Het waarschijnlijk een-na-laatste hoofdstuk in de kroniek van een aangekondigde scheiding.
Renaults motorsport-chef Cyril Abiteboul heeft er nogmaals op aangedrongen dat Red Bull spoedig een beslissing maakt over met welke motor ze volgend jaar aan de start willen verschijnen. De Fransman wil nu vóór de volgende Grand Prix in Frankrijk duidelijkheid hebben van de Oostenrijkse renstal. Cyril claimt verder dat Renault op aanvraag van Red Bull een voorstel op tafel heeft gelegd om de komende twee jaar door te gaan met de samenwerking tussen de twee partijen, maar dat dit voorstel vervalt als Red Bull niet snel een besluit neemt. Hiervoor is een definitieve datum gesteld, maar die wil Abiteboul niet publiekelijk delen, zo vertelt hij aan Autosport:
I guess they have all the information that they need now. I don’t see why they are going to further delay the decision. As per the regulations, [the deadline] was May 15, and then we accepted to extend that a little bit on the back of 12 years of good collaboration. But past a certain point, the offer we made, and that they requested, will not stand. It was Montreal that they wanted to wait for: our new spec, Honda’s new spec. They have all the information, I see no absolutely no reason to delay that any further. We’re already behind, and it’s Renault deciding the timing, not Red Bull.
Red Bull is echter nog steeds niet van plan zich ook maar iets aan te trekken van Renaults wensen. Op het lange relaas van Abiteboul heeft Helmut Marko slechts een kort antwoord:
He won’t get it. I can’t tell you anything until Austria. We will have facts which we are waiting for, and we want to be prepared to make the right decision.
Je zou kunnen concluderen dat de zaak daarmee feitelijk in kannen en kruiken is. Renault stelt een laatste ultimatum, Red Bull knippert net als Kobe Bryant niet, dus als Cyril een man van zijn woord is, dan gaat Renaults aanbod van tafel. Dit is in overeenstemming met de geruchten in de paddock dat Red Bull de beslissing stiekem al genomen heeft. Wellicht krijgen we over enkele dagen eindelijk het verlossende woord.
UPDATE: het is officieel, Red Bull stopt met Renault en gaat met Honda in zee. Meer info in dit artikel!
viezefreddyw zegt
Ik vind het niet zo wanhopig van Renault. De afgelopen jaren hebben ze een hoop bagger over zich heen gekregen van Red Bull en in de jaren dat het goed ging hoorde je ze niet. Voor mijn gevoel is Red Bull Renault aan het lijntje aan het houden. Ze hebben tijd zat gehad om een beslissing te nemen.
jaapiyo zegt
@viezefreddyw: en dus is het wanhopig, want ze hadden al lang moeten zeggen ‘zoek het dan maar lekker uit met Harry…euhm, ik bedoel Honda’.
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Dus als je een deadline stelt ben je wanhopig?
keeper1 zegt
@viezefreddyw: mijn docenten komen ook altijd zo wanhopig over… zou een hoop verklaren
jaapiyo zegt
@viezefreddyw: als je met veel bombarie een deadline zet, je er niet aan houdt en vervolgens gewoon weer een nieuwe deadline zet wel.
viezefreddyw zegt
@jaapiyo: Tja, in dat geval misschien wel. We gaan zien of ze zich aan deze deadline houden. Mocht dat niet zo zijn dan geef ik je gelijk.
Edge zegt
@jaapiyo: Renault kan ook niet veel anders hè. Los van wat ze zelf willen, zijn ze gebonden aan de huidige concorde agreement en daarin staat een clausule die ze verplicht motoren te leveren aan Red Bull wanneer zij daarom vragen
w0o0dy zegt
@edge: precies.. ze hebben feitelijk niet veel te willen. Maar Redbull betaalt nu voor de motoren en dat geld vervalt als Redbull voor Honda kiest. Abiteboul wil waarschijnlijk duidelijkheid over het budget en hoopt Redbull binnen te houden. Als hij de boel onder druk zet dan moet Redbull kiezen in de onzekerheid of de Honda wel/niet beter zal zijn dan de Renault. Zoals het er nu uitziet denk ik dat hoe verder het jaar vordert hoe duidelijker dat Renault het niet bij kan benen. Dus liever snel een beslissing dan te kakken gezet door Honda.
De volgende race heeft Redbull nieuwe benzine en zou de motor op hetzelfde niveau moeten zitten als bij Renault zelf. DAT is waar Redbull nu op wacht. Rijdt Toro Rosso dan nog steeds verhoudingsgewijs hard tov Renault dan is het duidelijk.
kenju zegt
@w0o0dy: Het gaat Renault puur om de infrastructuur-technische argumenten. Zij moeten weten of RBR door wil of niet, omdat ze dan hun infrastructuur kunnen afstellen op de levering van het juiste aantal. Denk aan zaken als het aantrekken van de juiste mensen en reserveren van materiaal bij leveranciers en plannen van productiecapaciteit intern en bij externe leveranciers. Als RBR het niet op tijd aangeeft, komt Renault in dit opzicht in een lastig parket. Renault heeft hun infrastructuur nog altijd niet op orde, en kan dus niet zomaar omswitchen.
Die 20 miljoen geven ze geen zak om. Je hebt het over Renault, wat in totaal misschien wel de grootste automotivegroep ter wereld is met alle merken die er onder vallen. In het verleden kon RedBull dat bedrag zelfs betalen met Total en Infiniti-sponsoring.
jaapiyo zegt
@edge: echter staat in het reglement ook dat de teams die dat willen voor 15 mei hun intenties kenbaar moeten maken.
flashevan zegt
@jaapiyo: inderdaad. Die deadline is gesteld zodat de betreffende motor leveranciers op tijd de juiste hoeveelheid onderdelen kunnen bestellen, naar gelang het aantal teams dat ze van motoren moeten voorzien
kenju zegt
@edge: Dit is niet waar. Ten eerste staat dit niet in de Concorde overeenkomst. Verder is er wel een reglement over een plicht om motoren te leveren, maar die geldt niet voor Renault omdat ze al aan twee klantenteams leveren naast hun eigen team (zonder RBR één klantenteam). Dus alleen Honda zou verplicht kunnen worden, maar die zouden het dus sowieso doen.
Edge zegt
@kenju: We hebben het over twee verschillende dingen. Jij verwijst naar de clausule in de reglementen waarmee de FIA een motorleverancier kan aanwijzen die team X of Y van motoren móet voorzien als het dat team zelf niet lukt om een deal te sluiten. Zoals je terecht opmerkt wordt er in dat geval gewezen naar de fabrikant met de minste klanten, in dit geval dus Honda.
Ik wijs op een andere clausule, eentje die wél in de concorde agreement staat en Renault verplicht om motoren aan Red Bull te leveren indien het Oostenrijkse team daarom vraagt. Officieel horen wij daar natuurlijk niks van te weten, maar Bernie Ecclestone liet een tijdje geleden ontvallen dat die clausule wel degelijk bestaat
Erik zegt
@viezefreddyw: Renault weet donders goed dat RB een van de beste chassis heeft, zo niet het beste. Niets fijner voor Renault om WK te worden bij de constructeurs met hun eigen team dan wel met RB. Met RB hebben ze de meeste kans natuurlijk. Ze laten RB dus zeker niet schieten. Afgelopen keer viel de beslissing pas in augustus, dus wat is het probleem?
Mijn glazen bol zegt dat Renault er alles aan gelegen is om een deal te sluiten want WK constructeurs is markeringstechnisch zeer interessant. En vooral nu doorduwen voordat Honda aantoont dat ze beter zijn dan Renault.
berlinetta zegt
@erik2907: Is het constructeurskampioen werkelijk zo belangrijk? Ik krijg het idee dat het niemand ook maar een reet interesseert. Ik denk eerder dat Renault wil dat RB nog bij hun blijft zodat ze meer data kunnen verzamelen over hun motor. Alle kennis die ze op kunnen doen, is mooi meegenomen voor als de regels wijzigen in 2021. Dat is volgens mij het moment waar Renault naartoe werkt.
Erik zegt
@berlinetta: loop maar eens een Renault dealer binnen of zoek maar eens op YouTube, nog steeds wordt in de marketing van Renault verwezen naar behaalde (F1) kampioenschappen.
berlinetta zegt
@erik2907: Ik snap dat Renault er zoveel waarde aan hecht. De vraag is of het de kijker of de consument ook iets kan interesseren. Maw: vertaalt de constructeurstitel zich ook in harde knaken?
Rohrl-fan zegt
@berlinetta: Voor de teams is de constructeursklassement net het belangrijkste. Deze bepaalt immers hoeveel centen ze krijgen voor het komende seizoen!
berlinetta zegt
@rohrl-fan: Maar als RB wint, dan krijgt Renault toch niks?
kenju zegt
@berlinetta: Nee. Sterker nog, ook in termen van pr telt RBR niet voor ze, aangezien RBR een motorsponsor heeft en hun motor dus TAG noemt. Verder hebben ze een autosponsor in de vorm van Aston Martin.
Voor Renault is het puur interessant dat RBR een goede benchmark voor hun eigen team is zodat ze weten wat mogelijk is en ook iets kunnen leren in termen van implementatie van de power unit.
bassx zegt
@berlinetta: coureurs gaat het om de roem, constructeurs om de centen. Voor fans is constructeur onbelangrijk maar voor het team het belangrijkste.
mashell zegt
@erik2907: krijgt Renault eigenlijk wel zo veel marketingcredits nu Red Bull zich laat sponsoren door Aston Martin?
elemento zegt
@erik2907: als honda nog zelfde geld binnen krijgt wat RB aan renault geeft dan geloof ik wel dat honda beter zal presteren dan renault
str8six zegt
@viezefreddyw: mwoah, wie betaald, bepaald. Zeker het nummer 1 Renault powered team. Ze moeten beter hun best doen in Frankrijk. Ik geef RB in deze wel gelijk, ze hebben m.u.v. de motor de sterkste auto vh veld. Renault heeft ook al zat tijd gehad om meer uit dat blok te peuteren dan dat ze doen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Ik vraag me wel af in hoeverre het aan Renault lag dat het toen zo goed ging met RB tussen 2010-2013. Lag dat niet meer aan het goede chassis en de aerodynamica van RB zelf?
jaapiyo zegt
@berlinetta: Deels was die succesperiode te danken aan de geblazen diffuser. Dat was dus een een-tweetje tussen de aero afdeling en Renault om via de motor optimaal de diffuser aan te blazen onder alle omstandigheden.
berlinetta zegt
@jaapiyo: Ja oke, dan heeft Renault dus gewoon gedaan wat ze moesten doen. Daarvoor mogen ze zeker credits krijgen, maar ik snap de houding van Red Bull wel enigszins.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Vergeet niet de periode dat Alonso oppermachtig was met de Renault onder z’n kont. Volgens mij was dat in de periode dat ze geel met blauw waren, en daarna de haaienvin z’n entree maakte. Die gele Renaults gingen toen wel echt ontzettend hard uit de startblokken, keer op keer.
berlinetta zegt
@jack_abarth: Ja dat klopt ook helemaal, maar ik heb het over de periode dat Red Bull oppermachtig was. Dat kwam toen dus niet alleen door Renault, maar ook door Red Bull zelf. Ik snap ergens wel dat Red Bull toen niet per se van de daken schreeuwde hoe fantastisch Renault was. Ze deden gewoon hun werk, niet meer en niet minder.
acizane80 zegt
@viezefreddyw: boontje komt om zijn loontje. Hoe vaak heeft renault niet beloofd om met updates te komen, die of veel te laat of gewoonweg nooit zijn uitgebracht. Ik begrijp dat het vervelend is voor renault, maar rbr heeft gelijk om de kat uit de boom te wachten. Renault heeft genoeg kansen en tijd gehad om alles op orde te krijgen.
gregorius zegt
Krijgt Renault (als bedrijf dat die motoren maakt) ook data van hoe RB die motor gebruikt?
In dat geval snap ik wel dat ze nog niet snel zeggen: “oprotten nou”; want ze zien dat er snel genoeg met dat blok gereden kan worden; dus kunnen ze een hoop plaatsen afstrepen om hun auto van ‘Best of the rest’ naar ‘kans op racewinst’ maken.
Edge zegt
@gregorius: Ja, Renault heeft gewoon volledige inzage in het motorgebruik van Red Bull
acizane80 zegt
@gregorius: dat kan ook niet anders vokgens mij, hoe mieten ze anders werken aan updates of defecten opzoeken.
Rick-dos zegt
Dit heeft niks met wanhoop te maken. Renault weet dondersgoed dat het Honda is geworden alleen hebben ze geen zin om onderdeel te worden van een mediaspektakel op 1 juli en dan om ook nog eens te horen dat zij het niet zijn geworden. Dat zou een pr afgang voor Renault worden.
Renault kiest hiermee de aanval en wil de issue forceren. Ze willen het Red Bull Honda feestje dat voor de Red Bull ring gepland staat verstoren. En geef ze eens ongelijk.
Denk je nu echt dat als Renault het idee had dat ze nog kans maakten een probleem van die paar weken te maken?
mashell zegt
@rick-dos: Honda feestje? Red Bull doet met Renault nu mee om de prijzen en Honda is middenmoot. Op die manier wordt het geen Honda feestje op de Red Bull baan maar een Ferrari en Mercedes feestje, die kunnen een concurrent afschrijven.
Rick-dos zegt
@mashell: De Honda motor zit op het niveau van Renault is er misschien topsnelheid voorbij. Het bedoelde feestje zal voornamelijk de aankondiging zijn. Dat zal echt niet met stille trompet ingeluid worden.
tvklarenbosch zegt
@mashell: McLaren is niet beter gaan presteren na de switch. Toro Rosso trouwens ook niet veel slechter…
toniominestrone zegt
@tvklarenbosch: sterker nog, Mc Laren laat zien nu echt een ” top ” team af te zijn, die Honda motoren zijn zo slecht nog niet, dit in combinatie met het beste chassis (RB) kan nog wel eens verrassend uitpakken.
janmetdelangeachternaam zegt
Verdikke zeg, je kan wel zien dat @wouter flink in zijn medewerkers investeert. Die photoshop cursussen hebben hun werk goed gedaan
por100 zegt
@janmetdelangeachternaam: @jaapiyo wordt binnenkort weggekaapt door Disney Studio’s
harrie zegt
Marko en Horner zullen Stroll wel vervloekt hebben, 70 ronden aan Honda upgrade race data door de neus geboord.
gregorius zegt
@harrie: blijft gewaagd: Stroll in de eerste ronde aan de buitenkant inhalen.
lincoln zegt
de fabrikant die het meeste geld mee brengt / het minste kost ..
die krijgt het nieuwe contract ..
zo simpel kan het zijn ..
w0o0dy zegt
Honda heeft meer pk’s toegevoegd dan Renault. Redbull heeft minder pk’s kunnen toevoegen dan Renault zelf (domme keuze van andere brandstofleverancier door Redbull). Als BP de nieuwe brandstof heeft en Renault de nieuwe motor pas dan weet Redbull wie nu echt de neus voor heeft van de twee motorbouwers.
Ik denk eerlijk gezegd dat @rick dos: het bij het rechte eind heeft. Redbull is er voor 90% uit en Renault wil niet onderdeel zijn (als clown/nar ) van de Redbull show in Salzburg. Dus nu de issue forceren is dan beter.
Redbull rijdt volgend jaar met Honda en zal McLaren en Renault stevig in de oren rijden… Of het genoeg is voor de titel blijft afwachten.
Dutchdriftking zegt
Tja, de vraag is, wie heeft wie harder nodig?
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: Redbull heeft straks Renault niet meer nodig.. en Renault moet het zonder de miljoenen van Redbull doen… Dus wie denk je?
HZW zegt
Natuurlijk is Renault wanhopig, als Red Bull stopt met Renault, dan is Renault hun referentie punt kwijt.
Dan hebben ze bij Renault geen referentie punt meer waar ze zich aan kunnen meten.
Als Red Bull met Honda gaat rijden, kan Renault niets meer vergelijken.
nicolasr zegt
Vertaal die quotes anders even in het Nederlands. Is veel te makkelijk knip en plakwerk.
En ik ben te lui om Engels te gaan lezen, vandaar. Doe ff voor een trouw AB-lezer, ok?
jaapiyo zegt
@nicolasr: Neuj! 1) velen vinden de echte quotes fijner omdat er dan geen klikbeet kan zijn door vertaal’fouten’ 2) velen vinden de echte quotes fijner omdat de hoofdrolspelers dan niet opeens popi-jopie taal uitslaan 3) dit is makkelijker en laat meer tijd over voor het goedkeuren van spots en het schrijven van nieuwe verhalen.
notsobig zegt
Vraag me af bij wie het nou luiheid is… Voor de meeste mensen in NL is Engels geen probleem en vind persoonlijk dit beter, omdat je zo zeker geen ‘vrije vertaling’ gaat krijgen.
Maargoed als Engels een probleem voor je is (mag je ook voor uit komen)
https://translate.google.nl/m/translate
notsobig zegt
@notsobig: Was @nicolasr…