Een verrassing van Renault in de aanloop naar Parijs: dit is de Emblème!
De Autosalon van Parijs staat weer voor de deur en Renault pakt – als een van de weinigen – groot uit. We krijgen de nieuwe Renault 4 te zien, de Renault 17 restomod en nu komen ze ook opeens vanuit het niets met de Emblème.
De Renault Emblème is interessant, want zien hier een hele nieuwe designtaal. Daarom is de auto misschien niet direct herkenbaar als Renault, maar het ziet er allemaal wel appetijtelijk uit. Voor de afwisseling zijn het niet scherpe vouwen die domineren, maar “sensuele rondingen”, zoals Renault het zelf omschrijft.
De Renault Emblème is een hybride, maar niet op de manier dat je denkt. Deze auto is een combinatie van een batterij-elektrische auto en een waterstofauto. De Emblème heeft een 40 kWh accupakket én een brandstofcel aan boord.
Volgens Renault moet je hiermee een afstand van 1.000 km net zo snel af kunnen leggen als een auto met verbrandingsmotor. Het idee is dat je dan niet hoeft te snelladen, maar in plaats daarvan twee keer een snelle stop maakt bij een waterstofstation voor 350 km extra range. Dan moeten die wel toevallig op de route liggen…
Volgens Renault is de Emblème een shooting brake, al lijkt het met de zwarte wielkastranden en flinke bodemspeling verdacht veel op een cross-over. Met een lengte van 4,8 meter is de Emblème net zo lang als een Laguna Estate. Over het segment doen ze een beetje vaag, want deze auto “symboliseert de ambitie om te blijven innoveren in het C-segment en hoger”.
Wat gaan we terugzien van deze Emblème? De techniek klinkt nog verre van productierijp, dus het is duidelijk dat deze auto niet volgend jaar bij de dealer om de hoek staat. Wel zijn we heel benieuwd of we deze designtaal terug gaan zien in de toekomst. Wellicht wil Renault even peilen of dit design in de smaak valt. Wat ons betreft zit Renault hiermee op het juiste spoor.
Motomoto zegt
Het emblème mist op de achterklep. Weer zo’n hype: je logo inwisselen voor lettertjes. Laat designers nou weer eens gewoon mooie auto’s tekenen!
rwdftw zegt
Ik sprak een tijd geleden een taxichauffeur met een Mirai. In de omgeving van Arnhem is 1 tankstation waar je met dat ding terecht kan. Als die het niet doet moet je naar Doetinchem. Dat is de dichtstbijzijnde.
Dus voorlopig gaat dat hier niks worden omdat je amper kan tanken.
pimmie zegt
Als ik mij niet vergis zijn er in Amsterdam al minstens 2 en ook in Amersfoort kun je waterstof tanken.
En iets verder weg in Pesse, maar daar kun je dan ook alles tanken en laden.
audirs3 zegt
Wat noemen we dit eigenlijk, een FCBEV? Of HEREV?
Op zich een goed concept, met 40kwh heb je een prima auto voor de woon-werk verkeer, en alleen lange ritten even die waterstof tanken.
Anderzijds, vrij dure techniek die je elke dag meesleurt voor die paar ritjes per jaar. Gezien de lithium prijzen kelderen is het veel goedkoper die accu gewoon 2x zo groot te maken en die 2 laadstopjes van een kwartier te accepteren voor de lange rit.
V8Vantage zegt
Alle techniek is duur. De reden dat fabrikanten alleen nog rendement kunnen halen is massaproductie. Massa productie maakt alles weer betaalbaar, en dat zal dan ook voor nieuwe technieken gaan gelden. Waterstof, Cocacola, compost.
jerone zegt
Waterstof heeft geen bestaansrecht in personenvervoer. Ik kan geen plaatje invoegen maar google even op waterstof ladder.
Leuk concept, gaaf design maar als dit in enige waterstof aangedreven vorm in een productiemodel terecht komt is het een doodgeboren kind. Vergis je trouwens niet, dit is gewoon een BEV met 40kWh batterij die een generator en drukvat meesleept. Laten ze die achterwege en in die plaats 20kWh erbij dan heb je een hele leuke EV met 300km bereik (99% van de dagritten) en als ze het slim doen met 175kW snelladen zodat je die handvol keren per jaar eens mooi je benen kunt strekken.
Die enkele-rit-range-geilheid is echt niet te stoppen hier.
THSD zegt
Klinkt alsof je een feit opnoemt maar het is jouw mening wat bestaansrecht betreft want er bestaan weldegelijk waterstof personenauto’s.
mashell zegt
Dit is gewoon het resultaat van een designopdracht “maak dit maar dan Renault”. Het “dit” was een Lotus Eletre. Het hele waterstof verhaal dient slechts om dat te verbloemen.
JelmerS zegt
Maar Renault ging toch hoekige Peugeot ontwerpen maken? Of zijn ze die Peugeot designer na 2 modellen nu alweer zat?