Een volumemerk moeten we als Hollanders ontberen, maar bij Renault hebben ‘we’ ondertussen een flinke vinger in de pap.
Een snufje chauvinisme op zijn tijd, moet kunnen. Na Laurens van den Acker als grote designbaas bij Renault, krijgt nu nog een medelander een topfunctie bij Renault. Of beter gezegd, bij diens nieuw leven ingeblazen sportwagenmerk: Alpine. Michael van der Sande begint namelijk per 1 maart aan zijn job als algemeen directeur van Alpine, een positie waarvoor hij zijn baas als directeur marketing bij Renault voor opgeeft. En geef hem eens ongelijk.
Er staat de liefhebbers van Franse sportwagens namelijk een mooie tijd te wachten, te beginnen bij morgen. Dan trekt Renault waarschijnlijk het doek van de Alpine ‘A120’, zo liet het merk via teasers al doorschemeren. Die naam is nog onder voorbehoud, maar het lijkt waarschijnlijk dat de auto veel weg zal hebben van de Alpine Celebration Concept. Een hint daarvoor kunnen de patenttekeningen zijn, die een iets geciviliceerdere Alpine laten zien dan de concept.
Nog één nachtje slapen! Zou Van der Sande nog een oog dicht doen?
henkp1 zegt
Het kan eigenlijk niet anders dan dat deze Alpine Renault ook weer een geweldige auto wordt. Fijne tijd toegewenst Michael van der Sande!
Dimglor zegt
@henkp1: Ik hoop dat ze deze wel leveren met handbak…
Nog altijd zonde dat ze dat bij de Clio Rs niet doen overigens.
En ik vrees voor de Megane Rs…
vetnek zegt
@Dimglor: Eens, één van de leukste auto’s waar ik in gereden heb was de Clio RS met 2L motor, 200pk en een handbak. Hoop dat ze bij Alpine niet de weg in slaan van de EDC’s..
Dimglor zegt
@vetnek:
Heb ik ook eens mee gereden.
Echt toffe wagen om mee te rijden!
Reed zeer goed.
Ik verstond waarom zoveel mensen er zo positief over waren!
vetnek zegt
@Dimglor: Rij momenteel een Jetta met DSG bak en 220pk maar als er nog eens een mooie cup versie op m’n pad komt met de Recaro’s ….. =D
max038 zegt
Niet verkeerd. Lijkt beetje op Boxster
turboboy zegt
Als ze bij deze het gewicht maar wel laag weten te houden en rwd graag.
jordydeknecht zegt
@turboboy: alsook de prijs!
toyotafortuner zegt
Zo, wat een baan zeg! Niet verkeerd.
En de Alpine mag er zeker zijn! Hij heeft z’n looks mee.
Robert zegt
@toyotafortuner: het is inderdaad een fraai ontwerp, maar als het ontwerp in deze gerenderde afbeelding dicht bij de waarheid ligt, zeker niet origineel. In het vorige topic werd al de suggestie gedaan dat dit wel heel erg leek op de ultieme petjesauto uit de jaren ’90: de Honda CRX Del Sol.
sracert zegt
@RRRobert: Dat was de “vrouweneditie”. De 2de CRX 16V en Vtec dat waren ze volgensmij? over de Vtec versie niets dan goed zolang deze origineel ( in blauw)was dan…….
Robert zegt
@toyotafortuner: praatplaatje:
http://civic-eg.com/images/delsol_rimviewer/delsol_stock_white_03.jpg
Dizono zegt
@RRRobert: omdat hij vier wielen heeft en twee extra ronde lampjes naast de koplampen?
turboboy zegt
@RRRobert: ik snap wat je bedoelt, als Honda hem als opvolger van de del sol had uitgebracht had je het ook geloofd.
henkhupelschoten zegt
Ik heb een idee, kunnen we gewoon geen retro sportwagens maken? Dan kunnen we over 50 jaar wanneer we hier in een dictuur leven van die groenlinkse snotneus geen retro sportwagens maken, kunnen we terugkijken naar wat voor geweldige wagens de verbrandingsmotor ons heeft gebracht. Wie doet er mee?
gt500eleanor zegt
@henkhupelschoten: lijkt mij een uitstekend plan!
9000cse zegt
@henkhupelschoten:
Je oproep dwingt me gewoonweg tot deze reactie:
Mensen, geboren 6 dagen NA de val van “de Muur”, zouden het woord “dictuur”, (waarmee hij uiteraard “dictatuur” bedoelt) niet eens mogen gebruiken vanwege het feit, dat ze absoluut niets weten over de betekenis ervan. Zeker niet in relatie tot de partij(leider) die hij ermee bedoelt!
Even voor de zekerheid: Ik, 9000cse, ben dus geen GroenLinkser!!!!! Capiche?
Wel heb ik behoorlijk veel praktische ervaring met dictaturen en meen daarom wel degelijk wat ik hierboven zeg! Het is namelijk veel te goedkoop om op deze manier een relatie te willen leggen tussen dodelijke onvrijheid van andersdenkenden en mensen die opkomen voor een goed leefklimaat!
Beste @henkhupelschoten ! Ik ben best een voorstander van de vrijheid van meningsuiting. Maak ik ook gebruik van. Maar dan wel met argumenten en niet dmv loze cretologie. Daarmee lever je alleen maar het bewijs van toeten noch blazen te weten. En wil je nou echt alleen maar plusjes inzamelen door onnozel geblaat? Dan weet ik in ieder geval hoe ik je verdere reacties moet beoordelen.
SpiderIV zegt
beste @9000cse: gaat het goed met je?? Het stukje van @henkhupelschoten: lezende en dan jouw reactie ……………. je draaft een beetje door! Denk aan je bloeddruk, je hart en je naasten.
9000cse zegt
@SpiderIV:
Het gaat inderdaad goed met me. Bedankt voor je belangstelling. En over mijn gezondheid hoef je je echt geen zorgen te maken.
henkhupelschoten zegt
Blijf aan je bloeddruk denken @9000cse: Niet alles te serieus nemen. Dit is niet voor de plusjes maar gewoon oprecht mijn mening. Het is hier geen AD, Telegraaf of Facebook waar mensen overal hun zegje moeten doen…. Puur auto’s mooi concept is het toch!
9000cse zegt
@henkhupelschoten:
Precies! Het gaat hier over auto’s en wel over een sportwagen met een heerlijke historie. Als we daar een mening over hebben: Geen enkel probleem! Wat mij echter ontgaat is de reden waarom de politiek erbij gehaald moet worden. Ik kan de link met dit artikel niet leggen en vraag me daarom af waarom je dat doet.
PunicaOase zegt
Mwah, hij is zeker niet lelijk, maar ben ook niet echt onder de indruk van het design…
Ben benieuwd morgen!
Carreza zegt
Teleurstellend ontwerp. Veel te braaf in mijn ogen, geen koppendraaier.
Hadden ze die eerdere Alpine concept maar in productie genomen…
goodboy zegt
Hmm.. A7 achter 911 targa zijkant en panamera voorkant ?
mercedesclk350 zegt
@goodboy: Alle drie die auto’s vind ik er zelfs met een hoop fantasie niet echt in terug.
yupyup zegt
@goodboy: ik zie Porsche koplampen, de mist(?) lampen doen mij denken aan de z8 en de achterkant aan een Audi/Jaguar mengelmoesje.
De concept vind ik daarmee niet overtuigend, maar ik ben erg benieuwd naar morgen. Alpine heeft mooie auto’s gebouwd vroeger.
9000cse zegt
@goodboy:
Zo’n reactie is alleen maar mogelijk van iemand die totaal geen historische autokennis heeft!
desjonnies zegt
@goodboy:
Iets voor jou misschien ?
http://www.allesoverbreien.nl/breien_lessen.html
robert110 zegt
Ik denk dat ik tot morgen wacht met mijn oordeel over het ontwerp, op basis van de renders weet ik het nog niet.
Dutchdriftking zegt
Als er nu weer eens zoiets diks komt……
dutchcorvette zegt
Ziet er echt schattig en stoer uit.
sracert zegt
Leuk ontwerp mooie baan! top. Renault (Alpine)is goed bezig.
sracert zegt
Er komen vast Flippers aan het stuur maar denk geen 6 cilinder(incl. dubbele turbo’s?) afwachten.
carspotter-rietdijk zegt
Ik hoop en verwacht zeer zeker bij de megane rs een lekkere EDC. Bij de alpine denk ik juist van niet
motormuis zegt
Heel erg leuk voor deze meneer, hij heeft al een aardig CV opgebouwd.
https://group.renault.com/en/our-company/leadership/management-committee/michael-van-der-sande-2/
desjonnies zegt
Alpine.
Ooit ontsproten uit het Normandische brein van Jean Rëdelé die dealer was van Renault in Dieppe, of de familie.
Hij begon kort na de tweede wereld oorlog met meuk die voorhanden was, de Renault 4 CV en modificeerde deze autootjes.
Als ik het goed heb – ik wee’nie alles he ! – is dit de eerste gemodificeerde Renault 4CV die de naam Alpine droeg, Rédelé experimenteerde met polyester als goedkoop alternatief voor plaatstaal
http://img2.auto.cz/img/22/full/2251122_renault-4cv.jpg
Daarna ging de man verder, hij haatte de opvolger van de4CV, de Dauphine, maar zette de lijn van zijn sportieve Alpines door met de Dauphine Gordini om daar zijn nieuwere modellen op te baseren
http://matt.my.tripper-tips.com/photo/dauphine-gordini-700-40351.jpg
Dus was Gordini de PK tovenaar, in dienst van Renault en Alpine een onafhankelijk fabriekje dat van Renault componenten een eigen sportwagen bouwde.
De doorbraak kwam met het verschijnen van de Renault R8 als opvolger van de Dauphine en de hete versies van die R8, eerst de Major en later de Gordini’s resp. de 1100 en de 1300
Op deze Renault R8, die overigens als middenklasser ( lees Kever, Opel Kadett in 1962 al RONDOM schijfremmen had ; iets wat alleen bestemd was voor nobele auto’s à la Jaguar) is de A 110 ontwikkeld.
De Alpine A 110 is dus een Renault R8 met een andere body, maar onderstel en aandrijving zijn R8 .
http://www.autojunk.nl/2015/04/renault-r8s
De Renault 8 en de Alpine A 110 bleken de basis voor een lang, gelukkig, begeerlijk en succesvol huwelijk waarbij de Alpine in Mexico, Spanje en believe-it-or-not zelfs Bulgarije is geassembleerd.
De autosport successen zijn talrijk geweest en zoals we hierboven bij de teaser zien, is de vormgeving van de wagen, hoewel uit het begin van de jaren zestig nog steeds een bron van inspiratie, zo te zien !
Hier een works-A 110 in zijn element : de Monte Carlo !
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2013/01/Renault_39203_global_en.jpg
pinut187 zegt
@desjonnies: mooie informatieve bijdrage, thanks
G-Ammo zegt
Toyota Soarer, iemand…?
scottishcarspotter2000 zegt
Nu hoop ik wel dat er dan ook weer aan het WRC meegedaan wordt…