Why do you hate me brother?
Jarenlang gingen Renault en Nissan als een vrolijke alliantie door één deur. De Fransen zijn in deze constructie de bovenliggende partij. Renault heeft een belang van 43 procent in Nissan. Terwijl Nissan slechts een belang heeft van 15 procent in de Franse autofabrikant. Het is duidelijk wie de broek aanheeft in deze relatie. En dan is er ook nog Mitsubishi, want Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. en Mitsubishi Motors Corporation vormen samen één van de grootste autoallianties ter wereld.
Alliantie blijft gewoon bestaan
Maandag opende Nissan slecht op de beurs in Tokio. Het aandeel ging onderuit naar aanleiding van ontwikkelingen afgelopen weekend, daarover bericht Reuters. Renault zou geen zin meer hebben in de aandelen van Nissan. Dat zit zo. De Fransen moeten miljarden investeren in de transitie naar volledig elektrisch. Door het aandeel in Nissan te verkopen komen er miljarden euro’s vrij voor de Fransen om te investeren. Een eventuele verkoop van de aandelen heeft geen directe gevolgen voor de alliantie van de drie automerken.
Nissan was er vroeg bij met de Leaf als het gaat om de elektrische auto. Voor de rest hebben de Japanners nog geen enorme stappen gezet. Even verderop, in Korea, hebben ze het beter begrepen. Hyundai en Kia doen het ontzettend goed en komen prima mee in de transitie naar elektrisch. Renault heeft de Zoe en zet dit jaar de volgende grote stap met de Megane e-Tech.
De alliantie tussen Renault en Nissan gaat al twee decennia mee. Het autoconcern kwam in 2018 in verlegenheid door het grote Carlos Ghosn schandaal.
Alliance 2030
Eerder dit jaar maakte het concern nog de roadmap Alliance 2030 aan. Een strategisch plan hoe de merken Renault, Nissan en Mitsubishi de komende jaren gaan inzetten op mobiliteit. Zowel Renault als Nissan hebben geen commentaar gegeven op het nieuws dat de Fransen mogelijk Nissan willen dumpen.
cossiekiller zegt
Nissan is te betrouwbaar waarschijnlijk.
net10 zegt
Renault, Nissan en Mitsubishi gebruiken steeds meer volledig identieke onderdelen. Bij alle drie de merken is de betrouwbaarheid daardoor al jaren goed voor elkaar.
De 3 merken zijn samen met grote projecten bezig op het gebied van elektrische auto’s, de Nissan Ariya en Renault Megane E tech Electric zijn de eerste modellen, er komen in 2024 nog verschillende B segment auto’s bij, en compacte SUV’S.
kennone zegt
Moet Renault niet juist blij zijn met Nissan om het idee van betrouwbaarheid voor hun klanten wat omhoog te krikken?
Richmond zegt
Renault heeft 43% van aandeel in Nissan, als ze dat verkopen hebben ze geld om in ev te steken en als aparte bv naar de beurs te brengen
XM'etje zegt
1X een Nissan gehad. Nooit meer:(
pieterb44 zegt
De kwaliteit van Nissan en Mitsubishi was ooit briljant maar ik vrees dat ze een slecht voorbeeld hebben gehad. Renault is volgens de statistieken een van de minst betrouwbare merken, hetgeen niet wil zeggen dat alle Renaults slecht zijn. Maar wel dat de kwaliteitscontroles slecht zijn.