‘Minder’ is een kernwoord in de nieuwe strategie.
Bij de meeste fabrikanten ging het niet heel lekker maar Renault spande toch wel de kroon. Groupe Renault noteerde namelijk een verlies van €7,3 miljard over het eerste halfjaar van 2020. Er moet dus wat gaat gebeuren.
En er gaat zeker wat gebeuren. Als onderdeel van de grootschalige bezuinigingen gaat ook het modellengamma van Renault op de schop. CEO Luca de Meo liet in een webcast weten dat hij het productportfolio ‘aangevallen’ heeft. De top van Renault heeft volgens hem in de laatste weken meer productbeslissingen heeft genomen dan in de laatste twee jaar bij elkaar.
De voormalige Seat-baas doet nog geen uitspraken over modellen, maar vertelt wel wat in grote lijnen de strategie wordt. De modellenrange zal met 20% krimpen. De focus zal komen te liggen op het C-segment. Dat er minder focus komt te liggen op de grotere modellen viel te verwachten, maar dat geldt dus ook voor de modellen onder het C-segment.
De Meo vind dat Renault zich momenteel teveel richt op kleine auto’s. Deze maken nu 70% van de verkopen uit en dat vind de CEO te risicovol. Het C-segment is de ideale middenweg en op dit segment gaan de Fransen zich daarom vooral richten. ‘Minder’ is dus wel een kernwoord in de herziene modellengamma van Renault, maar ‘kleiner’ niet.
Over de precieze invulling van de nieuwe strategie doet De Meo nog geen uitspraken. Daarvoor moeten we nog wachten tot begin 2021. Dan zullen namelijk de plannen uit de doeken gedaan worden.
We weten al wel ongeveer welke modellen er gaan verdwijnen. Dat zijn hoogstwaarschijnlijk in ieder geval de Scenic, de Espace en de Talisman. Deze modellen zitten alle drie in een segment dat zijn beste tijd heeft gehad. Zoals we eerder schreven, mag Alpine daarentegen waarschijnlijk wel blijven.
moveyourmind zegt
Hoe kunnen ze zo stom zijn om de Scenic eruit te gooien…
De nieuwe generatie babyboomers is al onderweg, je denkt toch niet dat iedereen tijdens de lockdowns alleen maar saai heeft zitten te thuiswerken Netflixxen of aan het klussen is geweest. De Scenic is juist dé ideale auto om al die nieuwe babyboomertjes de komende jaren rond te rijden.
doublechevron65 zegt
@moveyourmind: daar komen ze dan achter als de Scenic met pensioen is gestuurd, dan mag de ex. Peugeot designer gaan rennen.
roland78 zegt
@moveyourmind: Scenic is c-segment.
PunicaOase zegt
@moveyourmind: die gaan straks allemaal voor de Ford, Toyota, Skoda en Seat stationwagens.. niemand wil meer gezien worden in een Scenic ;-)
bischero zegt
@moveyourmind: ik onderschrijf je standpunt, maar waar ik me over blijf verbazen is dat iedereen het heeft over mensen die tijdens Corona alle tijd van de wereld hebben (gehad)?! Ik heb zelf 50% bovenop mijn toch al meer dan fulltime activiteit verstouwd en iedereen in mijn omgeving in alle mogelijke rollen idem, op 1 na, maar die is horeca gelinked. ??
bernoulli zegt
Google anders even op babyboomers.
mashell zegt
@moveyourmind: hoezo kan er een nieuwe generatie babyboomers aankomen? Babyboomers zijn een generatie. En voor hen heeft Renault al de droom auto in de showroom, de Captur met fietsenrek. De Scenic is een gezinsauto bedoeld voor mensen die veel liever de Kadjar kopen.
awesome zegt
@mashell: is er iemand die een Kadjar wil kopen dan?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De nieuwe generatie babyboomers? Volgens mij is er daar maar 1 van en die sterft op termijn uit. https://www.zin.nl/2019/12/30/ben-jij-een-boomer-alle-generaties-op-een-rijtje/
flutterby zegt
@moveyourmind: een babyboom, ja. In een paar maanden een nieuwe generatie opstarten, nee. Volgens neemt de trend voor minder of geen kinderen tegenwoordig alleen maar toe.
karhengst zegt
Logisch ook. De babyboom was in een periode van optimisme en economische voorspoed na een jarenlange depressie. We gaan nu juist die laatste fase in dus het is eerder aannemelijk dat het geboortecijfer afneemt ivm onzekerheid omtrent baan en inkomen.
dees zegt
Tja niet veel mensen denken: Hey laat ik eens een grote dure Renault kopen. In teveel Europese landen zijn de leaserijders merk geil en teveel bedrijven hebben deals waarin alleen VAG genomen kan worden in dat segment.
Dus C segment is dan wel slim. Zou zelf niet te veel gaan knippen in de kleine modellen aangezien dat juist wel iets is waar mensen voor naar Renault gaan.
Kijken of je zoveel mogelijk dezelfde modellen op hetzelfde platform kunt zetten, dan kijken of je met een andere grote jongen samen een A of B segmenter kunt ontwikkelen. Om op die manier zoveel mogelijk geld te besparen.
Nu PSA geen opvolger van de 107/c1 zal gaan ontwikkelen met Toyota is dit misschien een gat waar Renault in kan springen door samen met Toyota te gaan werken aan een nieuwe kleine auto.
doublechevron65 zegt
@dees: daar was toch iets met Nissan? Kan me vergissen hoor…
dees zegt
Ja en? Dan mogen ze plots niet een auto samen met iemand anders ontwikkelen?
Dan kun je ook gewoon een Nissan versie uitbrengen bv.
p993 zegt
@dees: dat laatste gaan ze juist niet meer doen ivm lage marges. Staat er toch? En wat autoblog schrijft is waar.
Edge zegt
Ergens best logisch. De marges op dat soort kleine auto’s (m.u.v. premium/fashion statement auto’s als de Mini en Fiat 500) zijn gewoon niet heel erg groot.
Ik ben wel benieuwd wat Renault dan precies in het C-segment wil gaan doen, want men heeft al een Megane, een Kadjar, een SUV Coupé in de vorm van de Arkana… Heel veel ruimte voor extra modellen zie ik niet. Veel goedkoper dan die auto’s kun je niet gaan zitten, want dan zit je in het vaarwater van Dacia. En aangezien De Meo eerder liet ontvallen dat Dacia groter moet worden, lijkt mij dat geen verstandige optie. De enige optie die ik dan zie, is om het heil hoger in de markt te zoeken en met Initiale Paris (of een compleet nieuwe naam) een DS-achtig hip/luxe submerk te maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@Edge: Onder het motto van de Mini/500, remake van deze?
https://i.pinimg.com/564x/f4/7c/ed/f47cedff46f4329f426b6850199ee544.jpg
saxoke zegt
@Edge: dat ze de Scenic opofferen begrijp ik niet goed. Hier in Belgie zie je ze best veel rijden. Volgens mij zelfs 1 van de best verkochte MPV’s.
karhengst zegt
Jammer van de Talisman, wat een erg fraaie auto is geworden. Typisch Frans weer om na één poging de handdoek in de ring te gooien. Men krijgt nooit de kans om eens te wennen aan een nieuw model of nieuwe naam.
En laten we wel wezen, het segment verkoopt gewoon goed, er zijn genoeg D-segment sedans en stations op de weg in Europa. Alleen hebben ze de pech een reputatie te hebben waar ze niet van af komen, omdat ze de strijd dus al opgeven voordat ze een echte poging hebben gedaan.
Richmond zegt
@karhengst: buiten Frankrijk worden grote Franse sedans nauwelijks verkocht.. ongeacht de naam, prijs en uitvoering. Teveel concurrentie van de Duitsers.
laptom zegt
@benja01: Maar day blijft niettemin jammer dat de Fransen niet een leuke d segmenter kunnen ontwikkelen. De Talisman is gewoonweg een goede auto, maar verkoopt niet for het imago. Ze zouden daarvan gewoon een leuke V6 en V8 erin moeten lepelen en dit 10 jaar moeten volhouden om het imago enigsinds te verbeteren.
wijsneus zegt
@benja01: Het helpt ook niet mee dat de Fransen bij elke generatie het wiel opnieuw uit willen vinden. Elke genaratie een revolutie iov evolutie. Ze kunnen wat dat betreft echt wel voorbeeld nemen aan de Duitsers war hun core-modellen al 30-50 jaar dezelfde naam krijgen.
deSjonnies zegt
Renault is HET merk dat zo’n beetje in ieder segment voor vernieuwing heeft gezorgd, hadden we zoals
gesuggereerd de Duitsers gevolgd reden we nog in Kevertjes met het motortje achterin of in een Trabbi, of een BMW Isetta (hoewel dat weer een Italiaan is)
Richmond zegt
@wijsneus: maakt de naam echt zoveel uit?
PunicaOase zegt
Renault moet het hebben van de Clio en de Megane en ‘kleine’ SUV’s.. De segmenten daarboven wordt al geregeerd door de Duitsers, daar kom je niet meer tussen als Renault.. De Twingo kan denk ik minder ‘complex’ en is dan ook weer interessant voor zowel Renault als de koper.. de Clio moet leuker qua design want nu kiest iedereen voor de nieuwe 208 met z’n toffe design..
henkp1 zegt
De Duitsers gaan het ook nog wel merken, op diverse gebieden beginnen ze achter te lopen.
De Clio V is anders Europees gezien wel een verkoopsucces.
Richmond zegt
@punicaoase: de Clio verkoopt vooralsnog beter.
goodvibrations zegt
Mooie Renault op basis van de Nissan leaf? Dat zou wel toekomst kunnen hebben lijkt me…
henkp1 zegt
Nee, de alliantie heeft een heel nieuw platform bijna klaar.
tortuga zegt
@goodvibrations: renault Zoë is een Nissan Leaf
henkp1 zegt
Nee, Zoe en Leaf zijn totaal verschillende auto’s, delen niets of bijna niets aan onderdelen.
techniekmeneer zegt
Willen we meer of minder Renault? Minder! Minder! Minder!…….
jer81 zegt
Ik rij zelf geen Renault, maar vind ze over het algemeen best een aardige verschijning op de Nederlandse wegen. Doe mij maar minder VW/Skoda en meer Renault.
henkp1 zegt
Oud nieuws.
Komt goed.
Renault is een bedrijf met een hele mooie en lange historie, gaat nog wel wat fraais van komen. Alle andere merken hebben de mpv’s er al uitgegooid, Renault straks dus ook (wellicht), komt wel wat anders voor terug; iets elektrisch, formaatje tussen Kadjar en Espace in gok ik. En ja elektrisch, want dat is toch de toekomst of je het nou leuk vindt of niet.
rutgerg zegt
@henkp1: Alfa is ook een merk met een mooie lange historie. Daar zie ik het ook niet goedkomen…
WinkeB zegt
@rutgerg: wanneer je historie je belangrijkste marketingtrucje is, kan dat inderdaad problematisch worden
jensoffbutton zegt
Dat de Talisman vliegt lijkt me toch nog vrij logisch. Te veel concurrentie. En wees eerlijk, als je dit formaat & frans wilt heb je een veel mooiere auto gekocht als je gaat voor de Peugeot 508.
Ik gok dat ze gewoon het C segment gaan elektrificeren. Echt nieuwe modellen launchen is niet nodig. Ik zie enkel de Arkana naar Europa komen.
En de Scenic heeft gewoon geen succes doordat de Kadjar mooier is, en wil je toch echt ruimte doordat je teveel kinderen hebt, een lelijke grote hond of je wat bejaard en grijs behaard bent, dan ga je voor een kangoo.
saffie89 zegt
Jammer van de Talisman. Mooie auto.