Eind februari kwam Renault met de eerste details van de Renault Laguna GT. Helaas was het niet de de Laguna Coupé maar een sportievere versie van de Laguna. Nu heeft Renault extra details bekend gemaakt en het ziet er indrukwekkend uit. Nu alleen nog hopen dat de elektronica heel blijft.
De Laguna GT krijgt de beschikking over innovatieve vierwielbesturing. Hierdoor kan je deze leasebak lekker strak door de bochten gooien. Ook zorgt het voor extra veiligheid, iets waar Renault natuurlijk om bekend staat. Het belangrijkste voordeel is dat de auto hierdoor extra wendbaar wordt. Onder de 60 km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen voor een extra kleine draaicirkel. Boven de 60 km/u draaien de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen om het uitbreken van de achterkant tegen te gaan waardoor de GT stabieler wordt en je sneller een bocht kan nemen. Het hele systeem is gekoppeld aan de ABS/ESC dus de computers moeten goed hun best doen om de auto op de weg te houden.
BMW kwam een aantal jaren geleden met de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Daar moesten sommige mensen al behoorlijk aan wennen maar dit systeem lijkt me helemaal vreemd als je voor de eerste keer in een Laguna stapt. Ook staat Renault nou niet bepaald bekend om haar betrouwbare elektronica waar dit systeem wel heel erg afhankelijk van is. Hoe het is de praktijk gaat uitpakken, moeten we dus nog maar even afwachten.
Je hebt niks aan al die techniek als je niet vooruit komt. Gelukkig heeft Renault daar ook een oplossing voor. Ze leveren voor de Laguna GT namelijk met twee motoren, een diesel en een benzineversie. De 2-liter diesel levert 180 pk en en 400 Nm. Hiermee gaat de sprint van 0-100 in 8,5 seconden. De benzinemotor perst er 205 pk uit en 300 Nm. Ondanks het lagere koppel zit de benzineversie toch bijna een seconde sneller op de 100.
Natuurlijk zijn foto’s behoorlijk 19e eeuw dus hebben we ook video’s. Die vind je hier en hier. Tot slot hebben we een animatie van de vierwielbesturing. Toch foto’s kijken? Die vind je in de gallery.
Four-wheel steering for an exceptional ride
The Active Drive chassis with four-wheel steering brings many benefits, starting with improved manoeuvrability, extremely rigorous dynamic response, and unequalled steering precision which gives the driver truly intuitive control over the cornering line, to attain new heights in driveability and active safety. The steering is immediately reassuring and agreeable, even at low speeds. In town and on winding roads, the car is easy to drive: manoeuvrable and precise.Advanced roll control, with specific settings and reinforced seat support, gives the impression that Renault Laguna GT corners flat, without leaning into the bend. The driver is pleasantly surprised by the lack of transient dynamic phenomena when cornering, and by the extreme precision achieved by very small steering wheel angles. The Active Drive chassis with four-wheel steering also excels in active safety, both under difficult braking conditions (with good control over asymmetrical grip, and ESP matched to sporty driving styles), and during avoidance manoeuvres at speed (‘elk’ test).
Impressive low-speed manoeuvrability
The Active Drive chassis with four-wheel steering makes Renault Laguna GT exceptionally easy to handle in town and superbly agile on winding roads. At speeds of less than 60kphh, the rear wheels turn in the opposite direction to the front wheels, up to an angle of 3.5°. This brings two advantages: a smaller turning circle, for easy manoeuvring; and smaller steering wheel angles thanks to the more direct, specially calibrated steering.With four-wheel steering on the Active Drive chassis, Renault Laguna GT has a 10 per cent smaller turning circle than with two-wheel steering: 10.80 metres (the same as Clio!) with 18- inch tyres, instead of 12.05m. The greater the rear-wheel steering angle, the smaller the turning circle. Enhanced manoeuvrability is especially remarkable in tight parking situations and along narrow city streets.
With front wheels and rear wheels turning in opposite directions, the car effectively pivots, which means smaller steering angles are needed for the same turning effect. Whereas it takes a 16° steering wheel angle to produce a 1° turn in the front wheels on New Laguna, it takes just 13.5° with the Active Drive chassis. And this drops to 12° when the rear wheels are turned at the maximum 3.5° angle in the opposite direction to the front wheels. Because steering is more direct, with less need for wide steering wheel angles, the impression of manoeuvrability and agility is greatly enhanced. For any given bend profile, the driver will need less action on the steering wheel. This makes for more effective avoidance, with the car seeming to weave effortlessly around obstacles.
Ultra-precise steering control
From 60kph, the emphasis is on steering precision. The rear wheels turn simultaneously in the same direction as the front wheels, to enhance stability, almost as if the car were running on rails. The Active Drive system with four-wheel steering counters the centrifugal force that tends to push the rear end outwards round bends, and thus raises the safe cornering speed. The rear axle is set on the ideal trajectory, with a rear-wheel angle of less than 2° in most situations, for stability and efficacy. The Active Drive chassis with four-wheel steering enhances dynamic handling, with sound, reassuring response for outstanding driving pleasure.Unparalleled active safety
The Active Drive chassis with four-wheel steering also improves safety for heightened reassurance during avoidance manoeuvres. In an emergency situation, the rear-wheel angle can rise to 3.5°. Cut-in of the ESC (Electronic Stability Control) system, specially configured for a sporty driving style, is delayed, so that the manoeuvre can be performed both safely and more swiftly. ESC only switches in when necessary, and is applied gradually because it is synchronized with the rear-wheel turn action. Via the ESC/ABS unit, the 4WS control unit also detects asymmetrical braking situations, adapting the rear-wheel turn angle automatically to keep the car stable with no driver action required. This helps the driver keep control during critical situations, and ensures uninterrupted peace of mind during everyday driving conditions.Dynamic control logic
Developed jointly by Renault and Renault Sport Technologies, the Active Drive chassis with four- wheel steering implements electronic control of vehicle dynamics. A sensor on the steering column sends steering wheel angle information via the CAN network to the 4WD control unit, located behind the rear axle. The 4WD control unit also inputs vehicle speed from the ESP/ABS unit. And it tracks steering wheel angle information to detect sharp steering wheel movements symptomatic of a sports driving style or avoidance situation. All these parameters are analysed to determine the required rear-wheel turn angle, which is implemented by means of an electric actuator on the rear axle. Dynamic vehicle behaviour is precisely modelled to set the ideal vehicle trajectory at each instant, on the basis of the driver’s input and the actual situation of the vehicle. The controller and electric actuator are supplied by Aisin, a Japanese equipment supplier reputed for its experience in four-wheel steering systems.High-performance engines
The diesel version of Renault Laguna GT is powered by a 2.0 dCi engine, best-in-class for performance, driveability and acoustics. In this implementation, it yields exceptional peak power of 180hp (131kW) at 3,750rpm. Peak torque of 400Nm is available from 2,000rpm, for prompt, consistent, sustained build-up through to 5,000 rpm. A reduced-inertia variable-nozzle turbocharger enhances dynamic response at low revs to achieve superlative performance: 29.6 seconds for the 1,000m standing start, and 0 to 100kph in 8.5 seconds. This new unit is fitted with a particulate filter and EGR valve with enhanced cooling, which makes intense driving pleasure perfectly consistent with environmental protection: mixed-cycle fuel consumption is just 6.5 litres/100km, which translates into CO2 emissions of just 172g/km. With its ultra-fast glow plugs, the 180hp 2.0 dCi unit roars into action instantly when the Start button is pressed, even in conditions of extreme cold (down to -23°C).The petrol version of Renault Laguna GT is powered by a sports version (205hp/150kW at 5,000rpm and 300Nm from 3,000rpm) of the two-litre 16-valve unit, derived from Renault Sport technology as featured on Mégane Renault Sport, and specifically reworked for Renault Laguna GT, to yield the best in performance, handling and intense driving pleasure. It is superbly versatile, combining velvet smoothness with astonishingly crisp response, ideal for sports usage.
Design features such as the special air-intake system and twin-scroll turbo ensure the rev- counter leaps forward at the slightest touch of the throttle. Renault Laguna GT 2.0T accelerates from 0 to 100kph in 7.8 seconds and takes 28s to cover 1,000 metres from standstill. Yet fuel consumption is a very reasonable 8.2 litres/100km, which makes for CO2 emissions of just 194g/km.
Distinctive GT styling
With its distinctive streamlined profile, Renault Laguna GT expresses an elegance that goes much further than sporting aptitude alone. The long plunging bonnet terminates in a highly assertive front-end with a radiator grille characteristic of the most powerful Renaults. Purposeful- looking lateral air-intakes suggest an insatiable appetite for the open road, corroborated by the wise gaze of the headlamps against the neat black background. Renault Laguna GT is fitted with generously sized 225/45 18-inch special high performance Bridgestone Potenza tyres, a Formula One spin-off, mounted on special Celsium wheels. The highly efficacious braking system uses 320mm diameter discs at the front and 300mm discs at the rear. Aerodynamic sills reflect the promise of the Active Drive chassis extend from the front of the car to the characteristic straight-section twin tailpipe at the rear. Sports tourer attributes run through to every last detail, such as the gloss black wing mirrors and smoked rear lamp units.Sports interior
As well as appearing on the outside centre pillar, the exclusive GT logo is also embossed on the light grey alcantara of the front seatbacks. As on all Renault Laguna models, the interior design exudes a most impressive sense of comfort and quality, in all seats. Sports design details abound, highlighting the exclusive capacities of the GT version: special three-spoke leather sports steering wheel with grey stitching, cross-drilled aluminium pedal, sports gearshift lever knob, dark charcoal Riviera leather upholstery with reinforced lateral support. Extreme attention has been paid to materials and finish, true to the car’s unwavering commitment to pure motoring pleasure.Equipments and technology
The Renault Laguna GT range starts with the Dynamique equipment level and features a long list of top-end equipment selected to favour travelling comfort, including a three-mode (Soft/Auto/Fast) dual-zone automatic climate control system complete with toxicity sensor and automatic air recycling. Driving comfort is enhanced by the availability of parking brake assist, cruise control with speed limiter and automatic headlamp and wiper activation, while acoustic comfort was dialled into the model from a very early phase in its development thanks to features that have made Renault Laguna a benchmark in this area, too. Nothing has been left to chance on the active and passive safety fronts either. Renault Laguna and the GT version particularly excel in terms of their active safety performance as demonstrated by the latest EuroNCAP test results. Its principal innovation concerns improved side impact protection thanks to a twin impact sensor system and new-generation double thorax/groin airbags.The affordable overall equipment and performance package of this flagship version sets it apart on the sports saloon marketplace and ensures the ultimate in reassuring driving pleasure.
Advanced technology for an unforgettable ride
Four-wheel steering systems of the 1980s were essentially mechanical, with the front and rear wheels linked and pre-determined angles aimed at making up for shortcomings in the vehicle’s handling (e.g. a tendency to understeer). Such systems were gradually superseded by the advent of ESP. Meanwhile, towards the end of the 1990s, carmakers like Nissan were beginning to develop solutions based on electrically- and even hydraulically-operated activators with a view to taking the dynamic performance of their vehicles forward. Electronic control of the rear wheels has enabled handling to be fine-tuned even further, notably in the case of rear-wheel drive vehicles.The Active Drive system builds on this approach by ensuring a more dynamic and more reactive response to make the absolute most of the inherent qualities of Renault Laguna GT’s remarkable chassis and consequently deliver even greater driving enjoyment. In addition to the complex modelling of the vehicle’s handling, real-time response to the driver’s instructions (every 10ms) and its ability to adapt to different conditions, New Laguna GT’s Active Drive four-wheel steering system means that active safety systems are only required as a very last resort, which means drivers benefit from more efficient and even more reassuring reactions when faced with an unexpected driving situation.
papa zegt
-Edit: Nutteloze bijdrage-
NLX zegt
Dat zou zuigen, als de elektronica op hol slaat
VonStroke zegt
Op foto’s vond ik deze estate in het begin nog best wel een mooi wagen. Maar toen ik er één in het echt zag viel mij meteen die die lelijke tumor op de achterklep op. De ‘liefde” was meteen over. Echt een onvergeeflijke designmisser. Deze GT veranderd daar dan ook niets aan.
Wat_een_gezeik zegt
achterwielen draaien in tegengestelde richting van de voorwielen onder de 60km/h??????
Dan is lekker, elke dag nieuwe bandjes en er ontstaat telkens een rookgordijn als je weg rijd bij het stoplicht of kruispunt, laat staan 50km/h wegen.
Wie gaat dat allemaal betalen????
Jopie zegt
Dat is hetzelfde principe als Mazda en Honda al eens hebben toegepast. Zonder al te veel commercieel succes, maar ik meen me te herinneren dat het technisch en qua rijgedrag allemaal wel klopte.
Aart zegt
Ben erg benieuwd wat de prijs wordt van deze auto. Er is veel “lekkers” anders te koop. En het blijft toch een 4 cil..
raico racer zegt
dat tegensturen van de wielen zal in mijn ogen maar enkele graden zijn. We moeten dit niet als een heftruck zien die om zijn eigen as kan draaien. Volgens mij ga je er aan de buitenkant niks van zien dat die wielen vanachter meedraaien.
jdm zegt
4-wiel sturing gebruiken oa. Nissan en Mazda al jaren!
bakkerst zegt
@ wat een gezeik,
hoezo rokende bandjes, grappenmaker,
de stuur richting is tegenovergesteld, niet de draairichting
ik neem aan dat je dat begrepen had, en dat het een subtiele hint richting
chefke is dat hij iets duidelijker zou kunnen formuleren.
geniaal idee, ’t werkt al jaren goed in de bouw (graaf apparatuur enzo)
waarom hier niet?
en dat de achterwielen boven 60 mee sturen lijkt me helemal prachtig, de koets blijft rechtvooruit gericht, en toch verander je van rijbaan, enige nadeel, je kunt er geen bocht mee maken, alleen een zijdelingse verplaatsing (als de achterwielen tenminste netzo ver mee sturen als de voorwielen..) dat kan lastig worden bij scherpe snelweg afritten
Doewap zegt
En Renault heeft dit natuurlijk van Nissan ‘geleerd’ zoals ze ook eindelijk van Nissan geleerd hebben betere electronica en dashboards te bouwen.
Jammer dat de auto van buiten het aanzien voor mij nog steeds niet waard is.
http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/INTRODUCTION/DETAILS/4WAS/
markieanta zegt
-Edit: Thanks! De spellingscontrole hapert nog wel eens ;) –
Maar goed, daarentegen past het ook wel weer bij Renault als zijnde een niet bepaald degelijk merk.
RobertJ zegt
hmmm, de vorige lagune kenmerkte zich door problemen… Blijkbaar waren de oude problemen onder controle, dus weer ruimte voor nieuwe?
Nee, serieus, het is echt een leuk idee, maar volgens mij is deze auto nog steeds voorwielaangedreven met marginaal meesturende achterwielen. Leuk idee, maar ik zou het niet kopen als het nog niet een tijdje op de markt was.
Misschien wordt ik nog wel eens verrast door Renault en blijft het allemaal prima werken en rijdt het top. De dci 150 automaat reedt in ieder geval erg goed.
Barry330cd zegt
Zullen we eerst eens de pechstatistieken afwachten alvorens deze Renault voorbarig af te kraken. Wie weet hebben ze idd iets van Nissan’s kennis opgestoken inzake betrouwbaarheid.
wapz zegt
De Laguna GT stond 3 weken geleden al op de parkeerplaats voor het hoofdkantoor van Renault op Schiphol-Rijk op Nederlands kenteken!
floryn zegt
de auto ziet er in ieder geval mooier uit dan zijn mindere broeders maar ikl vind het nog steeds geen design classic. De achterkant is bijzonder geprononceerd en lijkt een beetje te hangen.
PAN zegt
70% van degene die ik ken met een renault hebben verschrikkelijke problemen met de electronica (na starten vol gas, of niet hoger als 2000 rpm, nieuwe computers erin, ramen die opengaan en niet dicht willen, bla bla bla.) Voor mij geen renault (sowiezo al geen franse auto).
bp zegt
leuk maare het blijft toch maar een renault e
Jochem zegt
Ach iedereen lult hier dat Renaults kwa betrouwbaarheid/elektronica bagger zijn, maar mijn eigen ervaring is echt heel anders.
Ik heb zelf 8 laguna’s met veel plezier versleten, vond het altijd fijne auto’s vooral omdat er mooie vooruitstrevende elektronica in zat, en ze altijd zeer goed geprijsd waren. Zelf heb ik nooit echte problemen gehad met elektronica of met de motor, alleen een keer een kapotte intercooler “that’s it” .
Nouja 1 intercooler op 8 laguna’s vind ik zeer acceptabel, ik ken genoeg mensen die met hun Toyota, VW en BMW’s veel grotere problemen hebben gehad, maarja daar hoor je ze nooit over.
Heb het idee dat iedereen hier elkaar na aan het lullen is maar zelf ervaring ho maar. Maar als jullie graag 4000-6000 euro meer betalen voor een vergelijkbare Passat dan hoe ik jullie echt niet tegen, want over dat prijsverschil praat je als je de optie lijst van VW erbij pakt.
Maar deze Laguna GT ziet er leuk uit, als de prijs goed is dan zou het zomaar me nieuwe auto kunnen worden.
VeyronLover zegt
achterkant is mooi, voorkant is lelijke en helemaal niet zo scherp afgelijnd als de achterkant! Bah! En de voorkant ois ook helemaal niet sportief, terwijl die achterkant dat wel is…
ZonParaplu zegt
Yup!
Hij blijft lelijk…
Citrofiel zegt
-Edit: Thanks, gefixt!-
Ik denk dat dit heel erg wennen is voor de berijder, maar als die eenmaal gewend is, wil die nooit meer wat anders! (onder voorbehoud dat het werkt en het effect merkbaar is)
Bertus zegt
bp schrijft: leuk maare het blijft toch maar een renault e
Indrukwekkende, zinvolle bijdrage hoor…
papa zegt
een buitengewoon saaie auto die uiterst belabbert verkoopt… wie zou ook een laguna kopen als je kijkt wat er nog meer op de markt is… dat maakt het toekomst perspectief van een laguna GT bijzonder triest.
Bam_margera zegt
het is en blijft een renault :s
-Edit: dus?-
Remmen_nee zegt
Maar by god geen witte nemen beste lui!
Heb ‘r zaterdag een gezien, maar dan wordt een best aardige auto, plots gruwelijk afzichtelijk, zeker schuin van achter!
Btw 2de ali, 3de rgl, ” Het belangrijkste voordeel…”
j zegt
renault die maken toch plastic busjes ???????
senna zegt
laten we niet vergeten dat dit systeem al heel lang bekend is zie de honda prelude van eind jaren 80 die had al 4 wiel sturing systeem en dit werkte perfect.dus een nieuw systeem is dit niet
Ahura zegt
Leuke specs al is 4WS natuurlijk niet nieuw (Honda/Mazda). Maar wat een afgrijselijk hok. Die neus is echt monsterlijk lelijk en de rest wint ook nog steeds geen schoonheidsprijs. Ik snap echt neit dat iebest goed verkoopt. Zeker niet met het slechte imago van zijn voorganger. Mensen, koop/lease nou toch eens een mooie auto zoals de Mazda6 of C5
SaxoVTS zegt
Ik vind de Laganu GT er erg geslaagd uitzien. Ik vind namelijk de chrome strip op de voorbumper van de gewone niet zo mooi en deze heeft die niet.
PS: Ook de Citroén ZX had al zulke draaiende achterwielen.
Stephanovic zegt
Wat een slap gezeik allemaal mensen!! Dat men het uiterlijk niet mooi vind van deze Laguna’s dat is ieders mening.
Het gezeik over de electronische en eventuele motorische storingen / problemen kan ik tenminste niet meer aanhoren!!
Heb dit al eerder gezegt mensen: Rij eens met deze auto en oordeel dan weer! neem niet alles zomaar over van een ander!! ( dit is mij tenminste als klein kind al geleerd! ) DANKU!!!
Toms zegt
Reputatie komt te voet en gaat te paard.
Dus als het renault daadwerkelijk lukt een kwalitatief goede auto te bouwen dan zullen we dat over 8 jaar echt wel weten. Voor nu zou ik niet graag de eerste lagunarijder zijn.
Alfabruur zegt
DE meest lelijke auto op het moment in dat segment. Vind het ook niet raar dat Renault de productie van de laguna heeft terug geschroefd!!
’t blijven ook pruts auto’s, vallen van ellende uit elkaar!
stefaan zegt
@ alfabuur: heb jij er al één uiteen zien vallen? Weeral een valse term. Auto’s verslijten, die vallen niet uiteen.
Mooie wagen, hopelijk doet hij het goed op de baan.
Le Feber zegt
Tjonge, volgens mijn weet de helft hier nog en eens wat die vierwielbesturing nou precies moet inhouden. K lees hier en daar dingen,.. denk je ook sla er eens iets bij voordat je onzin uitkraamt,…
Het vierwielbesturingsverhaal komt vooral ten goede aan de rijeigenschappen, in bochten blijft je veel beter hangen enz…
Lijkt mij ten zeerste waard om het uit te proberen, wat ik ook zeker van plan ben.
RenesisHP zegt
Laten we hopen dat je nu voor de verandering gevoel en direktheid in je Renault krijgt, alleen vermoed ik dat het tegen gaat vallen.
eric zegt
@ pan
Wat je daar zegt kan ook met een audi gebeuren.
Niet zo neerbuigend doen over franse autos
wimbers zegt
@jochem,
als ie zo goed was, waarom heb je er dan 8 nodig gehad in de 15 jaar dat de laguna bestaat?
da´s vaker dan iedere 2 jaar een nieuwe.. Hij is pas goed als ie het bij 300.000 km nog prima doet zonder noemenswaardige slijtage.
VivelaFRANCE zegt
Hmm, ziet er niet bepaald anders uit dan de ‘echte’ Laguna. Maar ach, die ziet er ook goed uit!
wimbers zegt
@eric, wat hij daar zeg kan met iedere auto gebeuren, feit is dat het in de praktijk alleen met renaults gebeurt ( op mijn werk mogen we zelfs geen franse auto´s meer leasen, teveel garagekosten)
dekster zegt
Het ziet er niet slecht uit, al had die tupperware vanvoor en overmaats kofferpaneel niet gemoeten.
Jochem zegt
@wimbers
Ik rijdt ong 50000-60000 km de jaar.
Daardoor heb 5 benzine/gas versies gehad, die zijn gaar bij 120.000 volgens de lease maatschappij (geld voor iedere auto VW, Toyota). En dan heb ik ook nog eens 3 diesels gereden, die na 160.000 de deur uit moesten. En nog een keer van werkgever geswiched, waardoor ik een 6 maanden oude Laguna moest inruilen. Dus voor de vele Laguna’s is gewoon een goede verklaring.
Eerlijk gezegd rij sinds 1 maand geen renault meer, maar een nieuwe Outlander. Gewoon om eens een keer wat totaal anders te rijden, nu het nog kan met alle belasting regels en dergelijke. En ik moet zeggen, zo’n SUV bevalt me beter als ik had verwacht.
Maar als ik over 2 jaar weer iets anders uit moet zoeken, zou het zomaar weer een Laguna kunnen worden.
Le Feber zegt
Wat ik ook zo raar vind dat vele van hier zo neerbuigend doen over Renault. Ik heb namelijk het gevoel dat men alles behalve Renault rijd (op uitzonderingen na dan). Dan hebben er al vele een woordje klaar over kwaliteit e.d. terwijl ze er nog nooit één hebben gereden. Dan is het makkelijk roepen want je hebt het gehoord van anderen. Er zijn ook mensen die problemen hebben met hun Renault, maar dat heeft elk merk die af een toe een auto er tussen hebben zitten die niet helemaal lekker is. Het wordt zo gigantisch opgeblazen,…. Laten we eens even een beetje subjectief zijn over waar je over oordeelt. Dan is er nu weer een nieuwe Laguna en de meeste hebben hun mening al weer klaar van het is weer lekker kut. Vind ik niet echt subjectief. Kijk over uiterlijk heeft ieder zo zijn smaak, daar valt niets over te oordelen. Dus mensen, beetje waarderende reacties…
En ik meen dat er ook jongens tussen zitten van de leeftijd 12-16 jaar, ga lekker buiten spelen, want we hebben niks aan de reacties zoals; leuk maar het blijft een Renault.
gekke turbo zegt
@ jochem Whahahaha
ik had echt geen zin om te lachen; gaar bij 120.000 kilometer.
maar toch respect dat je met de Laguna zolang geen problemen heb gehad. Dat de vorige Laguna zo veel problemen had zegt de ANWB, en ik denk dat ANWB geen merk kiest(ps dit zeggen ze ook over Mercedessen!!!).
ik hoop dat nieuwe laguna het beter doet qua kwaliteit, scheelt namelijk file’s als ze blijven doortuffen inplaats van ineens mee uitscheiden.
ik de dinges zegt
Ondanks het lagere koppel zit de benzineversie toch bijna een seconde sneller op de 100.
T gaat om het koppel aan de wielen, diesel heeft een veel zwaardere vertanding jongens ;)
McKite zegt
De slechte kwaliteit bij Renault en in het bijzonder de Laguna waar hier vaak naar wordt verwezen slaat op de Laguna 2 van voor de facelift. Daarna is de kwaliteit zeer sterk verbeterd en komt hij in Duitse kwaliteitstesten zelfs ver boven de Toyota’s.
En ik praat uit ervaring want na mijn eerste Laguna 2 was heeft de tweede bijna geen garage gezien. Nu heb ik als leaseauto een VW Passat die ik vandaag bij de garage mocht achterlaten omdat er weer een belangrijk onderdeel kapot was (de remmen) en sinds januari naar volle tevredenheid prive een Laguna Estate. Wat een heerlijke auto. Veel fijner dan de Passat. Kan niet wachten deze ook om te ruilen voor een Laguna HB (GT)
Wat ik persoonlijk het belangrijkste vind is zijn schitterende interieur en de hoge kwaliteit. Geen een rammeltje maar hij is pas 3 maanden oud. In die tijd was mijn VW al lang bij de garage langs geweest. Voor mij dus geen Duitser meer, valt me echt tegen!
De techniek van Renault bij de 4W besturing is echt anders dan de oude technieken van de verschillende Japanners in de jaren tachtig en dus niet vergelijkbaar. Alleen de naam lijkt erop. De techniek van Citroen was helemaal anders en een passief systeem.
jkn zegt
Fantastisch al die azijnzeikers over de kwaliteit van de Laguna!
Zoals boven omschreven is dit van toepassing op de vorige laguna van VOOR de facelift.
Het geeft maar weer aan hoe op de hoogte azijnzeikers zijn die dit zeggen. (horen zij niet meer thuis op een vrouwenhuishoudblog of zoiets?)
Er zij genoeg statistieken waar de Laguna nu BOVEN bepaalde merken staat als Toyota-audi/mercedes met de minste pechmeldingen in verhouding.O.a. te lezen op de duitse ADAC site.
Zo zie je maar dat reputatie nog lang kan doorsudderen, dat geef ik toe.Positief (o.a. toyota die helemaal niet perfecte auto’s maakt die nooit stilstaan) als negatief ( Laguna van voor de facelift waar renault idd een zepert heeft gehad)
Er is alleen 1 verschil: Renault geeft het ruiterlijk toe en kwaliteit is absoluut prioriteit bij alle modellen. Welk ander merk geeft toe dat modellen technisch minder goed waren, terwijl dat WEL zo is /was? Zie de pechstatistieken? GEEN 1 MERK!
jkn zegt
Even de link naar ADAC op gezocht. Dit is t/m 2006 Recenter is nog niet voorhanden.
Probeer nu eens te oordelen op de feiten, en niet op borrelpraat….
http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pdf
ADAC 2006 zegt
@ Mckite,
Jij hebt helemaal gelijk, alleen jammer dat de meeste mensen niet verder kijken als hun neus lang is.
De VAG groep kamt met dezelfde storingen alleen omdat mensen daar een bepaald status imago uit halen durven ze er meestal niet voor uit te komen dat zij de werkplaats ook regelmatig bezoeken, ze betalen immers zeker 25 % meer voor een vergelijkbare Passat / A4 / etc.
Bij Renault heb je veel auto voor een leuke prijs en de kwaliteit sinds 2006 kan zich meten in de top 5.
Zie ADAC 2006
http://www.autokiste.de/index.htm?site=/psg/0704/6187.htm
Die cijfers liegen er niet om !!
eric zegt
@wimbers
Dus jou conclusie is daarmee dat renault prul is.
Gebeurt alleen met renaults.
Geloof je dat zelf wel
Michaël zegt
Anyone Nissan Skyline ????
Nissan heeft dat al sind 1985 fzo, en het bewees toen wel hoe goed het is. Met de R32 GT-R in 1989 hebben ze toen het record van de Nordschleife aan diggelen gereden, het record dat op naam stond van Porsche (moet ff lachen). Als Renault dit goed uitgewerkt heeft (waarschijnlijk hebben ze hulp gekregen van Nissan, dat zoals iedereen toch weet samenwerkt met hun), dan gaat die Laguna toch een zeer goede baanligging hebben hoor.
Waxweazel zegt
http://www.youtube.com/watch?v=QaTnd3ozcaE
Laguna GT vs Porche Boxter uitwijkingsmanoeuvre
Hier wordt getoond hoe effeciënt het 4WS systeem wel kan zijn. De Laguna GT gaat bijna 10km/u sneller in het manoeuvre dan de lichtere Boxter..
Ruud zegt
Frans automerk he! ( onbetrouwbaar)
Maar het design vind ik wel coeeel
Leon zegt
Heb onlangs proefgereden in de nieuwe GT. Het rijdt werkelijk perfect bij zowel lage als hoge snelheden. Je kon proefrijden in een benzine GT bij de importeur. Je krijgt zeer veel auto met veel extra’s voor een zeer goede prijs. Zeker nu de prijs aantrekkelijker gemaakt is voor de introductie van deze GT. voor de diesel zelfs een voordeel van 4050 euro. Zeer scherpe prijsstelling. Concurrenten kosten vaak duizenden euros meer. Ik heb zelf veel pech gehad met een Megane maar ben toch weer bereid deze GT te nemen. Apart design en de kwaliteit moet wel beter zijn. En als je je verdiept in de techniek, en niet zo maar iets schrijft!, van de 4 wielsturing, zie je dat het geheel nieuw is en anders als voorgaande 4 wielsturingen. De uitslag van de achterwielen is minimaal maar zeer goed merkbaar. Het resultaat is een zeer goede wegligging. Inderdaad wel even wennen.
Peter zegt
@ Leon
Geloof me Renault heeft dit zelf niet allemaal ontworpen hoor. Zoals de meeste mensen wel weten, werkt Renault samen met Nissan. En is dit nu toch geen toeval dat Nissan vroeger zijn sportwagens uitruste met 4 wielsturing. Het zogenaamde HICAS-systeem. Renault heeft dus ongetwijfeld wel wat aan Nissan “gevraagd”….
Het blijft wel natuurlijk een goed systeem. De Laguna GT heeft er een goede wegligging van gekregen, zoals ook vroeger de Nissan Skyline’s een fantastische weglegging hadden.
vlado zegt
Ik rij nu 5 dagen in GT 2.0 diesel. Aantal zaken die erg storend zijn:
1. jij ziet alleen beperkte informatie over je gereden kilometers of gemiddeld gebruik, Knop van boordcomputer zit op ruitenwisserspook en is zeer slecht voelbaar.
2. Cruise controle gespreid over stuurwiel is iets van Renault en is zeer onaangenaam (net van Citroen overgestapt en ervaar dit als erg storend)
3. Traploos cruise controle instellen is niet mogelijk
4. Midarmsteunbakje is waardeloos.
5. Jij voelt elke bobbel op straat hard aankomen, niet echt Frans
6. Waardeloze handleiding alarmsysteem
7. Enorme verbruik (gemiddeld 8.9 l/100 km) ver boven fabriek opgave
Vliedje zegt
Vlado, rijd er nu eerst eens een paar maandjes mee; elke nieuwe auto vergt gewenning. Ik heb de cruise control van Renault altijd als heel prettig in het gebruik ervaren. Twee knopjes, aan elke kant een werkt perfect. Brandstofverbruik van elke nieuwe auto is in begin hoger dan verwacht. Da zakt echt nog wel. (ik rijd gemiddeld 6 l. per 100 km, maar houd me dan ook aan de max snelheden en schakel rustig op en terug. Als je meer comfort wilt, moet je natuurlijk geen GT kopen, maar een gewone uitvoering. Ik vind het zelf overigens wel meevallen hoor. Het is een comfortabele reiswagen voor op de snelweg en wat gaat ie fijn door de bochten.
filip zegt
Man wat zit iedereen hier nu te lullen of Frans = onbetrouwbaar, we leven hier in de 21e eeuw!!! Na de fusie tussen Nissan en Renault combineren ze de Japanse perfectie met het met het Franse karakter. Dit betekend dat Renault dus leert van de Japanners en dus bv. de elektronica perfectioneert. Het is zeker niet andersom zoals sommige mensen beweren en die zeggen dat Nissan vroeger zo’n goed merk was, maar nadat renault zich mengde…, het is tenslotte Renault die ze gered hebben en ze laten nissan toch hun ding doen (nissan GT-R). Laten we ook niet vergeten dat renault aan de top staat wat betreft de kwaliteit van de dieselmotoren, zeer degelijke 4-cilinders met aardig wat sportiviteit in tegenstelling tot de rivaliserende constructeurs. Tenslotte wil ik ook nog even iets kwijt over het stuur-systeem met de meedraaiende achterwielen: ik heb zelf in die auto een testrit gemaakt en het is echt geweldig en niet onbelangrijk veel veiliger bij nat weer, als je iets tegen hoge snelheid wilt ontwijken ben je zo vertrokken bij een hevige plensbui, met het vierwiel-stuur-systeem(of hoe officieel ook noemt :D ) behoud de auto beter zijn grip, het vergt nu eenmaal wel wat aanpassingen, het is wel even schrikken als je hem voor de eerste keer parkeert.
Mijn conclusie: je kan niet oordelen over een auto waar je nog niet in hebt gereden, je mag je niet baseren op vorige modellen, want ook maar geen enkel onderdeel is overgenomen uit de oude laguna. Het enige waar ik mee eens ben is het uiterlijk van de wagen, dit kon beter :)
Leon zegt
Ik heb inmiddels nu zo’n 8000 km gereden met een GT Dci. Ik vind het echt super. Ik durf wel te stellen dat er weinig auto’s, zeker niet in deze klasse, kunnen tippen aan het weggedrag. Je kunt echt ongeloofelijk hard een bocht om. Zowel op hoge als lage snelheid. De diesel rijd ook goed maar ook ik rijd zo’n 12 km. op 1 liter. Maar ja, je koopt zoiets ook niet omdat hij heel zuinig zou zijn. Tot op heden ben ik echt super tevreden en ook de kwaliteit hebben ze nu zeer goed voor elkaar. En dat voor dat geld. Ik heb de auto in de bekende knal blauwe kleur en dat is echt schitterend. Dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar ik krijg echt heel veel complimenten. Zeker in combinatie met de zwarte accenten van de GT. En de vering ervaar ik ook als zeer goed. Stug maar niet stuiterig. De auto ligt als een blok op de weg en dat kan natuurlijk niet in combinatie met zachte veren. Heel de auto zit gewoon goed in elkaar. Ik raad echt iedereen aan om deze auto aan te schaffen. Uiteraard mits je sportief ingesteld bent. Ik zit ook te denken aan tuning. De auto kan dan, met behoud van garantie, 217 Pk en 483 Nm krijgen. Standaard is eigenlijk al voldoende maar meer is altijd leuker. Heeft iemand hier ervaring mee. Bij Zip Tuning schijnt het goed te kunnen en zijn veel klant tevreden. Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft.
Bob zegt
Stond er vandaag een in het lichtblauw voor m’n deur.
geweldige wagen!!!!!!
het is voor mij een tijd teug dat ik een renault mooi vond, maar dit is er wel weer een.
alleen de fake lucht happer in het voorscherm vind ik een tikkie overdreven.
laat m dan ook echt nut hebben!!!