Renault had grote plannen met hun nieuwe merk, maar moet nu toch wat gas terugnemen.
Dit is een update van een artikel gepubliceerd op 15 november 2023.
Verwarring alom op deze regenachtige ochtend. Renault brengt namelijk het nieuws naar buiten dat ze een ‘nieuw merk’ hebben. Voordat je nu gaat denken dat Renault een Cupra’tje gaat doen, het gaat om een partner om elektrische auto’s op de markt te brengen. Dit gebeurt gewoon onder de naam Renault en de naam en logo van het nieuwe bedrijf kun je dus eigenlijk direct weer vergeten. Huh?
Ampere
Voor we te hard van stapel lopen: laten we even bij het begin beginnen. Het gaat om het merk Ampere. Of merk, bedrijf is een beter woord. Dit bedrijf gaat namelijk hun expertise inzetten om Renault te helpen met hun EV-offensief. De plannen van Renault gaan dus door zoals we ze nu kennen, maar dan met nieuwe technologie voor een betere prijs. De hele aankondiging van Ampere is gigantisch, dus we halen even de krenten uit de pap.
Gewoon Renault
Ampere is een op 1 november vastgesteld bedrijf met Renault als grootste speler erachter. Ampere gaat Renault, Alpine maar ook Nissan en Mitsubishi helpen met een EV-strategie. Wel is het dus een bedrijf achter de schermen en blijven de auto’s gewoon zoals je ze verwacht. De Mégane en Scenic E-Tech, Renault 4 en 5 EV, een mysterieuze auto genaamd Legend en nog twee aan te kondigen voertuigen worden dus Renaults, maar dan met de expertise van Ampere. Belangrijke punten volgens Ampere zijn bijvoorbeeld:
- Ampere richt zich volledig op het aanpakken van de belangrijkste uitdagingen van de transformatie van de automotive industrie: nul-emissie en softwareontwikkeling;
- Robuuste troeven waarvoor het merendeel van de investeringen al is gedaan: EV-native platforms, industrieel ecosysteem (EV- en softwarewaardeketens en productievoetafdruk) en een aantrekkelijk productassortiment.
40% kostenreductie
Eén van de doelen van Ampere is een flinke kostenreductie voor EV’s. Het ultieme doel is om EV’s aan te kunnen bieden voor hetzelfde of minder geld als een ICE. Hier is al een stappenplan voor en concreet zegt Ampere dat de opvolger van de Mégane E-Tech voor 40 procent minder kosten kan zorgen. Als dat eenzelfde daling in de nieuwprijs betekent, heb je het over een elektrische Mégane van iets meer dan 20.000 euro.
Qualcomm
Zoals het lijkt kan Ampere samengevat worden als het innovatie-lab van Renault. Ze gaan zich bijvoorbeeld ook richten op de software in het interieur van de auto’s. Zo is OpenR Link al een systeem van Ampere, maar wordt er samengewerkt met onder meer Qualcomm en Google voor de software die in het interieur komt.
Geld
Na een heel epos over hoe Ampere nu al een gigantische speler op de markt is, moet ook nog even benadrukt worden dat Renault Ampere in 2024 op de beurs wil hebben. Tegen 2031 moet Ampere verantwoordelijk zijn voor 1 miljoen verkochte auto’s in 2031. Tegen 2025 wordt een omzet van 10 miljard(!) euro beoogd, terwijl in 2031 dat getal al naar 25 miljard getild moet worden. Renault is de grootste investeerder, maar Nissan en Mitsubishi steken ook 800 miljoen euro in Ampere. Qualcomm overweegt ook geld te schieten.
Kortom: een nieuw bedrijf dat niet in de spotlights treedt, maar wel erg belangrijk gaat zijn voor Renault en het streven naar betaalbare EV’s. Nu is het allemaal nog wat vage en wellicht optimistisch gegooi met termen, maar het klinkt veelbelovend.
UPDATE: toch niet naar de beurs
Renault is inmiddels van gedachten veranderd wat betreft de beursgang van Ampere. Volgens de Fransen zijn de omstandigheden op de aandelenmarkt momenteel niet ideaal om Ampere naar de beurs te brengen. Wellicht hebben ze met een schuin oogje naar Polestar gekeken, waarvan de beurswaarde volledig ingestort is. De grote plannen met een beursgang van Ampere zijn daarom in de ijskast gezet.
mashell zegt
Volkswagengroep heeft Cariad als software ontwikkeldochter opgericht maar dat zorgt vooral voor grote verliezen en interne machtsstrijden dus of dit nou zo’n goed idee is…
JelmerS zegt
Die mensen van Porsche schijnen er nogal een apart idee op na te houden dat ze heel veel specialere zijn dan de rest van de club en dus absoluut niet met een gestandaardiseerd format te kunnen werken.
mashell zegt
Ja, dat herken ik wel. Porsche is ook specialer, zelfs op modellen met gedeelde techniek maken ze veel meer winst.
Dutchdriftking zegt
Het lijkt mij een beter idee om dit merk in te zetten voor een verbeterd elektriciteitsnetwerk om de accu’s ook daadwerkelijk vol te krijgen.
drsjeroen zegt
Vaag verhaal. Kan je toch gewoon binnen de alliantie doen? Wat is de meerwaarde van een apart bedrijf?
Richmond zegt
Juist om investeerders aan te trekken
Gulli zegt
40% kostenreductie klinkt niet als ‘hier gaat de klant 40% minder voor betalen’ maar eerder als ‘40% meer marge voor de aandeelhouders’.
Noem me pessimistisch maar waar vroeger bedrijven geld wilden verdienen zijn het nu vooral de aandeelhouders die ongegeneerd aan het graaien zijn. De hebzucht kent geen grenzen en geen gêne meer waar die vroeger nog wel eens werd verstopt achter ‘potje voor toekomstige investeringen’.
Sorry maar ik geloof er helemaal niets van dat dit de klant gaat helpen.
Mike zegt
De kostenreductie geeft maar weer aan dat het niet slim is om nu een EV aan te schaffen. De afschrijving zal erg groot zijn.
Robert zegt
Ampère (eenheid) … In de natuurkunde is de ampère, met symbool A, een eenheid van elektrische stroomsterkte.
Ik vraag me af hoe ze dit onder het merkenrecht willen laten vallen.
Gulli zegt
Je registreert niet elke betekenis van de naam. Als iemand iets in de automotive wil gaan doen en die naam wil gebruiken zullen ze daar aanspraak op kunnen maken. Maar als jij een merk teenslippers wil beginnen dat Ampère heet kunnen ze daar niet zoveel tegen doen.
mashell zegt
Kan toch gewoon? Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)
“De tesla (T) is de SI-eenheid van magnetische fluxdichtheid en magnetische polarisatie, vernoemd naar Nikola Tesla.”
Als dat kan, dan kan Ampere als bedrijf en een Chevy Volt ook. Dat het zo weinig origineel is en daarom afgekeurd zou moeten worden is een ander verhaal.
bmwadept zegt
Renault wil gewoon cashen door gebruik te maken van de hype met automative start ups, zoals Vinfast. Die zijn miljarden waard zonder een noemenswaardige prestatie.
cossiekiller zegt
Mogen ze de naam Legend wel van Honda gebruiken?