Misschien zijn Renault en Red Bull tot elkaar veroordeeld. Maar voor nu staan ze weer eens recht tegenover elkaar. Renault is namelijk faliekant tegen Red Bulls nieuwste plan.
Je zal het wellicht wel meegekregen hebben: Honda gaat de Formule 1 na volgend seizoen andermaal verlaten. Op zich niks nieuws, onder wisselende omstandigheden trok Honda zich ook al in de jaren ’60, begin jaren ’90 en aan het eind van de naughties van dit millennium terug uit de koningsklasse. De geschiedenis herhaalt zich dus.
Bij Red Bull hopen ze dan vooral dat de geschiedenis van 2008 zich herhaalt. Honda vertrok toen met de staart tussen de benen uit de F1. Het liep dat jaar voor geen meter en de economische crisaaaas was een mooi excuus om ‘m te peren. Als symbool voor de ellende, stond de sponsorloze ‘earth dream’ auto van Jenson Button af te fikken na de finish in Brazilië. Een jaar later was Button terug in Brazilië. Maar dit keer als de kersverse wereldkampioen, in de auto die Honda al voor dat jaar ontwikkeld had maar nu de naam Brawn GP droeg.
Maar als Red Bull dit scenario wil laten herleven, heeft het wel een goede motor nodig. Een Mercedes-blokje zoals Brawn destijds kreeg, is geen optie. Toto en de zijnen hebben die deur ferm dichtgegooid. Ferrari en Renault zijn ook geen ideale opties voor de rode stier. En dus blijft over op de proppen komen met een eigen krachtbron.
Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Daarom heeft Red Bull een plannetje bedacht. Als de ontwikkeling van de motorunits nou even stopgezet wordt, hebben zij wat meer tijd om een eigen motorproject realistisch en competitief te maken. De andere teams moeten daar dan maar mee in stemmen, voor het belang van de sport. Een kampioenschap met slechts drie motorleveranciers is immers knaak. En daarbij: als men niet instemt dreigt Red Bull met een vertrek uit de sport.
Toch werd al snel duidelijk dat Ferrari, om begrijpelijke redenen, fel tegen dit voorstel is. De Italiaanse krachtbron is momenteel de zwakste in het veld en Ferrari ziet er niks in deze situatie langer dan strikt noodzakelijk te laten bestaan. De motor een tijdje niet doorontwikkelen past niet in dat plan en zou volgens Ferrari daarbij ook indruisen tegen de geest van de sport. Tot zover geen verrassingen.
Opvallend is echter wel dat ook Renault bij monde van Cyril Abiteboul zich uitgesproken heeft tegen Red Bulls plan. Waarom is dat opvallend? Wel, Renault was nog niet heel lang geleden voorstander van verdere kostenbesparingen in de F1, eventueel ook door middel van een engine freeze. Abiteboul legt de redenatie achter zijn geflipflop uit bij Motorsport:
If you had asked me six months ago, we would have pushed hard for an even lower cap budget, to try to contain the costs of the chassis, but also to reduce those related to the engine by accepting a freeze. But Red Bull Racing and Honda were against it and we accepted it. So we continued on a different path. Since then, we have been very busy working on the 2022 engine platform and, if you ask me today what I think about freezing the engines, my position is clearly different from the one I had six months ago. I am against freezing the engines. We have no intention to stop what could be a very important platform for us. We do not accept it.
Cyril Abiteboul, drinkt nooit Red Bull, maar als hij het wel doet, dan met tegenzin
Red Bull zit dus een beetje in de knel nu, zo lijkt het. Voorzie jij dan toch een vertrek van Max’ team uit de sport, of komt het uiteindelijk allemaal weer goed? Laat het weten, in de comments!
harrie zegt
Heeft Ricciardo die Mercedes ster al op Abi zijn reet laten tatoeeren?
toyotafortuner zegt
BREEK: https://racingnews365.nl/marko-bevestigt-kvyat-out-tsunoda-in-bij-alphatauri
Robert zegt
@toyotafortuner: dat is opvallend nieuws, want dit betekent naast het einde van Kvyat’s Formule 1 carrière hoogstwaarschijnlijk ook het (voorlopig) einde van die van Albon. Ik geloof namelijk nooit dat Red Bull het volgende seizoen nog met hem zal aanvangen.
okdoei zegt
@RRRobert: precies en denk dat als RB gedag zegt tegen Albon hij zich redelijk genaaid voelt omdat Gasly wel nog in de F1 bleef.
Maargoed hij heeft niet goed genoeg gepresteerd en denk dat RB toch wat meer geduld had met hem.
Richmond zegt
ze hebben idd meer geduld gehad met albon, maar vindt het niet terecht. hij heeft bij vlagen beter gereden in de rb. maar hoe moeilijk de rb ook te rijden is, hij zou altijd voor de at’s moeten kwalificeren en finishen.
Richmond zegt
Ik zie het probleem niet dat F1 “maar” 3 motoren leveranciers heeft. Er was een tijd dat bijna iedereen een Costworth motor had. Niemand klaagde erover. RB is een grote jongen en moet niet zo mauwen. Gewoon een deal aangaan met Ferrari of Renault en regelen dat de nieuwe regels bekend worden. Dan kunnen ze een andere fabrikant paaien om mee te doen.
dakarbemo zegt
“niet zo mauwen” alle teams met flinke belangen mauwen regelmatig, mag gewoon, politieke spelletjes behoren helaas ook bij F1 net zoals bij elke andere sport.
Richmond zegt
natuurlijk hoort het erbij, alleen calimero gedrag slaat nergens op. Dat Honda bij ze wegloopt is pech, dat ze een soort voorkeurs positie bij een fabrikant willen is begrijpelijk. Maar omdat het ze nu uitkomt gaan roepen dat iedereen maar ff niks moet doen zodat zij alles van honda kunnen overnemen zonder dat het al teveel geld kost, slaat nergens op. Daarmee breng je niks naar de tafel. Natuurlijk zal de FIA en FOM niet willen dat RB en AT vertrekken, maar de F1 is groter dan hen. Dan verkopen ze de boel maar aan de rijke rus ofzo of een F2 team eigenaar. Het is niet alsof RB als merk een significante bijdrage levert aan de sport.
potver7 zegt
@benja01: je moet niet alles zo letterlijk nemen joh. Ik zie dat overduidelijk als een argument dat eigenlijk nergens op slaat, maar dat je toch maar even gebruikt in de hoop dat iemand er gevoelig voor is. En misschien werkt het wel goed om de media (en het publiek) achter je plannetje te krijgen…
mashell zegt
Wat is waar?
1. Dat wat Abiteboul zegt.
2. Renault is nog helemaal niet begonnen met de motor voor 2022 maar wil een concurrent dwars zitten.
3. Renault wil Red Bull ontmoedigen om zelf motoren te maken zodat zij motoren kunnen verkopen.
3. Honda is nog niet begonnen aan de 2022 motoren en daarom heeft Red Bull een langere freeze nodig.
4. Honda wist allang dat ze zouden stoppen en zijn daarom nog niet aan de 2022 motor begonnen.
5. Honda heeft ontdekt dat ze niet op tijd aan de 2022 motor zijn begonnen en stopt daarom met de F1.
6. Honda heeft een briljante 2022 motor. Red Bull wil zich niet in de kaarten laten kijken en vraagt om een freeze waarvan ze weten dat die er toch niet komt.
Richmond zegt
1, 2 en 3.
Honda heeft wel een motor voor volgend jaar, maar of die goed is weet je niet. Mercedes schijnt volgend jaar ook 20pk extra hebben.
Toen Renault de freeze wilde, wilde RB het niet. Dus Renault heeft geen reden om RB nu te steunen.