Er gaan geluiden dat we een nieuwe Renault Espace mogen verwachten, maar de manier waarop is een beetje jammer.
Ook al is de MPV (Minivan) een voornamelijk Amerikaans idee, het was Renault wat met de Espace al vrij snel doorhad dat ook Europeanen zo’n familiebus wel konden gebruiken. De Renault Espace groeide uit tot een fenomeen, want elke generatie werd weer ruimer, slimmer en de perfecte alleskunner voor gezinnen waar drie kinderen niet voldoende zijn.
Renault Espace
De Renault Espace is eigenlijk niet echt veranderd qua plaatsing tot en met de jaren ’10. In vier generaties wist de Espace eigenlijk precies te doen wat op het label stond: een topmodel MPV zijn. Dat veranderde met de vijfde Espace. Toenemende vraag naar crossovers en SUV’s zorgden voor een afnemende vraag naar MPV’s. Dus moet je creatief zijn. Renault’s oplossing was een soort opgehoogde MPV. Goed, ook in de vijfde generatie Espace zat je riant op in ieder geval de eerste en tweede zitrij, maar een ietwat bizarre kruisbestuiving was het wel. Toch heeft de Renault Espace V ook best zijn dagen gehad en Renault was er des tijds apetrots op dat zestig procent van de Espace-kopers opteerde voor het luxe topmodel Initiale Paris. Go big or go home, zeg maar.
Uitgedund gamma
Zoals jullie hebben kunnen horen in het recente interview dat Wouter afnam met Laurens van den Acker op de Autoshow van Parijs: het Renault van nu is veranderd. De enige ‘bekende’ modellen zijn de Twingo, Clio en Captur, de Kadjar-vervanger Austral en de ietwat vreemde Arkana moeten het C-segment bedienen en vanaf nu gaan oude modellen zoals de R4 en R5, evenals bijvoorbeeld de Mégane, op in nieuwe elektrische modellen. Weg zijn de Scénic, Talisman, Espace en eendagsvlieg Koleos. Er is simpelweg geen ruimte meer voor.
Terugkeer
Alhoewel, er is wel ruimte voor. Eén van de modellen die Renault meenam naar Parijs afgelopen week is de Scénic Concept. Op zich een tof concept, maar wij zien weinig Scénic (een compacte MPV) en vooral veel mini-Austral en dus ietwat saaie crossover. Een dubbel gevoel: het is best een guitig ding, maar geen Scénic. Maak je borst maar nat, want deze trend wordt voortgezet en dan moeten we weer terug naar waar we dit artikel begonnen: de Espace.
Nieuwe Espace!*
Er komt namelijk alsnog een nieuwe Espace! Maar voordat je nu je abonnement op Durex opzegt, het wordt allemaal minder spannend dan je denkt. Meerdere bronnen hebben gemeld dat het zal gaan om een soort Renault Austral LWB. Extra wielbasis om zo een zevenzitter te maken van de Austral. Een soort opvolger van de Koleos, maar dan iets minder sexy en met de naam Renault Espace. Het zou er wel voor zorgen dat Renault een geëlektrificeerde zevenzitter in hun gamma heeft, dus marketingtechnisch een goed verhaal. Maar wij moeten toch op zijn minst concluderen dat het gebruik van de naam Espace een beetje jammer is. Want een volledig elektrische Espace MPV zou als uniek concept best een idee zijn.
Zoals de titel al zegt: wel een nieuwe Renault Espace, maar niet dé Renault Espace die voor grote families jaren de rots in de branding was. Gun je kinderen ook eens wat ruimte.
KEV9 zegt
Ik rij nu mijn 3e Espace en wat een absoluut genot om in te rijden. Zeker in vergelijk met die bagger a8 4.2 tdi die ik daarvoor had.
fmgarcia zegt
Ik rij nu ook een Renault Captur. Echt een verademing na mijn gt3 4.0!
bierbuik zegt
Ik rij nu een Twingo uit 1998, echt een hele verbetering van de Rolls-Royce Phantom!
Dieseltor zegt
Ow grappig. Ik vind mijn nieuwe Phantom een stuk lekkerder rijden dan de twingo die ik 20 jaar geleden reed.
Janus zegt
Ja, dat is niet zo moeilijk om een betere auto te vinden dan een Audi.
dijan zegt
Janus ; Het is ook niet moeilijk om meelopers te vinden die Audi wil kraken?
anthwan zegt
Kan me niet voorstellen dat een 2.0 4cil fijner rijdt dan de 4.2 V8 tdi van Audi,
KEV9 zegt
Dus wel. En op de reguliere onderhoudsbeurten na geen bezoekjes aan de garage omdat, zoals bij de Audi, weer de nodige mankementen zich aandienden. Of na 80.000 km de nokkenassen moesten worden vervangen of na 128.000 km de versnellingsbak moest worden vervangen, of na 216.700 km zelfs de motor omdat 2 van de zuigerstangen een weg naar buiten zochten. En dan nog de nodige aan elektronische storingen vanaf dag 1. Ja een echt premium merk
kennone zegt
Zeker door een hoop ellende in de Audi waar ik me wel in kan vinden, echter de keuze voor een Espace.. kom op man!, zo veel keus en dan kies je dit..
rogerzz zegt
Waarom heb je een 3e Espace als ze zo goed zijn, moet je ze om de 25.000km weggooien omdat de motor in de soep is gereden? En de A8 4.2tdi had je gekocht met 450.000km op de teller bij JetCars Rotterdam? Vreemd verhaal.
Gekke titel trouwens: “Renault Espace keert terug, maar niet zoals we willen” -> “Renault Espace keert terug, maar dat is niet wat iemand wil” is denk ik handiger.
alassad zegt
Is de Koleos er uberhaupt geweest als 7zitter?
camber24 zegt
‘Een soort opvolger van de Koleos, maar dan iets minder sexy’. Die Koleos was echt allesbehalve sexy. Man, wat een gedrocht was dat.
racerx zegt
Dat was absoluut geen looker inderdaad
silenro zegt
De Arkana is een mooie spirituele opvolger daarin ;) Elke keer weer een pijniging aan de ogen.
El-Loco zegt
De laatste Espace was de Espace IV t/m 2015. Daarna was het klaar, die krappe crossover mocht de naam niet dragen wat mij betreft.
screamer zegt
Volgens mij is de Polestar 3 een goede opvolger van de Espace V, alleen geen 3e zitrij, ach
Edge zegt
Ach, geef het nog een paar jaar, dan is de MPV weer terug. Je ziet het nu al een beetje met de Mercedes EQE SUV die meer op een opgeblazen B-klasse lijkt dan op een daadwerkelijke SUV. En dan kan Renault weer een leuke Espace bouwen.
RAW zegt
Ik heb de SUV trend nooit begrepen, door de hogere bodemvrijheid veel minder interieur en vooral bagageruimte dan in een gelijkwaardige MPV. En door het lagere zwaartepunt reed de MPV ook nog eens beter. De stationwagons verdwijnen ook al uit de verkooplijsten, terwijl die juist ook lekker functioneel zijn met een grotere bagageruimte (en vooral laadlengte) dan een vergelijkbare SUV (die korte en hoger is).
maussieknip zegt
Mijn Kuga ST-line rijdt en zit vooral veel beter dan de grand Scenic uit hetzelfde bouwjaar. We hadden de grand Scenic gekocht voor de binnenruimte, maar na 1 maand toch besloten alsnog om de Kuga aan te schaffen. In de Scenic was het voor mensen met wagenziekte ook vooral vreselijk, omdat je behoorlijk opgesloten zit. Meerdere grand Scenics gereden, maar waren vele malen beter en comfortabeler dan het huidige model. Stoelen zijn keihard in het huidige model en absoluut niet meer Frans comfortabel te noemen.
tjorque zegt
Jammer!
Een echte mpv espace met dikke accu, snelladen, een koffer zo diep als de Marianentrog en een hele kudde paarden die aan de vier wielen trappelen.
En V2G en een trekhaak.
Zou ik wel zien zitten.