
Daar waar Ford moeite heeft om SUV’s aan de Europese man te brengen, lukt het Renault wel. Dankzij de Kadjar zijn ze nu nummer twee van Europa.
Het moge geen verrassing zijn dat Volkswagen het populairste automerk van Europa is. In de eerste helft van 2016 verkochten ze 909.470 auto’s, waarmee ze de concurrentie ver achter zich laten. Vorig jaar was Ford de op een na populairste, in de eerste helft van dit jaar is dat stokje overgenomen door Renault.
In 2014 sprak Renault nog de wens uit om in 2017 het tweede merk van Europa te zijn, maar als ze deze trend kunnen vasthouden, dan lijken ze dat doel al een jaar eerder te halen. Kijken we naar de verkopen per model, dan is het duidelijk dat de Clio (rijtest) nog altijd met afstand het populairste model is, maar dat de Kadjar verantwoordelijk is voor de groei. Ook de kleinere Captur is populair en zetelt stevig op de tweede plek. De verkopen van de Scenic zakten in, maar met het nieuwe model dat vanaf september bij de dealers staat kan dat tij vast keren. Al is het maar vanwege de standaard 20-inch velgen. (via ANE)
Model | 2016 H1 | 2015 H1 |
---|---|---|
Clio | 171.087 | 164.955 |
Captur | 117.989 | 107.180 |
Kadjar | 70.857 | 7.090 |
Megane | 69.642 | 72.628 |
(Grand) Scenic | 48.194 | 62.550 |
Onvoorstelbaar
En dat is helemaal niet raar aangezien Renault erg mooie auto’s aan het bouwen is. Het ziet er allemaal gewoon strak uit.
@viezefreddyw: moet jij geen vakantie houden??
@willeme: Er is niks lekkerder dan even AB checken na het wakker worden. Moet jij niet alle zeilen bijzetten??
@viezefreddyw: De auto’s zijn zonder meer erg fraai.
Nieuwe scenic komt er nog aan, megane hatchback, de talisman. Gaat lekker daar!
@henkhupelschoten: station bedoel je?
Nee, estate is het op z’n frans ;) de sedan is mooier, achterkant van de estate klopt niet helemaal met dat Chrome stripje. @dutchdriftking:
Onbegrijpelijk waneer je naar de modellen reeks van Renault kijkt, op de Clio na lelijke hokken!
@toniominestrone: ‘hokken’ is geen aardige benaming. Het zijn voitures voor de levensgenieter, welke zichzelf laaft aan al het moois van deze wereld. Op premium knuffelbare dashboards na.
Twingo: guitig bakkie.
Megane: prima hatchback. Gewoon keurig.
Talisman: hele nette sedan, fraaie wagon.
Scenic: een van de mooiste in zijn klasse.
Espace: best wel een gaaf ding.
Persoonlijk vind ik Renault erg op de goede weg, eigenlijk. De ontwerpen zijn herkenbaar en onderscheidend, zonder te vreemd te zijn.
@willeme: Die Twingo is zeker guitig, maar meer dan dat…
Het is gewoon een geniaal ding. Helemaal van deze tijd, maar tegelijk is het ook een reïncarnatie van de oer-5 zonder retro te zijn. Nét zo hip en frivool als de 5 destijds was, en bijna net zo compact van buiten en relatief ruim van binnen. En met net zulke frisse kleuren als de 5 destijds ook had.
Dit is echt zo’n auto waar je vrolijk van wordt. Natuurlijk is het een feminiene auto, maar daar zit juist de charme in. Want kleine autotootjes voor ‘mannetjes’, die marketingwise als lease-auto voor de junior vertegenwoordiger in de markt worden gezet zie je al genoeg bumper aan bumper voorbij komen op de weg.
@willeme: voitures zijn het allang niet meer en een levensgenieter is wel erg streng voor zichzelf om zich voort te bewegen in een Katjar
@toniominestrone: is toch ren prima auto? Genoeg ruimte voor 2 vijfenvijftigers en hun bagage plus eventuele caravan.
En je houdt genoeg geld over om een par doosjes Margaux in de kofferbak te leggen ;-).
Renaults zijn prima auto’s. Zeker voor degenen voor wie een auto niet het allerbelangrijkste is. Daarom voor de Bon Vivant. Een Renault, een blokje kaas en een goed glas wijn.
@toniominestrone: klopt, hier bij de dealer hadden ze de Espace, Kadjar, en de Captur buiten naast elkaar staan, jeetje wat lijken ze op elkaar. Bumpers, lampen etc is helemaal in de dezelfde stijl. Zelfde geldt voor die rare stootstrip/design frutseltje aan de zijkant. Familiegezicht is wel leuk, maar dit is gewoon van S t/m XXL kopie. Bedankt Audi… (Toch zijn die Renault’s van nu wel fraai)
@maxidyne: ik vind dat juist de kunst van Renault. Ze lijken op elkaar maar zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden. Ik zit nu in Frankrijk, ik zie constant Espace’s, Kadjar’s, Megane’s en Talisman’s en het blijven goede, herkenbaar ontworpen auto’s die een familiegezicht hebben zonder dat ze allemaal bijna exact hetzelfde zijn *kuch* Audi *kuch*.
Heb zelfs al een nieuwe Scenic gezien, ik kan niet wachten tot die het Nederlandse straatbeeld gaat opfleuren.
Het huidige gamma met de daarbij behorende prijs is echt niet verkeerd. Ik snap de “menigte” wel.
Als ik de naam Kadjar hoor denk ik altijd dat er iemand bij de Indo staat en een blauwe hap bestelt…
Voor de rest heb ik niet zoveel te vertellen over Renault behalve dan dat ze redelijk leuke auto’s maakt. Zat juist zelf laatst te denken dat Ford zo lekker bezig is. Die hebben echt van alles in hun gamma van een supercar als de GT, naar de Mustang ponycar, RS modellen, gezinsauto’s, pick-up’s en ga zo maar verder. En alles wat ze doen is succesvol tot redelijk succesvol. Knap.
Maar goed, tot zover deze intermezzo…carry on..
Weet je nog doen Opel het zo goed deed?
Goeie ontwerper daar volgens mij een Nederlander ???
@pikes83: Dat klopt! Laurens van den Acker heet de beste man, en hij was eerder o.a. verantwoordelijk voor een aantal Mazda’s die volgens de Nagare Flow designtaal zijn ontworpen.
@pikes83: klopt, Laurens van Den Acker
Niet te geloven! Als je een Renault rijd heb je dus geen hart voor auto’s! Wat een lelijke hokken!
@bonzoo: 1995 belde, ze willen hun visie op Renault terug.
Ik ben super blij met Renault. Zijn lekker bezig om weer wat kleur te brengen op de Nederlandse wegen.
Vergeet niet het Megane geel, het Kadjar blauw/oranje en de rode clio’s. Toch wel de kleuren op deze auto’s.
En wat ziet die nieuwe scenic er lekker uit zeg poh!
Renault verdient het van mij. Iedereen die zegt dat het lelijke hokken zijn hebben imo geen oog voor design of een onderscheidend familiegezicht. Wat een geweldig mooie auto’s zijn het en ik zie ze graag in grote getale terug op het straatbeeld, zoals hier in Frankrijk.
Renault maakt ook gewoon prima en mooie auto’s nu. Terwijl Ford juist een beetje faalt met die modellen die in heel de wereld moeten aanslaan. Zijn voor ons Europeanen iets te veel Amerikaans/Aziatisch denk ik. Rijden doen Fords wel goed natuurlijk.
Sinds wanneer is Ford een Europees merk? Ze hebben zelfs niet eens een Europese modellijn…
@henrie: leg uit?
@mercedesclk350: Nou, volgens mij kwam Henry Ford uit de VS, dus is het een Amerikaans merk, geen Europees merk. En de modellen die ze hier in Europa verkopen, verkopen ze ook in bijvoorbeeld de VS en andere uithoeken der aarde. Dus ze hebben geen aparte Europese modellijn…
@henrie: alles waar Fiesta, Ka, Focus 1.0, B/C/S-Max, Mondeo (behalve de grootste motoren) en Galaxy op staat blieven ze elders niet hoor, alleen binnen Europa.
Verder is het wel zo dat het een Amerikaans merk is en dat we in Europa maar een klein aandeel van de gehele modellijn van Ford als “uniek voor ons” mogen beschouwen. Dat terwijl wij maar +/- 30% van Fords modellen hier in Europa krijgen.
@mercedesclk350: In de VS zijn de Fiesta, Focus, C-Max en Mondeo gewoon verkrijgbaar hoor. Kijk maar eens op http://www.ford.com/vehicles/ Ook de Transit en Transit Connect zijn in de VS gewoon verkrijgbaar. En de Ka is volgens mij wel leverbaar (geweest) in Latijns Amerika, dus ook die is niet alleen voor de Europese markt ontwikkeld…
Er zijn wel wat verschillen natuurlijk. Zo is de Fiesta hatchback daar alleen als 5-deurs verkrijgbaar (ja, ook de ST) en niet als 3-deurs, en daarnaast is er een 4-deurs sedan die wij dan weer niet kennen. De Mondeo heet daar Fusion, maar dat is verder dezelfde auto…
Maar dat er wat verschillen zijn in de uitvoeringen, neemt niet weg dat de modellen op zich wel voor meer dan alleen de Europese markt worden ontwikkeld. Er is dus geen aparte Europese modellijn. Hooguit wat Europese uitvoeringen en misschien enkele modellen…
@henrie: laat ze het in Keulen maar niet horen
@gulli: Hoezo? Ford gaat er zelf prat op dat ze (vrijwel) alleen modellen voor de hele wereld ontwikkelen…
@gulli: en laat ze dat in Dustin, Essex, Uk maar niet horen.
@mashell: Dunton, natuurlijk. Autocorrectie maakt meer kapot dan je lief is.
Met de Clio hebben ze een goede slag geslagen, zie er op iedere straathoek 12 Clio Estates staan. Lelijk vind ik hem niet maar echt wild word ik er ook niet van, ik vind de proporties wat vreemd. Zelfde heb ik bij de Captur.
De Talisman vind ik echter wel geslaagd.
Ze zijn met een enorm offensief bezig van goed geslaagde auto’s. Ik had het wel verwacht en het is ze gegund. Laat de Fransen maar groter worden. ;)
Het het eerder gezegd, de Fransen mogen wel een standbeeld oprichten voor Laurens van den Acker. Wat heeft zijn input al een hoop geld voor Renault opgeleverd. Echt indrukwekkend.
Als de grote verkoopaantallen liggen in het aanbod van SUV’s dan heeft Ford nog wel wat in te halen op de rest. De Kuga is veel te duur en te groot, en met dat Braziliaanse ding gaan ze de oorlog ook niet winnen. De Amerikaanse SUV’s spelen hier natuurlijk helemáál geen rol.
Ford maakt ook erg saaie auto’s. Doen ze al heel lang