Doe eens een gok naar het vermogen van deze extra rappe Clio RS…
Een gewone Clio RS heeft 200 pk en is al goed voor de nodige fun. Toch kan het altijd leuker, sneller en beter, dus perst Renault nog eens twintig extra paardjes uit het 1618 cc metende viercilindertje. Het koppel nam toe met 20 Nm tot 260 Nm. Met de boostfunctie kun je dat tijdelijk verhogen tot 280 Nm.
De gewone RS heeft een top van 230 km/u en doet 0-100 in 6,7 seconden, de RS 220 Trophy is net een stukje rapper. Helaas krijg je ook in deze Clio RS geen handbak, al claimt Renault wel dat ze de automaat wat verfijnder hebben gemaakt. Deze zou nu zo’n dertig procent sneller naar een ander verzet schakelen. Ook het onderstel is onder handen genomen, de Clio ligt voor nog eens twee centimeter lager, achter is dat één centimeter. Door andere overbrengingen in het stuurhuis is nu net iets minder stuuruitslag nodig dan voorheen.
Een prijs heeft Renault nog niet bekend gemaakt, wel dat de Clio RS 220 Trophy een gelimiteerde oplage betreft. Je kunt kiezen uit vier kleuren: wit, zwart, rood of geel. In juni staat de Trophy bij de dealers.
ds3thp zegt
Dit is toch eigenlijk wel teleurstellend dat ze zo simpel te werk gaan….
Ik had toch op z’n minst een sper diff, dikke Brembo remmen en wat gewichtsbesparing verwacht.
Misschien laten ze dat over aan de Trophy R
Nu lijkt het meer een subtiele update van de huidige versie
mrs250 zegt
@ds3thp: dan komt hij te dicht bij de Megane in de buurt. Gaan ze niet doen.
ds3thp zegt
@mrs250: Lijkt me een stomme actie daar ze eigenlijk de strijd met de concurrentie aan moeten!
De standaard Clio RS moet het al afleggen tegen vele concurrenten en als deze concurrenten (o.a. 208 GTI by Peugeot Sport) dan met een update komen moet je niet met zoiets slaps komen!
Daarnaast zal het vast niet extreem lang gaan duren voordat de Megane een opvolger krijgt….
tombe zegt
@ds3thp: verbrede wielkasten en 3 deurs mocht zeker bij de Trophy. De gewichtsbesparingen bij de cup dan. Carbon deurpanelen, rolkooi, enkel met gereedschap verstelbare recaro’s, verwijderen v achterbank radio airco. Heb me laten vertellen dat tegenwoordig elektrische ramen lichter zijn dan mechanische. Dus dat mss als enige optie voor de cup, of mss een licht velletje closetpapier om toch wat minder kaal over te komen en iets geluidsisolerend te zijn. En natuurlijk de lagere prijs dan de Trophy voor de cup. Sper tss de weinige opties. Hopelijk kijkt Renault mee ja.
tombe zegt
@tombe: closetpapier? Damn autocorrect. VLOERTAPIJT!
Corrado16v zegt
Wat een stel smakeloze velgen. Die zwarte binnenkant was toch al niet meer acceptabel in 2010?
berlinetta zegt
Wel weinig koppel voor een turboblokje. Zal desondanks een heel vermakelijk scheurijzer zijn.
macready zegt
@berlinetta:
Dat betekent alleen maar dat de motor ondanks turbo graag toeren draait. Huidige F1 motoren hebben ook relatief weinig koppel, ondanks de turbo. Uiteindelijk gaat het niet om de hoogte van het koppel aan de krukas, maar de vorm van de kromme (hoe vlakker hoe beter) en hoogte van het koppel aan de *wielen*: insert factor overbrengingsverhoudingen. Meer toeren beschikbaar betekent immers dat je kortere versnellingen kunt toepassen en dat heeft weer een positief effect op het koppel aan de wielen. Reden waarom de focus op maximum motor- (lees: krukas-)koppel redelijk onzinnig is en waarom je ook met deze motor nog prima de klinkers uit de weg kunt trekken.
JanJansen zegt
De eerste Clio had van die speciale Sachs dempers.
Briljant verhaal erachter hoe een Lamborghini deze niet kon bijhouden op de bergpassen:
http://youtu.be/BTTI-aMKn60
clioracing zegt
@JanJansen: Inderdaad. De beste hot hatch die ze ooit gemaakt hebben! Die nieuwste RS doet me helemaal niks.
e1000bmw zegt
@clioracing: Renault 5 Alpine turbo is imo al de beste. :P
clioracing zegt
@e1000bmw523i: Dat is een hele gave! Maar de beste is het denk ik niet;p
super zegt
@JanJansen:
itt een clio rs is het primaire doel van een soeperkar dan ook niet om er hard in te kunnen rijden. die duizendmiljard peekaa zijn vooral bedoeld om te laten zien dat jij een grotere hebt dan je russische buurman.
tupperware zegt
Geen handbak.
Jammer Renault, daar ben ik afgehaakt, als je een dergelijk dure Clio maakt, kom dan op zijn minst tegemoet aan de wensen van hen die hem kunnen betalen.
Die PlayStation Kids die graag flipperen kunnen hem toch niet betalen..
tombe zegt
@tupperware: de cup stond hier in BE aan €19.900, natuurlijk het enige model waar ik geen saloncondities kon op krijgen, toch wel een scherpe prijs imo. Maar als eerste wagen mss wat hoog gegrepen ja en zeker geen dat ik aan m’n puber zou toe vertrouwen. Ik fiesta 1.0 en die was meer of snel genoeg.
jrk68 zegt
@tombe:
Ach, hier hebben ze een puber van de weg gehaald die 91 reed met zijn brommobiel….
Gekkenhuis…, zonder al.het beursgeweld was dat zeker een AB artikel waard, dus nu komt hij goed weg….
arii zegt
Ik snap het nog steeds niet dat er dus iemand bij Renault was die dacht: ‘nou die nieuwe clio ziet er leuk uit!’
Autofabrikanten moeten wat meer tijd besteden aan hun veels te grote koplampen (iets te compenseren ofzo?)
Jochempie zegt
Ha, ik zei het al… Geen handbak. Heb m’n brood opgegeten! Was lekker.
Dutchdriftking zegt
wel een heel magere upgrade.
babbaloerie zegt
Ik zie liever een Twingo RS, met achterwielaandrijving dus.
mrdjm zegt
Jammer dat de bak en het blok, maar ook het uiterlijk, hem meer als een GT in de markt laten staan.
ds3thp zegt
-edit: thanks, is aangepast-
ds3thp zegt
Misschien nog een detail wat me zojuist opviel in zowel de video als op de foto’s….. De stoelen zijn anders als in de standaard RS !
mrrallycross zegt
Ziet er opzich nog best beschijden uit
marc94 zegt
Ik vergelijk de clio 3 rs altijd met de civic ep3, beide 2 liter zonder turbo. Beide even zwaar, beide hoogtoerig en 200 pk. Vervolgens houd honda het bij 2 liter maar dan met een turbo. En renault gaat naar 1.6 turbo. Ik weet niet meer zo goed wat ik tegenover de clio moet plaatsen. Voorheen kon je hem tegenover de golf zetten ookal is het meer een polo segmenter wat betekent dat ze voorop liepen kwa prestatie binnen het segment. En nu…? Ford fiesta st als vergelijk? Waarmee je vroeger de clio niet mee hoefden te testen… ik ben er klaar mee en eindig mijn betoog. De RS is vermoord en zal nooit mijn 3 RS ruilen voor een 4. Dan stap ik tegen mijn zin over naar VAG hot hatches.
baasbas zegt
@marc94: Check dat filmpje van Harry Metcalfe waar hierboven een linkje van staat. Hij noemt speciaal de Fiesta ST nog.
marc94 zegt
@baasbas: ja terwijl de clio 2 rs pas bij de golf 5 geevenaard werd. Laat staan de polo. Naar mijn mening gaat hij achteruit. Jammer dat millieu en de eisen. Wie heeft dat millieu eigenlijk uitgevonden?