![Samsung SM7](https://static.autoblog.nl/images/wp2012/Samsung_SM7_450_01.jpg)
Als je vooruit wilt komen in het bedrijfsleven, dan moet je investeren. Dit is een van de gouden regels van het zakendoen. Nu weten we dat de Franse president Sarkozy er op staat dat er een nieuw Renault-vlaggenschip komt, en iedereen buigt voor Sarko (behalve Merkel), dus dat ding gaat er komen, en wel per 2014. Om dit mogelijk te maken wordt er 420 miljoen euro in de bestaande faciliteit in Douai (Frankrijk) gepompt.
De kapitaalinjectie werd bekend gemaakt door Carlos Tavarès (nee, niet die Tavares), de nummer twee van het concern na Carlos Ghosn. Het geld wordt trouwens grotendeels aangewend om de fabriek te moderniseren, aangezien er ook de volgende (vijfde) generatie Espace en Laguna van de band moeten gaan rollen.
Aangezien 2014 nog vrij ver weg is hebben we helaas nog geen beeldmateriaal van het nieuwe topmodel. Het is echter wel vrij veilig om te denken in de richting van een hedendaagse Safrane (of voor de oudere generatie: Renault 25). Hopelijk pakken ze het meteen goed aan en zetten ze een voertuig neer als de C6 van Citroën. Maar dan niet zo godsgruwelijk lelijk natuurlijk. En misschien nog wel een slagje groter.
Of de Renault erfgenamen ook nog een graantje van de opbrengsten van deze nieuwe wagen kunnen meepikken weten we niet, daarover wordt nog juridisch touwgetrokken. Een Franse auto in de hogere klasse is wel wenselijk, in het geval van Renault is het grootste dat er nu staat (sinds het verdwijnen van de Vel Satis) de Laguna. En dat past toch niet echt bij de authentieke Franse grandeur.
Foto: de SM7 van concerngenoot Samsung.
Geld mag best rollen, ook in deze tijd. 1
zou wel leuk zijn, maar als mensen zoiets kopen denken ze volgens mij sneller aan een a8, 7 serie of s-klasse. deze renault zul je minder snel zien denk ik
als ze de prijs normaal houden zullen ze met een typisch Renault ontwerp nog best wat kunnen verkopen.
@tuning:
Definieer ‘normaal’. Voor 60k heb je echt nog geen behoorlijke Audi A6, terwijl niemand het normaal zal vinden om zeg 70k voor een Renault af te tikken. En dan moet-ie nog groter zijn dan een C6 (of A8) ook. Lastig.
@Jesper: ja klopt en hun designs zijn vaak ook te ver afwijkend om een beetje aantrekkelijk over te komen op het eerste gezicht.
Gruwelijke A7.
Gezien de Fransen laatste jaren goed bezig zijn qua design ben ik zeer benieuwd wat uit de koker komt rollen.
Je hebt ook nog altijd de Renault Latitude… Die is nog een stukje groter dan de Laguna….
@Dimglor: Dacht ik ook meteen bij het lezen van “Een Franse auto in de hogere klasse is wel wenselijk, in het geval van Renault is het grootste dat er nu staat (sinds het verdwijnen van de Vel Satis) de Laguna.”
Maar eigenlijk is die auto, op de badge na, totaal niet Frans te noemen natuurlijk…
Niet zeer Renaultisch, en eigenlijk ook niet zeer mooi…
@Dimglor: Dat klopt, maar ik had me even op de Nederlandse markt geconcentreerd. Waar je hem niet kunt krijgen.
Hopelijk komt er een leuk modelletje aan.
Maar eerst zien, en dan geloven…
@kliko: +1 :D
Grote luxe waarschijnlijk … het uiterlijk daarin tegen …
De C6 lelijk noemen is natuurlijk wel een knuppel in het hoenderhok gooien Smoke… Laat ik niet teveel happen: ‘je hebt ongelijk’…
Wellicht. Ik vind hem echter niet te pruimen, hoe origineel hij ook mag zijn.
@Svenska_Aeroplan_AB: Ah ja, niet iedereen kan goeie smaak hebben…
Niet voor de Engelse markt dus……..
En nieuwe Renault 30 is altijd welkom,of ga ik nu te lang terug in de tijd voor de meeste hier?
Mijn kennis uit het hoofd houdt bij de 25 op…
@sir_smokalot: Dat meen je toch niet he?
Hier een heerlijke 16
@norge:
Dat waren echte zuipschuiten & pokkedingen Norge; dan nog veul, veul liever een 604.
Ok ’t was wel de eerste grote hatchback, nog voor de Rover 3500 (SD1), maar toch !
@desjonnies: wij hadden toen ik nog een kleine norge was:mrgreen: een 25 GTD, was een heerlijke wagen voor de vakantie’s .
@norge:
Yep, heb zelf nog een C6 HdI gereden, qua reiswagens blijf ik de Fransen knettergoed vinden, niet supersnelmaar altijd comfortabel, fijne wegligging en zuunig met brandstof.
@desjonnies: Oftewel zeer comfortabel,je zou het bijna “premium” noemen :mrgreen:
@norge:
De meesten hun brein, kan dat niet aan! :D
@desjonnies: Aaah! Is dat de reden :mrgreen:
@norge: Oeps bedoelde Renault 20 GTD natuurlijk,zoals deze;
@norge: De Renault 30 bestond ook hoor. Was gelijk aan de 20, maar luxueuzer…
@norge: Oja, en zwaardere motor ook…
http://www.oldtimernieuws.nl/2010/06/02/oldtimerstory-35-jaar-renault-20-en-30/
Hopelijk komt Renault met een auto zoals deze
http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2010/04/Citroen-Metropolis-21.jpg
Kunnen ze Alpine niet een:
geven??
@integraturbo: een:
@integraturbo: shock ?
@integraturbo: ha, laatst nog een tip gestuurd naar Autoblog.nl over een A310 uit de jaren ’70 die te koop staat in Duitsland.
Kansloze exercitie, als Renault een auto van dergelijk formaat gaat uitbrengen!
als VW de phaeton geen succes kon maken, kan renault het zeker niet
Dit zal wel weer op niets uitdraaien, de Vel Satis was echt een kansloze auto. Als je zo’n wagen tegenwoordig nog hebt moet je geld toe doen om hem in te ruilen. Laat ze eens een fraaie grote sedan bouwen van goede kwaliteit en een lekker interieur in plaats van die kille plastic hokken met digitale metertjes. Peugeot doet het overigens slim met de afmetingen van de 508, kleine tip voor Renault…
Een C6 lelijk????? Een C6 is een C6, verder kan je dat niet als mooi of lelijk omschrijven. De is gewoon een C6, zoals een DS een DS is. (hoewel ik een DS nog net iets geweldiger vind)
Ik ben benieuwd naar wat de nieuwe renault topfransoos zal worden.
@tjorque:
Ze bestaan nog, mensen met smaak ;)
Dat de Latitude op de badge na geen Renault is , is dikke zever
De volledige aandrijflijn , electronica , dashbord en veiligeheidssystemen zijn 100% Renault , de rest is Renault Samsung motors wat ook een onderdeel van de Renault Groep is
doet me denken aan infineti zakelijk maar toch sportief