Maar wordt de nieuwe Renault Mégane ook té hoog?
Wie naar de reacties over de nieuwe Mégane eVision kijkt, ziet een terugkerende trend. ‘Mooi, maar net iets te hoog’. Waar het bij de neus er nog redelijk normaal uitziet, is aan de zij- en achterkant te zien dat het hier om een nogal hoge Mégane gaat. Samen met de lage daklijn, doet de Mégane deze schrijver eigenlijk een beetje denken aan die T-Roc cabrio. En dat terwijl die T-Roc een crossover is, maar de nieuwe Mégane toch echt wel een hatchback moet worden.
Bij de BNR Nationale Autoshow legt Laurens van den Acker, designbaas van Renault, uit waarom die nieuwe Mégane nou zo hoog gaat worden. En dat heeft alles te maken met de motorisering van de nieuwe hatchback; het wordt namelijk een volledig elektrische auto. Daarvoor moeten er accu’s in een auto worden geplaatst en juist door die accu’s wordt de auto zo hoog.
Je hebt wel hele dure oplossingen, die autofabrikanten als Tesla en Lucid gebruiken, waarbij ze de accucellen in een soort H-vorm plaatsen. Dan heb je plek voor je voeten en kan de auto lager worden gebouwd. Het is alleen niet een hele efficiënte manier van werken, het is juist makkelijker om een soort chocoladeblok te maken waar je op zit. Maar daardoor worden de auto’s wel iets hoger.
Laurens van den Acker, designbaas bij Renault
Tegelijkertijd merkt Van den Acker wel op dat de elektrische Mégane gebruik gaat maken van ‘de dunste accu’s uit het segment’. Waar normaliter de accu’s zo’n 135 tot 140 mm hoog zijn, zal dat bij de Mégane 111 mm zijn. Klinkt misschien als een klein verschil, maar toch helpt dat volgens Van den Acker ‘enorm’.
Zoals bekend is de Mégane eVision ‘voor 95 procent’ de nieuwe Mégane. ‘En de rest zit in het gouden dakje’, zegt Van den Acker. Het concept heeft een elektromotor die 217 pk en 300 Nm koppel levert en een accupakket die 60 kWh groot is. Snelladen is mogelijk tot 130 kW. De nieuwe Mégane gaat op hetzelfde platform rijden als de Nissan Ariya, Renault onthult de hatchback eind volgend jaar.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Shell praat over het eerste waterstoftankstation van het bedrijf in Nederland. En Wouter rijdt in de Polestar 2.
tortuga zegt
I call Bullsh*t!? Waarom moet een auto perse hoger worden door accu’s? Of staat de nieuwe Lotus ook hoger? Model 3? Nee sorry geloof er niet veel van…
erce zegt
@tortuga: heb je het artikel gelezen? De oplossing dir tesla gebruikt is vrij duur.
tortuga zegt
@erce: ja het geciteerd gesprek kon ik dus even niet lezen, maar toch, massa productie maakt zo iets snel goedkoper, ze willen gewoon suv van maken
potver7 zegt
@erce: Als een auto zo goedkoop mogelijk gebouwd moest worden, was het wel een vierkante blokkendoos geworden. Feit is dat een auto op allerlei manieren mooier en duurder gemaakt wordt. Juist daarom is deze opmerking zo’n flauwekul. Dit argument wordt nu gebruikt om te vergoelijken dat het model hoog is, terwijl dat ongetwijfeld op het verlanglijstje van de marketingboyz stond. Het is ook niet zo dat Tesla’s nou zo ongelofelijk duur zijn in vergelijking met andere EV’s, of dat Tesla genoegen neemt met een abobinabele marge.
Jetlag zegt
Abobi-wát? ??
Het is gewoon een feit, dat het produceren van een “skateboard-platform” goedkoper en makkelijker te realiseren is, om diverse massaproducten te maken.
Je offert daardoor dus vloerruimte op en de flanken van een auto wordt dan wel erg massief.
In crossover ontwerp, wordt ietwat gemaskeerd…
Men kan dan wel doen, alsof de SUVs / Crossovers door onze strot geduwd worden, maar de verkoopcijfers laten iets anders zien; het wordt “en masse” gekocht.
Vind je het niks, dan koop je een hatch, maar je behoort steeds meer tot de laatste der mohikanen…
flutterby zegt
@erce: wat Laurens zegt over Tesla klopt niet. De accu bij Tesla loopt van wiel tot wiel. Dit is in de S en 3 op de achterbank goed te merken door de hoge vloer.
Vanaf volgend jaar gaan ze de batterij zelf gebruiken voor stevigheid, maar dat scheelt niet veel in de hoogte.
Stellantis rules the sky zegt
De nieuwe Peugeot 308 komt net als de 208 in een volledige elektrische variant. Wat ik van de Spy shots gezien heb, wordt die niet zo hoog als deze Megane, dus ik snap het ook niet helemaal.
moveyourmind zegt
Hoog of niet, hij ziet er wel fraai uit. Vooral de lampunits en het ‘zwevende’ dak dat erg mooi in een boogvorm afloopt en in een subtiele dakspoiler overgaat zijn geslaagd.
tourannetje zegt
En zo komt de Megane tussen de huidige Megane en de Scenic uit qua hoogte. Maatje Kia Niro. Kennelijk een marketing technisch optimum. Hadden de T ford, de Traction Avant, de Kever enz niet ook ongeveer die zit hoogte?
potver7 zegt
@tourannetje: volgende stap: exit Scénic…
Esprit_de_Flandre zegt
@potver7: Of misschien wordt de Scénic weer hoger? De huidige is verlaagd naar crossover, de volgende wordt mss weer een normale MPV-hoogte, om genoeg te verschillen van de Megane…
rogerzz zegt
Tja dit is gewoon het resultaat van marktonderzoek. Nieuwe auto’s zijn relatief duur. Wie kopen nieuwe auto’s, relatief oudere mensen. Wat vinden relatief oudere mensen mooi, een nep-SUV met hoge instap en ‘lekker veel zicht’.
Om maar even flink hard te generaliseren: je eerste leaseauto is een up/polo/clio en daarna een golf/octavia/passat/3-serie qua segment, lijkt mij dus niet dat dit een zakelijk succes wordt? Veel rijden doe je liever niet in dit ding.
mashell zegt
@rogerzz: Passat’s worden steeds minder verkocht, Tiguan’s juist steeds meer. Ook de projectleider wil een hogere auto.
volt zegt
Tesla gebruikt ook gewoon batterijen over de hele vloer tussen de assen niks H-vorm, wel lagere 2170 batterijen in de Model 3, 21 mm doorsnede en 70 mm hoog. De Porsche Taycan heeft wel ruimte voor de voeten achter zonder batterijen. PSA gebruikt wel een H-vorm voor b.v. de Opel Corsa-e. De nieuwe Volkswagens op het MEB platform ook batterijen over de hele vloer met hogere modellen tot gevolg.
henkp1 zegt
Ik zie het probleem niet. Prima toch als de auto iets hoger is? De meeste, nou veruit de meeste auto’s zijn tegenwoordig hoger dan twintig jaar terug. Biedt gewoon veel voordelen en heus niet alleen voor oudere mensen. Weggedrag zal, zoals altijd bij Renault, wel prima in orde zijn. En voor degene die graag een lage auto willen: koop gewoon een Alpine en verder niet zeuren.
net10 zegt
Ziet er heel goed uit, als de prijs goed is dan wordt dit denk ik zeker een succesvolle auto.