We kennen het gevoel.
Het volgende hoofdstuk in onze kroniek van een aangekondigde scheiding is aangebroken. Renaults motorsportchef Cyril Abiteboul heeft namelijk gesproken met El Confidencial. Dit is onze nieuwe favoriete Spaanse kwaliteitspublicatie sinds ze onlangs het nieuws brachten dat Ricciardo vindt dat hem geen blaam treft voor de crash tussen Max en hemzelf in Bakoe, daarna dit bericht deleteten en het vervolgens tóch weer online zetten. We kunnen ons de chaos op de redactie achter de schermen bij dit voorval goed voorstellen. ‘Cabron! Red Bull heeft gebeld, ze komen mañana de automaat niet meer aanvullen en nunca meer als we het artikel niet offline halen!’.
Enfin, de Fransoos praat tegenover de krant honderuit over alle manieren waarop Red Bull de fabrikant emotionele schade aangebracht heeft en dat de Oostenrijkers nooit waardering hebben gehad voor Renault. Dit terwijl de overwinning is China (verslag) volgens Abiteboul bewijst dat Red Bull best kan winnen met de Renault-krachtbron en dat het team wellicht ook in Azerbeidzjan gewonnen had als Max en Daniel niet tegen elkaar aangereden waren.
Dit riedeltje kenden we echter al, maar toch doet Cyril ook nog een opvallend feitje uit de doeken: vóórdat Renault besloot weer als fabrieksteam de F1 te betreden, heeft het Red Bull Racing benaderd met een verzoek om te ‘fuseren’. Red Bull zou hiermee het officiële fabrieksteam van de krakeling worden, maar de renstal sloeg dit voorstel af. Hierop kocht Renault vlak voor het aanbreken van het nieuwe seizoen alsnog haar oude, op dat moment Lotus geheten team terug van Genii Capital. Hoe zou het F1-landschap eruit hebben gezien als Red Bull wél in zee was gegaan met La Régie?
pielemuis zegt
Emotionele schade… het is geen schoolplein.
Het zijn miljoenendeals waar resultaten worden beloofd, maar niet worden nagekomen. In de basis is de Red Bull subliem, alleen de motor is ruk. Dit is alom bekend, maar we moeten Renault dus behoeden voor feiten en ze met lieve woordjes terug in slaap sussen.
Als ze met hun eigen team successen haalde hadden ze recht van spreken. Dit zijn een beetje schoolplein tactieken. Gekrijs allemaal…
Robert zegt
Zo’n fusie is niet eens mogelijk, als je weet dat Red Bull (dat satanssap, niet de renstal) niet eens verkocht mag worden in La Douce France’.
jaapiyo zegt
@rrrobert: daarom de ”: het gaat natuurlijk alleen om de F1 activiteiten van beide partijen.
jeroen13 zegt
@RRRobert: dat verbod is sinds 2008 al opgeheven ;)
Robert zegt
@jeroen13: ah, by bad…
BrutaalAapje zegt
@rrrobert: mmmhhh ‘satansap’… toch een plusje hoor…
loserboi932 zegt
@rrrobert: ik koop toch altijd gewoon red bulls bij de tankstations. Ik wist niet eens dat er ooit een verbod was.
risl zegt
Krakeling? Eerder een wiebertje toch?
karhengst zegt
@risl: Krijg wel gelijk trek in een bak pleur met een goede krakeling, zo’n grote met van die grove korrels suiker er op.
ikleesookoverautos zegt
Beter met Japan (Honda) zaken gaan doen, die tonen geen emotie en leveren gewoon vakwerk. Niks geen Franse slag.
HzR zegt
@ikleesookoverautos: naja, vraag McLaren eens hoeveel vakwerk Honda geleverd heeft…
awesome zegt
@hzr: vraag Honda eens wat voor huzarenstukje McLaren 3 haar lang heeft afgeleverd
cloverleaf zegt
@hzr: Hoppa! 1.6 VTEC BAMMMMMMMMM!!!! CRX WTF!
rollingstoned zegt
@hzr: Wacht, je bedoelt McLaren, waar men altijd beweerde het beste chassis te hebben en dat alles wat fout ging aan Honda lag? ??
hammerman zegt
@rollingstoned: als je alleen het falen van de motoren rekent, dan kom je op een behoorlijk percentage…
acizane80 zegt
@hammerman: ik keen gelezen te hebben dat mclaren eeen extra klein blok heeft gewild die zo ligt mogelijk was waardoor de betrouwbaarheid onder leed. Ik zou ze nog wat tijd geven bij hun huidig team en dan weten we meer.
rutte2 zegt
Eigenlijk zou redbull hoe jammer ook gewoon Renault moeten paaien tot het ‘nieuwe’ regelement en dan een samenwerkingsverband aangaan en met een eigen motor op de proppen komen…
awesome zegt
Voor RedBull is de F1 money, dus Renault zal wel te groot op de auto willen staan.
In de tijd van infiniti zag het er al niet uit…
bassx zegt
Altijd al een rare keuze gevonden van Red Bull. In de dominante jaren was Red Bull het primaire team van Renault. Je weet wanneer een motorfabrikant een F1 team gaat oprichten dat het nadelig kan uitpakken. Kijk naar McLaren
Joost zegt
Satansap?
Geef die marketeers bij Red Bull alle prijzen die er maar te winnen zijn. Diesel met veel suiker in een blikje doen, leuke verpakking eromheen en de hoofdprijs vragen ?