Renault en Volvo slaan de handen ineen om baanbrekende busjes te bouwen.
Er zijn inmiddels genoeg elektrische bedrijfswagens. Van zo’n beetje alle bestelbusjes is er wel een elektrische variant. Daar zitten echter geen revolutionaire modellen tussen. Het zijn gewoon bestaande busjes waar een accu in gepropt is, met uitzondering van de ID. Buzz. Maar die is vrij krap voor een bestelwagen.
Flexis
Het wachten is dus op een elektrische bedrijfswagen die een waardige vervanger is voor een ouderwetse dieselbus. Goed nieuws: Renault is van plan om die te gaan bouwen, in samenwerking met Volvo. De twee bedrijven hebben daarvoor een nieuwe start-up in het leven geroepen, die de naam Flexis krijgt.
Welke Volvo?
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een samenwerking tussen de Renault Group en de Volvo Group. De Volvo Group is het bedrijf achter Volvo Trucks, wat helemaal los staat van Volvo Cars en níét in Chinese handen is. Voor de volledigheid: naast Renault en Volvo doet ook het Franse containerbedrijf CMA CGM nog mee, met een aandeel van 10%.
800V-technologie
Luca de Meo, de grote baas van Renault, zegt tegenover Autocar dat de nieuwe bus de “Tesla onder de bedrijfswagens” worden. Dat klinkt heel ambitieus. Voor technische details is het nog te vroeg, maar de Flexis-bus (niet te verwarren met Flixbus) krijgt sowieso 800V-technologie. Dat is alvast een goed begin.
ID. Buzz?
Renault deelt al een teaserplaatje van de nieuwe bedrijfswagens. Links in beeld zien we een bus die verdacht veel overeenkomsten vertoont met een ID. Buzz. Nu is dat geen verkeerd model om bij af te kijken, maar van de Fransen verwachten we toch iets meer originaliteit. Rechts in beeld zien we ook nog een grotere bus, voor de pakketbezorgers in ons midden.
Naam
De busjes zullen in eerste instantie gewoon verkocht worden onder de naam Renault, en dus niet onder de naam Flexis. Renault staat echter ook open voor samenwerkingen met andere merken. We kunnen dus nog varianten met andere logo’s verwachten, zoals dat gaat in de bedrijfswagenwereld.
Wanneer komt ‘ie?
Aangezien Flexis een kersvers bedrijf is gaat het nog even duren voordat je daadwerkelijk zo’n Renault-Volvo bus kunt kopen. Toch gaan we ze er wel vaart achter zetten, want hun eerste bedrijfswagen moet al in 2026 op de markt komen.
Wolflow zegt
Voor een bedrijfswagen is een plastic fantastic interieur een stuk minder storend als voor een Tesla.
DeWitteCondor zegt
Renault heeft een behoorlijke bedrijfswagenhistorie. Vrij vreemd dat je als CEO je dan geroepen voelt om je merk te vergelijken met Tesla. Waarom niet gewoon roepen dat je marktleider wil worden (of blijven) in lijn met de grootse historie van het merk zelf op dit vlak? Dat er een EV aandrijflijn in komt zou er toch niet toe moeten leiden dat gelijk Tesla er weer bij wordt gesleept. Beetje sneu.
Otua zegt
Laat me een gokje wagen: Omdat Tesla nog steeds ver voorloopt op de concurrentie op het gebied van techniek en de dingen waar ze minder sterk in zijn ook minder belangrijk zijn in bedrijfswagens? Ik snap je punt maar vind dit geen gekke uitspraak, als je het hebt over de “Cadillac onder de .. (vul maar iets in)”. Weet iedereen ook wat je bedoelt.
DeWitteCondor zegt
Sure, als je vindt dat je geen eigen merkidentiteit hebt. Het voorbeeld dat je geeft is een uitspraak. Zo is de opmerking van deze knakker niet bedoelt. Dat is te veel credit voor Tesla.
potver7 zegt
Ehm, nou… voor bedrijfswagens is het toch wel vrij belangrijk dat onderdelen goed vast zitten. Laat dat nou net één van de dingen zijn waar Tesla iets minder sterk in is. Waar Tesla ook minder goed in is, is betaalbare schade-herstel – ook best belangrijk bij bedrijfswagens.
audirs3 zegt
zo goed dat 800V steeds meer gebruikt wordt. Het laden gaat echt zo veel sneller. Heb altijd medelijden met al die Enyaq of ID.4 rijders…
drtim zegt
Sowieso, ze moeten elke dag tegen zo’n id4 of Enyaq aankijken als ze de oprit oplopen.. ;)
potver7 zegt
Een fabrikant die gaat roepen dat ze “de Tesla onder de bedrijfswagens” gaan bouwen, is dat ambitieus? In mijn optiek getuigt dat van enorme armoe, alsof ze eigenlijk alle hoop al hebben opgegeven en dit de laatste strohalm is.
Renault heeft een ijzersterke naam als het gaat om bedrijfsbusjes, waarom roepen ze niet gewoon dat dit nieuwe consortium het beste van Renault en het beste van Volvo Trucks bij elkaar brengt, met een state-of-the-art aandrijflijn? Want dat bedoelen ze eigenlijk.