het stokje overneemt?
Alle gegevens nog even op een rijtje: de Mégane TCe 130 levert 130 pk/ 205 Nm, verbruikt gemiddeld 5,4 liter, stoot 124 gr/km uit, doet 0-100 in 9,7 seconden, en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Nieuwprijs voor de vijfdeurs met 6 MT: 25.990 euro.
Is dit een aantrekkelijk alternatief voor de Duitse concurrentie, met hun 1.4 TSI’tjes?
E34M5Touring zegt
Inderdaad vreemd hoe die geplaatst is in de range. Zo maak je eigenlijk de rest van de range benzine motoren overbodig. Enige wat ik kan verzinnen is verschil in trekgewichten. Misschien mag de 2.0 zwaarder trekken.
nibor zegt
@E34M5Touring: die 2 liter was de eigste motor die gekoppeld kon worden aan de CVT bak. Ik denk dat die daarom nog in het assortiment zit.
E34M5Touring zegt
@RRenault: Ah kijk, thanks!
pleiades zegt
@RRenault: Zou hem daarmee nooit bestellen. Zuipt meer dan een RS.
Simpson zegt
Nog even en ik moet aan de chiptuning in mijn 1.5dci, als dit soort koffiemolentjes me voorbij scheuren.
iemand tips? extra trappers op de achterbank?
thomcarspotter zegt
@Simpson: spinners, en race strepen!
nee grapje, ik zou het niet weten.
maar zou dat moeten uitmaken dan, wie er harder rijdt?
Simpson zegt
@thomcarspotter: Nouja, als je bijvoorbeeld in vol racefiets-ornaat naar je werk fietst en voorbij gescheurd word door een jongedame met twee kinderen plus boodschappen op een elektrisch ondersteunde fiets, dan wel.
Maar in een megane maakt het weer niet echt uit, nee :)
Dan geniet je gewoon van de omgeving en dames op elektrisch ondersteunde fietsen
thomcarspotter zegt
@Simpson: hahaha natuurlijk, of je gaat gewoon eerder van huis :)
eeriek zegt
@Simpson: Gat in de bodem en rennen a la familie flintstones ;)
bsxc2 zegt
De 2 liter zal ongetwijfeld langer meegaan.
SimonMc zegt
@bsxc2: “Ongetwijfeld”…
U bent motortechnicus?
potver7 zegt
De vraag is natuurlijk of die 2.0 liter motor in de dagelijkse praktijk óók meer verbruikt dan deze driepitter. Het theoretische verschil is namelijk niet heel erg groot, en we weten met z’n allen dat het werkelijke verbruik van die mueslimachientjes ver boven de officiële waarden ligt.
Simpson zegt
@potver7: waarschijnlijk niet: ze moeten immers evenveel arbeid verrichten.
het verschil zit hem hooguit in de momenten dat je stil staat (file, stoplicht) waar het koffiemolentje met minder energie genoegen neemt.
sir_smokalot zegt
@potver7: *viercilinder. De 0.9 is een driepitter, deze logischerwijs niet (precies 1 cilinderkamer er bij)
pleiades zegt
@potver7: Die 2.0 is gekoppeld aan een CVT bak. Complete unit komt uit de schappen van Nissan. Zuipt als een ketter, 1 op 10. Zo’n 1.2 TCe 130 zal een stuk zuiniger zijn.
gast zegt
maakt me allemaal geen zak uit, 2.0 of 0.9 als het vermogen ongeveer hetzelfde is en hij zuiniger waarom niet… aleen omdat de buurman een 1.9 / 2.0 / 2.2 ect heeft… lekker belangrijk..
AutomotivePassionNL zegt
Inderdaad ‘gast’. Ik heb deze motor sinds 6 mei in bestelling staan met daaromheen een fulloption Estate GTline in parelmoerwit. Heel benieuwd hoe het blokkie gaat presteren.
Ik kom uit een Mégane II RS F1-R26 met 2.0-16v Turbo en 265pk, dus wennen wordt het toch. :( Alleen is het nu als lease en komt er privé wel weer een funauto bij.
De auto mag gewoon 1500kg trekken, dus t.z.t. een sleurhut erachter en de bulten op karren maar. ;)