Renault is ambitieus, want ze willen gaan voorlopen op de EU-wetgeving.
Steeds meer merken lanceren nieuwe elektrische modellen. Logisch, want het is wel een beetje waar het naartoe gaat. Daarmee zitten sommige fabrikanten in een lastige spagaat. Aan de ene kant is EV-techniek simpelweg de oplossing voor de middellange tot lange termijn. Aan de andere kant verkopen autofabrikanten alsnog heel erg veel auto’s met een verbrandingsmotor.
Want in Nederland en Noorwegen – waar de EV flink aangemoedigd wordt – daalt het percentage (en aantal) auto’s met een verbrandingsmotor. In Noorwegen had namelijk 35% van de nieuwe verkochte auto’s in 2021 alsnog een benzine- of dieselmotor. Voor Nederland is dat 75%. Daarbij zijn er grote markten als Spanje, Italië, Duitsland en Frankrijk waar de laadinfrastructuur nog niet klaar is voor een complete omschakeling.
Renault is ambitieus
Het Franse merk Renault heeft de stoute schoenen aan getrokken en een datum gezet. Vanaf 2030 zal het merk enkel en alleen nog maar EV’s verkopen. Dat meldt Renault-baas Luca de Meo aan Automotive News. Na 1 januari in 2030 zal Renault geen enkele auto met verbrandingsmotor meer verkopen. Dat is al over iets minder dan 8 jaar, ongeveer de duur van een modelcyclus. Dit betekent dat de laatste generaties met ICE er nu aan komen, als ze er al niet zijn.
Renault is stiekem al behoorlijk aan het huishouden. Nog voordat de huidige Mégane aan het einde van zijn cyclus zit, is er al een elektrisch model aan de range toegevoegd, bijvoorbeeld. De Zoe en Twingo zijn al elektrisch, maar ook best wel op leeftijd. Dus er zal nog wel wat meer bij moeten komen. De Meo geeft aan dat de R5 EV komt, evenals een elektrische crossover en een bedrijfswagen.
Uitzonderingen
Renault heeft met de nieuwe doelstelling de boel wel op scherp gezet. Aanvankelijk was Renault van plan dat in 2030 minimaal 90% van de verkochte Renaults een EV is in Europa. Overigens zal Renault op twee paarden in wedden. De personenauto’s zullen een BEV (elektrische auto met accu) worden, voor bedrijfswagens kijkt Renault alsnog ook naar de FCEV (elektrische auto met brandstofcel). In Europa mogen fabrikanten tot 2035 auto’s met ICE verkopen. Daarna is de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor verboden.
Zijn er een paar addertjes onder het gras bij de ambitieuze doelstelling van Renault? Ja, een paar kleine addertjes, maar niets geks. Ten eerste geldt het alleen voor Renault in Europa. Uitstootregels zijn in Azië, Afrika of Zuid-Amerika wat soepeler. Ook geldt het enkel en alleen voor het ‘merk’ Renault. Dacia zal zo lang mogelijk vasthouden aan een verbrandingsmotor, simpelweg om de prijs laag te houden.
Via: Automotive News.
Jetlag zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marcomanta zegt
Dat wordt het einde voor de Renolen, het gros van de Fransozen houdt niet zo van veranderingen.
toniominestrone zegt
Kan nog wel eens als een boemerang terugkomen.
cedio911 zegt
*vervroegt
Jorrit zegt
Aardig off-topic: ik zie dat plaatje met de Espace F1 en de Sport Spider. Maar wat voor motor is dat? Lijkt wel een Honda CBR? Ik kan er nagenoeg niets over vinden…? 🤨
wessel04 zegt
Wordt echt lache als straks iedereen een EV heeft en het stroomnet het niet trekt. Het net is nu al zwaar overbelast en in zo een beetje heel noord Nederland zijn wachtlijsten voor het aansluiten waardoor bedrijven en soms zelfs huishoudens jarenlang aan de aggregators moeten om stroom te hebben. Echt fantastisch dat de politiek zo kortzichtig is en zulke domme symboolpolitiek voert met dit soort acties tot gevolg.
Frankypanky zegt
EV’s kunnen hun voordelen hebben. Maar zolang ze vrijwel onbetaalbaar zijn, zelfs als tweedehands, gaat het h’m niet worden.
En over tweedehands exemplaren gesproken. Dat gaat veel pijn doen bij de kopers. EV kun je goed vergelijken met andere elektronica zoals smartphone’s.
Ga jij een tweedehands iPhone van 8 jaar oud kopen? Nee toch? Want dat zit je met achterhaalde software/technologie.
Hetzelfde geldt dus ook voor EV’s. Een Nissan LEAF van de eerste generatie zal misschien wel betaalbaar kunnen zijn. Maar die range van amper 200 km is gewoon lachwekkend. Zeker vergeleken met een nieuwe LEAF.
Dat is IMHO het grote verschil tussen tweedehands EV’s en ICE’s. Met een 8 jaar oude Golf/Auris kom ik net zo ver (in dezelfde tijdsspanne) als de nieuwe….Die zal ietsje zuiniger zijn. Meer niet.
Maar goed, mensen zijn flink gehersenspoeld tegenwoordig. Logisch nadenken is zo 1990…
W115 zegt
@FrankypankyV8: in de toekomst zal jij geen auto bezitten. Auto delen in beheer van de fabrikant. Hoef jij je ook geen zorgen te maken over afschrijving / verouderde techniek.
Frankypanky zegt
Ik ben al druk bezig met die toekomst.
Namelijk financieel er goed bij zitten, zodat ik in het geboorteland van mijn vrouw (Filipijnen) kan genieten van een eigen ICE-auto…
mashell zegt
Dat logisch nadenken een probleem is tegenwoordig daar ben ik het helemaal mee eens (we willen een epidemie bestrijden die zich verspreid via de scholen, wat doe je dan? Als bestuurder doe je dan de scholen open…).
Maar bij elektrisch rijden zit je er helemaal naast. Want je gaat er helemaal aan voorbij dat het niet om actieradius gaat maar om kosten per kilometer. En die is bij elektrisch rijden veel lager. Dus een tweedehands elektrische auto is de beste auto die je voor woon- werk- en boodschappenverkeer kunt hebben. Uiteraard moet je een aanpassing maken voor de vakantie (zet de caravan snel op marktplaats voordat die helemaal niks meer waard is) maar als je zo flexibel wilt zijn dan ben je spekkoper.
Frankypanky zegt
Puur naar de kosten gekeken heb je inderdaad gelijk. Maar zeg eens wie dat doet?
Jij?
Ook ik kijk maar met een half oog naar wat mijn auto’s mij per maand kosten. Hooguit als er onderhoud moet worden gepleegd.
Vandaar mijn betoog over de actieradius. Zeker bij een tweedehands EV, want oudere EV hebben toch al niet zo’n fantastische range. Laat staan als jij ze koopt als tienjarige occasion.
En het lijkt mij best fijn om je EV niet te vaak aan de lader te moeten zetten. Ik heb nog geen huis met aangebouwd garage (wacht op een instortende vastgoedmarkt). Bij mij in de straat staan twee laadpalen, beiden bezet door een 3 en een KIA.
Er moet op dat gebied nog erg veel gebeuren, wil ik overstag gaan.
HZW zegt
Mooie Renault Cordini’s op de eerste foto.
Jan van der Graaf zegt
Als R8 bezitter, doet deze foto waarmee de R12G als opvolger van de onvolprezen R8 Gordini werd geïntroduceerd mij nog steeds pijn.
roadkill zegt
Goed van de schrijver van dienst dat hij nuance aanbrengt. Context geeft. Feitelijk is. Tevens zie je dat mensen reageren zonder het artikel te hebben gelezen.
Want RENOO is in 2030 HELEMAAL niet HELEMAAL EV. Er zijn diverse uitzonderingen. Loopholes. Achterdeurtjes.
Op het periodiekje Autoweek is het helemaal bal: 500 reacties en slechts een handjevol heeft het artikel gelezen. Moet wel gezegd worden dat Lars Krijsman de auteur is. Zelfs ANP of Nu.nl overschrijven is al te moeilijk voor hem, zo blijkt regelmatig