Op de IAA heeft Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn zich laten ontvallen dat de onderhandelingen om het contract tussen Red Bull en Renault voortijdig te ontbinden vergevorderd zijn.
Volgens de Braziliaanse CEO van Renault is maar weinig reden om de samenwerking voort te zetten. Niet omdat Red Bull zo ontevreden is overigens, maar “omdat het duidelijk is dat je als motorleverancier niet genoemd wordt waneer het goed gaat, maar veel kritiek krijgt wanneer het niet goed gaat”. Daar zit wat in, maar een andere oorzaak in het niet competitief zijn van de Red Bull’s en Toro Rosso’s is er dit jaar niet.
“We have been clear in saying ‘don’t count on us as a provider of engines’” –Carlos Ghosn
De weg naar een andere motorleverancier voor 2016 lijkt dus open te liggen. Mercedes heeft al laten weten niets te zien in het leveren van blokken aan Red Bull en Toro Rosso, Ferrari staat er niet onwelwillend tegenover. Daarmee lijkt de vraag uit de titel dus al bijna beantwoord. Kan hij vast wennen aan de Italiaanse V6 voordat hij in 2017 overstapt naar de renstal uit Maranello.
Of Renault de Formule 1 in het geheel haar rug toekeert of dat ze door Lotus F1 op te kopen als fabrieksteam terugkeren, is nog onduidelijk. Momenteel bekijken ze in Frankrijk nog wat de mogelijkheden zijn. Onderhandelingen over een groter deel van de tv-opbrengsten voor het toekomstige team zullen ook gevoerd moeten worden, aldus Ghosn tegenover Autocar.
Met dank aan Michiel voor de tip!
sacha zegt
Op een schaal van 0-10, hoeveel blamage is dit voor Renault?
alfablog zegt
@sacha: is jammer, maar Renault was ook al, ik meen, 7 keer wereldkampioen.
Een fenomenale prestatie. Maar dat straalde bij mij ook niet echt af op de gewone Renaults gek genoeg. Dus de blamage vind ik wel meevallen.
Robert zegt
@alfablog: effe denken… Clio Williams F1. Da’s inderdaad lang geleden dat Renault de moeite heeft genomen de Formule 1 terug te laten komen in hun modellen.
awesome zegt
@RRRobert: de vorige generatie Megane had ook echt een F1 RS.
Robert zegt
@awesome: Dat was een auto met een kek stickersetje en een 5 pk extra t.o.v. de ‘gewone’ RS. Toch een stuk minder iconisch dan de Clio.
clarkson zegt
@RRRobert: Volgens mij moet jij google is gaan raadplegen hier over. Dan leer je nog eens wat. Want dit slaat werkelijk nergens op wat je nu zegt.
Pallas zegt
@clarkson: Hij heeft gelijk. Megane met rolkooi telt niet.
sacha zegt
@Pallas: En de espace met F1 motor? Die was wel gaaf :)
LittleIdiot zegt
@alfablog: wel een interessante vraag: hoeveel verbinding heeft een F1-team dat dezelfde naam draagt als een automerk voor je gevoel met dat automerk? Mercedes AMG yadiyada (vh. Brawn, in Brackley etc.) staat voor mijn gevoel bijvoorbeeld mijlenver van Mercedes-Benz (van die dikke auto’s uit Stuttgart). Renault blijft mss wat abstracter, want motoren. [einde overdenking]
knipperlichtje zegt
@LittleIdiot: volgens mij krijgt alleen Ferrari dat in sterke mate voor elkaar, vraag een kind om een formule 1 auto in te kleuren en hij wordt rood.
gijsso zegt
@sacha: Met de redenering van Ghosn? Nauwelijks. “omdat het duidelijk is dat je als motorleverancier niet genoemd wordt waneer het goed gaat, maar veel kritiek krijgt wanneer het niet goed gaat” is heel sterk, wat veel mensen begrijpen.
Verder is er geen fabrikant zo open als Renault om toe te geven dat de motoren tot nu toe gewoon niet goed genoeg zijn. Kweekt bij mensen iets genaamd ‘begrip’. Je moet F1 niet zien als een standaard
gijsso zegt
@gijsso: even doorgaan…
F1 is niet iets als een standaard product, maar altijd een proeftuin voor nieuwe techniek (althans, dat was het voor deze nieuwe regels). Fabrikanten en ingenieurs leren van elke race. Het jammere aan de huidige regels is dat het ontwerp in een keer goed moest zijn, anders ben je voor een hele tijd de lul.
str8six zegt
@gijsso: toch klopt dat niet. Het is nu Mercedes waarover gepraat wordt, Mercedes voor, Mercedes achter.. Met Hamilton erbij die ook voor de nodige sensatie zorgt zowel op als naast de baan. Meer een combinatie van dingen waardoor over MB/LH gepraat wordt.
Vergeet ook niet dat RB meest recente kampioenschappen heeft gewonnen door Vettel en Newey. Niet doordat Renault briljante motoren leverde (ze waren minder krachtig dan die van de concurrentie). Rijkunsten van Vettel en de mechanische grip vd RB is wat ze het succes heeft gebracht.
gijsso zegt
@str8six: Vermogen is niet alles. Inderdaad dat de Red Bulls ook een erg goed chassis en aerodynamica hadden. Verder kreeg Renault in 2008 al de kans om het vermogen op te krikken om op niveau te brengen van Mercedes en Ferrari.
Maar wat in de tijd van de V8 echt meehielp is dat de Renault motoren een van de meest betrouwbare waren. Hoe snel je auto ook is, als ie stuk gaat heb je er niks aan.
Dutchdriftking zegt
Snel een Ferrari V6 er in en knallen. Natuurlijk ga je daar geen Ferrari`s mee verslaan, maar je zal wel wat vaker in de punten rijden.
dawwg zegt
@dutchdriftking: Natuurlijk ga je daar geen Ferrari`s mee verslaan, maar je zal wel wat vaker [s]in de punten[/s] rijden.
dawwg zegt
@dawwg: @dutchdriftking: Natuurlijk ga je daar geen Ferrari`s mee verslaan, maar je zal wel wat vaker
in de puntenrijden.awesome zegt
Volgens mij is Max en Ferrari niet van toepassing. Hij heeft zelf in ieder geval aangegeven eerst naar Red Bull te willen gaan.
In ieder geval zijn 3jarig contract uitzitten, wel zo netjes naar de mensen die je een kans gaven, vertrouwen in je hebben en de ballen hadden om je een stoeltje te geven.
clarkson zegt
@awesome: nog niet nee. Maar een ferrari motor is wel heel dichtbij op dit moment.
dawwg zegt
@awesome: Heel goed verhaal; tot het moment dat Ferrari je een stoeltje geeft, je serieus uitzicht op het kampioenschap hebt en een salaris met 7 nullen krijgt; dan verschuiven de prioriteiten echt wel…
awesome zegt
@dawwg: eens hoor. Ik herhaal ook alleen maar wat hij in een interview heeft verteld :)
paginl zegt
@awesome: of RB krijgt alleen motoren als Ferrari Max krijgt.
knipperlichtje zegt
Zul je zien dat er volgend jaar twee blauw met gele kanonnen met vanzelfsprekend een Renault-blok de zeikerts totaal aan stront rijden.
str8six zegt
@knipperlichtje: dat gaat niet gebeuren. Want Mercedes.
clarkson zegt
@knipperlichtje: dat zou wel een hele dikke vinger zijn! Maar we zullen het zien. Ik acht grosjean niet in staat om wereldkampioen te worden. En maldonado…. tjahh die kan beter die baan als crashdummy aannemen..
bimmerfanatic97 zegt
Wel logisch dat ze er geen zin meer in hebben. Een groot project met als enige uitkomst imagoverlies.
awesome zegt
Overigens ben ik nu heel benieuwd hoe het financieel afgewikkeld word en wie er nu eigenlijk van wie af wil.
Red Bull heeft openlijk kritiek geuit, maar dat wil niet zeggen dat ze direct van Renault af willen.
Indien Renault de samenwerking wil stoppen mogen ze volgens mij wel aardig wat betalen aan Red Bull.
Ik begreep dat er door middel van sponsoring door infiniti en Total iets van 80 miljoen per jaar word opgehoest? Ik denk niet dat Red Bull dat zomaar aan de neus voorbij laat gaan in dat geval.
Edge zegt
@awesome: Het is nog maar de vraag in hoeverre de overeenkomsten met Total en Infiniti vastzitten aan die de aanwezigheid van Renault als motorleverancier. Je hebt best kans dat Total en Infiniti niet zomaar kunnen opzeggen, ondanks het vertrek van Renault.
Verder moet de opzeggende partij, of dat nou Renault of Red Bull is, een compensatiesom betalen wegens misgelopen inkomsten en dus zullen ze elkaar eerst moeten vinden in een manier om van het contract af te komen zonder absurde afkoopsommen van wie dan ook. . Renault heeft daarom ook gewoon aangegeven dat ze bereid zijn het contract met Red Bull en Toro Rosso uit te dienen.
jaapiyo zegt
@awesome: 80 miljoen van TOTAL en Infiniti? Waar heb je dat vandaan dan? Volgens mij is dat echt veel minder hoor.
Maar wat je al zegt tot nogtoe is het continue Red Bull geweest die heeft aangegeven dat ze onder het contract uit willen. Ghosn bevestigd nu slechts dat hij van zijn kant daaraan ‘meewerkt’, maar niet dat Renault anders ook de deal zou willen beëindigen.
Inderdaad een beetje hetzelfde als bij de ontslagvergoeding als je ontslagen wordt maar niet als je ontslag neemt zoals we laatst bijvoorbeeld weer zagen bij Twente coach Schröder. Aangezien Ghosn het heeft over onderhandelen schikken ze misschien wel omdat anders een zeer onplezierige werksituatie ontstaat (die er nu eigenlijk al is) met een team dat zijn motorleverancier afkraakt en vice versa. Maar ik schat in dat Red Bull eerder aan Renault zal moeten betalen dan andersom.
awesome zegt
@jaapiyo: http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/warten-auf-neue-motoren-red-bull-trennt-sich-von-renault-9959568.html
Dat gaat dus over 2016, aannemelijk dat het over 1 jaar gaat.
Vergeet niet dat Red Bull het grootste budget heeft, dus 88 is geen raar bedrag…
jaapiyo zegt
@awesome: hmm interessant. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat Dietrich er een beetje van baalde dat hij ondanks het succes niet veel goede sponsors kon aantrekken omdat Red Bull zelf een soort sponsor is die zo nadrukkelijk op de auto aanwezig is dat dat andere bedrijven afschrikt.
Het is nou ook niet zo dat Total zo nadrukkelijk op de auto aanwezig is.
Toch een apart spelletje dat ze spelen bij RBR dan om dit op het spel te zetten terwijl met de nieuwe regels voor 2017 alles zomaar weer anders kan liggen.
Rick-dos zegt
Tssss trek die motor en versnellingsbak eruit, gooi er een ketting in en wat trappers in de cockpit en Max trapt die skelter zo naar het f1-kampioenschap.
Want hij is Super Max en Super Max heeft eigenlijk geen motor nodig….
tievdz zegt
@Rick-dos: Wat een enorme onzin! Ik snap niet dat dit zelfs maar bij je opkomt. Ok, Max doet het zeer goed in de F1, geen twijfel. Maar hoe verwacht je ooit dat hij zonder motor in zijn auto de rest zal verslaan?! Hij is geen wielrenner! Enkel op spierkracht een F1 auto verslaan, ik zie het gek genoeg niet gebeuren. Voortaan iets verder doordenken voordat je meteen een reactie plaatst aub.
Rick-dos zegt
@tievdz: ? Okay people…
kapitein187 zegt
@tievdz: obvious troll is obvious
awesome zegt
@tievdz: Max heeft een geheim middel.
Geen doping, maar puur natuur!
Ik heb van een geheime bron vernomen dat er bij huize Verstappen 2 eenhoorns in de tuin lopen en dat senior alle scheetjes die ze laten opvangt in speciale boterhamzakje.
Deze scheetjes voegen zij toe aan de drinkbidon die max gebruikt tijdens de races.
En daarom kan hij gewoon kneiterhard wereldkampioen worden ZONDER motor!
tievdz zegt
@awesome: Ja, dat wist ik dus niet! Nu snap ik het
Michiel1 zegt
@tievdz: WOW!! wie moet er nu verder door denken voor hij reageert??? echt WOW!!
amnesia zegt
@tievdz: dude serious
Edge zegt
Het zal ongetwijfeld Ferrari worden. Ferrari is wel gek als ze het niet zouden doen. Door Red Bull van motoren te voorzien weten ze precies wat Red Bull achterin heeft liggen, kunnen ze Red Bull achter zich houden door zwakkere motoren te leveren en hebben ze ook nog eens meer inzicht in de data van Red Bull en Toro Rosso. Als ze Mercedes nemen, wordt Ferrari waarschijnlijk het snot voor de ogen gereden door Red Bull én Mercedes, en kunnen ze er helemaal niks aan doen.
clarkson zegt
Ik begrijp dat renault er mee stop (voor nu). Ben benieuwd of het chassis van max volgend jaar net zo goed is of beter. Want je moet niet vergeten dat zijn auto verschrikkelijk goed is dit jaar. Als hij volgens jaar een ferrari motor heeft maar het chassis is onhandelbaar dan schieten we nog niks op. Maar we gaan uit van het beste! Mad max voor het podium volgend jaar!!!
clarkson zegt
Mercedes heeft trouwens ook al vaker aangegeven geen interesse te hebben om nog meer motoren weg te geven aan klanten. Dus ferrari it is.
desjonnies zegt
Kan een slim politiek spel zijn van Ghosn om zodoende de macht meer bij de spelers te krijgen dan bij de organisatie.
Als er maar één of twee motoren leveranciers zijn, wordt F1 minder aantrekkelijk.
Verder kun je als leverancier van motoren nooit echt je succes cashen dat is Ford destijds ook nooit gelukt met de Ford cosworth F1 krachtbronnen
rob5nismo zegt
Wat het ook gaat worden(naar alle waarschijnlijkheid Ferrari want honda is nog niet waar het zijn moet)is niet zo belangrijk als het maar een betrouwbare snelle motor is voor max en de rest
jaapiyo zegt
Het zwarte randje aan dit alles is dat mocht Renault vertrekken en ook niet als fabrieksteam terugkeren er weer een fabrikant minder is in de F1. Houden we Ferrari en Mercedes over en een voorlopig zeer zwak Honda waarvan je het idee hebt dat ze elk moment de handdoek kunnen gooien.
Als ze nou ook nog klantenchassis gaan invoeren krijgen we daar hetzelfde verhaal en wordt F1 langzaam maar zeker een soort Indycar.
gtr34 zegt
Zucht.. Het is weer tijd voor de “geruchten”
clarkson zegt
@gtr34: die “geruchten” waar jij het over hebt zijn zojuist officieel bevestigd.
gtr34 zegt
@clarkson: ja, dat is waar, en ik heb ook niks tegen Verstappen ofzo, maar nu word er wel heel veel over oa de blokken van Renault gepraat dat het misschien wel een beetje teveel gaat worden.. Vandaar mijn reactie, dit is wel officieel bevestigd maar al die andere speculaties van hiervoor niet..
gt500eleanor zegt
Cosworth?
LaLancia zegt
Zucht. Er zit is een keer een Nederlander in de F1 en elk artikel over de F1 moet sindsdien over hem gaan…