
Leuk allemaal dat we inmiddels twee concept cars van de nieuwe Renault Twingo hebben gezien, maar hoeveel lijkt de productieversie daar eigenlijk op? Veel, zegt Renault-designer Sandeep Bhambra.
De auto’s waarbij de productieversie een bittere teleurstelling was vergeleken met de concept car zijn bijna ontelbaar. Kijk maar naar de Honda e, die transformeerde van een kek retrokarretje naar een tamelijk onooglijk wagentje voor je grootmoeder. Volkswagens New Beetle oogt groot, log en onhandig als je hem vergelijkt met de Concept One.
En de BMW 3.0 CSL Hommage was weliswaar heel bijzonder, maar de concept car uit 2015 was toch echt beter gelukt. De derde generatie Ford Mondeo was goed genoeg voor James Bond, maar de concept car die eraan voorafging, de Iosis? Daar wilde je aan likken. Ook Renault heeft zich hier in het verleden schuldig aan gemaakt. Kijk maar eens naar de Captur concept uit 2011 en kijk daarna eens naar de Captur die twee jaar later in productie ging. Of eigenlijk: doe dat laatste maar niet.
Toen we op het Autosalon in Brussel de Renault Twingo voor het eerst in the flesh zagen, waren we dan ook benieuwd hoeveel deze concept car op de productieauto lijkt waarvoor we nog een jaartje geduld moeten opbrengen. Gelukkig was daar Sandeep Bhambra, Renaults ‘directeur van concept cars en geavanceerd design’. Ja, wij hebben die functietitel ook niet bedacht. Renault zelf waarschijnlijk ook niet — de vertaling komt van de Belgen.
Harde keuzes
“Ik denk dat we met de Renault 5 hebben laten zien dat we goed in staat zijn om een concept car te vertalen naar een productiemodel met minimale verschillen,” vertelt Bhambra. “Het exterieur van de concept car is voor 90 procent gelijk aan dat van de productieversie, het interieur voor 80 procent.” Als ik opmerk dat er dus nog 30 procent gaat veranderen, reageert hij snel: “Als je interieur en exterieur bij elkaar optelt, heb je 200 procent. En daar gaat dan 30 procent van veranderen.”


Bhambra praat ontspannen over de Twingo, en waarom ook niet: “Ons werk aan deze auto zit erop, in ieder geval voor het grootste gedeelte. Het design is bevroren, daarom weet ik ook dat de verschillen met de productieversie minimaal zijn. Het belangrijkste vonden we om de proporties te behouden. De maten zullen iets afwijken, maar de proporties veranderen niet. Daarnaast heeft deze concept car een carrosserie van carbon, bij de productieversie is dat uiteraard gewoon metaal.”
Verder zijn het vooral details, vertelt hij. “De zwarte stootkussens op de bumper zullen verdwijnen, want die zijn te zwaar. Wat er voor terugkomt, hou ik nog even voor mezelf. Ook het logo op de neus zal veranderen. Bij deze concept car is dat een scherm met verschillende animaties. Wellicht zouden we een manier kunnen vinden waarop het aan alle regelgeving voldoet, maar we moesten zuinig zijn bij het ontwikkelen van deze auto — hij moet immers duidelijk goedkoper zijn dan de 5. Daarom moesten we soms harde keuzes maken. Besteed je het budget dan aan een scherm dat de plek van het logo inneemt, of geven we het uit aan een verschuifbare achterbank, die aan de eerste Twingo doet denken? Die keuzes maken ook dat de Twingo goedkoper wordt dan de 5.”
Hij vervolgt: ”De wielbasis is een paar centimeter korter, maar dat zorgt natuurlijk niet dat een auto duizenden euro’s goedkoper wordt. Wat daar wel voor zorgt? Een interieur met materialen die goedkoper zijn dan in de 5, bijvoorbeeld, of achterramen die niet naar beneden kunnen.”




Geen canvasdak
In tegenstelling tot de oer-Twingo heeft de nieuweling het dashboard gewoon op de ‘normale’ plek. Ook de knop voor de alarmlichten is zijn centrale plek bovenop het dashboard kwijt. Bhambra: “Dat heeft twee redenen. Ten eerste zit in het midden al een scherm voor het infotainment. Natuurlijk kun je daar een oplossing voor bedenken, maar ook dit was een keuze die met het budget te maken had. We hebben ook hier de techniek van de 5 gebruikt in plaats van iets nieuws te ontwikkelen.”




De basisvorm van het interieur zal in de productieversie terugkeren, vertelt Bhambra. “Toch zal er nog wel wat veranderen. De vloer in de concept car is van kurk, dat was voor ons vooral een experiment. Daarnaast zijn de stoelen in deze auto iets te klein, al hebben we geprobeerd de vorm te behouden. De ‘beugel’ aan de achterkant zal nog wel veranderen, net als het transparante materiaal van het dashboard. Dat zijn typisch van die dingen die sjeu geven aan een concept car, maar ongeschikt zijn voor een productieauto, omdat ze te snel verouderen. Wel proberen we daglicht toe te voegen aan het interieur, waarschijnlijk door een optioneel panoramadak. Een canvasdak? Ik weet dat de eerste Twingo daarmee leverbaar was, maar als je daar een liefhebber van bent, zul je de 4 moeten kopen.”
Kleurrijk
De eerste Twingo viel niet alleen op door zijn vormen, maar ook door zijn uitbundige kleurgebruik. “Dat hebben we geprobeerd mee te nemen naar het interieur van de nieuwe, maar ook in de leverbare carrosseriekleuren. Dat wil niet zeggen dat die identiek zijn aan die van de originele Twingo, maar je zult bij deze auto niet veroordeeld zijn tot zilvergrijs.”
De eerste Twingo was in in eerste instantie in één uitrustingsniveau leverbaar en de keuze ging tussen slechts vier kleuren: geel, groen, rood en blauw. “We zullen nu wel wat meer uitvoeringen bieden,” zegt Bhambra. “De duurdere versies hebben 18-inch wielen, de basisversies hebben wat kleinere wielen — al blijft de wielomtrek natuurlijk gelijk.”

En dan waren er nog de vele speciale uitvoeringen van de Twingo, zoals de Kenzo, de Benetton, de Perrier en de Elite. Wordt daar al over nagedacht? “We’re having lots of fun at the design department right now!”
Heerlijk geschreven stuk. Meer meer meer Perry !
Hopelijk wordt hij niet leverbaar in wit, grijs of zwart.
Ik rijd dagelijks in een twingo 1. Erg praktische auto, alle opvolgers kunnen niet tippen aan de Twingo 1
Echter is het een autootje dat juist makkelijk te repareren is en erg simpel is qua techniek.
Ook is het een erg kleine auto.
Ik hoop niet dat deze EV versie een soort grote yuppen model wordt, met wel de uiterlijke kenmerken van een twingo maar verder een heel andere auto is. (zoals de mini en fiat 500, vooral de mini is alles behalve mini en schattig). Alemaal volks-autootjes die tegenwoordig voor als een EV voor yuppen worden ingezet.
Wagentjes die juist leuk zijn/waren omdat ze zo compact en handig waren, worden gewoon verpest door er grote en zware logge wagens van te maken. Beetje camouflage van vroeger er overheen en dan is het ineens een ‘prachtig design’.
Maar als ik zie dat er 18inch wielen onder komen (topmodel) dan denk ik dat dit gewoon weer een vrachtwagenversie wordt van een leuk volksmodel.
Absoluut niet mijn smaak, maar het zal waarschijnlijk wel aanslaan.
Uh, als het artikel aangeeft dat 90% hetzelfde blijft, dan is de helft van je (TLDR) text dus overbodig en is het al duidelijk dat het geen grote yuppen model wordt, whatever that may be :)
Heb je de 8V of 16V? Ik vind de pre-facelift iets leuker, maar hij kon die 10pk extra van de 16V wel heel goed gebruiken. We hadden vroeger een knalgele, de topsnelheid in zijn 4 was hoger dan in zijn 5, volgas om 140 aan te tikken
Het is natuurlijk evident dat Renault mikt op een publiek dat het ontwerp kan waarderen en niet zo zeer het publiek dat zoekt naar het meeste waar voor zijn geld. Dat laatste publiek koopt immers wel een Dacia Spring als ze naar de Renault dealer gaan.
Geinig ding, je ziet natuurlijk overduidelijk de eerste generatie Twingo terug, maar van schuin achter zie ik ook wel wat terug van de tweede Twingo.
Ik vind het ding in ieder geval veel beter gelukt dan de 5. Die is op de persfotos misschien wel leuk, maar in het echt valt het toch een beetje tegen. Toch een beetje plomp, niet strak genoeg. De Twingo gaat denk ik door zijn rondere vormen veel beter in balans zijn.
Maar verder is natuurlijk wel een beetje treurig dat Renault op de retro toer moet gaan, voordat ze iets leuks kunnen bouwen….
Ik weet niet of ik dat zo erg vind, dat retro sausje over een nieuwe generatie EV’s van Europese merken. Het design van de R5 en deze Twingo vindt ik mooi in balans. Ze hebben moderne looks met klassieke, geslaagde proporties gecombineerd en pakken de kenmerkende details van voorheen. Dat zie je goed in de verlichting. Heb je liever a la VW of MB dat ze hun elektrische een eigen gezicht geven, flink afwijkend van de rest van de designtaal? Ik niet, denk dat Renault de goede weg is ingeslagen.
Probleem met retro is dat het ten eerste moet voldoen aan de wet en regelgeving van vandaag. Daardoor kan een moderne interpretatie van de Renault 5 nooit écht een Renault 5 zijn en wordt het toch een beetje een gimmick. Het lijkt er wel op, maar is het niet. Zie ook de FIAT 500, de nieuwe Mini’s. Mooi hoor, maar een gimmick. En wat hedendaagse regelgeving ook doet is autos bol/dik maken en daardoor dus ook groot. Daardoor wordt een retro ontwerp toch altijd een beetje botox-achtig, opgeblazen zeg maar. Porsche 911 misschien wel het “mooiste” voorbeeld
Ten tweede vind ik het een vorm van luiheid, weinig creatief. Ik had liever gezien dat ze een moderne interpretatie van het idee van de 5 hadden gemaakt, met een volledig nieuw ontwerp (wat de eerste generatie Twingo bijvoorbeeld was). Geen enkele fabrikant lukt het om ieder jaar een nieuwe klassieker te bouwen. Maar meestal zijn de autos die ons bijblijven ooit een revolutionair nieuw ontwerp geweest en niet een retro ontwerp.
Dat alles gezegd hebbende: dit betekent niet dat retro lelijk is. Sterker nog: de moderne Alpine is wat mij betreft het mooiste wat er vandaag de dag te koop is. Maar liever had ik dat gezegd over een model Alpine wat volledig nieuw zou zijn.
Hoe lang blijft dit retro vers? Bij Reno krijg ik het gevoel dat duurzaamheid prioriteit heeft en oud design recycled wordt. Dus een generatie en weer weg!
Mwah, de eerste nieuwe FIAT 500 en MINI Cooper vallen nog steeds op en doen niet gedateerd aan. Je zou ze haast tijdloos kunnen noemen, met hun ontwerp uit eem ver verleden….
Inderdaad: wat een afknapper was die Honda in de productieversie.
Heerlijk, goedzo Renault. De persoon TJ zal wel trots zijn, weer een modelletje op wie hij lijkt. Ze moeten alleen de antenne niet vergeten. Elke keer dat ik voorbij een twingo loop moet ik naar de antenne kijken, alsof hij je groet zeg maar. Gaaf autootje, maar vind deze toch iets vetter dan de eerste waarop hij lijkt. Vooral de concept op de plaaatjes is gruwelijk.
Toch prachtig hoe Renault dat aanpakt tegenover VW. met de R5, R4, R17 en Twingo
VW doet dat toch ook succesvol met de ID.BUZZ? En de New Beetle was toch ook een succes?
Onderussen hoop ik dat ze bij Peugoet dit retrokunstje ook kunnen uithalen op bijvoorbeeld een 305 of 505
Retro is back. Echt back to the future.
Moge 2025 een mooi jaar zijn.
BMW523iSRT