Dit is geen positief bericht.
Daniel Ricciardo heeft een domper van een seizoensopener achter de rug. Het lijkt voor hem wel een slechte grap; nog nooit eindigde de Australiër voor eigen publiek op het podium. Nu was dit ook niet de verwachting, aangezien hij tegenwoordig voor Renault uitkomt, maar een goed resultaat hadden we toch wel verwacht. De honingdas stelde zijn team echter zwaar teleur, tot groot ongenoegen van baas Cyril Abiteboul.
Met het tekenen van meervoudig Grand Prix-winnaar Daniel Ricciardo dacht de Fransman Red Bull een oor aan te hebben genaaid, maar vooralsnog betaalt de keuze zich niet uit. Integendeel, in zijn eerste weekend bij het fabrieksteam van Renault heeft Ricciardo weinig tot geen potten kunnen breken.
Hoewel hij op vrijdag tijdens de vrije trainingen liet zien een goede race pace te hebben, kwam hij in de kwalificatie niet uit de verf. Ricciardo moest zijn veelbetwijfelde teamgenoot Nico Hulkenberg voor zich dulden. In de race reed hij vervolgens zijn voorvleugel binnen enkele seconden na de start op iets knullige wijze kapot. Een simpele reparatie bleek niet voldoende om de schade te fixen en als gevolg eindigde zijn race vroegtijdig.
In een reactie aan Motorsport heeft Abiteboul laten weten niet tevreden te zijn met het eerste optreden van Ricciardo. Voorafgaande aan de seizoensopener had hij hoge verwachtingen voor de Australiër, maar zijn reputatie heeft hij geenszins waargemaakt. Wellicht zit er meer in, in de nabije toekomst.
“It’s a weekend mainly of lows, apart from glimpses of a very good and strong performance from him and the car in free practice, but in free practice we don’t care. We need collectively to do better. It’s a learning exercise, as we always say. When you change driver you make some steps backward before you step forward. That’s what we’re going through as we speak.”
Abiteboul ziet het eerste weekend vooralsnog door de vingers en wuift het af als pech. Ricciardo zal in de komende wedstrijden echter snel zijn waarde moeten bewijzen, anders zal hij de duistere zijde van de koningsklasse leren kennen.
“Daniel didn’t have the same luck as Nico, trying also to regain some positions at the start. Obviously it was a bit extreme. We had to retire his car because of the temperature cooking up due to the damage, so that was the reason for the retirement. So it’s not the start that he wanted, it’s not the start that we wanted, but we know that we can make it so much better and so much easier if we get things right in qualifying.”
janmetdelangeachternaam zegt
Oja, net als jullie afgelopen seizoenen
panam1 zegt
Fransen leggen de schuld altijd bij anderen – nooit bij zichzelf –
Barryyy zegt
@panam1: nou, ik ben zelf Fransman en ben het niet met je eens. Het ligt toch echt aan jou dat je dat vindt… niet aan mij.
lekkaah zegt
@barryyy: Een Fransman die een andere taal dan zijn eigen spreekt? Fake news
Barryyy zegt
@lekkaah: nou…. als Fransman kan ik zeggen dat het écht aan jou ligt. Oh…doe ik het weer!
toniominestrone zegt
@barryyy: Fransen zijn de parasieten van Europa, wel alle lusten, maar niet de lasten exemplarisch is de story rondom Air France KLM.
VeniVidiVici zegt
@toniominestrone: Vergeet het pulsvissen niet. Zodra een ander het beter doet dan gaan ze gigantisch flippen en doen ze er alles aan om de ander het zwijgen op te leggen i.p.v. zelf mee te veranderen.
flashevan zegt
@toniominestrone: pulsvissen
vaakbenjetebang zegt
@flashevan: Dat heeft men in Nederland ook niet bijster intelligent aangevlogen. Er was een vergunning/vrijstelling voor het pulsvissen met een onderzoeks-objectief, en daar heeft men zich niet al te goed aan gehouden. Dan maak je het een ander (in dit geval de Fransen) wel heel makkelijk om je nieuwe speeltje af te laten pakken. Gegokt en verloren.
autodrome zegt
@vaakbenjetebang: eens!
SpiderIV zegt
@toniominestrone: snap je maar “wij” vergeten dan wel even dat KLM echt niet meer bestaan had zonder de redding door Air France in 2003.
thomasthomas zegt
@toniominestrone: Ja en we redde KLM toen ze bijna failliet gingen?? Wordt voor het gemak maar even vergeten.
goodolddays zegt
@barryyy: het feit dat je distantieert van die opmerking bevestigd het ironish genoeg wel…
jackass266 zegt
@goodolddays: duh! Iedereen (behalve jij) begreep het sarcasme
Barryyy zegt
@goodolddays: gelukkig hoef ik jou de grap (indirect) niet uit te leggen…
panam1 zegt
@barryyy: pas de problem Le Barryyy
Barryyy zegt
@panam1: je ne begrijp de franse taal. Sorry!
piedlourd zegt
@barryyy: moi je suis vraiment francais mais je m’enerve enormement quand meme de l’equipe Renault.
Ik ben wel echt Frans maar ik erger mij ook aan de prutsers van Renault.
boriske zegt
@panam1: Is Christian Horner een Fransman?
lekkaah zegt
Het is ongelofelijk hoe typerend die Fransman (Cyril) zich gedraagt ook als je de docu bekijkt, die gasten doen zaken op basis van emotie. Onhandelbaar en kinderachtig, en alles wordt persoonlijk opgevat i.p.v. zakelijk.. Aan de ene kant snap ik Ricciardo aangezien Max de jonge nr 1 is geworden van Red Bull, aan de andere kant, dat je in die val van sore loser Cyril bent getrapt..
MaartenD zegt
@lekkaah: met “die val” strijkt hij jaarlijks wel vele miljoenen op
VeniVidiVici zegt
@maarten020: Dan moet hij wel beter gaan zijn best gaan doen volgens Cyril anders is het snel afgelopen met Daniël zijn miljoenen carrière. Zou persoonlijk niet graag en plezierig werken voor een werkgever die na de eerste race al zo’n reactie geeft!
jochempie zegt
@maarten020: 40 stuks naar het schijnt.
autodrome zegt
@maarten020: die ligt er voor de rest van zijn keven warmpjes bij. Denk dat hij liever een keer WK
isn1981 zegt
?♂️RIC als een “step backwards” aanhalen laat zien wat zijn niveau is. Dit is eerder een “step backwards” voor RIC.
Barryyy zegt
@isn1981: ze bedoelen het wennen aan elkaar, enzovoort!
silverscope zegt
Conclusies trekken op basis van 1 weekend is natuurlijk erg representatief….
Gulli zegt
@silverscope: in de wetenschap noemen ze dat N=1
87sandyd zegt
@silverscope: Klopt, maar RIC vond dit pech. Je bereidt je zo goed voor, kent de baan uit je hoofd, je loopt de track na, je rijdt vrijdag en zaterdag meerdere keren over de baan. Dan is het in mijn ogen gewoon een gigantische blunder dat je door het gras rijdt en niet weet dat daar een dikke put ligt.
Ik heb weinig mensen het horen zeggen, maar nogmaals, ik vind het een dikke blunder.
Gulli zegt
Niet heel gek dat Hulkenberg sneller was dan Ricciardo, schijnt dat de man al een paar jaar ervaring heeft met de auto en het team.
Plus Ricciardo werd van de baan geduwd, waar moest hij dan heen? Hij heeft gewoon vette pech gehad.
Of hadden ze verwacht dat als ze 40 miljoen neerleggen de rijder meteen in de eerste race al wereldkampioen was geworden?
jaapiyo zegt
@gulli: precies. Hulk is gewoon een van de betere coureurs op de grid, zeker in kwali. Dat de regels voor zware coureurs nog wat soepeler zijn kan alleen maar in zijn voordeel werken. Het verschil met Ric was 0.008 seconden dus niet per se schokkend.
Het is wel potentieel een probleem voor RIC dat ‘men’ waarschijnlijk van hem verwacht dat hij Hulk even de oren wast en dat ‘gelijkspelen’ als een nederlaag wordt gezien voor de honingdas. In dat opzicht had ‘ie beter naar McLaren kunnen gaan. Maar goed, alles is fijner dan VER in de andere auto natuurlijk.
pomoek zegt
@jaapiyo: Hij heeft Verstappen natuurlijk op een aantal cruciale momenten (Mexicoooooo) de oren gewassen in de kwalificatie.
jaapiyo zegt
@pomoek: zeker. En Vetteleke daarvoor ook. Maar als ze ongeveer even goed zijn zien ze er beiden niet uit als een held. IMO ook de reden dat Checo en Hulk allebei nooit de kans hebben gekregen bij een echt topteam (ja Checo bij McLaren maar dat was toen al MehClaren).
loutervanplezier zegt
@pomoek: Maar dat was eigenlijk alleen maar, omdat Paul Di’resta hem nog sprak voor de laatste kwalificatie en van hem verwachtte, dat hij de kwalificatie zo binnen hengelen, dat was voor Daniel de trigger en je zag het vuur in zijn pretoogjes ontvlammen. Dit voorval was te zien op SkySport tijdens de kwalificatiesessies van Mexico, anders was het waarschijnlijk niet gebeurd en had Max zijn eerste poolposition te pakken gehad, maar het is dus in het voordeel van Ricciardo geëindigd.
Verder is er voor Ricciardo een worst en het geld gehouden, door Renault. De worst van een mogelijk kampioenschap in de toekomst, in ruil voor allerlei informatie van Red Bull over de auto, techniek en manier van werken. Voor Renault gouden informatie, om tot de top te gaan behoren. Nu blijkt dat Ricciardo nog niet genoeg inbreng heeft geleverd en Renault eigenlijk helemaal niet van plan is, om snel te veranderen in strategie aanpak en in het snel willen behalen van die toppositie. Renault doet de dingen in haar eigen tempo, maar heeft Ricciardo het idee gegeven, dat zijn rijstijl niet zou hoeven te veranderen, maar nu blijkt na één raceweekend, dat Ricciardo dus wel zijn rijstijl aan dat van mentaliteit van Renault moet aanpassen. (Volgens de woorden van Abiteboul, die ik ergens anders in een interview heb gelezen.)
Dat gaat Ricciardo niet leuk vinden, omdat dat het allerlastigste is voor een coureur, dat hij zich aan moet passen aan de mindere auto, is niet vreemd, dat vindt Ricciardo ook niet vreemd. Maar van een racer vragen zijn manier van aanvallen te veranderen, is niet betamelijk.
Dat wordt geen fijne werkrelatie, misschien kan men in de loop van het seizoen, nog ruilen met Gasly, niet dat ik geen vertrouwen heb in hem, maar de Fransen spreken dezelfde taal en dat is denk ik wel belangrijk.
Anders moet Renault Ocon maar zien binnen te hengelen, die lijkt mij ook wel te passen bij Renault en Abiteboul. De Aussie gaat een lastige tijd krijgen bij Renault, zeker als resultaten uitblijven.
menaz zegt
@gulli: er was plek zat op het asfalt. Kijk maar terug.
87sandyd zegt
@gulli: Vette pech of een blunder? Ik vind het gewoon een blunder.
gregorius zegt
Het ging fout dat iemand naar de bekende weg ging vragen bij Cyril A. Die gast te laten praten voor zijn team (misschien is hij beter in managen), is een gevaar voor het team.
De enige juiste reactie: RIC’s resultaat was bagger. We zagen allemaal waardoor het kwam. Volgende keer beter.
Dutchdriftking zegt
Tja, hij zal wel extra zuur naar het podium van Max kijken.
Rick-dos zegt
Ricciardo zit met Renault precies op z’n niveau. Ergens bovenaan van het middenveld.
Hulk en hij zijn van hetzelfde niveau. Goeie coureurs maar niet de top.
ghost zegt
Dit is wel de emotie die ik had verwacht eigenlijk. Die Cyril alsmede heel R.S. doen alles op basis van emotie en drama. Kan een tijdje goed gaan maar imo nooit te lang..
happyhonda1977 zegt
Ik denk dat Red Bull gewoon €20 mio naar een geheime rekening van RIC op de Kaaimaneilanden heeft overgemaakt om dit en volgend seizoen enorm de pias uit te hangen bij Renault ?
niex zegt
Kunnen jullie wel Engels? Ik lees echt iets totaal anders tussen de citaten. We naderen het Ziggo niveau….
Rohrl-fan zegt
@niex: Ben blij dat ik niet de enige ben!
beetec zegt
@niex: inderdaad. Zulke gekke dingen zegt hij niet. Leuk verhaal om de quotes heen verzonnen.
vaakbenjetebang zegt
@niex: Je kan maar één plusje van me krijgen maar je verdient er tientallen. Het artikel zou sterker zijn geweest zonder de quotes van Abiteboul want dan had het nog afgedaan kunnen worden als een column. Of zo.
Nu ga ik even orthopedische schoenen passen, zo krom staan mijn tenen.
stefetta zegt
@niex: Inderdaad! Ik ben een fan van Autoblog maar met dit soort Telegraaf artikelen kan ik helemaal niets. Terwijl ik de artikelen ‘Dit zei de buitenlandse pers over Max’ wel weer aanvullend vind ten opzichte van F1 sites.
Bij deze wil ik Autoblog vragen wat meer kwaliteitscontrole toe te passen.
E34M5Touring zegt
Altijd fijn als je na zo’n weekend nog ff een schop op de knikkers na krijgt van je baas. Wat een druif, alsof RIC dat allemaal zo gewild heeft. Maar goed, zal er allemaal wel bij horen.
utregcity zegt
Misschien eerst die andere 200 races afwachten alvorens nu al een conclusie te trekken?
mpgc zegt
Het was ook wel een zeldzaam slecht weekend voor Ricciardo. Hij had echt een off weekend. Gaf zelf ook aan te veel met randzaken bezig te zijn geweest tijdens zijn thuis grand prix. Ricciardo staat er wel weer over anderhalve week. Abiteboul lijkt vaak vooral bezig met het recht praten van tegenvallende resultaten dan echt bezig te zijn om het team voorruit te krijgen. Anderzijds, Renault moet een auto en een motor ontwikkelen en doorontwikkelen op een budget dat waarschijnlijk zo’n 30% lager is als de topteams. Dan kom je er nooit bij. Bij een F1 auto is de aërodynamica het meest doorslaggevend, maar behalve Williams is er geen team dat de aërodynamica echt slecht voor elkaar heeft. Om een iets minder krachtige motor te compenseren moet je dus qua aerodynamica echt toet het uiterste gaan (zie Red Bull vorig jaar). Dat kost heel veel ontwikkelingscapaciteit (lees geld). Dat is er gewoon niet.
pomoek zegt
In die Netflix docu komt wel een bijzonder beeld van de relatie tussen Horner en Abiitllileaboul naar voren. Horner baalde echt van het vertrek van Ricciardo. Hij zag hem, naar eigen zeggen, echt als een vriend, wat ik ook wel naar voren vind komen in het Monaco feestje. Het lijkt een beetje of Abiteboul extra zijn best heeft gedaan om Ricciardo aan te trekken vooral om Horner dwars te zitten. Maar dat kan ook een beetje aan de edit liggen. Zo deden het in de docu ook lijken dat Ricciardo in Oostenrijk op kop lag toen hij uitviel.
Hoe dan ook. Ricciardo maakte een fout. En dat heb ik hem sinds de kwalificatie in Baku 2017 niet meer zien doen.
supertjeduc zegt
@pomoek: je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat dat de reden was ( Ricardo weg halen bij rb)
Mooi was dat onderonsje waarin de Fransman horner duidelijk maakte dat hij ook een andere coureur moest zoeken
En horner vroeg of hij wel genoeg geld had , waar op de Fransman zei , ik heb geld genoeg
Wat natuurlijk onzin is , als hij een miljoen of 12 minder zou betalen aan Ricardo had hij een stuk of 20 top krachten kunnen inhuren om zo wel
Een redelijk chassis en motor te bouwen
loutervanplezier zegt
@supertjeduc: Renault wilde de kennis en ‘knowhow’ van Ricciardo, in ruil voor een zak geld. De vaardigheden van Ricciardo zouden dan goed uitkomen, om met de ontwikkeling van de auto mee te groeien. Van Hulkenberg wordt verwacht, dat hij sowieso mee moet kunnen groeien en anders zit hij op de schopstoel.
Maar nu blijkt en dat Ricciardo misschien helemaal niet zulke waardevolle informatie bezit, omdat men bij Red Bull de kennis en aanpak in codetaal bespreekt, wordt het ook voor een coureur lastig, om alle ins en outs te leren kennen, tenzij de rijders zich daar enorm voor interesseren en Ricciardo is niet zo super geïnteresseerd in alle ins en outs. Ricciardo wil geholpen worden, de beste en snelste auto te krijgen voor de kwalificatie en de race. Zijn bijdrage is de afstelling qua balans en tractie te ontwikkelen en het ontwikkelen van racepace, meer niet, maar minder ook niet.
Renault had op meer gehoopt en verwacht en dat is dus een streep door Renaults rekening. Ricciardo denkt ook, jullie hebben al een goede organisatie, met mijn informatie, moeten jullie al ver genoeg komen, om een snellere auto te bouwen en met de juiste investeringen moeten jullie je ontwikkelen, naar dat hogere doel, die jullie al voor ogen hadden.
Nu wordt Renault geconfronteerd met een coureur die wedstrijden weet te winnen, omdat het materiaal deugd en hem in staat stelt om te winnen, zo heeft Ricciardo altijd geracet.
Ik denk dat beide zich vergist hebben, zeker in de manier waarop de doelstellingen behaald dienen te worden, zoals zo vaak is de communicatie weer eens niet goed genoeg geweest en dat resulteert nu al in een slechter resultaat dan gehoopt.
Hopelijk komt het nog goed, maar ik ben bang dat het eindresultaat voor beide zijde onbevredigend gaat worden.
RiKe zegt
Maar het blok is niet geploft, dat is dan weer positief
tunefuldjmike zegt
@rike: Nee maar die van Mclaren wel en geloof dat dat er ook een is van Renault Sport…
schoen85 zegt
Hee Cyril, houd Alsjeblieftjesmoel
menaz zegt
In de titel staat een scherpe quote van ‘Renault’. Bron van deze letterlijke quote?
roadster1976 zegt
Wat een geneuzel dit. Hoeveel extra jus is eraan toegevoegd?
vaakbenjetebang zegt
@roadster1976: Veel. En dan nog van die jus uit een aanmaakpakje van Honig, niet eens jus van een daadwerkelijk stuk vlees. Want van enig ‘vlees’ in dit artikel is geen enkele sprake.
roadster1976 zegt
@vaakbenjetebang: ah het is vlees noch vis ?
Robert zegt
https://s02.tcuniverse.com/vkmedia_store/2019/03/M76aMGrWVXi83EsC/sizes/clean/pics_113_clean_790.jpg
lebeaunl zegt
Wat een warm bad, dat Renault team.. heb wel te doen met RIC, hoop dat het snel verbeteren zal.
Design_Driven zegt
Ik zou niet graag voor meneer Abiteboul werken, zeg dan gewoon we hebben het collectief verknalt en pech gehad, we hebben er alle vertrouwen in dat we de volgende een stuk beter doen. Dit soort uitspraken zijn hoewel het erger kan niet een toonbeeld van goed motiveren en je coureur managen.
Hoop voor RIC dat hij vanaf nu Hulkenberg te snel af is en een stuk beter gaat presteren plus een beetje meer geluk heeft.
Design_Driven zegt
@sketcher: Oh wacht dat is precies wat hij ook zegt. Wel goed lezen AB