De rollen zijn vanaf nu iets anders verdeeld in de Renault-Nissan-alliantie.
Helemaal je eigen boontjes doppen als automerk is heel lastig anno 2023. Zeker met de opkomst van de EV is het verdraaid handig als je platforms kunt delen. Daarom is het overgrote deel van alle automerken onderdeel van een concern. Eigenlijk zijn alleen de Japanse merken (Toyota, Honda, Mazda, Subaru, Suzuki) nog autonoom.
Renault en Nissan heb je ook nog, maar dat is een verhaal apart. Ze zijn niet onafhankelijk, maar ze zijn ook geen onderdeel van een concern. In plaats daarvan zijn ze al jaren getrouwd, of zoals het officieel heet: ze vormen een alliantie. Daar is later ook Mitsubishi nog bij gekomen.
De vergelijking met een huwelijk gaat niet helemaal op, want Renault en Nissan waren tot op heden niet gelijkwaardig. De Fransen hadden namelijk een aandeel van 43,3% in Nissan, terwijl de Japanners op hun beurt maar 15% van Renault in handen hadden.
Dat is echter per vandaag veranderd. Renault heeft 28,4% van hun Nissan-aandelen overgebracht naar een Frans trustfonds. Niet toevallig houden ze daarmee nog 15% van de aandelen over. Op die manier heeft Renault nu evenveel inspraak in Nissan als vice versa. Het fonds is neutraal, dus via deze aandelen zal er geen invloed uitgeoefend worden.
Bij deze constructie gaat het puur om de inspraak, Renault oogst nog wel de financiële voordelen van de resterende 28,4% van de aandelen. En ze kunnen deze aandelen eventueel nog verkopen, mochten ze dat willen.
Dit nieuws komt niet uit de lucht vallen, want Renault-Nissan had deze plannen eerder dit jaar al aangekondigd. Maar de nieuwe constructie is nu daadwerkelijk een feit, wat betekent dat Renault en Nissan vanaf heden gelijkwaardige partners zijn.
En Mitsubishi, heeft die ook nog wat in de pap te brokkelen? Nee, want daarin heeft Nissan een meerderheidsbelang van 34%. Om toch maar weer even de analogie erbij te halen: in het huwelijk tussen Renault en Nissan moet je Mitsubishi een beetje zien als het kind.
iphonistvongates zegt
Inside Job? 5de Cologne? Rebel Forces?
utregcity zegt
Wat zou ‘t mooi zijn als die vier autonome fabrikanten samen zouden gaan. Een groot blok tegen de twee buurlanden en de rest. 👍
PunicaOase zegt
Laat “mooi” maar weg: die fabrikanten fabriceren weinig oogstrelende auto’s..
Dr.Dre zegt
Ja, maar een aantal ban deze autonome Japanse merken werken al aardig samen, Subaru “winkelt” aardig in de magazijnen van Toyota voor diverse onderdelen zodat de ontwikkelingskosten lager blijven naast enkele gedeelde modellen. En bij Mazda en Suzuki staan gerebadgde Toyota’s in de showroom en heeft Toyota in de USA ook wel eens tot Toyota gerebadgde Mazda’s verkocht
rutgerg zegt
In Nederland ook. Google maar eens op de Mazda 2 hybrid ;-)
Roskampies zegt
Deed Suzuki ook niet iets met VW?
Subaru is onderdeel van Toyota geworden een tijdje geleden?
subarusvx zegt
Toyota heeft een 20% belang in Subaru. Dus Subaru is gewoon een onafhankelijk merk. Suzuki en Toyota hebben elk een klein belang in elkaar (<5%), dus Suzuki is ook onafhankelijk.
Dr.Dre zegt
Volgens mij is er inderdaad wel een (kortstondige) samenwerking geweest tussen Suzuki en VW, eindigde dacht ik in een zakelijke ruzie.
Voorzover ik weet heeft Toyota een belang in Subaru qua aandelen maar iets van 8 of 11%.
Jagris zegt
Nu ben ik toch benieuwd naar dat onafhankelijke trustfonds. Oefenen zij nog wel de stemrechten uit tijdens algemene vergaderingen? En wie zitten er in het bestuur van dat trustfonds?