De nieuwe Alpine, max. 270 pk en ambitieuze Porsche Cayman-killer aspiraties, wordt geen liefdesbaby tussen Renault en Caterham.
In augustus 2012 begon de geruchtenmachine rond deze bijzondere joint venture te draaien, niet veel later werden deze bevestigd. Helaas, de aangekondigde sportwagen met geblazen viercilinder riekt naar dode mus. De samenwerking tussen de twee, liefkozend Societe des Automobiles Alpine Caterham (SAAC) genoemd, lijkt een vroege dood te sterven.
De twee merken bundelden hun krachten om je lichtgewicht tweezits sportwagens a la 4C voor te schotelen, onder de vlag van zowel Alpine als Caterham. Renault stelde 300 werklui in de Alpine-fabriek in het Franse Dieppe beschikbaar, maar volgens Autocar mocht het niet baten.
Niet getreurd, vooralsnog lijken beide auto’s er in 2016 (een beetje vertraging is niet uitgesloten) nog steeds te komen, maar het is nu niet langer zeker of de twee ook dezelfde techniek zullen delen. Wat eerder wel het plan was. Renault mikte op een 1100 kg zware auto met in ieder geval 250 pk. Caterham doet dat ook, maar dan met 50 pk’s meer.
De relatie tussen de twee bedrijven stond al onder spanning, omdat Renault besloot het project op te schorten om de soon to be Porschevreter lichtjes te kunnen herontwerpen.
Zou toch jammer zijn, die eerste impressies zien er immers echt niet verkeerd uit. Maar ja, Fransen en Britten die samenwerken…
Update 25-03: Automotive News meldt dat Renault het helemaal zelf wil gaan doen, en morgen de breuk met Caterham aan zijn werknemers zal communiceren.
tupperware zegt
Geen punt voor Alpine, Lotus helpt ze graag aan een paar Elise of Evora chassis.
Ik snapte destijds deze keuze al niet, waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl de naamgever van je eigen F1 team de perfecte basis in huis heeft.
rufctr01 zegt
Ik hoop dat de auto alsnog komt, wat een geluid!
http://youtu.be/mQvIElMXxQk
SimonMc zegt
“Maar ja, Fransen en Britten die samenwerken…”
De Concorde was toch superb?
Vincegail zegt
@SimonMc: Het is makkelijker om wat clichés te berde te brengen dan even verder kijken dan je neus lang is.
Vincegail zegt
Zou het vertrek in september van petrolhead Carlos Tavares bij Renault er iets mee te maken hebben? Dat er nu dus meer “beancounters” het voor het zeggen hebben ipv autoliefhebbers?
Zo ja, spijtige ontwikkeling.