Omdat downsizing ook bij diesels belangrijk is, heeft Renault een 1,6 lter dCi ontwikkeld, met twee turbo’s, die 160 pk en een maximumkoppel van maar liefst 380 Nm ontwikkelt.
De 1.598cc kleine viercilinder is voorzien van twee sequentiële turbo-compressors: eentje levert koppel in de lage toeren en moet voor een goed middengebied zorgen, de tweede moet extra power in de hogere toerengebieden garanderen.
Het blok voldoet aan de Euro6b-emmissienorm, en Renault deelt mee dat hij een plekje zal krijgen in de aankomende D- en E-segmenters van het merk, dat wil zeggen: de nieuwe Laguna en de langverwachte Safrane-opvolger, die in Korea al als Samsung rondrijdt.
Een klein nadeel van een dergelijk klein blok is dat het maximumkoppel na de piek niet vastgehouden kan worden, we zien het voor de 2.000 toeren al een dalende lijn inzetten. Desalniettemin is bij 3.000 tpm nog zo’n 75-80% van het maximumkoppel beschikbaar.
Het is nog onduidelijk of ditzelfde motorblok ook een plekje krijgt in Mercedes’ nieuwe C-Klasse. Er is wel een 1.6 diesel voor aangekondigd, dus dikke kans dat dit dezelfde krachtbron is. Deze vraag staat nog uit bij de importeur.
Renault maakte bij de aankondiging niet bekend op wat voor termijn we de nieuwe motor kunnen verwachten.
Simpson zegt
Niet gek. Als ze nou ook nog eens zorgen dat de EDC bak van Renault (Getrag) dat koppel aan kan (gaat nu ‘maar’ tot 290Nm) hebben ze een leuke opvolger voor mijn megane.
mrci zegt
@Simpson: nou die bakken van Renault zijn ook niet alles
Simpson zegt
@mrci: wel alles wat ik heb in mijn Megane :) En ik ben er best tevreden over, eigenlijk.
griffendahl zegt
Geen blok voor mij, da’s wel duidelijk… Gezien mijn eerdere ervaringen met de 1.5 dci, Renault in het algemeen en wat hier staat over het inzakken van het koppel sla ik deze bij voorbaat al over.
gop1 zegt
Dat invallen van het koppel is niet heel erg, het vermogen blijft gewoon stijgen. Je hebt bij iets minder dan 2000 toeren al 100 pk tot je beschikking. Zal best fijn rijden lukt mij.
En als ze deze nou eens in de Megane stoppen heb je een heerlijke auto.
griffendahl zegt
@gop1: Gaat net zo rijden als die 105pk 1.6JTDm die ik toen had, daar voelde je ook na de 1800 rpm het koppel inzakken als een kaartenhuis.
rikkon zegt
@gop1: Inderdaad. Een dalende koppelkromme is een vreugde wanneer de motor moet werken. Wanneer het leven zwaarder wordt en de motor iets terugzakt in de toeren komt er meer kracht beschikbaar.
In de praktijk betekent dit dat wanneer je met te lage toeren vermogen vraagt (bijv. in een hoge versnelling achter een vrachtwagen vandaan met de kop in de wind komt of met wat lading een heuveltje op rijdt) je niet ‘uit de versnelling waait’ maar de motor meer por krijgt en goed vasthoudt.
In transport en landbouw zal je daarom geen enkele motor tegenkomen met een stijgende koppelkromme.
fortuna zegt
@rikkon: klopt niet helemaal wat je zegt, wat van tel is, is het koppel aan de wielen. En dan kan het, afhankelijk van de bakverhoudingen, best zijn dat je een versnelling lager schakelt.
xytras zegt
De Laguna^^, lepel het maar in een clio, daar ben ik benieuwd naar.
fapfap zegt
Wat een sensatie, maximale vermogen al voor de 4000 tpm, lijkt bijna een vrachtwagenmotor..
MrSkyline zegt
@fapfap: het is dan ook een oliestoker
bofkont zegt
Zeer leuke techniek, alleen de hamvraag bij die al die downsizing, levensduur????
Onehp zegt
De koppelkromme zakt bij diesels altijd na 2000-2500 toeren, de hamvraag is hoeveel en hier valt dat best mee, let op de schaal, dit is tot 5000 toeren ipv 4000….
griffendahl zegt
@Onehp: De meeste moderne diesels hebben eerst een (kunstmatig afgevlakte) koppelkromme, en zijn daardoor veel fijner te rijden als motoren met een koppelkromme zoals bovenstaand.
Onehp zegt
@griffendahl: kunstmatig vergeleken met wat? Op papier misschien, want in de werkelijkheid zijn ze vaak alles behalve vlak, misschien een vlak stukje van 500 toeren maar deze, in theorie, zakt dan nog geen 10%, niet veel die dat voelen. Laat de praktijk uitwijzen hoe ie aanvoelt zeg ik…
stamp zegt
Hallo. Nooit minder dan 200 Nm koppel beschikbaar. Das best leuk.
En waarschijnlijk ook goed voor ’t verbruik (of ’t A of B label?). Vroeg schakelen wordt beloond met méér koppel.
*maar aangezien het een Renault blok is, en dus komt met een Renault / Nissan / Mercedes auto eromheen: not my cup of tea.
gregorius zegt
Dus kracht is prima. Vergelijkbaar met een 2.0 diesel.
Maar verbruikt dit ding dan ook weer een stuk minder?
KEV9 zegt
Ik wil wel eens weten wat de houdbaarheidsdatum van dit soort 2014 motoren is en zal worden, veel vermogen uit weinig cc’s is vragen om moeilijkheden. Moet echt nog maar zien dat deze motortjes probleemloos 300.000km rijden.
dutchneon zegt
@Soulmaster: Laat dat nou juist niet de zorg van de fabrikanten zijn, die zijn blij met de downsizing trend.
Hebben het vriendelijk omarmd en nu weer een nieuw excuus om auto’s sneller te laten afschrijven. tot 2000 hadden we daar het roestmonster voor.
Volvo_440_turbo zegt
Er zijn hier blijkbaar veel mensen die niet weten waarover ze praten, dit is een prima vermogen/koppelkrome, vergelijkbaar met een VAG TDI 2.0 CR, en dat zijn niet bepaald stakkerds… ok, ik heb het niet over de bouwkwaliteit…
tbr zegt
Voor de klagers
Mijn VAG 1.6 TDI: 250nm@1900rpm, 105pk@4400rpm
Dan is 380nm@1800rpm en 160pk@3900prm helemaal niet slecht :)
Overigens koop je een oliestoker niet voor de hoge toeren, maar juist voor de kracht onderin…
jack_abarth zegt
Waarom ligt iedereen toch zo te jammeren over de levensduur.
De meeste auto’s gaan toch bij 200.000+ naar het buitenland, en de echte “pareltjes” zoals hier altijd wordt omschreven dat zijn meestal de wagens met de grote motoren en daarmee ook degene die de gevraagde levensduur (misschien) kunnen hebben.
gerrelekker zegt
Als het rijdt zoals hun 1.5dCI mogen ze hem houden; iedere keer je opschakelt zit je zonder turbodruk en gaat het boeltje niet vooruit, roeren in pot om vooruit te gaan…. rot- en rotvervelend