De kogel is nu ook in Frankrijk door de kerk.
De autofabrikant verkeerde voor de coronacrisis al in zwaar weer. Renault is dan ook al even in gesprek met de Franse overheid over een staatsgarantie. Die stelde nogal wat eisen over de productie van elektrische auto’s. Om de crisis door te komen kwam Renault met een omvangrijk besparingsplan waaronder het verlies van 15.000 banen.
Europa heeft tijdelijk de staatssteunregels versoepeld en het dagelijks EU-bestuur gaf al eerder goedkeuring voor de Franse staatsgarantie voor Renault. Dit is volgens het bestuur belangrijk voor de Europese werknemers van het bedrijf en omdat Renault elektrische auto’s maakt ook voor de EU-klimaatdoelen.
De Franse regering liet nog wel even op zich wachten met een akkoord. Het Franse Ministerie van Economie heeft aangegeven dat de Minister van Economie, Bruno Le Maire, vandaag zijn handtekening zal zetten onder de staatsgarantie voor Renault. In ruil daarvoor krijgt de regering garanties voor de toekomst van de werknemers van de fabriek in Maubeuge. Renault wil namelijk fuseren met Douai waardoor deze werknemers ervoor vreesden hun baan te verliezen.
De lening wordt door vijf Franse banken verstrekt: BNP Paribas, Société Générale, Crédit Agricole, Natixis en HSBC France. De leningen hebben een looptijd van 12 maanden maar kunnen met drie jaar worden verlengd. De staatsgarantie voor Renault bedraagt 90% van de lening.
Bron: DeAandeelHouders
lincoln zegt
Aandelen Aston Martin al in 1 week verdubbeld .. (thanks autoblog) ..
Renault schoot vandaag en gisteren ook omhoog ..
Ga mijn naam straks maar veranderen in @bentley ofzo ..
9000cse zegt
@lincoln Goed dat je ons alvast informeert over je nieuwe naam. Zijn we alvast gewaarschuwd! ;-)
fendercd60 zegt
@9000cse: anders kunnen we hem herkennen op de .. …
lincoln zegt
Als ik het eenmaal kan betalen dan ga ik zekerzzz over op drie puntjes ..
vacano zegt
Lincoln klinkt wel statiger, voornamer
appeltaartislekker zegt
@lincoln: gisteren omhoog, gevalletje inside informatie.
raoufff zegt
Dat betekent dus nog meer suffe truttige crossovers in de nu al overvolle urban-jungle.
kevertje zegt
Zeg maar een Dexia-constructie voor Renault. Alleen kunnen ze ditmaal de Belgen niet mee aansprakelijk stellen ;-). Welke keuze heeft de Franse overheid? Ze zijn ten eerste zowieso aandeelhouder, en niets doen betekent ofwel tienduizenden werklozen die ze rechtstreeks moeten onderhouden, ofwel borg staan voor een reeks van leningen die Renault wellicht toch terugbetaalt. Of ik in het merk en ook weer hun elektrische ambities geloof, dat is een andere kwestie. De winst van Renault kwam zowieso altijd al uit de Nissan-poot, voor de rest is het een kwakkelbedrijf sinds jaren. Er gaan nu wellicht zoveel modellen voor de schop dat Renault straks alleen nog kleinere auto’s, camionettes en vrachtwagens gaat bouwen.
lincoln zegt
@kevertje ..
Beetje chantage middel van elke flinke industrie ..
Alleen Margaret Thatcher liet zich niet ringeloren door schilderijtje met een huilend zigeuner jongetje ..
Of een doventolk ..
vacano zegt
Klopt, maar samen met Reagan verkocht ze onze industrie aan Communistisch China.
Die verkopen desnoods met verlies ( met Staatssteun ) tot dat er geen concurrentie meer is.
lincoln zegt
Gaaf toch ..
Stuurde NL zijn grootste vliegtuig naar China om 80.000 (2 pallets) afgekeurde mondkapjes te kopen omdat het voor Europeanen toch wel heeeel moeilijk was om zoiets ingewikkelds te maken ..
Geven we de schuld aan Tatcher en Reagan ..
Gewoon gaaf ..
Esprit_de_Flandre zegt
@kevertje: Renault maakt geen vrachtwagens meer, Renault Trucks is deel van Volvo Trucks…
melcon zegt
Niet om heel vervelend te doen maar Renault S.A.S. (dus excl. Nissan / Alliantie, incl. Renault, Avtovaz, Dacia) heeft in 2019 een netto winst behaald van 19 miljoen euro. Dit in tegenstelling tot het resultaat van de alliantie (dus incl. Nissan) waar wel verlies is gedraaid. Dus om te stellen dat de winst uit de Nissan poot komt zonder onderbouwing lijkt me niet handig. https://group.renault.com/wp-content/uploads/2020/04/facts-figures-2019.pdf
smex zegt
Jammer, Renault is toch wel een merk wat ik graag de afgrond had zien gaan.
vaakbenjetebang zegt
Grappig, ik zie Renault juist graag blijven, de treurnis van een Captur of een Kadjar ten spijt. Renault is namelijk één van de weinige ‘normale’ merken die bij tijd en wijle nog eens iets ècht leuks en afwijkends durft te bouwen. Ik noem een Sport Spider, of een Clio V6, of een R26R of (met wat meer goede wil) de nieuwe Alpine A110. Kom daar maar eens om bij de gemiddelde fabrikant. En nee, zoiets als een gênant luid schakelschetende Golf R, een poenerige Komo-grijze Audi Avant met onmeunig veel paardenkrachten of een veel te snelle BMW bluf-SUV met veel te grote wielen en veel te veel M-badges doet niet mee in zo’n rijtje.
O plaat zegt
Ik kan mijn mening over dergelijke subsidies niet beter verwoorden als hier https://pbs.twimg.com/media/EX34ntrWsAAuAgW.jpg:large
mashell zegt
Maar het is geen subsidie. Het is een garantie aan de banken dat de Franse staat er voor zorgt dat Renault de lening terug kan betalen. Toch even wat anders dan een staatssteun aan KLM, dat is echt geld direct van overheid naar KLM overgeboekt. De huidige regering hecht al jaren een enorm belang aan de luchtvaart sector in Nederland, denk aan de groei van Schiphol en alles wat er voor moest wijken. Maar hoogleraren geven aan dat de luchtvaart economisch gezien niet zo belangrijk is, de milieu sector geeft aan dat een krimp van de luchtvaart een zegen zou zijn. En toch blijven Rutte en co geld in de luchtvaart pompen. Lelystad Airport, waar toch al niemand op zit te wachten en wat de komende jaren ook niet meer nodig zal zijn, is nog steeds niet geannuleerd. En dan ga je jezelf afvragen waarom is die luchtvaartsector toch zo verschrikkelijk belangrijk voor de regering? Misschien toch vanwege chemtrails?
tymo zegt
@mashell: bovenstaande is ABSOLUTE LULKOEK! Er is nog geen cent overgemaakt naar KLM. Pas op het moment dat KLM failliet zou gaan kost het de NL staat/belastingbetaler geld. Maar een faillissement zal niet snel gebeuren ivm sterke financiële uitgangspositie door herstructurering de afgelopen jaren. Sterker nog, tot op heden heeft KLM nog geen enkele lening (al dan niet met garantie van de staat) hoeven af te sluiten vanwege de op orde zijnde financiële situatie.
Je hebt je lekker laten voorliegen door de linkse kliek. Mensen hou toch op met elkaar napraten en verdiep je eerst eens in de materie.
lincoln zegt
@tymo ..
Yep ..
die 744 miljoen kwam uit Hoekstra zijn eigen zak ..
tymo zegt
@lincoln: en hoeveel miljard heeft de verkoop van KLM-aandelen de staat opgeleverd de afgelopen decennia?
lincoln zegt
@tymo ..
Kan nog niet echt mijn vinger erop leggen ..
Maar er zit iets onfris ..
alfabeta zegt
En het antwoord is:
Rappapa rappapa…. houd ons niet langer in spanning…
mashell zegt
KLM heeft de financiën zo goed op orde dat de 2 tot 4 miljard toegezegde staatssteun helemaal niet nodig hebben? De regering is zo luchtvaart verliefd dat ze KLM maar willen blijven volstoppen met geld terwijl het enige dat KLM kan bedenken wat met dat geld te doen het als bonussen uit te keren? Tuurlijk blijf jezelf dat maar wijsmaken, het is de schuld van de linkse kliek… Er wordt al maanden bijna niet gevlogen, maar jongens het gaat goed! De links rechts combinatie van Frankrijk en Nederland redt Air-France KLM dat op omvallen staat en daar mag je ze dankbaar voor zijn! Maar tegelijkertijd mag de rechtse kliek zich wel eens afvragen of dit niet een mooie kans op een natuurlijke sanering van de veel te grote luchtvaart industrie biedt.
eklasse zegt
@mashell: tjonge jonge… zoveel dommigheid op de woensdag avond. Ik ga er even voor zitten.
erikabarth zegt
Trekken aan een dood paard, de Franse auto industrie is al jaren feitelijk failliet.
In 2012 zijn psa en renault ook al eens gered met staatsteun.
En met als kers op de taart ook nog de titel meest onbetrouwbare auto.
Fransen moeten het mooi bij wijn en brie houden, goede autos hebben ze nog nooit kunnen bouwen.
mashell zegt
De Renault 4 bewijst je ongelijk. En de 2CV ook. De DS ook. De 504 ook. De 205 ook. De 206 ook. De Espace ook. De Clio ook. De nieuwe 208 ook. Franse auto’s zijn leuker dan Britse en Duitse en heel veel leuker dan Japanse, misschien zelfs wel leuker dan Italiaanse auto’s en ze zijn absoluut veel leuker en veel beter dan Amerikaanse.
vaakbenjetebang zegt
… en de eerste Twingo. Wat een briljant autootje was dat in al zijn eenvoud! Aan het andere uiterste van het spectrum, de Citroën SM. Wow, gewoon wow! En wat te denken van een Facel Vega? Bugatti heeft ook wel eens wat fraais gebouwd. En zo kun je nog wel even doorgaan. Toegegeven, voor ieder pareltje hebben ze ook minstens één drol gebouwd, maar toch.
lincoln zegt
@vaakbenjetebang ..
Voor de eerste Wereldoorlog waren de Fransen toch echt wel de übermenschen in technisch vernuft ..
Na WW1 moesten ze het meer van de art-deco hebben ..
vaakbenjetebang zegt
… maar ook art deco hadden ze zo goed in de vingers. En zo’n SM doe je wat mij betreft toch echt wel tekort met alleen de kwalificatie ‘art deco’. En ook iets pretentieloos inzetbaars als een Renault 16, dat is toch wel een klein doorbraakje te noemen. Neemt niet weg dat je gelijk hebt, in de periode voor WW1 stond er geen maat op de inventiviteit in Frankrijk.
mashell zegt
Neem me niet kwalijk, er zijn zoveel briljante Franse auto’s dat je er zomaar een paar over het hoofd kunt zien.
lincoln zegt
@ericabarth ..
De auto is uitgevonden door Fransozen ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Dat wil niet zeggen dat je er goed in bent.
Hoewel ik zeer tevreden ben met mijn Peusje…
Groninger zegt
Jammer, Renault mocht van mij gerust de fles op gaan. Wat een bagger merk is dat zeg…
terazino zegt
14000 man ontslaan, miljarden infuus en toch hopen dat Alonso voor het F1 team gaat rijden voor miljoenen per jaar. Koekoek
henkp1 zegt
Wat een droeftoeters hier. Wat een gebrek aan (historische) kennis. En maar wel een ‘mening’ hebben. Ik durf te wedden dat de meesten hier nog niet eens een fiets in elkaar kunnen zetten.
OT
Prima dat Renault ondersteund wordt. Is een machtig mooi bedrijf met een geweldige heritage en goede producten. Overigens Renault is momenteel niet het enige (auto-) bedrijf dat ondersteund wordt, maar wel degene die de meeste (negatieve) aandacht krijgt.
eklasse zegt
@henkp1: Renault wordt niet gesteund omdat het een machtig mooi bedrijf is met geweldige heritage en goede producten.
Renault wordt gesteund omdat er een heel systeem op leunt. Van toeleveranciers tot indirecte relaties. Als dat allemaal wegvalt stort een hele economie in elkaar.
vacano zegt
Bestaat 121 jaar, had verleden jaar 55miljard omzet en 140 miljoen verlies.
Enkel enkele knoeiende CEO’s krijgen dat voor elkaar.
lincoln zegt
@vacano ..
121 jaar bestaansrecht !!
Joh .. misschien hebben ze ook wel eens iets goed gedaan ..
henkp1 zegt
In de meer dan tien jaren daarvoor draaide de toko met winst; een jaartje met verlies en het is gelijk kudt??
tjorque zegt
140 / 55000 = 0,25%
Dus als je 0,25% verlies draait ben je een prutser?
Ik ben geen econoom, maar ik weet dat een piepklein beetje verlies draaien geen ramp is…
Er zijn veel merken die veel meer verlies draaien en omdat ze niet Frans zijn wordt daar geen woord over gerept…
harrie zegt
Mooi man, straks half industrieel Europa in handen van de staat.
En de andere helft mag omflikkeren.
Ik kijk nu al uit naar de nieuwe Renault Trabi.
lincoln zegt
@harrie ..
Dat is in NL in 2008 al gefixt ..
Stond de overheid garant voor de lease bedrijven (bij gebrek aan industrie) ..
Jantje_555 zegt
en dat terwijl de elektrische auto niet de oplossing voor de klimaatopwarming is.
Benieuwd ook naar de kwaliteit van Renault, onlangs hier op de site gelezen dat ze het slechtste merk zijn…