Renault doet een Thomas de stoomlocomotief.
Hoe zullen goederen vervoerd worden in de nabije toekomst? Renault blikt ver vooruit met de EZ-PRO. Het is de tweede robot auto van Renault. In Genève stond de Franse autofabrikant dit jaar met de EZ-GO en voor Parijs heeft Renault de nieuwe EZ-PRO in petto. Er komt ook nog een derde concept.
De EZ-PRO moet op een schone en efficiënte manier goederen kunnen bezorgen. Klanten kunnen zelf kiezen waar, wanneer en hoe de goederen exact geleverd moeten worden. Hoewel de EZ-PRO zelfstandig zijn weg zal vinden naar de eindbestemming, is er een menselijke medewerker verantwoordelijk voor de afhandeling van de levering. De robot is bedoeld voor leveringen in stedelijk gebied.
De manier waarop leveringen van goederen in steden bezorgd worden is momenteel flik op de schop aan het gaan. Steden worden immers steeds meer autoluw en hoe minder verbrandingsmotoren in een binnenstad hoe beter. Bedrijven moeten naar alternatieven kijken hoe hier in de toekomst mee om te gaan. Voor grotere leveringen is een elektrische truck een uitkomst. Voor middelgrote en kleinere leveringen is deze EZ-PRO een mogelijke mobiliteitsoplossing. Afhankelijk van de lading, kan de EZ-PRO in een treintje naar plaats van bestemming rijden. Vrijwel alle ruimte is bestemd voor de vracht.
De verwachting is dat rond 2030 ongeveer 60 tot 70 procent van de bevolking in steden woont. Autofabrikanten kijken daarom onder meer naar het toekomstige vervoer van mensen, zoals Volvo laatst met de 360c, maar ook voor het toekomstige vervoer in de bedrijfswereld in een stedelijke omgeving.
jpo26 zegt
EZ-HO!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OT: interessant, ben benieuwd wanneer we dit soort dingen gaan zien.
BaRa zegt
@jpo26: Het idee is verre van nieuw. Ik herinner me een Scientific American (tijdschrift) uit de vroege jaren tachtig van vorige eeuw waar dit concept ook al in geïllustreerd werd. Soms gaan revoluties verrotte langzaam… deze zou voor mij sneller mogen komen.
grrrrommmmm zegt
Waarom geen afzonderlijke opererende units, die vanuit een control centre (lees hoofdunit van de set) bestuurd worden? Een trein in een overbevolkte stad gaat denk ik niet echt werken.
berlinetta zegt
@grrrrommmmm: Trams en harmonicabussen werken toch ook?
grrrrommmmm zegt
@berlinetta: voor personenvervoer over de door jouw genoemde wegen zal het zeker gaan, vracht belevering aan warenhuizen, horeca en kantoren zie ik toch wat problemen zeg maar.
BaRa zegt
@grrrrommmmm: Het is geen trein, het is “in een treintje rijden” aka in konvooi rijden.
grrrrommmmm zegt
@bara: ja dat lees ik ook, maar niet dat de units afzonderlijk van elkaar kunnen opereren.
Gulli zegt
@grrrrommmmm: ik zat ook al te denken aan kleine bezorgrobots die uit de grotere units komen voor het laatste stukje. De grote unit zorgt er alleen voor dat de kleinere units efficiënt over langere afstanden kunnen worden vervoerd.
Zoals ik het voor me zie;
Grote unit rijdt distributiecentrum uit beladen met een stuk of twintig kleinere units.
Komt aan in een wijk en gaat op een centrale locatie stilstaan.
Kleinere units komen eruit en doen hun bezorgronde (1 of meerdere adressen).
Grote unit kan blijven staan (wellicht meteen zijn accu’s bijladen?) en wachten tot ze allemaal terug zijn, of verder rijden naar de volgende wijk zodat de kleinere units later kunnen worden opgehaald. Daar is vast wel een mate van efficiëntie in te vinden dat het beste werkt.
grrrrommmmm zegt
@gulli: you read my mind! ?
awesome zegt
Halverwege de rit stopt ie er mee of schiet ie in z’n vrij?
barchettadriver zegt
Dit noemen ze platooning, scheelt op de snelweg nogal in brandstofverbruik, binnen de stad zal het minder zijn, maar het is natuurlijk wel weer een mooi stapje in het hele stedelijke distributie verhaal. Steden willen, overigens volkomen terecht, de grote en zware vrachtwagen uit de binnensteden. Want A) Vies, B) Gevaarlijk en C) rijden werkelijk alles kapot. Als daarvoor dit autonome verhaal kan komen, icm met overslagpunten aan de rand van de stad, dan is dat een fraaie verbetering.