Man man man…
Puik nieuws voor Red Bull en de andere renstallen die met Renault-motoren rijden: de reeds beloofde motorupdate in Canada komt er daadwerkelijk! Minder puik nieuws: Renault acht het verstandig dat niet alle teams de update ook meteen gebruiken. En dat op een circuit waar pure power erg bepalend is.
Een en ander heeft uiteraard te maken dat de coureurs gridstraffen te wachten staan als ze teveel motoronderdelen gebruiken. Het extra vermogen dat de update met zich meebrengt zou daar weleens niet tegen op kunnen wegen, zo suggereert Renault’s motorsport schef Cyril Abiteboul. Met name Red Bull zou in zijn ogen moeten overwegen de motor niet meteen in Canada te introduceren:
I think we have six engines available, subject to the last event on procurement in the supply chain. That’s the plan, but not sure it’s actually the best to introduce it in all six cars, in particular Red Bull. We need to look into that. We always work in partnership with teams, trying to do the best for the overall season result. It’s a small gain in power, although we know we won’t be the only one bringing an engine upgrade. It’s mainly in the ICE that we can expect more power. This has to be the focus, and it will be the focus for all of this year, and maybe next year.
Red Bull teambaas Christian Horner lijkt echter van mening te zijn dat elke pk extra welkom is:
We’re hoping for a reliable MGU-K. There is a small upgrade coming for Montreal, every bit we need at the moment, so that’s hugely important for us.
Of de coureurs een gridstraf incasseren hangt af van welke nieuwe onderdelen ze in de auto zetten en hoeveel units ze daarvan al gebruikt hebben. De power unit wordt onderverdeeld in de verbrandingsmotor (ICE), de turbo, de MGU-H, de MGU-K, de Energy Store (ES) en de Control Electronics (CE). In het geval van de eerste drie krijg je een gridstraf als je je vierde unit gebruikt, bij de laatste drie krijg je pas straf als je je derde unit gebruikt.
Met name Ricciardo en Vandoorne worden geacht op scherp te staan. Ricciardo heeft na zijn motorpech in Bahrein alle onderdelen vervangen, hoewel dat niet wil zeggen dat de ‘oude’ onderdelen definitief buitenspel staan. Als sommige onderdelen niet beschadigd zijn, kunnen ze later alsnog ingezet worden, zonder dat daar een straf op volgt. Hierdoor is het lastig te zeggen hoeveel straf een bepaalde coureur daadwerkelijk te wachten staat, totdat het team dat zelf officieel bekend maakt.
We zijn alvast benieuwd naar de keuzes die Red Bull gaat maken. Misschien Max maar een nieuwe motor en Ricciardo niet? MAX VERSTAPPEN WINT DE GRAND PRIX VAN CANADA!!1!
pielemuis zegt
” we hebben wat gevonden wat beter werkt! ”
” maar gebruik het maar niet want het gaat vast kapot”
Mooi die Franse mentaliteit. Gewoon je klanten blij maken met een dode mus.
kennone zegt
@pielemuis: Past ook wel bij Reneault. Voor weinig geld een auto kopen waar alles op zit en ook alles kapot gaat??
kennone zegt
@kennone: Ze verkopen het zo mooi dat ik het merk iets te chique heb geschreven
shibby zegt
@pielemuis: een dode muis is passender
robinduursema zegt
@pielemuis: beter dan dood maken met een blije mus..
joost1990_2 zegt
@pielemuis: altijd nog beter dan je klanten doodmaken met een blije mus
Edge zegt
@Jaapiyo. EDIT: fixed
Ontopic: Renault had voor 2017 een verbeterde MGU-K ontwikkeld, maar kreeg dat ding niet betrouwbaar genoeg waardoor men vorig jaar met de 2016-specificaties bleef rijden. Ook deze winter lukte het Renault niet om dat onderdeel significant te verbeteren, waardoor de teams ook nu nog met een veredelde 2016-spec rijden. En nu roept Renault doodleuk dat de focus op de ICE ligt? Met andere woorden: Ze krijgen die betere MGU-K niet aan de praat en gooien dus maar de handdoek in de ring? Jammer!
pomoek zegt
@edge: werd de mgu-k nu niet juist voor het volgende seizoen eruit gegooid? Dan kan ik het me ergens wel voorstellen, niet fijn voor RB, maar goed….
pomoek zegt
@edge: o nee, mgu-h per 2021…
gregorius zegt
Ram dat ding er gewoon in voor Canada. Extra power kan je goed gebruiken daar en er is goed in te halen (als je die power echt hebt).
Mik vervolgens dat oude ding er weer in op de Hungaro Ring en misschien ook Singapore; daar maken die paar pk’s een stuk minder uit en spaar je dit sterkere blok een beetje.
Kampioen wordt RB niet toch niet; ik denk dat er geen ander team is waarvan je met grotere zekerheid kan zeggen op welke plaats ze in het constructeursklassement gaan eindigen: rang nummer 3. Dus in dat geval vol inzetten op overwinningen op de circuits waar je kans hebt, en lekker die straffen pakken op de andere circuits: laat je RB achteraan starten op Silverstone oid, eindigen ze nog 5 en 6 (mits Ferrari en MB heel blijft).
royaledeluxe zegt
@gregorius: Dit is bij de meest zinnige antwoorden die ik vandaag al gelezen heb!
galgootje zegt
@royaledeluxe: eens! Prima denkwerk @Gregorius!
Gulli zegt
En wanneer suggereren ze dat ze de updates wel doen? Gridstraf is gridstraf, dat is op geen enkel circuit wenselijk maar je zal dat ding toch een keer moeten updaten.