Na de BPM- en wegenbelastingvrije Twingo komt Renault nu ook met een extra-zuinige Clio (hatchback). Met een CO2-uitstoot van slechts 94 gram per kilometer valt deze nieuwe variant in de gunstige 14% bijtellingscategorie, vergelijkbaar met de recente 14-procents MiTo en de Polo Bluemotion. Maar dan goedkoper…
De nieuwe dieselversie van de drie- of vijfdeurs Renault Clio krijgt voluit de hitsige toevoeging “1.5 dCi 85 FAP ECO2.” De muesli-auto is uitgerust met een 85 pk viercilinder dieselmotor, maar levert toch 200 Nm max koppel. De Fransozen claimen een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 3,6 l/100 km. De BPM- en wegenbelastingvrije Clio is leverbaar als Authentique (€ 14.190 inclusief BTW) en Serie Limitée Parisienne (€ 15.490 inclusief BTW).
Jochempie zegt
Ik dacht dat die grens op 89 gram/km lag? En voor benzine op 99 gram? Ik loop achter…
Ramshoek zegt
@Jochempie:
Nee,
95 g voor Diesel
110 g voor Benzine
Jochempie zegt
@Ramshoek: Dat is een stuk gemakkelijker dan voorheen! Vroeger voldeed alleen de Smart dCI aan de voorwaarden voor een diesel.
Gregorius zegt
@Ramshoek: Je mag nu toch rustig zeggen dat het mis is in NL. Bijtelling en watvoorbelasting op basis van de CO2 uitstoot… en het feit dat mensen dit nu gaan bijhouden. Het is alsof je een boete moet betalen als je een beetje luxe in je vervoersmiddel wil; ik vind een percentage van de prijs een stuk eerlijker! ik ben blij het land verlaten te hebben!
Jokkebrok zegt
Da’s een mond vol! Maar eehhhmmm leuk!
Alwood zegt
dacht dat fappen voorbehouden was aan peugeot? maar blijkbaar houden ze daar wel van in frankrijk.
MJ zegt
@Alwood: zoek eens voor de gein op waar de afkorting FAP voor staat ;-)
Emc zegt
Kennis van me heeft die motor in een megane. (ik geloof 86 pk en 180 nm koppel, dus vrijwel dezelfde waarden) Best soepel motortje en ik denk dat dit een leasetopper gaat worden..
Mr. V8 zegt
Nou dit is geen enkele Fap waard!
Mika zegt
@Mr. V8: hahahaha das een goeie!
Waxweazel zegt
Voor diegene die FAP niet snappen : de Fransen gebruiken deze afkorting voor roetfilter geinstalleerd.
Jochempie zegt
@Waxweazel: de Nederlanders gebruiken deze term om het geluid te beschrijven dat het handmatig bevredigen van het mannelijk geslachtsdeel voortbrengt.
El-Loco zegt
Doe hem toch maar in een Twingo dan. Sjippie erin en sleuren met dat ding!
Annon zegt
slechts 3,6 l/100 km.
Ja, dat geloven we ook echt…
Niet iedereen schakelt al bij 1500tpm.
Ook zo mooi in de polo, de schakelindicator.
Wil je het verbruik van de fabrieksopgave halen, dan schakel je zoveel dat je net zo goed meteen een automaat kan nemen.
Morgen staat er vast een bericht dat je 1,8/100km verbruikt..
Wanneer worden ze is reëel..?
Marketing…pff
Citrofiel zegt
Dat is een lekkere prijs. Een stuk minder dan de rest. Alleen de Grande Punto is goedkoper, maar dan heb je ook de oude versie (niet de EVO). Aan de andere kant, deze Clio is natuurlijk ook al vrij oud.
laurensje zegt
In Europa is de diesel waanzinnig populair aan het worden, lekker veel vraag en aanbod en daardoor gaan de ontwikkelingen snel.
Die Polo zal binnenkort wel een 95 gram versie van de 1.6 krijgen.
Bob zegt
@laurensje: Kunnen ze die beter in de A1 introduceren.
laurensje zegt
@Bob: LOL
Simpson zegt
leuk. 109pk met een powerboxje er tussen…
jeanclaude zegt
snap nog steeds niet waarom vag een 1.2 tdi 3 cilinder heeft hahaha echt slecht hoor als je het aan mij vraagt, maar de verkopen gaan verdraaid goed, en daar gaat het om
peter zegt
mijn vraag bij dit soort wagens is, hoeveel RPM doet die bij 120 ? en is die maw in realiteit wel zo groen en zuinig ?
Barryyy zegt
@peter: het gaat er om dat je schakelt op het moment dat het dashboard (en dus boardcomputer) het aangeeft. Wanneer je flink gasgeeft overschrijdt je deze CO2 uitstoot al flink.
Annon zegt
@peter: Zal vanavond is bij de polo 1.2tsi versie kijken :)
skip_gt zegt
@ peter , ik heb een clio gt met 1.5 dci erin. Is wel 106 pk, gekoppeld aan 6 versnellingen, en die doet bij 120 ongeveer 2300 rpm.
peter zegt
@skip_gt: ja, maar die tragere versies hebben er maar 5. Heb ooit een clio dci 85 als vervangwagen gehad (intercooler stuk op toenmalige laguna) en die gaf bijna 3000rpm bij 120, niet gezond volgens mij. Mijn BMW geeft maar 2000rpm aan bij 120 en ik vraag me dan ook af of die in realiteit niet ecologischer is …
TDI-goeroe zegt
ik heb ooit een Clio 1.9dTi voorzien van een powerbox. Dezelfde avond trok ie door de koppeling…
Dus dat chippen zou ik maar achterwege laten.
MJ zegt
@TDI-goeroe: ja met 250.000 op de klok zeker? Gozer op de clio club heeft met een 1.9 TDI rondgereden met 180 pk (uiteraard met andere turbo en niet de originele en andere injectors).
st zegt
jammer voor alle mensen die ook een net verbruik halen in een ouwe auto maar helaas geen geld hebben om een nieuwe te betalen.
wmbt mag deze regeling zsm op de helling, bijv. naar 50% korting ofzo
Beem bim bop zegt
Tja en dan gaan dit soort autootjes ingezet worden voor uitsluitend stadse ritjes. Kun je het uitgespaarde belastingeld mooi gebruiken voor reparatie van turbo, kleppen en al het andere spul wat in het bij 50.000km volledig dichtgeroete inlaatkanaal te vinden is.
Gerrelekker zegt
Bah, nog met een 1.5dCI 105pk gereden in de Renault Scenic. Zo’n motortje is echt huilen met de pet op. <2.200 rpm zit er werkelijks niets in en boven de 3.300 rpm is de koek ook op.
Rotvervelend om mee te rijden, zeker in file/stadsverkeer. Schakelen, schakelen, schakelen en nog eens schakelen. Kom je aangereden aan een rondpunt, je kijkt even links, de weg is vrij en je wil op het rondpunt schieten en ….. daar sta je dan stil. Ontkoppelen, afschakelen je bent nog niet aan de andere kant van het rondpunt en je mag al terug opschakelen. Je verlaat het rondpunt en ja je had net terug opgeschakeld, je wil weer gas geven en ah nee, verkeerde versnelling, terug afschakelen, gas geven, ….
Man tegen dat ik 50 ben kunnen ze mij een knieoperatie geven…
Waxweazel zegt
@Gerrelekker:
Ik heb dezelfde motor in mijn Megane II van 2007. Vanaf 1700 toeren trekt die door tot 4000 zonder morren en met een goeie punch. Het vertrekken vanuit stilstand gaat ook heel erg vlot. Ik moet nog altijd de eerste Golf tegenkomen met minder dan 140 pk die mee kan vanuit stilstand.
Het is Renault hun fout niet dat jij niet kan rijden ..
Gerrelekker zegt
@Waxweazel: De 1.9TDI met 105pk (jaja die ‘verouderde’ volkswagen pumpdüse) waarmee ik daarna reed laat die 1.5dc echt wel nergens. Ondanks de befaamde “TDI turbo lag” was deze 1.9TDI een stuk aangenamer om mee te rijden, veel koppel van onderin en lekker doortrekken. Dat de 1.8TDCI (115 pk) waarmee ik nu rij beiden voorbij steek op het vlak van koppel en loopcultuur hoeft niet te verwonderen, maar is heel wat minder zuinig….
Mark zegt
Vroeger gereden met een peugeot 406 met een 2 liter diesel van 90 pk, reed goed, maar berg op bar slecht.
Daarna een vw golf met een 1.9 tdi en een seat ibiza met 1.9 tdi. Loopt goed, maar was veel geld aan olie kwijt.
Nu een megane estate met 105 pk, een 1.5dci met 6 versnellingen. Rijd prima, zelfs tegen de helling op.
Enige waar je even aan moet wennen is een 6 bak t.o.v. een 5 bak.
m.a.w. De 1.5 dci is een heerlijke motor, met een gode koppel.