
De Renault Espace F1 blijft tot de verbeelding spreken.
Autofabrikanten moeten vaker gekke dingen doen. Rare concepts, snelle topversies van bestaande modellen, dikke prototypes en vergezochte samenwerkingen. Weet je waarom? Het levert een hele hoop gratis reclame op.
Neem de Renault Espace F1 bijvoorbeeld. Dat is een auto waar Renault in directe zin geen geld aan verdiend heeft. Je zou het zelfs kunnen betwijfelen of Renault er een Espace meer of minder door verkocht heeft. Wij denken van wel, want er was immers geen Chrysler Voyager F1 of Toyota Previa F1. Dankzij die Espace F1 vonden kinderen de Espace nét eventjes wat cooler dan de mensenvervoerders van andere merken.

F1-motor in een busje!
Ondanks een ernstig gebrek aan deelnemers op de Salon van Genève 2024, zijn er voldoende redenen om wel eventjes een kijkje te nemen als je in de buurt bent. Want kijk hoe gaaf de Espace F1 in het echt is?

Het is niet zomaar een marketingexercitie. De Renault Espace F1 heeft daadwerkelijk een Formule 1-motor. Of wacht, eigenlijk moeten we het anders verwoorden. Het is een Williams FW15C met een Renault RS5-motor in het midden. Deze 3.5 liter grote V10 levert ongeveer 800 pk. Nu had de originele Espace een glasvezel koetswerk (erg bijzonder voor dat type auto), maar de Espace F1 gaat een stapje verder met een koolstofvezel koetswerk. Deze werd dan op het chassis van een F1-auto gezet.

Hoe snel was de Renault Espace F1 nu eigenlijk?
De prestaties waren door het toegenomen gewicht (en luchtweerstand) iets minder dan de Williams Formule 1-auto, maar met een 0-100 km/u sprinttijd van 2,8 seconden was er niet veel te klagen. Die 800 pk kwam ook lekker tot uiting bij de 0-200 km/u-tijd: 6,9 seconden. De topsnelheid bedroeg 312 km/u, waarschijnlijk door de korte overbrengingsverhoudingen van de transmissie.



Normaal gesproken staat de Espace F1 in het Matra-museum, wat sowieso een aanrader is voor elke auto-gek. Maar voor nu kun je ‘m in Genève bewonderen. Dus mocht Renault nog twijfelen wat ze moeten doen: leg even die F1-motor van Ocon en Gasly in een Rafale, ofzo. Publiciteit gegarandeerd!
Heel gaaf dit. Evenals de Ford Transit F1 die er ook was. Ook zo’n gaaf ding. Zouden ze inderdaad vaker moeten doen dit soort projecten.
Dat was de Supervan. Dat was er overigens niet 1, maar het waren er 5. De eerste was op basis van een Ford GT40, de tweede op basis van de beroemde DFV en de derde op basis van de Ford 3.5V8 die in de F1 gebruikt werd.
Nummer 4 en 4.2 (5 dus) was electrisch. De 4.2 deed mee aan Pikes Peak (2e overall) en deed een rondje Mount Panorama (Bathurst) en versloeg alles behalve een F1 demo die er ooit was.
En dan is er dit apparaat (https://www.youtube.com/watch?v=537FDgzGv2A) : een Transit met een turbocharged XJ220 blok achterin.
Of de witte transit die in Top Gear was. Met een XJ220 Jaguar motor erin.
Briljant apparaat en bizar dat er in 28 jaar geen gavere concept is gepresenteerd dan dit waanzinnige monster.
De Twizy F1 is ook wel geinig anders.
@erce: 30 jaar. De Espace F1 is van 1994 en viert dus nu z’n 30ste verjaardag. En da’s waarschijnlijk ook waarom deze uit het museum is gehaald en hier ten toon is gesteld.
Het slaat nergens op, en daarom is het zo gaaf. Deze blijft tot de verbeelding spreken.
Is er ooit ook mee gereden op een circuit ofzo? En zijn daar beelden van?
Jazeker.
Hard voor gespaard in Gran Turismo II. Evenals de Suzuki Escudo Pikes Peak. Mafklapper auto’s heerlijk.
Ja heerlijke game was dat zeg! Uren, wat dagen gedaan! En idd de Espace F1 mocht niet ontbreken. Kon helaas geen fatsoenlijke bocht maken ghehe.
Uit de tijd dat Renault af en toe nog eens gewoon gekke projectjes deed. Dat een ingenieur bedacht dat het wel leuk zou zijn om een auto te maken zonder voorruit. En dat Renault die dan gewoon ging maken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_Spider
Deze nog live gezien (geloof 1995) op de AutoRai. Ik kan me herinner dat die helemaal geel was
Een een oude koe uit de sloot gehaald. Deze stond destijds ook op de Auto RAI.
Nog een filmpje van een Alfa 164 met F1 motor:
https://youtu.be/cQigN057dMw?si=T0AJj0f_d-uUQSwn
En de X5 met de V12 uit de LMR van BMW:
https://youtu.be/ZG1MYieGj60?si=PPKdaZ15Fiud07Rl
Blijft een lekker opvallend showmodel, genieten!