Maar je raadt het al: het wordt geen MPV.
De MPV is nu echt op sterven na dood. Geloof het of niet, maar BMW en Mercedes zijn de merken die de MPV nog in leven houden. De traditionele MPV-merken (Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford, Opel) hebben de MPV allemaal vaarwel gezegd. In ieder geval in Nederland.
Gelukkig zijn er genoeg praktische cross-overs, dus het is niet alsof er geen alternatieven zijn. Cross-overs zijn gewoon de nieuwe MPV’s, zo simpel is het. Bij Peugeot is dit het duidelijkst: ze hebben gewoon de 3008 en 5008 aangehouden, maar omgetoverd tot cross-overs.
Renault gaat nu een vergelijkbare tactiek toepassen. De Renault Scénic en Espace hadden al wat cross-over trekjes, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Van het succes dat de Scénic ooit genoot was nog maar bar weinig over. Renault heeft inmiddels zowel de Scénic als de Espace geschrapt.
Toch is de naam Scénic daarmee niet voorgoed verdwenen. AutoExpress heeft van Renault vernomen dat de Scénic een comeback gaat maken. De nieuwe Scénic zal door het leven gaan als Scénic E-Tech Electric. Het wordt dus een volledig elektrische auto.
Uiteraard wordt de Scénic geen MPV, want die koopt geen hond meer. De nieuwe Scénic zal daarom een cross-over zijn. Renault deed eigenlijk een beetje hetzelfde met de nieuwe Mégane E-Tech Electric. Dat is ook niet de Mégane zoals we die kennen, maar een cross-over.
De nieuwe Scénic komt er in principe alleen als vijfzitter. Een nieuwe ‘Grand Scénic’ zit dus niet direct in de pijplijn. Maar zeg nooit nooit. Het zal überhaupt nog wel even duren voordat de nieuwe Scénic arriveert. Naar verwachting zal dit pas in 2024 zijn.
Bron: AutoExpress
Foto: Renault Morphoz Concept
MetalLaires zegt
Niemand koopt een MPV omdat ze er bijna niet meer zijn!
Die onpraktische monster truck SUV’s zijn kennelijk populairder, ze leveren in ieder geval meer geld op.
Een elektrische full-size mpv zou zodanig een all-in-one auto zijn, dat je dan de hele SUV divisie van het bedrijf kan opdoeken.
mashell zegt
Niks mis mee inderdaad. Maar het gaat er om wat er in de showroom moet staan. Als er naast een MPV een cross-over SUV staat en alle klanten kiezen deze dan ga je als fabrikant geen nieuwe MPVs meer ontwikkelen, zelfs niet als de mensen die nu een MPV rijden daar reuze tevreden mee zijn.
kevertje zegt
Wij hebben in ons gezin wel 25 jaar lang steeds een MPV gehad. En ook nodig gehad, voor de kinderen, inkopen, voor de kleine en grote verhuisjes of werken die er steeds wel waren. Voor een reiscomfort waar de opgroeiende tieners niet met geknelde benen naast een grote koelbox moesten plaatsnemen en heel wat eigen (sport)gerief konden meenemen. Het gaf een cargo-zorgeloosheid die geen enkele SUV heeft zelfs niet de allergrootsten, want als ze al dezelfde lengte hebben, is de hoogte beperkter en de stoelrij achteraan heel klassiek niet moduleerbaar. Er is ook wel een verschil in prijs, zo’n reuzegrote auto was nooit een koopje maar betaalbaar, de equivalente SUV’s zijn zeer dure luxepaardjes voor een select publiek – zie X5, XC90, Range Rover’s enz.. Ik had altijd gedacht dat MPV’s het beste scenario zouden bieden voor alle batterij-toestanden. Tenzij je het VW-misbaksel i-Buzz een MPV durft te noemen, is er niet één op de markt voorzien die een gezin dezelfde vrijheid in ruimte van vroeger zal geven. Als er al iets in SUV-vorm in de showroom staat, is het veel, veel duurder en onpraktischer. En precies die Scenic was voor vele gezinnen een heel betaalbare en graag geziene verschijning… men kan zich echt afvragen waar al die merken mee bezig zijn. Ik vrees vooral de marges opdrijven en de exorbitante investeringen in het electrisch verhaal afschrijven.
mashell zegt
Zo’n Kadjar is ongeveer even groot, niet gek veel duurder en nog steeds een ruime gezinsauto. Ik denk dat veel mensen zich realiseren dat ze de ruimte van een MPV of stationwagen helemaal niet nodig hebben, ook niet willen uitstralen dat ze dat nodig hebben maar zien dat een crossover of SUV een dagelijkse ergernis wel geringer maakt: de drempels in de wijk. Want elke centimeter meer bodem speling maakt die drempels comfortabler en met een hogere snelheid te nemen.