Max moet waarschijnlijk hopen dat de weergoden eind augustus wat koud water op Spa gooien.
Gisteren viel Max voor de tweede keer in drie races uit met mechanische pech. De Nederlander was daar niet bepaald over te spreken en maakte van zijn hart geen moordkuil ten overstaan van de (inter)nationale media. In het Duits viel het woord ‘Scheisse’ meerdere malen. Ook in het Nederlands had MV33 het over Schijtzooi. Een ding is duidelijk: Max had er even zijn buik van vol.
Normaal gesproken ebt een dergelijke teleurstelling naarmate de tijd verstrijkt weg, maar zoals de onvolprezen Jack Plooij gisteren al aanstipte, krijgt Max’ panne wellicht nog een zeer onwelkom staartje. Volgens teambaas Christian Horner werd de uitvalbeurt namelijk veroorzaakt door een defecte MGU-K unit. Vóór de Grand Prix van Hongarije bracht de FIA de meest recente lijst naar buiten met het aantal onderdelen dat alle coureurs tot op heden gebruikt hebben en daaruit blijkt dat Max al bezig was aan zijn derde MGU-K. Je mag er dit jaar slechts twee gebruiken, maar Red Bull Racing gebruikte Max’ faux pas in Monaco eerder dit seizoen al om een ‘gratis’ gridstraf te incasseren voor een derde unit.
Mocht Red Bull niet in staat zijn een van Max’ gebruikte MGU-K’s af te stoffen en te hergebruiken, wacht de Nederlander uitgerekend in Spa de volgende gridstraf van 10 plaatsen. Het team zal in dat geval er waarschijnlijk op aandringen meer onderdelen te wisselen (hoewel Renault dat bij Ricciardo in Duitsland deels weigerde te honoreren) en zodoende start VER dan zeer waarschijnlijk vanaf de achterkant van de grid.
Onlangs berichtten we al dat Max’ beste resultaat in België tot nu toe kwam in zijn eerste race op het circuit voor Toro Rosso. Verstappen werd toen achtste. Alsof de duvel ermee speelt, lijkt de kans dat Max in zijn vierde Belgische Grand Prix wel een resultaat haalt waar zijn tienduizenden fans naast de baan op hopen nu klein te zijn. Maar goed, laten we hopen dat Red Bull een truc uit de hoge hoed tovert. Of moeten we maar vast die regendans inzetten?
UPDATE: En jawel, Cyril Abiteboul heeft zijn haters van repliek gediend.
stefetta zegt
Regendans? Formule 1 gekeken dit weekend? De Red Bull gaat voor geen meter in de regen
jaapiyo zegt
@stefetta: @c63s: @viezefreddyw: dat was inderdaad wel opvallend, maar normaal zijn ze best aardig in het natte. Bovendien als Max van achteren start in Spa en het is droog heeft hij sowieso geen kans op het podium (tenzij de Mercs en Fezza’s elkaar weer van de baan rossen).
M240i zegt
Nou, ik weet niet of we wel op regen moeten hopen..
w0o0dy zegt
Redbull moet nu eisen dat alles wordt vervangen wat zij wensen en anders moeten ze een persconferentie inplannen en Renault voor de wereldpers affikken.
SpiderIV zegt
@w0o0dy: en dan? Rest van het seizoen een Fred Flintstone auto??
Belangen zijn veel te groot, de blikjes RB moeten getoond worden en dat kan ook zoals Ricciardo dit weekend van achteraf wat plaatsen goed maakt. Hij heeft vrij veel air-time gekregen.
olivierc zegt
@w0o0dy: Euh Redbull doet niets anders dan klagen en zagen. Heb al medelijden met die trotse Japanners.
w0o0dy zegt
@olivierc: met Honda is er gekozen voor een fabrieksteam/motorbouwer relatie. Toch echt wel anders dan een motor kopen en NIETS te vertellen hebben over de te nemen stappen en de prioriteiten. Met Honda samen worden de stappen, de timing en de integratie van de power-unit in het chassis op elkaar afgestemd. Dat gaat zo een paar tienden schelen EN zal de doorontwikkeling zonder al teveel gridstraffen kunnen gaan helpen. Reken maar dat Redbull veel geld beschikbaar stelt voor Honda om de motor voor 2019 te testen tot de techneuten zich helemaal flauw vervelen.
Erik zegt
@w0o0dy: als je auto-motor-und-sport.de leest dan ontdek je dat Renault heeft aangegeven dat RedBull geen gebruik maakt van de verbeterde versie van de MGU-K.
w0o0dy zegt
@erik2907: ja dat was toch dat onderdeel wat al twee jaar klaar had moeten zijn en toch aan t begin vh jaar niet vrij werd gegeven?
Erik zegt
@w0o0dy: dat is het onderdeel dat al sinds Monaco beschikbaar is en RB niet wil monteren om grisstraffen te voorkomen.
w0o0dy zegt
@erik2907: ja precies.. die in 2016 ontwikkeld is en heel 2017 niet gebruikt kon worden omdat Renault het niet voor elkaar kreeg de boel heel te houden
viezefreddyw zegt
Met de Grand Prix van gisteren in het achterhoofd zal ik geen regendans doen. Spa is het mooiste circuit van het seizoen maar de Red Bull is toch niet competitief genoeg om mee te doen om de pegels. Spa is dan toch een uitstekende baan om alles te vervangen lijkt me. Lekker achteraan beginnen en wat autootjes inhalen. Twee races later is Singapore, daar wil je meedoen.
soundgarden zegt
@viezefreddyw: precies.
breakingpoint zegt
@viezefreddyw: “daar wil je meedoen” is echt een dooddoener van Max fans geworden. Niets tegen Max, maar ik hoor het te vaak vallen: “op Monaco gaat het gebeuren”, “Hongarije, daar pakken we een podium” etc. Ja de gifbeker moet uit, maar liever élke wedstrijd met getrokken wapens te vertrekken.
viezefreddyw zegt
@breakingpoint: Ik ben dan ook niet zo’n typische Max fan, zeker niet. Als je vaker mijn reacties leest omtrent Formule 1/Verstappen dan zou je dat weten van me. Ik doelde meer op het feit dat Singapore een écht stratencircuit is. Hoge snelheid is daar niet van belang. Op zo’n type circuit kunnen een hoop verrassingen boven komen.
breakingpoint zegt
@viezefreddyw: ik begrijp je volledig en weet ook dat je F1 met een nuchtere blik bekijkt. Ik veralgemeen gewoon wat door te zeggen dat het jammer is om zich al bij de feiten neer te leggen
gwnbmw zegt
@breakingpoint: verstappen weet ook dat ie zonder gekke dingen niet hoger als 5e finisht. monaco, singapore is hun auto simpelweg het sterkst.
peug206 zegt
Ik snap de heisa niet. Die motor is zeer waarschijnlijk kaduuk, en moet vervangen worden. Maar renault affikken omdat ze nog geen winnende motor hebben lijkt me niet handig. Dat weet renault zelf ook wel. En iedereen die überhaupt f1 kijkt ook… feit blijft dat RB zaterdag de grote kans had in de regen, en dat ze die niet konden pakken. Dat is het enige nieuws van afgelopen weekend.
550maranello zegt
Positief is dat Gasly in de Torro Rosso 6e werd. Zou de Honda motor een update gehad hebben?
utregcity zegt
Kunnen ze niet stiekum een Torro Rosso beplakken met Red Bull stickers en andersom? Geen hond(a) die het verschil ziet en kan Max weer gewoon vlammen!
Rick-dos zegt
Niet alleen de motor van Renault is ruk maar ook de houding van de Fransen.
Zij bepalen voor jou wat er wel en niet vervangen wordt. Het zal heus met het feit te maken hebben dat RBR het contract niet verlengd heeft, maar dan zijn ze gewoon niet professioneel. Een mogelijk nieuwe klant zal zich twee keer bedenken of ze met zo’n organisatie in zee willen gaan.
De Fransen verpesten het meer voor zichzelf dan voor RBR.
w0o0dy zegt
@rick-dos: Max kan altijd nog gridstraffen pakken en Sainz pesten in de kwalificaties…
porker zegt
Mercedes en Ferrari kunnen gewoon meer euro’s in motorontwikkeling stoppen. Renault maakt leaseblikjes. Daar moet de kachel van roken. Niet gek dat ze niet vooraan staan. Hebben een keer in de atmosferische tijd een heerlijke V10 gebouwd die erg sterk en betrouwbaar bleek. Turbo electric shit: te geavanceerd voor de Fransen. Malheureusement!
w0o0dy zegt
@porker: heb jij enig idee hoe groot Renault-Nissan is? Daarbij vergeleken zijn de budgetten van Mercedes en Ferrari echt niet onhaalbaar. De groep zet dit jaar waarschijnlijk 11 miljoen voertuigen in de markt… Mercedes doet… 1,5miljoen stuks en Ferrari ehm 8000?
hanso zegt
@w0o0dy:
Mercedes-Benz sales in 2017: 4,84 miljoen
Groupe Renault sales in 2017: 3,76 miljoen
Ferrari sales in 2017: 8.398
w0o0dy zegt
@hanso: + 5,82 miljoen voor Nissan en 1,03 miljoen voor Mitsubishi maakt 10,6 miljoen in 2017.
Design_Driven zegt
@porker: Ondanks dat er minder marge op de leasbakjes zit maakt Renault veel meer winst dan Ferrari. £4.5bn tegen net £1bn.
porker zegt
@sketcher: goed punt, het draait om marge, die is bij Ferrari heel fors en bij MB redelijk fors. Bij Renault niet. En wie zegt dat Renault (deel) het F1 budget niet zelf moet ophoesten? En geld alleen is niet voldoende, de Franse brigade krijgt niet de beste motor verzonnen op dit moment. Ze zullen naast meer budget andere mensen moeten invliegen en niet perse doorgaan op de ingeslagen weg. Ja het blijft beetje combinatie van inschatten/gokken/etc maar we zijn dan ook maar leken nietwaar?