
Het lijkt erop dat het retro-virus ook is overgeslagen naar Renault. Om de concurrentie aan te kunnen met de Fiat 500, MINI en Citroën DS3 zou Renault plannen hebben om de legendarische Renault 5 weer leven in te blazen. Lang leve retro!
Je dacht misschien dat Renault met de komst van Laurens van den Acker een moderne designrichting in zou slaan (zie ook de recente conceptcars), maar toch blijkt er ruimte te zijn in het gamma voor een retromodelletje. Als de concurrentie het doet kan je immers niet achterblijven. De moderne R5 zou naast de Clio en Twingo in het gamma moeten komen, om zo een extra troef in handen te hebben in dit segment met kleine auto’s.
Ren overigens niet direct naar de dealer om er eentje te bestellen. Het zal minimaal tot 2014 duren voordat de moderne interpretatie van de 5 te koop zal zijn. (via: autocar.co.uk)
PS Het is uiteraard wel te hopen dat Renault zo slim is om een nieuwe Renault 5 Turbo uit te brengen.
Supervet! Als ze hem maar lekker retro houden, ik hou wel van retro :)
Waarom niet de R4?
Die was een stuk markanter en tekenend voor die periode.
@Hubert: Kangoo met een ander naampje en je heb een R4.
@norge: Toch niet hoor…Toch niet.
@SimonMc: In feite wel hoor… In feite wel.
De Kangoo is retro zoals het eigenlijk hoort te zijn. Het idee, het concept, de filosofie wordt geherlanceerd, niet de looks.
Dat is wat ontbreekt bij al die andere ‘retro’ modellen. Daar maken ze gewoon een auto die lijkt op de oude, maar dan met een ferm prijskaartje, terwijl de voorgangers allemaal ‘volkse’ auto’s waren, goedkoop, eenvoudig, voor iedereen betaalbaar, praktisch, …
@Esprit_de_Flandre: Haha. Prima denkwerk, maar toch worden autos door de tijd luxueuzer en ook duurder. Ik denk dat het eenvoudig veel moeilijker is om een goede goedkope auto te ontwerpen dan een dure.
De R5 mag er wat mij betreft komen, maar dan alleen met een interieur dat even gaaf is als dat van de R5 Turbo I en/of een kont die de oude kan evenaren.
@floryn: Een goede goedkope auto is idd veel moeilijker dan een grote dure luxebak, maar het is niet onmogelijk. Kijk maar naar de Tata Nano (er even van uitgaande dat het een redelijk goeie auto is)…
@Esprit_de_Flandre: De Nano is een bijzonder goed concept, dat ben ik met je eens. Ik ben wel benieuwd hoeveel eigenlijk van verkocht zijn.
@floryn: Er werden ongeveer 55.000 stuks verkocht in 2010, en dat is ongeveer 10% van de totale Tata-verkoop. Gaat wel wat met ups and downs. Vorig jaar zijn er een paar Nano’s Ferrari achterna geweest (vvwoeff!), en de verkoop stortte in voor een maandje. De maand daarna was alles weer vergeten natuurlijk.
Ze zijn trouwens ook bezig de auto ferm te verbeteren. Wordt dus een echt Kever-verhaal. De auto kan nog jaren mee, als ze mee-evolueert met de tijd…
“Tata Motors is coming with a new version of Tata Nano with new additional features like five speed gearbox, power steering wheel in the first three months of 2011. Tata Nano will be coming with an increased price tag by 5 to 10 per cent. However, the experts also believes that the company needs to be cautious about the price, as it is one of the most important factor with Tata Nano.”
Mn moeder’s eerste auto. Ik zou er alleen een kopen als er een turbo komt, met het motor achterin!
Wat een mooi nieuws van autoblog!!!
Zo’n guitig Renaultje 5 kan mijn hart altijd wel strelen.
Goed van Renault. En eindelijk eens niet van die ronde dwergen of bolle mini auto’s.
Gewoon de 5. Geef me de 5 Renault en maken dat ding!
Dan ook maar meteen een Renault 5 TURBO!!!
Modelletje?
Wat is dat toch met verkleinwoordjes hier? Nogmaals het is geen schaalmodelletje, het is een volwaardige “full scale” auto.
Het is ook niet: “segment met kleine autotjes”.
@Robbert89: nee… het is “segment met kleine autootjes” ;)
En in 2019 lanceert Citroën de nieuwe DS (ter ere voor het 100-jarig bestaan).
Tja, ik dacht ik blijf even de Franse revival steunen… :)
Een 5je Alpine mag er ook wel bij
5 was leuk. Altijd al. Beetje de mini van z’n tijd.
Een R(etro)5 bestaat trouwens al, en hij heet Daihatsu Esse…
Echt een leuk dingske. Misschien kunnen ze het rebadgen en naar hier halen, aangezien Daihatsu er toch mee ophoudt in Europa…
@Esprit_de_Flandre: Oeps, voorkant niet gelukt. Nieuwe poging…
Oja, en ondertussen een mooiere foto van de achterkant…
@Esprit_de_Flandre: Lief… Die gekke Japanners toch.
Geweldig! Nu maar hopen dat die er een beetje uit komt te zien als de oude, maar dan met hoogwaardige afwerking en moderne motoren (TCe 100, 130 en evt.180).
Zouden ze hem weer in de US proberen te slijten als ‘LeCar’…?
Puntjes voor wie weet uit welke serie bovenstaande foto komt ;)
@Esprit_de_Flandre: Amy allen’s auto uit seizoen 2 van The A Team
@E34M5Touring: DingDingDing. Winner… :mrgreen:
@Esprit_de_Flandre: Erg moeilijk om de link te googlen.
@130peeka: Das niet eerlijk hé!
@Esprit_de_Flandre: hehe, wie zei dat het eerlijk moest zijn dan?:P
@130peeka: We moeten een goed voorbeeld geven aan de kinderen op AB…
voor reno, ter inspiratie:
Renault 5 (Super) Turbo (met zelfde turbo als Renault F1 turbo motoren)
Motorinhoud: 1400 cc
Vermogen: 400 pk
Gewicht auto: 700 kg
@betonstaal: < 139g co2/km ? ;-) ik voel een leasetoppertje!
Vergeet de 5 Alpine niet. Veel beter financieel bereikbaar dan de 5 turbo.
Ik hoop dat ze wel wat doen aan de betrouwbaarheid, veel lease-maatschappijen hebben Reno uit hun vleet gehaald omdat ze te storingsgevoelig zijn. Let er zelf maar eens op hoeveel kapotte Reno’s er langs de kant van de weg staan en/of waar een ANWB-meneertje bij staat. Maar goed een Reno is dan ook tot veel in staat:
@betonstaal: Ja het valt mij ook altijd op hoeveel Volkswagens en Mercedessen er langs de weg staan met de motorkap open en een Wegenwacht-auto erachter…
@betonstaal:
Gek verhaal van je, heb in twee dagen tijd meer dan 2400 kilometer met een Reno gereden en heb er nix van gemerkt.
Valt mij juist op dat je tegenwoordig meer Reno Trafic’s ziet dan VW Transporters.
(deze kan natuurlijk helemaal niet:)

Eigenaar: Ali G.
Iran heeft ook een remake gemaakt van de R5.
hier een paar foto’s maar de naam kan ik nie vinden.
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre.JPG
http://faimg1.forum-auto.com/mesimages/94387/Sans%20titre1.JPG
@4991: Dat is de Pars Khodro Sepand.
De Iraanse fabriek heet Pars Khodro, model Sepand 1 (hier afgebeeld) en later ook de Sepand 2.
@4991: Hèhè, cool. Ik hou wel van oude bakskes die met vaak onzinnige facelifts in leven en ‘modern’ worden gehouden, zodat ze 20 jaar na dato nog kunnen verkocht worden in bepaalde landen (net zoals de Jetta of de ZX in China bvb)…
Deze kende ik echter nog niet…
@Esprit_de_Flandre: Heb ze ook gewoon in Algerije gezien ;)
De Renault 5 Turbo ziet er wel stoer uit en maar 1 of 2 keer in mijn leven gezien op de weg.
Maar toch wil ik nooit een Franse auto, blijf mooi bij de Japanse kant van Renault. :P
@pixed
Ik beschouw de Citroen C6 als eigenlijke Citroen DS anno nu. Maar wel de moeite waard dat jij kenbaar maakt dat de Citroen DS in 2019 op de markt komt. Ik ben benieuwd hoeveel die lijkt op de enige echte DS21. Mijn broer heeft er eentje. Hij moest zijn automobielen droom waarmaken. Alleen jammer dat die er half bijstaat want het kost een pruim geld om een DS in topconditie te houden.
Ik hoop dat ze het doen… De R5 was namelijk wel een leuk autootje…
En dan zeker die turbo versie ;-)
Ik heb onlangs nog 1 gezien… en echt wel dik apparaat hoor!
@esprit de flandre
Renault heeft eens samengewerkt met AMC denk ik. Maar door slecht resultaat zijn beide merken niet meer op de Noord Amerikaanse markt verkrijgbaar. Zonde want ook AMC heeft gave auto’s gemaakt zoals onder andere de Matador.
@HZW: Weer zo’n stom dakje zoals alle kleintjes al hebben, voor de rest erg leuk!
avec kont?
hell Yeah!
@sacha: creatief nummerbord
Ik zou toch voor de R4 kiezen als retromodel. En dan in alle varianten, 4×4, cabrio enzovoort. En dus een andere vorm van retro kiezen, niet premium, maar praktisch.
doe maar allebij R4 en R5
met beiden al wel wat lol beleefd en dan voornamelijk met de 1100 R5 met 4 versnellingen =D
doe de Renault dauphine dan ook maar!!
@mikeslsamg:
en ook met de motor achterin!
Franse rommel. Na de Mini durft ineens iedereen met retro auto’s te komen. Laf!
@beiersmeisje: De NewBeetle was er eerder dan de nieuwe Mini…
Wie kent dit nog lol: http://www.youtube.com/watch?v=UbLLneR-Umw