En hierdoor moet Renault behaalde punten inleveren.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Het oude gezegde gaat op voor Renault. De FIA heeft besloten het F1-team te diskwalificeren van behaalde resultaten tijdens de Grand Prix van Japan.
Die beslissing is genomen naar aanleiding van een protest van Racing Point. Dit team stelde dat het remsysteem dat Renault gebruikte in Japan niet kosjer was. De auto’s zouden zijn uitgerust met een systeem dat de rembalans automatisch regelt. Onboard beelden zouden dit ook laten zien, meende Racing Point. De automatisch geregelde rembalans zou te zien zijn op het stuurwiel van de Renault-rijders, zonder dat de coureurs zelf input leveren.
De FIA heeft een onderzoek ingesteld en kwam inderdaad tot de conclusie dat er dingen niet in de haak waren. Het kwam uiteindelijk zover dat de behaalde resultaten van Renault in Japan niet meetellen voor het kampioenschap. Zo stelt de FIA dat de coureurs niet met dergelijke hulpmiddelen mogen rijden.
Door de beslissing verliest Renault negen punten. Ricciardo wist zesde te eindigen en Hulkenberg tiende. Hierdoor komt Lance Stroll (Racing Point) op plek negen te staan. Daniil Kvyat (Toro Rosso) gaat naar plek tien. Leclerc (Ferrari), Gasly (Toro Rosso) en Perez (Racing Point) staan nu zesde, zevende en achtste. Renault kwam met het volgende statement naar buiten:
Despite the FIA concurring with Renault that the system was entirely legal under the FIA Technical Regulations, it was judged by the stewards that the system was in breach of the FIA Sporting Regulations regarding driver aid. Both Renault cars were disqualified from the Japanese Grand Prix and the team loses the nine points scored.
However, considering the subjectivity of the qualification of a system as a driver aid and the variability of the associated penalties in recent cases, Renault F1 Team will consider its next course of action within the timeframe laid out by the FIA.
tvklarenbosch zegt
Ik denk dat vriend Cyril op korte termijn zijn biezen moet pakken, hij maakt er een puinhoop van
technofreak zegt
@tvklarenbosch: Cyril gaat van Abiteboul, via Can’tBeatRedBull naar PakInJeBoel.
autodrome zegt
@tvklarenbosch: het werd tijd idd, de man is opeenstapeling van loze uitspraken en nu ook nog vals spelen…. dr uut zou een boze Boer zeggen …
kenju zegt
@tvklarenbosch: Waarom? De fout die gemaakt is, is gebaseerd op een conflict tussen de technical regulations (die het toestaan en op basis waarvan het door de FIA gelegitimeerd is) en de sporting regulations (die het zien als driving aids, wat in sommige gevallen wel en andere gevallen niet toegestaan is. Ze stellen dat het helemaal niet toegestaan is, maar engine mapping is wel toegestaan en in deze discussie een zeer vergelijkbare stuurbekrachtiging vorm van hulp. Ik kan ook beargumenteren dat stuurbekrachtiging en sequentieel schakelen drivers aids zijn).
Abiteboul heeft zich m.i. juist bewezen als een zéér capabele teambaas. Onder hem zijn de infrastructuren in Enstone en Viry opnieuw opgebouwd en dat terwijl ze het met een beperkt budget moesten doen. De afgelopen jaren zijn ze in het klassement naar voren gekomen en hebben ze steeds beter gescoord. De motor is duidelijk sterker geworden, wat betekent dat zijn inspanningen voor Viry resultaat hebben. Het chassis gaat minder snel, maar ja, vindt maar eens een nieuwe Newey. Je zit ook met concurrentiebeding-regelingen die in contracten zitten, dus zomaar nieuwe mensen aantrekken is lastig.
Ze hebben destijds het Lotus dat ze overnamen helemaal opnieuw moeten opbouwen, aangezien ze alles wat Renault voor ze achterliet hebben laten vervallen. Echt dingen als licenties voor aerdynamicatools waren niet eens vernieuwd en de windtunnel was ook niet up to date gehouden. Daarbij waren van de 600 mensen die Renault achterliet, slechts 400 mensen over. Dit terwijl teams tegenwoordig juist groter zijn geworden.
Abiteboul heeft dit allemaal opgebouwd terwijl hij minder budget kreeg dan de drie topteams en McLaren (dit jaar hebben ze een wat groter budget). Abiteboul is sowieso degene die Renault de F1 in heeft gekregen. Hij is degene die Ghosn (de oud-CEO die F1 helemaal niets vond) zo ver gekregen heeft om opnieuw in te stappen.
viezefreddyw zegt
Wat heeft die Perez dan ook een geluk zeg. Knalt zichzelf van de baan, de race is te vroeg (?) afgevlagd en pakt de 8e positie.
Edge zegt
@viezefreddyw: Ja en Leclerc dan? Verneukt de race van Verstappen, verliest vervolgens een halve voorvleugel die op Hamilton’s auto stukslaat en waarvan stukjes in de remduct van Norris terecht komen, krijgt een bizar lichte straf van 15 seconden, en krijgt nu weer zijn P6 terug.
viezefreddyw zegt
@edge: Daar zeg je wat ja. Ook een portie geluk die jongen, ongelooflijk.
pomoek zegt
Wat ik begrijp is het niet in strijd met de technische reglementen, maar wordt het gezien als een hulpmiddel voor de coureur waardoor ze een onsportief voordeel hadden. Ik begrijp het niet. Het gaat er in deze sport toch om dat je een onsportief voordeel hebt?
raceface zegt
@pomoek: alleen als je zorgt dat de andere teams je niet in de gaten hebben, of je er op een of andere manier mee weg komt.
technofreak zegt
@pomoek: Da’s wat Ferrari elk jaar opnieuw probeert: maximaal -onopgemerkt danwel door de vingers gezien- onsportief voordeel.
gregorius zegt
@pomoek: men is 3 stappen verwijderd van een F1 auto die sneller een race kan uitrijden zonder rijder erin en misschien wat tactische beslissingen vanaf een zijlijn. Dat mag natuurlijk niet gebeuren en daarom zullen sommige dingen die beter worden als ze geautomatiseerd zijn, verplicht handmatig te doen.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je weet dat dit niet mag, en je beseft je hoeveel camera´s (en alle miljoenen ogen daar achter) er mee kijken, dan is het toch wel heel dom iets te doen wat zo in het zicht zit.
SpiderIV zegt
Ach arme Ricciardo ?. Hoewel arme klopt niet natuurljjk maar wel verkeerde gok om naar R te gaan
vtechlover zegt
@spideriv: hij heeft niet gegokt, hij is voor het geld gegaan.
KEV9 zegt
En dan nu Ferrari nog even onderzoeken al zal de FIA wel nee zeggen die lopen aan het leidraadje van Ferrari mee
hans75 zegt
@soulmaster: als dat zo zou zijn, was mercedes al meerdere malen gediskwalificeerd..
toniominestrone zegt
@hans75: leer je klassiekers, Ferrari=formule 1, al zolang de formule bestaat, zonder Ferrari geen formule 1 en dat beseft de FIA dondersgoed,in het tijdperk Schumacher is er diverse malen met 2 maten gemeten onder leiding van ene J.Todt, laat nu net de grote baas van de FIA zijn, toeval?
hans75 zegt
@toniominestrone: in het tijdperk van schumacher was Todt teambaas van Ferrari… wat heeft het met 2 maten meten daarmee te maken?.. dat er ex-ferrari mensen bij de Fia zitten is niet heel vreemd.. er zitten vast ook ex-Merc, Williams, Brabham (ecclestone bijv..) mensen in dat circus.
Natuurlijk zitten ze dicht bij het vuur, hebben ze veel contacten en als ze dreigen op te stappen wordt er naar ze geluisterd.., maar het is erg flauw om dan zo maar aan te nemen dat er sprake is van corruptie of van maffia praktijken.
Natuurlijk zoekt elk team de grenzen van de spelregels op. Dat is zo in elke race klasse, of wellicht wel in elke sport. het hoort er bij.
Als ferrari snel is, roept elk petje ‘corruptie’..en als max snel is, is max gewoon erg goed … beetje dom petjes gedrag.
toniominestrone zegt
@hans75: leg mij geen woorden in de mond, demagoog.
technofreak zegt
@toniominestrone: Da’s wat iedereen altijd blijft herhalen, maar hoe kan Mercedes dan al 6(!) seizoenen het kampioenschap hebben behaalt? 1 jaar, dat zou nog kunnen, dikke pech. 2 keer… dan zat Ferrari te slapen. Maar een 3e keer verliezen terwijl je mag sjoemelen?
Ik ben 0,0 Ferrari fan, vind het een onsympatiek team. Maar ze hebben dat eeuwige geneuzel over “Ferrari wordt voorgetrokken, Ferrari International Assistance, etc. etc.” ook niet echt verdiend. Ze hebben zeker wat voordeeltjes, zoals budget en veto, maar vals spelen doen ze met mate.
Of ze zijn écht superdomme Zuid-Europeanen, die zelfs vals spelen nog verpesten. Dat kan natuurlijk ook.
Kvgorp zegt
Het is toch eigenlijk van de zotten dat ze voor iedere bocht de rem balans moeten aanpassen. Ook rekening houden met met de temperatuur van de remmen.
Ik geef toe dat het onsportief is maar eigenlijk is het gewoon hartstikke slim om dat automatisch te regelen. Die mannen moeten gewoon kunnen race en niet de halve ict-er uit hangen op de baan.
royaledeluxe zegt
@kvgorp: Inderdaad, en het is niet alleen de rembalans die ze dienen aan te passen… motorinstellingen, DRS enz… die mannen zitten meer met die knoppen te spelen dan deftig te rijden. Het zou gewoon niet mogelijk moeten zijn. Geen motor instellingen, geen rembalans, enz… gewoon stuur en versnellingen en racen!
vroaaaaaaaaaar zegt
@kvgorp: ja, net zo zot als dat ze elke bocht het stuur moeten draaien en moeten terugschakelen, zou allemaal gewoon automatisch moeten kunnen…
gebruikersnaam3 zegt
@kvgorp: Ik deel die mening wel. Maar regels zijn regels, technisch mag het, maar op basis van het sportief reglement wordt het dus niet toegestaan. Dat is een verschil. Persoonlijk zou ik ook gewoon launch control en traction control toestaan, en actieve vering. De rijder is dan nog steeds de bepalende factor, maar meer in de vorm van een fysieke prestatie leveren wat zijn lichaam kan volhouden.
technofreak zegt
@kvgorp: Eigenlijk vind ik dat dat hele stuur afgeschaft moet worden.
Als ze de sport weer ‘spannend’ willen maken, hoeven ze niet te kijken naar qualy’s, drs zones, etc. Gewoon dat stuur eruit en klaar.
Je stelt je wagen af na de kwalificatie, ding gaat in het Parc Fermé. Als je tijdens de race je auto moet aanpassen doe je dat maar in de pitstraat, of helemaal niet meer.
gandini zegt
@technofreak: Kimi heeft dat ook 2x kort in de pitstraat geprobeerd, zonder stuur. Volgens mij beviel het hem niet zo goed.
technofreak zegt
@gandini: Lol!
Edge zegt
Ik vind het een bizarre uitspraak. Dit systeem zit al het hele jaar op de Renaults en is op de onboards van meerdere races en pre-season tests waar te nemen. De juiste straf zou dan ook diskwalificatie van alle races moeten zijn, maar dat zullen ze bij de FIA wel weer niet durven omdat de hoge heren van Renault dan wellicht de stekker uit het F1-project trekken na 2020.
technofreak zegt
@edge: Ze sturen er bij Renault toch al op aan dat ze in 2021 er niet meer bij zijn. Een veel vervelender gevolg zou ik vinden als achteraf blijkt dat er meer gevonden blijkt en dat dat ook bij de klantenteams aanwezig is/was. Zou zonde zijn als Max met terugwerkende kracht voor 2018 gediskwalificeert zou worden, bijv.
Edge zegt
@technofreak: Die kans acht ik klein. Het aanpassen van de rembalans is iets wat normaal gesproken compleet losstaat van de motoren en engine mappings die Renault aan haar klantenteams levert. Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat een ander team zelf een soortgelijk systeem heeft ontwikkeld, maar de kans dat Renault het heeft aangeleverd is te verwaarlozen.
technofreak zegt
@edge: Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet hoop dat er nog andere zaken aan het licht komen nu. Een beetje zoals het dieselgesjoemel: eerst is er dit, dan blijkt er in de hele auto zaken aan de hand. En dan komt naar boven dat dat al seizoenen lang zo is. Je vraagt je haast af waarom Max en Christian zo hard en openlijk Renault eruit geschopt hebben. ;-)
Design_Driven zegt
En wanneer hebben ze dit geïntroduceerd dan, wellicht rijden ze er al een heel seizoen mee, of is daar zicht op?
VeniVidiVici zegt
@sketcher: @Edge: Volgens journalist Tobi Grüner wist Racing Point vanaf de zomerstop al dat Renault hiermee reed. Er gaat nu uitgezocht worden of dit zo is en of het aangetoont kan worden. Zo ja dan gaat het verstrekkende gevolgen hebben. Overigens lees ik net op een F1website dat Renault in begroep gaat tegen de diskwalificatie.